Sina-Mechanic

بزرگترین مرجع مقالات و اخبار روز مکانیک خودرو

Sina-Mechanic

بزرگترین مرجع مقالات و اخبار روز مکانیک خودرو

کلیپ برن اوت با استیشن 1200 اسب بخاری

در این پست کلیپ دیگری از برن اوت اماده کردیم که در ان یک استیشن با موتوری 1200 اسب بخاری می خواهد لاستیک های خود را دود کند و البته موفق به این کار هم می شود ولی مثل کلیپ قبلی که گذاشته بودیم خبری از اتش سوزی نیست!!در ادامه می توانید این کلیپ زیبا را دریافت کنید. 





دانلود با کیفیت 27.3MB_____________________HD




دانلود با کیفیت 6.53MB_____________________360p




Password : www.maxspeed.ir





منبع : Max Speed



Aventador Unleashed on the Nardo Ring

در این پست فیلمی فوق العاده از تست لامبورگینی Aventador قرار دادیم. اینبار Carlos Lago از تیم Ignition قدرتها و تواناییهای این گاو قدرتمند را مورد بررسی قرار خواهد داد. امیدوارم از این فیلم زیبا لذت ببرید.





دانلود با کیفیت HD





دانلود با کیفیت 360__________19.3MB






Password : www.maxspeed.ir




منبع : Max Speed



فیلم مقایسه LEXUS LFA و FERRARI 599 GTO

در این پست شاهد فیلمی زیبا از مقایسه ی بین سوپر اسپرتی از سرزمین افتاب یعنی LEXUS LFA و سوپراسپرتی دیگر از سرزمین سوپراسپرت ها یعنی FERRARI 599 GTOهستیم .در ادامه می توانید این فیلم را دریافت کنید.


(کیفیت HD)


حاصل اولین تجربه مقابل شاهکار سلطان تجربه...





دانلود با کیفیت 44.4MB___________HD




Password : www.maxspeed.ir



منبع : Max Speed

تاریخچه ای از رباتیک

تاریخچه ای از رباتیک



- حدود سال ۱۲۵۰ م: بیشاپ آلبرتوس ماگنوس (Bishop Albertus Magnus) ضیافتی ترتیب داد که درآن، میزبانان آهنی از مهمانان پذیرایی می کردند. با دیدن این روبات، سنت توماس آکویناس (Thomas Aquinas) برآشفته شد، میزبان آهنی را تکه تکه کرد و بیشاب را ساحر و جادوگر خواند.


- سال ۱۶۴۰ م: دکارت ماشین خودکاری به صورت یک خانم ساخت و آن را Ma fille Francine ” می نامید.

این ماشین که دکارت را در یک سفر دریایی همراهی می کرد، توسط کاپیتان کشتی به آب پرتاب شد چرا که وی تصور می کرد این موجود ساخته شیطان است.

- سال ۱۷۳۸ م: ژاک دواکانسن (Jacques de Vaucanson) یک اردک مکانیکی ساخت که از بیش از ۴۰۰۰ قطعه تشکیل شده بود.

این اردک می توانست از خود صدا تولید کند، شنا کند، آب بنوشد، دانه بخورد و آن را هضم و سپس دفع کند. امروزه در مورد محل نگهداری این اردک اطلاعی در دست نیست.

- سال ۱۸۰۵ م: عروسکی توسط میلاردت (Maillardet) ساخته شد که می توانست به زبان انگلیسی و فرانسوی بنویسد و مناظری را نقاشی کند.

- سال ۱۹۲۳ م: کارل چاپک (Karel Capek) برای اولین بار از کلمه روبات (robot) در نمایشنامه خود به عنوان آدم مصنوعی استفاده کرد. کلمه روبات از کلمه چک robota گرفته شده است که به معنی برده و کارگر مزدور است. موضوع نمایشنامه چاپک، کنترل انسانها توسط روباتها بود، ولی او هرگونه امکان جایگزینی انسان با روبات و یا اینکه روباتها از احساس برخوردار شوند، عاشق شوند، یا تنفر پیدا کنند را رد می کرد.

- سال ۱۹۴۰ م: شرکت وستینگهاوس (Westinghouse Co.) سگی به نام اسپارکو (Sparko) ساخت که هم از قطعات مکانیکی و هم الکتریکی در ساخب آن استفاده شده بود. این اولین باری بود که از قطعات الکتریکی نیز همراه با قطعات مکانیکی استفاده می شد.

- سال ۱۹۴۲ م: کلمه روباتیک (robatics) اولین بار توسط ایزاک آسیموف در یک داستان کوتاه ارائه شد. ایزاک آسیموف (۱۹۲۰-۱۹۹۲) نویسنده کتابهای توصیفی درباره علوم و داستانهای علمی تخیلی است.

