Sina-Mechanic

بزرگترین مرجع مقالات و اخبار روز مکانیک خودرو

Sina-Mechanic

بزرگترین مرجع مقالات و اخبار روز مکانیک خودرو

Kia Cadenza 2014 برند ملی ایالات متحده

Kia Cadenza 2014 برند ملی ایالات متحده



کیا موتورز امریکا(KMA) از پیشرفته ترین سدان های سال جدید میلادی مدلی با نام 2014 را پرده برداری کرد . این خودرو از پیشرفته ترین خودرو های کیا می باشد که تا به حال در آمریکای شمای معرفی شده است .

شرکت کیا در نمایشگاه بین المللی خودرو 2013 در آمریکای شمالی (NAIAS) مدل Cadenza جدید را معرفی نمود. این خودرو که در بالای فهرست بیشترین فروش کیا را در بازار آمریکا دارد با معرفی نسل جدید خود قصد تسخیر بازار را امکانات جدید استاندارد و اختیاری که توسط شرکت کیا برای این مدل تعیین شده  را دارد.



از جمله تجهیزات جدید و ارتقاء یافته این خودرو می توان به کروز کنترل هوشمند (ASCC)، سیستم تشخیص نقطه کور (BSD) و سیستم هشدار انحراف از مسیر (LDWS) اشاره کرد . این خودرو از سه ماهه دوم سال 2013 وارد بازار شده و به فروش می رسد .

مایکل اسپراگ  معاون اجرایی بازاریابی و ارتباطات،انجمن های (KMA) می گوید :  از آنجا که در سال گذشته مدل OPTIMA SXL شرکت کیا با استقبال و فروش بی سابقه ای مواجه شد و گزارش ها حاکی از آن است که خریداران بیشتر دنبال خودرو های سدان با امکانات بیشتر و پیشرفته تر هستند از این رو خودرو Cadenza 2014گل سرسبد فروش خودرو در نیمه دوم سال 2013 خواهد بود ، چرا که استانداردهای جدید کیل در این کلاس خودرو نوید خودرویی هوشمند و ایمن را می دهد .



بدنه خودرو از جنس فیبر کربن پیشرفته و ستون C شکل در قسمت جلو و پیچ خوردگی و خطوط  بدنه همه نشانه زبان طراحی یک خودرو اروپایی است .

این خودرو از یک پیشرانه قدرمتند V6  نیرو گرفته و اتاق آن قابلیت حمل 5 سرنشین را دارد و تقسیم وزن ایده ال آن در دو محور عقب و جلو همگی باعث شده تا این خودرو بین دوکلاس اسپورت و لوکس توازن ایجاد کند .اما نکته جالب در این خودرو ترکیب این عناصر با تکنولوژی پیشرفته این خودرو است که هرگز در خودروهای کیا روانه بازار نشده بودند و این امر می رود تا تبدیل به برند تجاری ایالات متحده امریکا شود .





فناوری های ویژه این خودرو بسیار وافر و چشمگیر می باشند . از جمله این فناوری پیشرفته می توان به سیستم ناوبری ماهواره ای پیشرفته خودرو SiriusXM Traffic™  و   UVOنمایش داده شده بر روی یک ال سی دی 8 اینچی کاملا تاچ با وضوح بسیار بالا اشاره نمود .همچنین برای افزایش اطمینان رانندگی از کروز کنترل هوشمند (ASCC)، سیستم تشخیص نقطه کور (BSD) و سیستم هشدار انحراف از مسیر (LDWS) استفاده شده . سیستم صوتی بسیار پیشرفته  Infinity® همراه با 12بلندگو فراگیر در عقب و ساب ووفر و همچنین صندلی های مخصوص چرم با قابلیت کنترل آب و هوا اتوماتیک و تهویه مطبوع هم در جلو و هم برای سرنشینان عقب، سیستم کلید هوشمند ، استارت با فشار دکمه شروع ، راه قدرت قابلیت تنظیم صندلی در 10 جهت و بلوتوث ® فن آوری های بی سیم و ...که همگی نوید یک رانندگی لذت بخش و ایمن را می دهند .


کیا Cadenza از موتور V6 شرکت کیا بهره می برد که از قدرتمند ترین موتورهای این شرکت در خانوادهV6 می باشد.این موتور 3.3 لیتری بنزین سوز با بهره گیری از تکنولوژی تزریق مستقیم (GDI) که باعث بهبود عملکرد موتور در کنار حفظ بهره وری سوخت می باشد قدرت یکپارچه ای را به چرخ های جلو از طریق سیستم انتقال قدرت شش سرعته اتوماتیک که دارای دو حالت انتخاب Sportmatic  و Manual می باشد تحویل می دهد . قدرت موتور GDI این خودرو 293 اسب بخار در 6400 دور در دقیقه و 255 lb.-ft. گشتاور در 5200 دور در دقیقه است.



ویژگی های پیشرفته موتور این خودرو : موتور تمام آلومینیوم با سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ ها برای بهبود یافتن جنبه اقتصادی مصرف سوخت و عملکردموتور ، و احتیاج نبودن به تعمیر و نگهداری سیستم زمان بندی به دلیل استفاده از زنجیر به جای تسمه ، سیستم سه مرحله ای القاء متغیر گشتاور افزایش یافته  که به اجرا در بنزین بدون سرب به طور منظم طراحی شده است. در طول تست دوام، موتور 300 ساعت تحت بار کامل و به طور مداوم از redline قرار گرفت و سپس برای 20 ساعت زمان اضافی در 10 درصد بالاتر از redline تحت بار کامل مورد آزمایش قرار گرفت.


برای به حداکثر رساندن تعامل راننده و عملکرد خودرو، Cadenza ویژگی های اسپرت و لوکس خود را از طریق سیستم تعلیق قابل تنظیم  و کاملا مستقل مک فرسون در جلو و طرح multilink درعقب بهره می برد . Cadenza در استاندارد چرخ های خود از  لاستیک های 245-45/ 18R  در در عقب و درحالی که 245/40R-18 در لاستیک های جلو با بسته های فناوری گنجانده شده است.



ترجمه و برگردان : سینا مکانیک


منبع :NetCarShow



جدول/قیمت انواع خودرو داخلی در 28 دی ماه 1391

قیمت کارخانه

قیمت بازار ( تومان )

نام خودرو

8.738.000

8.700.000

وانت باردو

9.410.000

9.500.000

(cop) وانت باردو .سپر جدید

9.960.000

9.700.000

وانت باردو دوگانه سوز

10.750.000

10.800.000

(cop) وانت باردو .سپر جدید.دوگانه سوز

---

15.600.000

پژو روآ سال / دوگانه سوز

17.484.000

19.300.000

SE سمند

21.940.000

22.600.000

سمند ال ایکس دوگانه سوز با ایربگ

20.230.000

21.000.000

سمند ال ایکس / ایربگ راننده / کروز کنترل

22.305.000

---

ELX سورن

25.630.000

26.450.000

با موتور ای اف 7ELX سورن

21.890.000

22.400.000

EF7 سمند مالتی پلکس

22.900.000

23.300.000

EF7 سمند پایه گازسوز

توقف فروش

25.500.000

سمند سریر

18.311.000

19.500.000

GLX 405

19.548.000

20.800.000

405 GLX / دوگانه سوز

18.669.000

21.300.000

405 SLX / TU5

24.092.000

28.300.000

پژو پارس معمولی / دوگانه سوز

22.970.000

27.200.000

پژو پارس سال

23.850.000

28.500.000

LX TU5 پارس

27.540.000

33.200.000

پارس ای ال ایکس

27.810.000

34.100.000

پارس ای ال ایکس لیمیتد / فول

26.444.000

34.400.000

TU5 پژو پارس سال / اتوماتیک

19.424.000

28.800.000

206 . تیپ 2

توقف فروش

29.500.000

206 . تیپ 3

21.858.000

34.200.000

206 . تیپ 5

24.970.000

40.500.000

206 . تیپ 6

19.875.000

28.500.000

صندوق دار . 206 /V20

22.690.000

34.500.000

206 . صندوق دار /V8

توقف فروش

30.000.000

206 . صندوق دار /V1

22.818.000

32.500.000

206 صندوق دار  . گازسوز /V2

26.970.000

41.500.000

206 صندوق دار  . اتوماتیک /V9

توقف فروش

---

V4 . 206 / پایه گاز سوز

70.000.000

89.000.000

سوزوکی ویتارا اتومات کلاس 5

توقف فروش

85.000.000

سوزوکی ویتارا دنده ای کلاس 5

75.000.000

95.000.000

سوزوکی ویتارا اتومات کلاس 8

69.150.000

88.000.000

سوزوکی ویتارا دنده ای کلاس 8

27.320.000

46.000.000

پژو 207 اتوماتیک

24.160.000

38.000.000

پژو 207  دنده ای

19.300.000

25.200.000

تندر 90 E1

21.500.000

28.100.000

تندر 90 E2

توقف فروش

85.000.000

پژو 407 فول آپشن 2011

92.900.000

100.000.000

سوزوکی کیزاشی دنده معمولی . نیمه فول

95.900.000

109.000.000

سوزوکی کیزاشی اتومات نیمه فول

12.650.000

---

132 EX .پراید

12.250.000

---

132 LE .پراید

12.060.000

13.550.000

132 SX .پراید

12.300.000

---

132 SX .پراید ایربگ دار

13.130.000

14.300.000

132 SL .پراید گازسوز

11.660.000

12.700.000

132 SL .پراید

11.920.000

---

141 EX .پراید

11.520.000

---

141 LE.پراید

11.330.000

---

141 SX.پراید

10.930.000

---

141 SL.پراید

12.770.000

14.100.000

111 EX .پراید

12.370.000

---

111 LE .پراید

12.180.000

13.900.000

111 SX .پراید

11.780.000

13.800.000

111 SL .پراید

12.150.000

---

131 SL .پراید ایربگ دار

13.010.000

14.200.000

131 SL .پراید گازسوز

14.700.000

15.000.000

پراید 131 موتور اچ پی - پایه گازسوز

11.540.000

12.600.000

131 SL .پراید

11.940.000

13.900.000

131 SX .پراید

12.130.000

13.400.000

131 LE .پراید

12.530.000

13.700.000

131 EX .پراید

14.320.000

15.900.000

SL تیبا

---

16.300.000

EX تیبا

14.550.000

16.000.000

LX تیبا

15.430.000

17.000.000

SX تیبا فول

---

27.000.000

ریو / ای بی اس / آپشنال

توقف فروش

35.000.000

ریو اتوماتیک

17.160.000

18.500.000

وانت نیسان . ای بی اس . تاخوگراف

18.960.000

20.600.000

وانت نیسان دوگانه سوز/ تاخوگراف

21.960.000

24.000.000

وانت نیسان دیزل. ای بی اس . کولر

توقف فروش

47.000.000

سیتروئن زانتیا  . مشابه صفر . 89

65.000.000

68.500.000

پیکاپ دوکابین .اتاق جدید

---

103.000.000

2011 جدید C5

157.000.000

182.000.000

مورانو 2012

109.000.000

119.000.000

HIGH نیسان تینا / فول

103.000.000

112.000.000

MID / نیسان تینا

91.000.000

112.000.000

HIGH نیسان قشقایی

---

104.000.000

MID نیسان قشقایی

---

54.000.000

سرانزا

---

85.000.000

ماکسیما اتوماتیک . بهترین رنگ

85.050.000

90.500.000

ماکسیما اتوماتیک / سیستم مولتی

---

78.000.000

ماکسیما معمولی . بهترین رنگ

57.580.000

65.500.000

مگان 2000 اتومات / نیمه فول

---

69.500.000

مگان 2000 فول آپشنال

---

62.000.000

مگان 2000 دنده ای

---

57.500.000

مگان 1600 / فول

---

55.200.000

مگان 1600 / نیمه فول

---

32.500.000

تندر 90 . دوگانه سوز E2

---

28.200.000

تندر 90 . بنزینی / یورو 4 E2

23.067.000

29.000.000

پارس تندر . اتاق جدید

---

25.500.000

تندر 90 . یورو 4 E1

---

65.000.000

هیوندای آوانته اتوماتیک

---

58.000.000

هیوندای آوانته معمولی

---

46.000.000

هیوندای ورنا اتوماتیک

---

40.000.000

هیوندای ورنا معمولی

18.170.000

21.000.000

لیفان 520

24.165.000

33.000.000

لیفان 620

37.200.000

38.100.000

1800cc /لیفان تلنت 620

27.600.000

29.400.000

جک توجوی هاچ بک

28.800.000

30.000.000

جک توجوی صندوقدار

به زودی

به زودی

X60

---

13.800.000

لوبو

---

83.500.000

مزدا3 / تیپ 1 صندوق دار

---

85.000.000

مزدا3 / تیپ 2 صندوق دار

---

91.000.000

مزدا3 / تیپ 3 صندوق دار

---

87.000.000

مزدا3 / تیپ 1 هاچ بک

---

93.000.000

مزدا3 / تیپ 3 هاچ بک

95.660.000

97.500.000

مزدا3 / صندوقدار  . تیپ 4 / آپشن جدید

توقف فروش

64.000.000

مزدا3 قدیم تیپ 3.مشابه صفر .89

---

62.000.000

مزدا 2 فول

---

22.500.000

وانت مزدا تک کابین

---

26.000.000

وانت مزدا 2 کابین دوگانه سوز

---

به زودی

اتوماتیک /B50

70.000.000

76.000.000

ایسوزو 6 تن

78.000.000

81.000.000

ایسوزو 8 تن

73.000.000

75.000.000

مینی بوس 20 نفره سحر

194.000.000

220.000.000

FVR کامیون 18 تن

---

33.500.000

وانت کاپرا تک کابین

---

51.000.000

وانت کاپرا دوکابین - تک دیفرانسیل

---

56.200.000

وانت کاپرا دوکابین - دو دیفرانسیل

12.390.000

13.800.000

MVM 110 /سه سیلندر

13.685.000

15.200.000

MVM 110/ چهار سیلندر

15.000.000

17.800.000

MVM 110/ چهارسیلندر اتوماتیک

---

34.000.000

آپشن دار / MVM 530

28.320.000

32.400.000

MVM 530

توقف فروش

35.000.000

MVM 315

---

18.000.000

چری ویانا

41.640.000

47.500.000

X33 _ تیگو

33.840.000

40.500.000

ELITE - ولیکس سی 30. دنده معمولی

31.320.000

38.000.000

Luxury - ولیکس سی 30. دنده معمولی

39.600.000

44.450.000

ELITE - ولیکس سی 30. اتوماتیک

36.493.000

43.000.000

Luxury - ولیکس سی 30. اتوماتیک

---

52.000.00

گریت وال - وینگل


هشدار خودروسازان نسبت به بنزین جدید

هشدار خودروسازان نسبت به بنزین جدید

انجمن خودروسازان ایران اقدام به انتشار نامه‌ای خطاب به معاونت سازمان حفاظت محیط زیست در پی درج خبر رونمایی از تولیدبنزین با مخلوط 35 درصدی متانول کرده‌اند.


به گزارش پارس به نقل از ایسنا، در پی درج خبر رونمایی از تولید بنزین با مخلوط 35 درصدی متانول ، انجمن خودروسازان ایران اقدام به انتشار نامه‌ای خطاب به معاونت سازمان حفاظت محیط زیست کرده است که در ادامه از نظر می‌گذرد:

جناب آقای دکتر شاعری

با سلام

به احتمال زیاد خبر رونمایی از تولید 6 تا 7 میلیون لیتر بنزین با مخلوط 35 درصدی متانول در حضور جناب آقای قاسمی وزیر محترم نفت را شنیده‌اید.

در حالی که در اغلب کشورهای جهان برای ارتقاء کیفیت سوخت ، از 5 تا 15 درصد اتانول استفاده می‌کنند متأسفانه ما به دنبال استفاده از متانول آن هم با ترکیب 35 درصدی هستیم که حتی بخار آن باعث کوری چشم می‌شود.