- دهه ۱۹۵۰ م: تکنولوژی کامپیوتر پیشرفت کرد و صنعت کنترل متحول شد. سؤلاتی مطرح شدند. مثلاً: آیا کامپیوتر یک روبات غیر متحرک است؟

- سال ۱۹۵۴ م: عصر روبات ها با ارائه اولین روبات آدم نما توسط جرج دوول (George Devol) شروع شد.

امروزه، ۹۰% روباتها، روباتهای صنعتی هستند، یعنی روباتهایی که در کارخانه ها، آزمایشگاهها، انبارها، نیروگاهها، بیمارستانها، و بخشهای مشابه به کارگرفته می شوند.

در سالهای قبل، اکثر روباتهای صنعتی در کارخانه های خودروسازی به کارگرفته می شدند، ولی امروزه تنها حدود نیمی از روباتهای موجود در دنیا در کارخانه های خودروسازی به کار گرفته می شوند.

مصارف روباتها در همه ابعاد زندگی انسان به سرعت در حال گسترش است تا کارهای سخت و خطرناک را به جای انسان انجام دهند.

برای مثال امروزه برای بررسی وضعیت داخلی رآکتورها از روبات استفاده می شود تا تشعشعات رادیواکتیو به انسانها صدمه نزند.

– سال ۱۹۵۶ م: پس از توسعه فعالیتهای تکنولوژی یک که بعد از جنگ جهانی دوم، یک ملاقات تاریخی بین جورج سی.دوول(George C.Devol) مخترع و کارآفرین صاحب نام، و ژوزف اف.انگلبرگر (Joseph F.Engelberger) که یک مهندس با سابقه بود، صورت گرفت. در این ملاقات آنها به بحث در مورد داستان آسیموف پرداختند. ایشان سپس به موفقیتهای اساسی در تولید روباتها دست یافتند و با تأسیس شرکتهای تجاری، به تولید روبات مشغول شدند. انگلبرگر شرکت Unimate برگرفته از Universal Automation را برای تولید روبات پایه گذاری کرد. نخستین روباتهای این شرکت در کارخانه جنرال موتورز (General Motors) برای انجام کارهای دشوار در خودروسازی به کار گرفته شد. انگلبرگر را “پدر روباتیک” نامیده اند.

- دهه ۱۹۶۰ م: روباتهای صنعتی زیادی ساخته شدند. انجمن صنایع روباتیک این تعریف را برای روبات صنعتی ارائه کرد:

“روبات صنعتی یک وسیلة چند کاره و با قابلیت برنامه ریزی چند باره است که برای جابجایی قطعات، مواد، ابزارها یا وسایل خاص بوسیلة حرکات برنامه ریزی شده، برای انجام کارهای متنوع استفاده می شود.”

- سال ۱۹۶۲ م: شرکت خودروسازی جنرال موتورز نخستین روبات Unimate را در خط مونتاژ خود به کار گرفت.

- سال ۱۹۶۷ م: رالف موزر (Ralph Moser) از شرکت جنرال الکتریک (General Electeric) نخستین روبات چهارپا را اختراع کرد.

- سال ۱۹۸۳ م: شرکت Odetics یک روبات شش پا ارائه کرد که می توانست از موانع عبور کند و بارهای سنگینی را نیز با خود حمل کند.

- سال ۱۹۸۵ م: نخستین روباتی که به تنهایی توانایی راه رفتن داشت در دانشگاه ایالتی اهایو (Ohio State Uneversity) ساخته شد.

- سال ۱۹۹۶ م: شرکت ژاپنی هندا (Honda) نخستین روبات انسان نما را ارائه کرد که با دو دست و دو پا طوری طراحی شده بود که می توانست راه برود، از پله بالا برود، روی صندلی بنشیند و بلند شود و بارهایی به وزن ۵ کیلوگرم را حمل کند.

– سال ۲۰۰۸ م: ناسا چندین مریخ نورد هوشمند به فضا ارسال کرد…

روباتها روز به روز هوشمندتر می شوند تا هرچه بیشتر در کارهای سخت و پر خطر به یاری انسانها بیایند.