عوارض استفاده از بنزین پایه متانول عبارتند از :

1- سیستم سوخت رسانی ، باک ، فیلتر و پمپ بنزین ، لوله‌های فلزی ، واشرها و قطعات پلاستیکی دچار خوردگی شدید و در نتیجه نشت بنزین می‌شود که خطر آتش‌سوزی خودروها را تشدید می‌کند.

2- مصرف سوخت به شدت بالا می رود و لذا باک خودروها باید تعویض شده و بزرگتر شوند.

ECU -3 های حدود 10 میلیون خودروی در حال تردد باید تعویض شده و مطابق ترکیب جدید برنامه‌ریزی شوند.

4-کاتالیست کانورتور خودروها باید تعویض و با طراحی جدید نصب شوند.

5- بخارات متصاعده از متانول به شدت سمی بوده و علاوه بر صدمات ریوی ، حتی ممکن است باعث کوری چشم شود.

با عنایت به موارد فوق‌الذکر حتمی است مقرر فرمایید اقدامات لازم جهت توقف تولید بنزین پایه متانولی انجام شود.

با سپاس قبلی از دستور مساعدی که صادر می‌فرمائید.

احمد نعمت بخش

دبیر انجمن خودروسازان ایران

  • کدخبر :19128
  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۱/۱۰/۲۷ ۱۹:۲۹:۵۷
  • سرویس: اقتصادی

/pmr8

خودروهای وایرلس + عکس

خودروهای وایرلس + عکس


  تا همین چند وقت پیش تصور «خودروهای خودراننده» شبیه تخیلات دنیای عمل بود اما اکنون با پروژه به اصطلاح «خودرو «بدون راننده» گوگل این موضوع دیگر خیالات نیست. 


هفته گذشته در نمایشگاه فناوری های الکترونیک در لاس و گاس آمریکا، تویوتا و آئودی دوخودروساز مطرح جهان نمونه اولیه از یک خودرو «خود راننده» را رونمایی کردند که مشتری آن افراد عادی خواهد بود.

به گزارش شبکه ایران، این تغییر محسوس در فناوری های خودرویی باعث شده کارشناسان و موسسات معتبر جهانی از آغاز انقلاب در فناوری های خودرویی و صنعت خودرو خبر دهند.
حالا این پرسش مطرح است که این فناوری در شرایط کنونی تا چه حد قانونی خواهد بود؟ و اگر اینطور است قوانین رانندگی و راهنمایی چگونه باید با آن خود را وفق دهند؟
تمام قواعد موجود از پرداخت برگ جریمه تا مسوول یک تصادف رانندگی همگی بر این اساس است که شخصی خاص پشت فرمان خودرو بوده باشد؛ این مساله الان تغییر کرده است.
با این حال دلایل متعددی لزوم حمایت از این خودروها را تقویت می کند. خودروهای موجود هزینه زا هستند: هر کدام از رانندگان حداقل سالانه 250 ساعت را پشت فرمان خودرو می گذرانند.
این خودروها خطرناکند: خودروها یکی از علت های عمده مرگ و میر درجهانند. در آمریکا مرگ افراد 4 تا 34 سال عمدتا توسط تصادفات صورت می گیرد. هزینه این تصادفات در این کشور سالانه به 300 میلیارد دلار می رسد.
گوگل و دیگر شرکت های سازنده خودروهای بدون سرنشین بر این عقیده هستند که این خودروها همه چیز را بهه صرف می کنند. خودروها امن تر می شوند چرا کهه راننده ای حواس پرت باعث تصادف نمی شود.

خودرو گوگل دوربینی در بالای خود دارد تا با نگاه کردن به اطراف و با استفاده از رایانه هایی خودرو را هدایت کنند. در مسافت 300 هزار مایلی که با این خودروها طی شده است گوگل اعلام کرده حتی یک تصادف هم رخ نداده است.
حالا گوگل پس از مذاکرات فراوان با روسای ایالالت های کالیفرنیا و نوادای آمریکا آن ها را راضی به به مشروعیت شناختن این خودروها کرده است.
با این حال نگرانی عمده مخالفان این طرح ها این است که خودروسازان بدون توجه به مراقبت ها و فناوری های لازم برای ایمن سازی این نوع خودروها روی به ساخت و تولید آن ها بیاورندو دردسرهایی ایجاد کنند.


در حالیکه روزبه روز پروژه های ساخت این خودروها جدی تر می شود، سوال های فراوانی به ذهن خطور می کند. اینکه اگر خودرویی تصادف کند، کمک راننده آن چه نقشی در این میان دارد؟ نه می توان وی را کاملا مقصر دانست و حتی ممکن است طرف خسارت دیده هم به حساب آید.
چه کسی باید پس از تصادف یک خودرو با این ویژگی ها مقصر شناخته شود و در دادگاه یا پلیس حضور یابد؟ شخص خریدار و مالک یا کارخانه سازنده؟
قوانین جدید باید فکری جدی برای مشکلاتی از این دست بکند.
آیا راننده این خودروها مجاز خواهد بود از تلفن همراه استفاده کند؟ یا کتاب بخواند؟.
آیا شرکت های بیمه از این خودروها همانند خودروهای جدید پشتیبانی و حمایت می کنند؟
در پرسشی که از فرماندار کالیفرنیا پرسیده شده بود اگر این نوع خودروها از چراغ قرمز عبور کنند چه کسی مسوول خواهدبود که پاسخ داده بود واقعا نمی داند اما ساده ترین راه حل دارنده خودرو است. با این حال گوگل در این زمینه گفته که این خودروها هرگز از چراغ قرمز عبور نمی کنند.


آخرین تغیرات قیمت خودروهای داخلی در 26 دی ماه 1391

به گزارش خبرنگار بازار باشگاه خبرنگاران جدول آخرین تغیرات قیمت خودروهای داخلی در 26 دی ماه 1391 به شرح زیر است.

قیمت ریال

بهمن

 

قیمت ریال

ایران خودرو

 

345.000.000

 

کاپرا تک کابین

 

248.000.000

 

تندر 90 E1

 

970.000.000

 

مزدا 3 جدید تیپ 3

 

330.000.000

 

پژو 206 صندوق دار v8

 

600.000.000

 

مزدا 2

 

210.000.000

 

پژو 405 slx

 

590.000.000

 

کاپرا دو کابین

 

300.000.000

 

پژو 206 تیپ 2

 

قیمت ریال

پارس خودرو

 

260.000.000

 

سمند سورنXU7

 

1.180.000.00

 

نیسان تیانا

 

284.000.000

 

تندر 90 E2

 

895.000.000

 

نیسان ماکسیما

 

193.000.000

 

پژو 405

 

290.000.000

 

تندر 90 E2

 

184.500.000

سمند معمولی

685.000.000

 

رنو مگان E2 2000

قیمت ریال

مدیران خودرو

1.950.000.00

 

نیسان مورانو

 

145.000.000

MVM 110 سه سیلندر


  

چرا از بنزین یورو۴ خبری نیست؟!

چرا از بنزین یورو۴ خبری نیست؟!

۲۸ دی ماه سال ۹۰ یعنی قریب به یک سال پیش، به مناسبت روز هوای پاک، بنزین یورو ۴ در یکی از جایگاه‌های سوخت در منطقه حکیمیه تهران توزیع شد. در این مراسم نمادین، جلیل سالاری مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی وعده داد تا پایان سال جاری امکان تولید ۴۰ میلیون لیتر بنزین یورو ۴ خواهیم داشت که به معنی فراهم شدن امکان عرضه ۵۸ درصد از کل بنزین مصرفی در کلانشهر‌ها خواهد بود. مصرف بنزین کشور آن روز‌ها کمی بیش از ۶۰ میلیون لیتر در روز بود.

سالاری در آن مراسم تاکید کرده بود: از ابتدای سال آینده عرضه بنزین یورو ۴ در کلانشهر‌ها آغاز خواهند شد که رقم تولید آن معادل ۳۰ میلیون لیتر در روز خواهد بود و ۵۶ درصد مصرف را پوشش خواهد داد.

اما این وعده دو ماهه در فروردین ۹۱ یعنی موعد توزیع بنزین یورو۴ تجدید و البته تقلیل داده شد.
علی فراهانی دارستانی مدیر برنامه ریزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در ۳۰ فروردین ماه سال جاری گفت: با بهره برداری از چند طرح مهم توسعه پالایشگاهی در کشور، از ابتدای اردیبهشت ماه بنزین یورو ۴ در تمام جایگاه‌های شهر تهران عرضه می‌شود.

فراهانی وعده توزیع بنزین یورو را به شهر تهران محدود کرد و آن را به اردیبهشت ماه موکول کرد اما تنها دو روز بعد با آغاز اردیبهشت سال ۹۰ علیرضا ضیغمی معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی یک ماه دیگر به مهلت توزیع بنزین یورو۴ اضافه کرد و گفت: از خرداد ماه سال جاری بنزین و گازوئیل با استاندارد یورو ۴ و ۵ به میزان ۳۰ درصد ظرفیت موجود کشور عرضه خواهد شد.

اما بنزین یورو ۴ تا پایان خرداد ۹۱ هم نه در تهران و نه در جای دیگری از کشور توزیع نشد تا در ۲۱‌ام تیرماه ۹۱ ضیغمی از عرضه قطعی بنزین یورو ۴ در تابستان خبر دهد و بگوید: اولویت عرضه‌ بنزین با استاندارد اروپا با کلان‌شهر تهران است.

ناگفته واضح است که تابستان هم رفت و بنزین یورو ۴ به جایگاه‌های عرضه سوخت نرسید. درست روز اول پاییز ۹۱ سعید مداح مروج مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از فراهم نبودن امکان توزیع بنزین اروپایی خبر داد و گفت: در حال حاضر پالایشگاه‌های اراک، آبادان و تهران توان تولید بنزین با استانداردهای بالا را در اختیار دارند اما به دلیل مصرف بالا فعلا بنزین با استاندارد یورو ۴ و یورو ۵ در جایگاه‌ها توزیع نمی‌شود.

در تازه‌ترین اظهارات معاون پالایش و پخش وزارت نفت بدون توجه به وعده‌های گذشته گفت: در حال حاضر روزانه حدود ۵۵ میلیون لیتر بنزین در کشور تولید می‌شود که تمام این بنزین یورو۲ است، اما طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا پایان سال ۱۳۹۱ ما ۴۱ میلیون لیتر بنزین یورو ۴ تولید خواهیم کرد. علاوه بر این تا پایان برنامهٔ پنجم توسعه بنزین یورو۴ ما به ۶۷. ۷ میلیون لیتر رسیده و بنزین معمولی به ۱۱. ۶ میلیون لیتر می‌رسد.

وی که در این نشست اعلام کرده بود برای تبدیل فرآورده‌های نفتی به فرآورده‌هایی باکیفیت بالا علاوه بر مشکلات مختلف، بخش مهمی از معضل، مربوط به نداشتن جایگاه برای عرضهٔ محصولات یورو۴ می‌شود، در پاسخ به این سوال که چگونه است که در روز ۲۹ دی‌ماه عرضهٔ سوخت یورو ۴ در تمام جایگاه‌های تهران صورت گرفت؟ خاطر نشان کرد: ما از ابتدا اعلام کردیم که عرضهٔ بنزین یورو ۴ حالت نمادین دارد. در آن زمان مسوولان کشور می‌خواستند بنزین بدون سرب عرضه شود تا مردم بدانند که چنین سوختی در کشور تولید می‌شود، اما توزیع این بنزین نیاز به مدتی زمان دارد و اگر به ما کمی وقت می‌دادند، می‌توانستیم با تسویه و لجن‌زدایی از مخازن موجود در جایگاه‌ها بنزین یورو۴ را عرضه کنیم، اما در شرایطی که این اتفاق نیفتد، مجبوریم بنزین یورو ۴ را روی بنزین یورو۲ تزریق کنیم که به این ترتیب بنزینی که به باک خودرو‌ها زده ‌شد، بین یورو ۲ و یورو۳ بوده است و حدود شش ماه طول می‌کشد که بنزین یورو۴ عرضه شود.


بنابر این با توجه به این اظهارات، اگر این وعده را تا ۶ ماه دیگر عملی شده فرض کنیم، عرضه خودرو با استانداردهای یورو ۴، تا ۶ ماه دیگر به تعویق می‌افتد. اما نکته این است که آیا بنزین عرضه شده توسط وزارت نفت، متناسب با استانداردهای یورو ۴ خواهد بود؟ برای پاسخ به این پرسش به سراغ یکی از مدیران شرکت مگاموتور سایپا که وظیفه تولید قوای محرکه خودرو متناسب با استانداردهای یورو ۴ در گروه سایپا را بر عهده دارد رفتیم.

آرش صدوقی مدیر طراحی سیستم‌های الکترونیکی تحقیق و توسعه مگاموتور با اشاره به اینکه همزمان با روز هــــوای پاک سال ۹۰، ۱۸ هزار لیتر بنزین Euro IV برای تست موتور خودرو‌های نمونه تولیدی مگاموتور تحویل گردید.

سوخت تحویلی ابتدا برای آزمایش و انجام تست به یک شرکت پژوهشی در تهران ارسال و به علت کالیبراسیون نامناسب بعضی از دستگاه‌ها نتایج مطلوبی حاصل نشد، سپس برای اخذ نتایج معتبر به یک مرکز بین المللی در آلمان ارسال گردید، که نتایج دریافتی یک پارام‌تر بحث انگیز داشت و آن هم PPM بالای گوگرد این بنزین بود که از سوخت یورو ۴ تجاری بالا‌تر بود.

برای سوخت واقعی و بین المللی PPM گوگرد ۱۰ می‌باشد اما با اغماض در برخی کشور‌ها تا PPM ۴۰ هم پذیرفته می‌شود که همین PPM ۴۰ هم باعث تخریب و کاهش طول عمر کاتالیست می‌شود ولی PPM سوخت آزمایش شده ۴۵ – ۴۰ بوده که در صورت مصرف در موتورهای یورو ۴ بعد از مدتی با افزایش آلایندگی، موتور خودرو خاصیت یورو ۴ را از دست می‌دهد.

به گفته مهندس صدوقی اگر در خودروی یورو ۴، بنزین یورو ۲ استفاده کنیم در شروع یک خودرو صفر کیلومتر نتایج خوبی و رضایت بخشی را نشان می‌دهد ولیکن بعداز پیمایش ۳ هزار کیلومتر خودرو از حالت یورو ۴ خارج می‌شود و با پیمایش ۵۰ هزار کیلومتر به سطح یورو ۲ و بعد از یورو ۲ هم پایین‌تر می‌آید و بنزین یورو ۲ موجب تخریب کاتالیست خودروی یورو ۴ می‌شود که بعد از مدتی باید کاتالیست تعویض گردد که این کاتالیست هزینه بالایی را به مشتری تحمیل می‌کند.

عکس/سایپا 151 جدید

عکس/سایپا 151 جدید

گروه اقتصادی تعامل- پس از تولید و عرضه خودروی پراید در مدل های مختلف، گروه خودروسازی سایپا تصمیم به ساخت "پراید وانت" گرفت تا مجموعه خود را کامل کند. در آینده نه چندان دور پراید لیموزین وکروک هم به این مجموعه اضافه می شود.





اتومبیل جدید پورشه پانامرا 2013


اتومبیل جدید پورشه پانامرا 2013



وقتی اولین بار در نمایشگاه پاریس از مدل مفهومی واگن پانامرا رونمایی شد، واکنش ها و اظهارات مثبت و منفی زیادی پیرامون این مدل به جریان افتاد. اینک پانامرای اسپرت توریسمو (Sport Turismo) با تصاویر رسمی منتشر شده، بیشتر در معرض قضاوت قرار خواهد گرفت.به گزارش پارس ناز در مقایسه با پانامرا، این استیشن با سقف طولانی تر و کابین گلخانه ای شکل، تفاوت معنا داری با مدلهای لوکس سدان دارد. با این وجود تصویر پورشه از چراغهای آشنا و شکل سپر و گلگیرها به آسانی قابل شناخت است.