- و داستان ادامه دارد …


ECU را بهتر بشناسیم


Ecu را بهتر بشناسیم


ecu چیست؟
ECU مخفف Electronic Control Unit یا واحد کنترل الکترونیک می باشد و نقش هدایت و کنترل یک خودروی انژکتوری را بر عهده دارد. همانطور که می دانید خودروهای انژکتوری بدلیل عملکرد بهتر و توانایی پاس کردن استانداردهای آلودگی، بطور کامل در تمام دنیا ( البته بجز برخی کشورها، نظیر ایران ) جایگزین خودروهای کاربراتوری شده اند و مغز این سیستم ECU می باشد. ECU با توجه به سنسورهایی که به موتور متصل است وضعیت و شرایط خودرو را تحلیل کرده و پاسخهای لازم را به خروجی ها که عبارتند از: انژکتورها، جرقه زنها و ... اعمال می کند. سنسورهای کیت های انژکتوری مختلف هستند که هر چه تعداد آنها بیشتر باشد ECU بهتر میتواند شرایط موتور را درک کند. البته در روزهای آینده درباره سنسورهای موتورانژکتوری بیشتر صحبت خواهیم کرد اما همینقدر بدانید که سنسورهای مهم خودروهای انژکتوری عبارتند از: سنسور دور یا RPM، سنسور فشار داخل مانیفولد یا MAP، سنسوردریچه گاز یا TPS، سنسور دمای آب یا CTS، سنسور دمای هوا ATS، سنسور اکسیژن یا لاندا، سنسور ضربه و ...


سازندگان معروف ECU چه شرکتهایی هستند؟
۱) شرکتBoschآلمان: این شرکت بهترین ومعروفترین سازنده ECU و کیت انژکتوری در دنیا می باشد و در اغلب خودروهای پیشرفته جهان نشانی از آن را می توان یافت. چند مدل از زانتیا موجود در ایران دارای کیت انژکتوری Bosch می باشد.

۲) شرکتDelcoآمریکا: این شرکت یکی از قدیمی ترین شرکتهای سازنده ECU می باشد و ECU آن در اغلب خودروهای آمریکایی بخصوص خودروهای شرکت GM یا جنرال موتورز بکار رفته است مانند کادیلاک، پونتیاک و... همچنین درخودروهای دوو کره مانند دوو ESPERO.

۳) شرکتFordآمریکا: این شرکت سازنده خودرو، سازنده ECU البته برای خودروهای فورد می باشد و اولین بار ایده کنترل تطبیقی یا خود-یادگیر در خودروهای این شرکت عملا پیاده سازی شد. درباره کنترل تطبیقی به زودی مطالبی خواهیم نوشت.

۴) شرکتSiemensآلمان: فعالیت این شرکت گرچه به اندازه رقیب آلمانی آن یعنی Bosch نیست اما ECU های خوبی می سازد. ECU پراید انژکتوری موجود در ایران طراحی این شرکت است.

۵) شرکتMagneti Marelli ایتالیا: این شرکت در اروپا محبوبیت زیادی داشته و بر روی اغلب خودروهای اروپایی کیت آن نصب است. به عنوان مثال خودروهای فیات مدل PUNTO و فولکس واگن مدل GOLF IV،مزدا ۳۲۳.

۶) شرکتSagemفرانسه: بر روی اغلب ماشینهای فرانسوی ECU این شرکت نصب است. بنابراین پژو ۲۰۶، مدلهایی از زانتیا؛ همچنین خودروهای ایرانی مانندسمند و پیکان انژکتوری.

۷) شرکتNippon Densoژاپن: این شرکت توسط شرکت تویوتا تاسیس شده و بخش عمده سهام آن را دارا می باشد البته ۶ درصد سهام آن متعلق به شرکت Bosch است. ECU اغلب خودروهای تویوتا (مانند تویوتا لندکروز ) و برخی خودروهای ژاپنی مانند نیسان، هوندا، سوزوکی و ... متعلق به این شرکت می باشد.
شرکتهای دیگری هم هستند مانند HITACHI، MATSUHITA، LOTUS

کیسه هوا چگونه کار میکند؟


کیسه هوا چگونه کار میکند؟ 



سیستم کیسه هوا یکی از جدیدترین سیستمهایی است که در اکثر خودروهایی که استاندارد های جهانی را رعایت می نمایند به کار می رود کیسه هوا نقش بسیاری در تصادفات بازی می نماید در حال حاضر کمربند ایمنی کمربند سفت کن و کیسه هوا موثرترین سیستمهای محافظت در هنگام تصادف شدید به شمار می روند وقتی سرعت اتومبیل از 40 کیلومتر در ساعت بیشتر باشد کمربند به تنهایی کافی نیست تحقیقات پس از حوادث رانندگی نشان داده است که در 68 درصد موارد کیسه هوا سطح خوبی را تامین می کند بر اساس بررسی های به عمل امده پیش بینی می شود که اگر خودروها در سرتاسر جهان به کیسه هوا مجهز شوند تعدا د مقتولان حوداث رانندگی در هر سال بیش از 50000 نفر کاهش می یابد روشی که امروزه برای ساخت کیسه هوا متداولتر است مجتمع کردن اجزای لازم به صورت یک واحد است بدین ترتیب مقدار سیمکشی و اتصالات کاهش و اعتماد پذیری سیستم افزایش می یابد نوعی سیستم پایش را نیز باید در کیسه هوا تعبیه کرد زیرا این کیسه را نمی توان امتحان کرد و اصولا فقط یک بار کار می کند.