در انتهای خودرو با طرحی نسبتا جدید روبروییم. گرچه چراغهای باریک عقب از جنس LED و باله کربنی بالای شیشه، چهره ای اسپورت و آشنا دارند.قوای محرکه پانامرای اسپورت توریسمو در مدل مفهومی هایبریدی است. یعنی یک موتور الکتریکی 95 اسبی در کنار موتور V6 بنزینی 3 لیتری با توان 333 اسب بخار قرار می گیرد. شتاب این خودرو برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر، کمتر از 6 ثانیه خواهد بود. اما نکته جالب مصرف سوخت 3.5 لیتر در صد کیلومتر و میزان تولید تنها 82 گرم CO2 در کیلومتر توسط این ماشین است. اعدادی که طرفداران محیط زیست را خوشحال خواهد کرد. اما برای طرفداران سرعت و شتاب، چیزهای مهمتری نسبت به مصرف و آلودگی وجود دارند!

 



قیمت مگان اتومات و تندر90 اوج گرفت!

قیمت مگان اتومات و تندر90 اوج گرفت!


به گزارش پارس به نقل از فردا دنبال مصوبه هفته گذشته کمیته قیمت گذاری خودرو مبنی بر آزادسازی نرخ مگان، قیمت این محصول در بازار با رشد چند میلیونی مواجه شد.

بر همین اساس مگان اتومات که در هفته های پیش به 58 میلیون تومان کاهش یافته بود، امروز با قیمت 62 میلیون تومانی در بازار خرید و فروش می شود.

همچنین محصول تندر 90 که به گفته خودروسازان قیمت تمام شده آن بالاتر از قیمت مصوب شده از سوی سازمان حمایت است نیز طی روزهای اخیر افزایش قیمت 2 میلیونی داشته است.

بر اساس این گزارش قیمت تندر90 مدل E2 محصول ایران خودرو در بازار به 27 میلیون تومان و محصول پارس خودرو به 27 میلیون و 500 هزار تومان رسیده است.

همچنین قیمت تندر90 مدل E1 ایران خودرو در بازار آزاد 22 میلیون و 500 هزارتومان است.

بر اساس این گزارش قیمت برخی خودروهای پرفروش در بازار آزاد در جدول زیر آمده است:

خودرو همچنان درجاده گرانی/ وداع با خودروی20میلیونی/ماشینی که 4 م

خودرو همچنان درجاده گرانی/ وداع با خودروی20میلیونی/ماشینی که 4 میلیون گران میشود/ دریافت600هزارتومان برای باد هوا

 به گزارش قدس انلاین ، این اقدامات موجب شد تا اظهارات دلگرم کننده رحیمی نیز نتواند خودروسازان را برای همراهی با دولت متقاعدکند , جایی که معاون اول رییس جمهور ، خودروسازی را از صنایع مهم هر کشور برشمرد و بر لزوم رفع مشکلات خودروسازان و ایجاد تعادل در قیمت خودرو تاکید کرد.

بنا بر گزارش رسیده در این نشست که وزیر صنعت معدن و تجارت نیز حضور داشت، موضوعات مختلفی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و پیشنهادات و راهکارهایی برای ساماندهی وضعیت خودرو، رفع مشکلات خودروسازان و حذف دلالان ارائه و تصمیماتی نیز اتخاذ شد.
محمدرضا رحیمی هم دراین جلسه اظهار داشت: باید با تقویت شرکتهای خودروساز کشور، میزان تولید را افزایش داده و با حذف واسطه گری و دلالی در حاشیه بازار خودرو، موجبات رضایتمندی خودروسازان و مصرف کنندگان فراهم شود.
در این جلسه مدیران عامل شرکتهای ایران خودرو و سایپا گزارشی از روند تولید، میزان صادرات و هزینه ها ارائه و برخی مشکلات خود را همچون کمبود نقدینگی و تامین قطعات مطرح کردند.
در این نشست که وزیر صنعت معدن و تجارت نیز حضور داشت، موضوعات مختلفی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و پیشنهادات و راهکارهایی برای ساماندهی وضعیت خودرو، رفع مشکلات خودروسازان و حذف دلالان ارائه و تصمیماتی نیز اتخاذ شد.
***پاسخ بازار با گرانی

گزارش های رسیده از بازار خرید و فروش خودرو حاکی است که،قیمت انواع خودرو باز هم در بازار رو به افزایش گذاشته است.

براساس این گزارش،گروه محصولات آسان موتور که وارد کننده خودروهای خارجی است،هم اکنون هیوندایی i20 شصت و پنج میلیون تومان، هیوندایی سانتافه صدو سی و چهار میلیون تومان، هیوندایی وراکروز(ix55) صدو شصت و چهار میلیون تومان هیوندایی سوناتا YF صدو بیست میلیون تومان و هیوندایی جنسیس صدو نود میلیون تومان و قیمت هیوندایی i30 هشتاد و پنج میلیون تومان را قیمت گذاری کرده است.

در گروه محصولات اطلس خودرو نیز،قیمت کیا موتور سراتو TD هفتادو نه میلیون تومان،کیا موتور موهاوی صدو هفتاد و پنج میلیون تومان، کیا موتور سورنتو XM صدو پنجاه و یک میلیون تومان و کیا موتور اپتیما TF صدو بیست و پنج میلیون تومان اعلام شده است.

بنا بر این گزارش،درگروه تولید کنندگان داخلی، محصولات ایران خودرو نیز افزایش قیمت داشته اند. به طوری که هم اکنون قیمت سمند ال ایکس بیست و یک میلیون تومان، پژو 405 هجده میلیون و هفتصد هزار تومان، پژو 206 صندوق دار v20 بیست و نه میلیون تومان و سمند ال ایکس سال، بیست و دو میلیون تومان و نیز پژو 206 تیپ 5 سی و پنج میلیون تومان،پژو 405 دوگانه سوز نوزده میلیون و هشتصد هزار تومان، سمند معمولی هجده میلیون تومان، پژو 207iسی و هفت میلیون تومان است.
لازم به ذکر است، پژو 206 تیپ 6 در بازار موجود نبوده و قیمت کنونی این خودرو در دست نیست.

همچنین قیمت پژو پارس سال بیست و شش میلیون تومان، تندر 90 E1 بیست و چهار میلیون تومان، پژو 206 صندوق دار v8 سی و شش میلیون تومان، پژو 405 slx بیست میلیون تومان و پژو 206 تیپ 2 بیست و نه میلیون تومان اعلام شده است.

این گزارش می افزاید؛همچنین قیمت سمند سورن XU7 بیست و شش میلیون تومان، تندر 90 E2 بیست و شش میلیون و هشتصد هزار تومان، پژو 206 صندوق دار v9 چهل و سه میلیون تومان گزارش شده است.

همچنین در محصولات گروه بهمن، قیمت کاپرا تک کابین سی و پنج میلیون تومان، مزدا 3 جدید تیپ 3 نود و دو میلیون تومان، مزدا 2 شصت و دو میلیون تومان، کاپرا دو کابین پنجاه و شش میلیون تومان است و از محصولات پارس خودرو نیسان ماکسیما هشتاده نه میلیون تومان، تندر 90 E2 بیست و هفت میلیون تومان، رنو مگان E2 2000 شصت میلیون تومان، نیسان مورانو صد و شصت و چهار میلیون تومان، رنو مگان E2 1600 چهل میلیون تومان، از محصولات سایپا پراید 111 sxسیزده میلیون و هشتصد هزار تومان، تیبا sx صد و پنجاه و نه هزار تومان، پراید sx 132 صدو سی و سه هزار تومان است و از محصولات مدیران خودرو MVM X33 چهل و پنج میلیون تومان، MVM 530 Sd, سی و یک میلیون تومان،MVM 110 سه سیلندر پانزده میلیون و سیصد هزار تومان گزارش می شود.