طرز کار کیسه هوا:
وقتی خودرویی با سرعت حدود 35 کیلومتر در ساعت با سر تصادف کند رویدادهای زیر به ترتیب رخ می دهند




1- پیش از برخورد راننده در وضعیت عادی نشسته است


2- در حدود 15 میلی ثانیه پس از برخورد خودرو به شدت شتاب منفی پیدا می کند و کیسه هوا در استانه راه اندازی قرار می گیرد
3- مشتعل ساز سوخت موجود در باد کننده را مشتعل می کند
4- پس از حدود 30 میلی ثانیه تای کیسه هوا باز می شود در این لحظه با مچاله شدن بخشهای از جلو خودرو راننده به جلو پرتاب شده و کمربند ایمنی بسته به نوع ان قفل یا سفت شده است
5- در حدود 40 میلی ثانیه پس از برخورد کیسه هوا کاملا باد شده است و اندازه حرکت راننده را جذب می کند
6- در حدود 120 میلی ثانیه پس از برخورد راننده به عقب بر می گردد و با کیسه هوا از سوراخهای جانبی ان خال می شود تا راننده دید پیدا کند
کیسه هوای سرنشین نیز به همین ترتیب کار میکند کیسه هوا را به صورتهای مختلف نصب می کنند و متداولتر از نصب همه اجزا در وسط فلکه فرمان است به هر حال اساس کار تفاوتی نمی کند

اجزا و مدار کیسه هوا:
اجزای اصلی سیستم کیسه هوا عبارت اند از

1- کیسه هوای راننده و سرنشین:کیسه هوا از پارچه نایلونی ساخته شده است و از داخل استر دارد پیش از ان که کیسه هوا باد شود تا شده است و زیر درپوش مناسبی قرار دارد این پوشش با خطوط گسست خاصی طراحی شده است در اطراف کیسه هوا سوراخهای تعبیه شده است که پس از عمل کردن کیسه به سرعت باد آن را خالی می کنند حجم کیسه هوای راننده در حدود 60 لیتر و حجم کیسه هوای سرنشین در حدود 160لیتر است

2- چراغ هشدار دهنده: مدار پایش این سیستم یک چراغ هشدار دهنده دارد این چراغ راننده را از خرابی سیستم مطلع می کند و بخش مهمی از مدار پایش است بعضی از سازندگان برای افزایش اعتماد پذیری سیستم هشدار دهنده از دو چراغ استفاده می کنند

3- کلیدهای صندلی سرنشین: با استفاده از کلید که در طرف سرنشین (طرف شاگرد) قرار دارد می توان از عمل کردن کیسه هوای این صندلی وقتی سرنشین ندارد جلوگیری کرد این نکته به ویژه در مورد کیسه های هوای برخورد از بغل صدق می کند که در بخش بعد به اختصار انها را شرح می دهیم

4- باد کننده اتشی و مشتعل ساز:
باد کننده اتشی و مشتعل ساز را می توان با هم بررسی کرد باد کننده کیسه هوای راننده در وسط فلکه فرمان تعبیه شده است این باد کننده حاوی تعدادی قرص سوخت است که در یک محفظه احتراق قرار دارند مشتعل ساز از خازنهای پر تشکیل می شود که جرقه ای برای اشتعال سوخت ایجاد می کند قرصهای سوخت به سرعت می سوزند و مقدار معینی گاز نیتروژن با فشار معین تولید می کنند این گاز از **********ی می گذرد و وارد کیسه هوا می شود و ان را باد می کند وقتی کیسه باد شد از زیر پوشش خود بیرون میزند پس از اماده شدن کیسه هوا مقدار کمی هیدرو کسید سدیم در آن و در فضای داخل خودرو وجود خواهد داشت در هنگام باز کردن سیستم کار کرده و تمیز کردن اتاق خودرو باید از تجهیزات ایمنی شخصی استفاده کرد

6-حسگرهای ضربه:حسگر برخورد به صورتهای مختلف مکانیکی یا الکترونیکی ساخته می شود سیستم مکانیکی به وسیله فنری کار می کند که غلتکی را در جای خود نگه داشته است وقتی ضربه شدید تر از حد معین به خودرو وارد شود بر نیروی فنر غلبه می کند و غلتک ازاد می شود وقتی غلتک ازاد شد حرکت می کند و یک میکرو سوئیچ را کار اندازی می کند این کلید در حالت عادی باز است و مقاومتی به صورت موازی با ان بسته شده که امکان پایش سیستم را فراهم می کند می توان از دو کلید مشابه استفاده کرد تا کیسه هوا فقط هنگامی عمل کند که ضربه ناشی از برخورد از روبرو به اندازه کافی شدید باشد یاداوری می شود که در صورت چپ کردن خودرو کیسه هوا عمل نخواهد کرد نوع دیگر حسگر برخورد را می توان شتاب سنج تلقی کرد البته این نوع شتاب سنج شتاب منفی را اندازه گیری می کند دو نوع شتاب سنج وجود دارد یکی براساس کرنش سنج و دیگری مبتنی بر بلور پیزو الکتریکی (شبیه حسگر کوبش موتور)تغییر شدید سرعت خودرو سبب حرکت جرم لرزه ای می شود و در نتیجه حسگر خروجی تولید می کند خروجی حسگر بلوری به صورت بار الکتریکی و خروجی حسگر کرنش سنجی به صورت تغییر مقاومت است مدارهای الکتریکی مناسب می توانند این حسگرها را بپایند و می توان انها چنان برنامه ریزی کرد که وقتی سیگنال به آستانه معینی رسید بیشتر واکنش نشان دهند مزیت روش اخیر اینست که نیازی به طراحی حسگرهای مختلف برای خودروهای مختلف نیست زیرا تفاوت بین سیستمها مختلف مورد استفاده در خودروهای مختلف را می توان با استفاده از نرم افزار ایجاد کرد

7- واحد کنترل الکتریکی:آخرین جز این سیستم واحد کنترل الکترونیکی یا واحد کنترل عیب یاب است وقتی از حسگرهای مکانیکی استفاده می شود از لحاظ نظری اصلا به واحد کنترل الکترونیکی نیازی نیست می توان برای به کار انداختن کیسه هوا در هنگام عمل کردن کلید حسگر از یک مدار ساده استفاده کرد اما مسئله پایش سیستم یا بخش عیب یاب واحد کنترل الکترونیکی است که اهمیت خاصی دارد در صورتی که عیبی در هر بخش از مدار اشکار سازی شود چراغ هشدار دهنده به کار خواهد افتاد حافظه واحد کنترل الکترونیکی گنجایش تا پنج عیب یا بیشتر را دارد این حافظه را می توان بازیابی کرد و ان را به صورت رمزهای چشمک زن و غیره خواند امتحان کردن این سیستم به روش قدیمی و با استفاده از چندین (مولتی متر) و سیم یکسره کن توصیه نمی شود زیرا این کار ممکن است سبب عمل کردن کیسه هوا شود

عکس های دیدنی از ماشین سوزوکی سویفت اسپورت مدل 2012

عکس های دیدنی از ماشین سوزوکی سویفت اسپورت مدل 2012
































غول های خودروسازی جهان را بشناسید+ عکس

غول های خودروسازی جهان را بشناسید+ عکس


شرکت های خودروسازی درسراسر دنیا به دنبال ارائه بهترین تولیدات به مشتریان خود هستند، با توجه به نظرسنجی صورت گرفته از مشتریان ۱۰ برند انتخاب شده در میان خودروسازان بزرگ به شرح زیر هستند:

۱.تویوتا: تویوتا یک شرکت خودروسازی ژاپنی و یکی از بزرگترین تولید کنندگان خودرو در جهان است. تویوتافقط درماه نوامبر گذشته نزدیک به ۱۲۰ هزار دستگاه اتومبیل در بازار آمریکا به فروش رساند اما هنوز آمار دقیق میزان فروش محصولات درسال ۲۰۱۱ رااعلام نکرده است.




۲.فورد: سومین تولید کننده بزرگ خودرو در جهان است و درسال ۲۰۱۱ بالغ بر ۱۳میلیون دستگاه اتومبیل به فروش رساند. فورد مالکیت یک سوم ازحق امتیاز خودروهای مزدا را در دست دارد.




۳.هوندا: هوندا یک شرکت بزرگ ژاپنی بوده و به دلیل تولید موتورسیکلت و خودروهای شخصی درسطح جهان شهرت دارد. پنجمین تولید کننده بزرگ خودرو در جهان طی ۱۰ ماهنخست از سال ۲۰۱۱ بالغ بر یک میلیون و ۱۰۰هزار دستگاه اتومبیل به فروش رساند.