گزارش دیگری نیز حاکی است که در درپایان هفته با صعودی شدن نرخ ارز قیمت خودروهای پرتیراژ داخلی نیز مجددا افزایش یافت.

در این هفته در محصولات گروه خودروسازی سایپا، خودروی سایپا 111 به قیمت حدود 13 میلیون و 800 هزار تومان به فروش می‌رسید. این در حالی است که قیمت رسمی این خودرو 11 میلیون و 780 هزار تومان است.

سایپا SL 131 نیز به قیمت حدود 11 میلیون و 600 هزار تومان و SX 131 نیز به قیمت حدود 13 میلیون تومان عرضه می‌شد. البته قیمت رسمی SL 131 معادل 11 میلیون و 540 هزار تومان و SX 131 نیز 11 میلیون و 940 هزار تومان تعیین شده است.

قیمت تیبا نیز به حدود 15 میلیون و 900 هزار تومان رسید. البته قیمت رسمی این خودرو اندکی کمتر و 15 میلیون و 430 هزار تومان تعیین شده است. تندر 90 مدل E2 پارس خودرو نیز به قیمت حدود 27 میلیون و 500 هزار تومان به فروش می‌رسید. البته قیمت رسمی این خودرو 21 میلیون و 50 هزار تومان است.

قیمت مگان 2000 اتومات نیز با افزایش قابل توجهی به حدود 63 میلیون تومان رسید. البته قیمت رسمی این خودرو 44 میلیون و 660 هزار تومان تعیین شده است. ماکسیما نیز در حالی به قیمت حدود 91 میلیون تومان به فروش می‌رسید که قیمت رسمی این خودرو 85 میلیون تومان است.

در هفته گذشته در گروه محصولات ایران خودرو، خودروی پژو 206 در برخی نمایندگی‌های فروش موجود نبود. قیمت پژو 206 صندوق‌دار نیز در مدل V9 این خودرو به حدود 40 میلیون تومان و در مدل V8 نیز حدود 32 میلیون تومان رسید. این در حالی است که قیمت رسمی مدل V9 حدود 26 میلیون و 370 هزار تومان و مدل V8 نیز 22 میلیون و 690 هزار تومان است.

تندر 90 ایران خودرو نیز در مدل E2 آن به قیمت حدود 27 میلیون تومان به فروش می‌رسید. این در حالی است که قیمت رسمی این خودرو 21 میلیون تومان تعیین شده است.

پژو 405 نیز به قیمت حدود 19 میلیون و 500 هزار تومان عرضه می‌شد. البته قیمت مصوب این خودرو 15 میلیون و 580 هزار تومان است. قیمت پژو پارس سال نیز به حدود 26 میلیون تومان رسید. قیمت رسمی این خودرو نیز حدود 23 میلیون تومان تعیین شده است.

 

***خودرو ارزان شدجالب است درحالی که قیمتهای بازار حکایت از افزایش قیمت دارد , مدیرکل کالاهای فلزی سازمان حمایت خواستار پایان سوءبرداشت‌ها درخصوص مرجع‌قیمت‌گذاری خودرو شد و با اعلام اینکه قیمت خودرو در بازار 4تا 22درصد کاهش یافت، دلالان را عامل افزایش قیمت‌ها دانست.
شهرام میر‌آخرلو ، در خصوص دلایل افزایش قیمت 700 هزار تومانی خودروهایی که ملزم به رعایت استاندارد یورو 4 هستند، اظهارداشت: تصمیم افزایش قیمت برخی از خودروها براساس درخواست تولیدکنندگان اتخاذ شده است.

وی با اشاره به اینکه در جلسه ماه گذشته کمیته قیمت گذاری خودرو ورود خودروهای جدید به بازار مطرح و تعیین قیمت‌هایی لحاظ گردیده است، افزود: تندر SR محصول جدید پارس و وانت بار شرکت پویا خودرو گرمسار از جمله این خودروهای جدید به شمار می آیند که قیمت گذاری آنها انجام شد. البته در رابطه با تغییرات قیمت خودروهای فعلی تصمیم جدیدی اعمال نشده است.

وی با اشاره به اینکه هر دستگاهی به زعم خود می‌تواند ایرادات کارشناسی خود را به قیمت‌گذاری خودرو داشته باشد، افزود: براساس تکالیفی که در ذیل ماده 101 صادر شده است خودرو به عنوان یک کالای انحصاری مشمول قیمت‌گذاری است و شورای رقابت فقط می‌تواند سیاست‌گذاری در زمینه قیمت خودرو داشته باشد.

میرآخرلو ضمن بیان این مطلب که باید هرگونه سوء برداشتی در خصوص مرجع قیمت گذاری خودرو را رفع و با تنظیم مقرراتی روشن بیان این مباحث را به حداقل ممکن برسانیم، اظهارداشت: البته طی هفته‌های اخیر افزایش قیمت خودروها بیشتر به دلیل حضور دلالان و سفته‌بازان صورت گرفته است چراکه اینان با ایجاد تقاضاهای کاذب نقش مؤثری را در این امر بازی می‌کنند.

وی ضمن بیان اینکه با افزایش قیمت دلار خودروسازان با چند نوبت پیش‌فروش باعث کاهش چهار تا 22 درصدی قیمت خودرو در بازار شدند، افزود: البته کاهش تولید خودرو و مشکلات تأمین مواد اولیه آن نیز از عوامل افزایش قیمت‌ها در بازار است.

وی با اشاره به اینکه اگر خودروسازان بخواهند محصولات خود را با قیمت حاشیه‌ بازار عرضه کنند، باید در قانون‌های مربوطه بازنگری شود، افزود: بر همین اساس تا زمانی که قانون اصلاح نشود، امکان آزادسازی قیمت خودرو وجود ندارد و هر خودروسازی که نسبت به این کار اقدام کند، با آن برخورد خواهد شد.

مدیر کل دفتر نظارت بر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان در ادامه به مصوبه واگذاری اختیار قیمت‌گذاری سواری‌های با قیمت بالای 45 میلیون تومان که در جلسه سال گذشته کمیته قیمت‌گذاری خودرو در اسفند‌ماه صورت گرفته بود اشاره‌ کرد و گفت: در حال حاضر تغییرات در قیمت خودرو همچنان در حوزه اختیارات سازمان حمایت است به نحوی که آزاد‌سازی قیمت خودرو صحت ندارد.

البته وی در رابطه با افزایش قیمت این خودروها که به محض اعلام این خبر در سطح بازار اعمال شده است، تصریح کرد: این مصوبه برای سال گذشته است و تأثیر قابل توجهی در قیمت خودروهای بالای 45 میلیون ندارد؛ بلکه این بازار داغ شایعات و دلال بازی هاست که باعث شده تا رشد قیمت این خودرودها را در بازار شاهد باشیم .

***خودروسازان وعده دادندهمیشه مسوولان وعده می دهند وعمل نمی کنند, اما این بار یک وزیر دولت از بخش خصوصی گلایه می کند که انها وعده داده اند و به وعده شان عمل نکرده اند , شاید هم ناتوانی از تنظیم بازار خودرو باعث شده که دولت به توجیهات عجیب وغریب روی بیاورد , این ماجرا انجا جالب می شود که بدانیم دولت باید با استفاده از طرحها و توانایی های خود به تنظیم بازار بپردازد نه اینکه دست به دامان دیگران شود یا انها را مقصر قلمداد کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه دولت به دنبال این است که نرخ ارز مرکز مبادله، به تدریج نرخ جاری ارز در کشور شود، در مورد کاستی‌های موجود در تولید خودرو، گفت: خودروسازان باید در این مورد به مردم پاسخگو باشند. 
مهدی غضنفری با بیان اینکه خودروسازان همچون دیگر تولید کنندگان باید پاسخگوی مردم باشند، گفت : آنها باید در باره کاستی های به وجود آمده در روند تولید به مردم توضیح دهند.
وی با اشاره به برگزاری چند جلسه با خودروسازان گفت: آنها کاهش تولید تا 50 درصد داشتند ، از نظر ما این وضعیت خیلی قابل قبول نبود.
غضنفری با تأکید بر اینکه اخیرا خودروسازان توانسته اند کمبود نقدینگی خود را از بانک ها تامین کنند، افزود: آنها به ما قول داده اند که روند تولید به حالت قبل بازگردد و حتی امکان تامین قطعات ازخارج که تا پیش از این برایشان میسر نبود را دارند.
وی گفت: خودروسازان عنوان می کنند که به زودی خبرهای خوشی به لحاظ افزایش تولید و کاهش قیمت حاشیه بازارخواهند داشت.
وزیر صنعت در مورد اینکه آیا افزایش قیمتی برای خودروسازان را پیش بینی می کند، گفت : فعلاً برنامه ای برای افزایش قیمت نیست.

وزیر صنعت درجای دیگری هم با بیان اینکه خودروسازان در مدیریت بازار موفق نبوده‌اند، گفت: مدیریت بازار جزء وظایف خودروسازان است ولی متأسفانه در حاشیه بازار با افزایش قیمت برای برخی از مدل های خودرو روبرو هستیم. 
مهدی غضنفری درباره تدابیر دولت برای کنترل قیمت خودرو اظهار داشت: وزارت صنعت و سازمان حمایت،قیمتهای بیشتر از نرخهای مصوب خودرو را نمی‌پذیرد و اگر گزارش تخلفی به 124 ارائه شود، تعزیرات حکومتی با خودروسازان متخلف برخورد خواهد کرد.

وی ادامه داد: خودروسازان بیش از آن چیزی که سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده به آنها مجوز داده اجازه افزایش قیمت ندارند، اما متأسفانه در حاشیه بازار با افزایش قیمت برای برخی از مدلهای خودرو روبرو هستیم.

وی افزود:برای جلوگیری از افزایش بدون دلیل قیمت خودرو، مجدداً با خودروسازان جلسه ای گذاشتیم و چند شرط برای مجوز افزایش قیمت که دریافت کردند، قرار داده شده که یکی از شرط های آن تنظیم بازار خودرو است و از آنها خواسته شده تا خودشان بازار خودرو را مراقبت کنند و این موضوع جزء وظایف آنهاست.

غضنفری تصریح کرد: پیش از این هم وظایف آنها همین بود که متاسفانه در عمل دیده شده آنچنان که دلخواه دولت و مردم است، در تنظیم بازار موفق نبوده اند.

وی اظهار داشت: خودروسازان مطرح می کنند به دلیل اینکه نتوانسته اند مانند سالهای گذشته سرمایه در گردش دریافت کنند، تولیدشان کاهش یافته است که متأسفانه مبارزه با افزایش نقدینگی و مدیریت برای کاهش نقدینگی تبدیل به یک موضوع ضد تولید شده است.

وی خاطر نشان کرد: بانکها فعلاً سرمایه در گردش واحدها را به آنها نمی دهند و موضوع مدیریت نقدینگی چالشی را برای تأمین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی ایجاد کرده که بیش از سالهای گذشته نیاز دارند.

وی تصریح کرد:جلسات متعددی نیز با بانکها داشته‌ایم که امیدواریم هر چه سریعتر این سرمایه در گردش در اختیار آنها قرار گیرد.

غضنفری اظهار امیدواری کرد بورس به برخی از خودروسازان اجازه بدهد تا سهام بانکی را که در اختیار دارند به فروش برسانند و تبدیل به سرمایه در گردش کنند.

وی تصریح کرد: اگر این زنجیره اقداماتی که اثرات منفی بر روی تولید خودرو می گذارند با کمک بانکها مدیریت شود، در نهایت منجر به تولید مناسب خودور و مدیریت بازار خواهد شد.
*** بورس خودروخودروسازان بر این باورند که برای تنظیم بازار وحذف دلالان از بازار خودرو باید بورس خودرو شکل گیرد , اما انگار دولت خیلی موافق شکل گیری بورس در بخشهای مختلف اقتصادی نیست , کما اینکه به بورس کالا هم ایراد گرفته و فعالیت انرا باعث بروز برخی گرانیهای موجود درکشور میداند , به بورس ارز اجازه تولد نداد واکنون هم پاسخ مبهمی به خودروسازان میدهد.

درهمین راستا , وزیر صنعت، معدن و تجارت تلویحا تشکیل بورس خودرو را منتفی دانست. 
مهدی غضنفری ، درباره پیشنهاد مطرح شده از سوی یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر تشکیل بورس خودرو برای مهار افزایش قیمتها در بازار گفت: ما چنین پیشنهادی را بررسی نکرده‌ایم و فکر هم می‌کنم که در دنیا بیشتر کالاهای پایه تولید مانند فلزات، گندم و غلات دارای بورس هستند ولی در مورد بورس خودرو چیزی نشنیده‌ام.
او با اشاره به این‌که کنترل بازار خودرو تنها از طریق افزایش تولید و عرضه بیشتر امکان‌پذیر است، افزود: همچنین رقابت شرکت‌ها در بازار به کنترل قیمت‌ها کمک می‌کند.
این درحالی است که چند روز پیش رئیس کمیته سرمایه‌گذاری و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از طراحی روش‌هایی برای تشکیل بورس خودرو در بورس کالای ایران خبر داد.
ایرج ندیمی عنوان کرده بود که مذاکرات مختلفی با وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان بورس و اوراق بهادار و خودروسازان برای تشکیل بورس خودرو انجام شده و همه طرف‌های درگیر در این زمینه موافقت خود را با تشکیل بورس خودرو اعلام کرده‌اند و فقط منتظر موافقت اصولی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان در این زمینه هستیم.
***گرانی رسمی وارداتی ها واردات خودروهای لوکس این روزها چنان تنور رسانه ها را گرم کرد که به مجلس نیز کشیده شد. بحث واردات لوکس های چهارچرخ از زمانی قوت گرفت که نرخ اسکناس سبز رنگ دلار پله های قیمت را دو تا یکی بالا رفت.
بحث واردات خودروهای لوکس بیشتر از اینکه مربوط به وارداتشان باشد، مربوط به قیمت ارزی است که برایشان خرج شده است. عده ای می گویند ارز مرجع است و عده ای دیگر تکذیب می کنند. آمار گمرک که حاکی از استفاده از ارز مرجع است؛ همان ارزی که برای واردات دارو استفاده می شود!

نکته جالب توجه این است که قیمت این خودروها در بازار آزاد بعضا 60 تا 70 میلیون تومان به بهانه گران شدن ارز، افزایش یافت. ولی قیمت خودرو همان قیمت پارسالش بود و قیمت ارز هم همان قیمت مرجع. اگرچه عده ای تکذیب کرده اند و می گویند ارز مرجع نیست و ارز آزاد بوده است!

حالا در نهایت چه ارز مرجع بوده باشد و چه ارز غیرمرجع، به حال جماعت ایرانی که قرار است 206 و سمند ملی تا چند وقت دیگر بشود خوودروی لوکسشان، هیچ فرقی نمی کند، چراکه آن خودرویی که با 20میلیون تومان وارد شده است با قیمت 100میلیون تومان نصیب جماعتی می شود به نام اقشار مرفه.

رانت واردات هم در جیب واردکننده ای می رود که معلوم نیست چگونه توانسته بعد از 5ماه قطع ارز مرجعش، باز هم از همان ارز برای واردات استفاده می کند ولی منتها این بار به بهانه گران شدن دلار، سود بیشتری به جیب می زند. اقشار متوسط هم سوار پراید و تیبایی می شوند که از آن 100میلیونی تنها کیسه هوایش را به ارث برده اند آن هم به اجبار!
لوکس هایی که در خارج با امکانات و خدمات پس از فروش به اقشار متوسط سواری می دادند، در ایران شدند سواری ثروتمندان و شوی آخر شب های خیابان های بالای شهر پایتخت.لوکس هایی که فقط توانستند اختلاف طبقاتی در ایران را افزایش دهند و توقع مشتری را از خودروساز داخلی؛ خودروساز داخلی که این روزها با کمبود اعتبار و منابع روبروست و چاره ای جز افزایش قیمت ندارد.