۴.شورولت: برند شورولت تحت امتیاز کمپانی جنرال موتورز آمریکا مشغول به فعالیت است.این شرکت سالیانه در ۱۲۰ کشور جهان بطور میانگین ۴میلیون و ۲۵ هزار دستگاه اتومبیل به فروش می رساند.



۵.بی ام و: یک کمپانی مستقل آلمانی و از تولید کنندگان مطحر خودروهای سواری و موتورسیکلت است. بی ام و مالک کمپانی های رولز رویس و مینی است. میزان فروش اتومبیل های بی ام و در ۱۱ماه نخست از سال ۲۰۱۱ به ۲۷۲هزار و ۸۷۳ دستگاه رسید.



۶.مرسدس بنز: نام خودروهای شرکت دایلمر است.درسال ۲۰۱۱بالغ بر یک میلیون و ۲۶۰ هزار دستگاه از اتومبیل های مرسدس بنز درسطح بازارهای جهانی به فروش رسید. گوتلیب دایملر و کارل بنز دو مخترع آلمانی موتورهای چهار زمانه با کمک یکدیگر درسال ۱۹۲۶شرکت دایملز-بنز را بنا نهادند.



۷.ولوو: اتوبوس ها و کامیون های ولوو در ایران مشتریان زیادی دارد. این شرکت سوئدی ۴۴۹ هزار و ۲۲۵ دستگاه از تولیدات خود را درسال گذشته به فروش رساند. از جمله تولیدات ولوو می توان به تریلی، کامیون، اتوبوس، تجهیزات ترابری و سازه ای سامانه پیش رانش دریایی و صنعتی در کنار قطعات هوافضا اشاره کرد.



۸.لکسوس: زیر مجموعه ای از شرکت تویوتا ژاپن می باشد و به خودروهای لوکس و گرانقیمت این کمپانی اتلاق می شود. لکسوس ۱۲ سال از سوی موسسه معتبر J.D pawer به عنوان مورد اعتمادترین برند مشتریان در آمریکا انتخاب شد. میزان فروش لکسوس درماه دسامبر ۳۰ هزار دستگاه در آمریکای شمالی اعلام شده است.



۹.کادیلاک: این کمپانی تحت مالکیت جنرال موتورز‌آمریکا است و تولیدات آن در بیش از ۵۰ کشور دنیا به فروش می رسد. اتومبیل های کادیلاک نخستین اتومبیل های جهان بودند که درآنها برای ایمنی سرنشینان از کیسه هوا استفاده شده است.



۱۰.سوبارو: یک شرکت خودروسازی ژاپنی و زیرگروه کمپانی اف اچ آی می باشد. سوبارو درسال گذشته ۲۶۶هزار و ۹۸۹دستگاه اتومبیل در بازارهای جهانی به فروش رساند.اف اچ آی هم اکنون شریک کمپانی تویوتا است به طوریکه تویوتا ۱۶درصد از سهام آن را در اختیار دارد.



منبع : مجله خودرو


کروز کنترل چیست؟

کروز کنترل چیست?



Cruise Control یا تثبیت کننده سرعت خودرو ؛ سیستم جدیدی محسوب نمی شود، این سیستم سالهاست در سایر کشورها بالاخص ایالات متحده آمریکا مورد استفاده قرار می گیرد اما در ایران تا سال گذشته و در پی نصب آن بر روی مدلهای سفارشی ایران خودرو، همچنین واردات خودروهای مجهز به آن، کمتر کسی با این سیستم آشنایی داشت و هم اینک نیز همچنان درصد بسیار زیادی از مردم حتی برخی صاحبان خودروهای مجهز به کروز کنترل از روش استفاده از آن اطلاعی ندارند؛ لذا جهت آشنایی بیشتر با این سیستم در ذیل به بررسی مورد مصرف، نحوه استفاده و نحوه عملکرد این سیستم خواهیم پرداخت.



۱- کروز کنترل چیست

با به طور ساده می توان آن را ابزاری برای ثابت نگاه داشتن سرعت خودرو در میزان مورد درخواست راننده عنوان نمود. مثلا اگر سرعت را روی ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت تثبیت نمایید خودرو به صورت اتوماتیک تحت هر شرایطی این سرعت را برای شما ثابت نگه میدارد، حتی در سربالایی ها، سراشیبی ها و یا هنگام وزش باد مخالف سرعت شما تغییر نخواهد کرد، کروز کنترل علاوه بر این به شما این امکان را میدهد تا بدون نیاز به فشردن پدالهای ترمز و گاز و تنها با فشردن دکمه های دستی، سرعت خود را با هر بار فشردن دکمه ۱ کیلومتر بر ساعت افزایش یا کاهش دهید ( در مورد خودروهای با استاندارد انگلیسی این میزان ۱ مایل می باشد )، کروز کنترل در هنگام فشردن پدال ترمز و همچنین در مورد خودروهای دنده معمولی فشردن پدال کلاج از مدار خارج میشود، که البته به وسیله فشردن دکمه دیگری دوباره سرعت قبلی که توسط راننده تثبیت شده بود از حافظه سیستم قابل بازیابی است. کروز کنترل بسته به شرکت سازنده آن در سرعتهای زیر ۴۰-۵۰ کیلومتر قابلیت تثبیت سرعت را به شما نمی دهد چرا که این سیستم مخصوص مصارف جاده ای با ترافیک کم می باشد و نباید در سطح شهر از آن استفاده کرد، همچنین استفاده از آن در شرایط برفی و بارانی، جاده های پرپیچ و خم و برای رانندگانی که سابقه به خواب رفتن در هنگام رانندگی را دارند می تواند خطر آفرین باشد .شرایط رانندگی کشورمان هنگام استفاده از کروز کنترل باید حتما پای راننده به طور حایل آماده ترمز گیری باشد و اگر قرار باشد رانندگان محترم به دلیل عدم نیاز به فشردن پدال گاز به کارهایی چون نشستن چهار زانو و امثالهم در پشت فرمان دست بزنند، چه بسا شاهد اتفاقات ناگواری نیز بدلیل استفاده ناصحیح از این سیستم خواهیم بود و شاید بتوان عدم ورود خودروهای دارای کروز کنترل به کشور طی سالیان گذشته را نیز به پیش بینی های اینچنینی مسوولان، مرتبط دانست.


۲- نحوه کار با کروز کنترل


کروز کنترلها عموما دارای دکمه های Set/Accel ، Resume ، On/Off و Coast می باشند. محل قرارگیری این دکمه ها بسته به کارخانه سازنده خودرو، متفاوت می باشد؛ در برخی خودروها از جمله انواع آمریکایی دکمه های کروز کنترل در روی فرمان، در برخی خودروها بر روی دسته راهنما و یا دسته برف پاک کن و در برخی هم بر روی دسته جداگانه ای پشت فرمان و زیر دسته راهنما یا برف پاک کن قرار دارند و در انواع وطنی ( محصولات سفارشی ایران خودرو ) نیز دکمه ها بر روی دسته دنده قرار دارند که این سیستم بیشتر در خودروهایی که به طور دستی کروز کنترل بعدا بر رویشان نصب میشود و طراحی اولیه ای برای آن وجود ندارد،دیده می شود و کمتر خودروسازی دکمه های کروز کنترل را بر روی دسته دنده قرار می دهد؛ چرا که باعث جداشدن دست راننده از فرمان می شود. همچنین نگاه کردن راننده به دسته دنده برای پیدا کردن دکمه مورد نظر نیز می تواند حادثه آفرین باشد. اما بهترین محل قرارگیری که اکثر خودروسازان نیز دکمه ها را بر روی آن قرار می دهند همان روی فرمان خودرو است، و پس از آن نیز دسته های جداگانه پشت فرمان؛ چراکه استفاده دو منظوره بر روی دسته راهنما و برف پاک کن نیز امکان بروز اشتباه را بالا خواهد برد.