این روزها خودروهای خارجی چندبرابر قیمت اصلی خود به دست مشتریان ایرانی می رسد؛ البته بهتر است بگوییم مشتریان پولدار ایرانی. جدول زیر نمایانگر این تفاوت هاست. تفاوتی که خودروساز خارجی با قیمت ها و کیفیت در حال رقابت است و خودروساز داخلی هنوز در پیچ و خم افزایش قیمت خودروهایش بدون تغییر در خدماتش.



***مقابله با افزایش قیمت‌ وارداتی ها 
درهمین حال و در پی انتشار گزارشی به نقل از رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران، روابط عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت با ارسال نمابری توضیحاتی ارائه داد. 
در این نمابر آمده است: با توجه به این‌که عملکرد شرکت‌های عمده واردکننده خودرو در خصوص ورود و عرضه این محصول به صورت مستمر توسط سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان رصد می‌شود، لذا در صورت بروز هر گونه تخلف در خصوص افزایش خودسرانه قیمت‌ها و یا عدم عرضه خودرو به مشتریان، سازمان برخوردهای قانونی را پس از دریافت شکواییه‌های مرتبط به همراه اسناد ومدارک مثبته از شاکیان اعمال خواهد کرد.

 

***خداحافظی با پژو پژو از حدود 23 سال پیش با تولید پژو 405 همکاری با ایران خودرو را آغاز کرد. پس از آن این شرکت فعالیت‌های خود در ایران را گسترش داده و دیگر محصولات تحت برند پژو از جمله 206، روآ و پارس در ایران تولید شد. برخی از این خودروها مانند 206 نیز به محبوبیت بالایی در بازار ایران دست یافتند.
با این حال از اوایل سال جاری توقف ارسال قطعه به ایران موجب کاهش تولید برخی از این خودروها به ویژه توقف تولید پژو 206 شد. در این زمینه اعلام شد که شرکت پژو تحت فشار لابی صهیونیستی ارسال قطعه به ایران را متوقف کرده است.
البته 206 تنها خودرو از خودروهای تحت برند پژو بود که درصد قابل توجهی از قطعات آن از سوی این شرکت فرانسوی تامین می‌شد به‌گونه‌ای که توقف ارسال قطعه نیز مستقیما این خودرو را نشانه گرفته بود.
در این وضعیت حدود دو ماه پیش عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان ایران از ابراز تمایل شرکت پژو برای آغاز مجدد همکاری با ایران خودرو خبر داد. محمدرضا نجفی‌منش در این باره گفته بود: در چند ماه اخیر توقف ارسال قطعه به ایران تاثیرات منفی بر شرکت پژو داشته است. ایران بزرگترین بازار صادراتی پژو است و این شرکت دوست ندارد چنین بازاری را از دست بدهد.
با این حال پاسخ ایران خودرو به نحوه رفتار پژو، حرکت به سوی داخلی‌سازی 206 بود به‌گونه‌ای که طبق جدیدترین اخبار تولید 206 ایرانی به زودی آغاز خواهد شد.
به اعتقاد کارشناسان به نظر می‌رسد با تولید 206 ایرانی و با توجه به اینکه باقی خودروهای تحت برند پژو مانند پارس و 405 با درصد بالای ساخت داخل تولید شده و وابستگی چندانی به قطعات وارداتی از خارج از کشور ندارند، دیگر نیازی به واردات قطعه از پژو وجود نداشته و این شرکت فرانسوی عملا با بازار بزرگ ایران خداحافظی کرده است.

 

***ماشینی که 4 میلیون گران می شود دبیر اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو با تایید خبر کمیاب شدن خودرو تندر 90 در بازار از افزایش چند میلیونی بهای این خودرو خبر داد.

کاظم صمدی نیکخواه در این باره گفت: طی چند روز اخیر قیمت خودرو تندر90 در مدل E2 در بازار آزاد بین سه تا چهار میلیون تومان افزایش یافته است به طوری که هم اکنون این خودرو با قیمتی بین 27 تا 28 میلیون تومان معامله می شود.

این کارشناس بازار خودرو با بیان اینکه کاهش تولید و عرضه دلیل اصلی افزایش قیمت تندر در بازار است، ادامه داد: تندر یکی از پرتقاضاترین خودروهای بازار محسوب می شود از همین رو با پایان یافتن دروان رکود یک ماهه بازار خودرو و افزایش تقاضا، بازار تندر 90 هم با رشد تقاضا روبرو شد اما با توجه به کاهش تولید پاسخ مثبتی به این رشد تقاضاها داده نشد که همین امر زیمنه افزایش چند میلیونی قیمت تندر را رقم زد.

دبیر اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو با تاکید براینکه امکان افزایش بیشتر قیمت این خودرو وجود دارد، گفت: اگر روند تولید و عرضه تندر بهبود نیابد رسیدن قیمت این خودرو به مرز 30 میلیون تومان چندان دور از انتظار نخواهد بود.

نیکخواه درباره روند کاهش قیمت ها طی یک ماه اخیر گفت: کاهش قیمت خودرو در هفته های گذشته به دلیل تغییرات فصلی رخ داده بود و به وضوح روشن بود که دوام چندانی نخواهد داشت.
به گفته وی، رونق بازار خودرو تازه شروع شده و پیش بینی می شود با گذشت زمان و رسیدن به دو ماه آخر سال این رونق بهبود یابد.

این کارشناس بازار خودرو با اشاره به آغاز روند صعودی قیمت ها اظهار داشت: با برآوردهایی که توسط خودروسازان صورت گرفته قیمت خودرو در شرایط فعلی منطقی نیست و احتمال افزایش قیمت ها وجود دارد زیرا در شرایطی که تامین مواد اولیه و قطعات با مشکل جدی مواجه است نمی توان خودروها را با قیمت پائین تری تولید کرد.

***مشکل کیسه هوا با توجه به الزام قانونی همه تولیدات خودروسازان باید به دو ایربگ مجهز باشند، بر این اساس تمام تلاش خود را به کار بسته‌ایم تا ایربگ مورد نیاز را از طریق واردات تهیه کنیم.
یک مقام مسئول خودروسازی با اعلام اینکه ایربگ یک میلیون تومان شد، گفت: خودروسازان داخلی با مشکل تامین کیسه هوا مواجه هستند که تولید برخی از خودروها نظیر ال 90 را با مشکلاتی مواجه کرده است.

این مقام مسئول خودروسازی افزود: با توجه به الزام قانونی همه تولیدات خودروسازان باید به دو ایربگ مجهز باشند، بر این اساس تمام تلاش خود را به کار بسته‌ایم تا ایربگ مورد نیاز را از طریق واردات تهیه کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش خبرنگار تسنیم که چرا از طرفیت‌های تولیدکنندگان داخلی ایربگ استفاده نمی‌کنید، گفت: تا پیش از نوسانات نرخ ارز تامین هر ایربگ حدود 600 هزار تومان برای خودروسازان هزینه داشت، اما در یک‌سال گذشته قیمت ایربگ حدود دو برابر شده و به حدود یک میلیون تومان رسیده است.

وی با بیان این‌که در این شرایط یکی از برنامه‌های ما استفاده از ظرفیت‌های داخلی تولید کیسه هوا بود، ادامه داد: در این راستا مذاکرات جدی با تولیدکنندگان ایرانی انجام شد، اما به دلیل آن‌که قیمت پیشنهادی آنها حدود 60 درصد از قیمت ایربگ وارداتی گرانتر بود ترجیح دادیم به روال گذشته ایربگ مورد نیاز خود را از خارج تامین کنیم.

وی تصریح کرد: خودروسازان در حال حاضر برای خرید یک ایربگ حدود یک میلیون تومان پرداخت می‌کنند، برای ما مقرون به صرفه نیست که ایربگ داخلی را به قیمت یک میلیون و 600 هزار تومان خریداری کنیم.