On/Off : سیستم کروز کنترل در اغلب خودروها به طور همیشگی فعال نیست و باید قبل از نیاز به آن، ابتدا آنرا روشن نمود، البته تعداد کمی از خودروها نیز فاقد دکمه های روشن و خاموش می باشند و کروزکنترل به صورت فعال در آنها روشن می باشد.
Set : پس از روشن نمودن سیستم، ابتدا باید بوسیله پدال گاز سرعت مورد نظری را، که می خواهید خودرو در آن سرعت ثابت بماند، بدست آورده و سپس با فشردن این دکمه سرعت در همان مقدار ثابت می ماند و از این پس نیازی به باقی ماندن پا بر روی پدال گاز نیست. در صورتی که بدلایلی چون سبقت گیری نیاز به سرعت بالاتری داشته باشید با فشردن پدال گاز می توانید سرعت خود را افزایش دهید و به محض رها سازی مجدد پدال، سرعت تثبیت شده قبلی از طرف کروزکنترل دوباره اعمال می شود.
در صورت فشردن پدال ترمز و یا گرفتن کلاج نیز کروزکنترل از مدار خارج می گردد و دیگر مانند گاز دادن با برداشتن پا از روی پدال نیز فعال نخواهد شد.
Resume : پس از ترمزگیری و یا گرفتن کلاج می توانید با استفاده از این دکمه سرعت تثبیت شده قبلی را دوباره از حافظه سیستم بازیابی نمایید. در مواردی بجای Resume از کوتاه شده آن Res نیز استفاده می شود.
Accel : مخفف لغت Accelerate به معنای افزودن بر سرعت می باشد در برخی موارد هم به اختصار Acc نوشته می شود. با هر بار فشردن بر روی این کلید در مورد خودروهای با واحد کیلومتر، ۱ کیلومتر و در مورد خودروهای با واحد مایل، ۱ مایل بر سرعت خودرو افزوده می شود و سرعت افزوده شده به عنوان سرعت تثبیت شده جایگزین سرعت ثبت شده قبلی می شود، با فشردن پشت سرهم این کلید و یا در برخی خودروها با نگه داشتن کلید می توان حتی با شتاب خوبی سرعت را بدون نیاز به پدال گاز تا حد مورد نظر افزایش داد. در خودروهای آمریکایی اغلب دکمه Set و Accel یکی می باشد و پس از تثبیت سرعت کلید Set وظیفه اش به Accel تبدیل می شود. ولی در خودروهای اروپایی و آسیایی این دکمه یا به صورت مجزاست و یا به همراه Resume . در برخی موارد نیز از علامت + بجای کلمه Accel استفاده می شود.
Coast یا Decelerate : این کلید وظیفه دکمه Accel را در جهت عکس انجام میدهد؛ یعنی با فشردن آن می توان سرعت تثبیت شده خودرو را کاهش داد، عملکرد آن نیز مانند کم کردن فشار پا از روی پدال گاز می باشد و به هیچ وجه قابلیت ترمزگیری دارا نیست. در برخی موارد از علامت - یا لغت Dec و یا Decelerate نیز بجای کلمه Coast استفاده می شود . این دکمه نیز بسته به کارخانه سازنده ممکن است به صورت مجزا و یا به صورت دو منظوره با کلید دیگری یکجا طراحی شده باشد. برای کاهش سریع سرعت نیز در برخی خودروها باید این دکمه را پشت سر هم فشرد و در برخی دیگر هم باید آنرا ممتد فشرده نگاه داشت.
Cancel : برخی کارخانجات برای خارج کردن موقتی سیستم کروز کنترل از مدار این دکمه را درنظر گرفته اند، اما برخی دیگر بدلیل اینکه با فشردن ترمز نیز می توان این کار را انجام داد، این کلید را ندارند.
تنها استثنا در مدل دسته دنداه ای است که متاسفانه کارخانه سازنده بجای لغت Cancel از Coast استفاده نموده و کار کلید Coast برای کاستن سرعت را Acc انجام می دهد که در جای خود بسیار عجیب به نظر می رسد.
در برخی مدلها ۲ یا ۳ حافظه نیز برای ثبت سرعتهایی که بیشتر مورد استفاده راننده قرار می گیرند، در نظر گرفته شده.



۳- نحوه عملکرد کروز کنترل


کنترل سرعت توسط سیستم کروزکنترل از طریق به دست گرفتن کنترل دریچه گاز انجام می گیرد. در خودروهای مجهز به کروز کنترل در هنگام فعال شدن کروز کنترل بجای آنکه میزان فشار بر پدال گاز، باز و بسته شدن دریچه گاز را کنترل نماید؛ این کنترل توسط Actuator یا فعال کننده کروز کنترل انجام میگیرد. فعال کننده ها یا Actuator ها در 2 نوع Vacuum و Electrical تولید می شوند که نوع وکیوم مکانیزمی شبیه بوستر ترمز دارد و با استفاده از وکیوم منیفولد کار می کند و همانند پدال گاز با سیم به دریچه گاز وصل می شود، نوع الکتریکی نیز مکانیزمی شبیه Stepper موتور دارد و به طور الکتریکی به کنترل دریچه گاز خودرو می پردازد.
در شکل زیر محور اتصال سیم گاز به دریچه یک خودروی مجهز به کروز کنترل با سیستم فعال کننده Vacuum را ملاحظه می کنید و می بینید که بجای یک سیم، ۲ سیم در آن بکار رفته که یکی به پدال و دیگری به فعال کننده متصل است. اتصال هر ۲ سیم به یک محور باعث می شود درهنگام فعالیت کروزکنترل به هنگام تغییر شرایط رانندگی مانند شیب جاده در اثر حرکت محور، پدال گاز نیز بالا و پایین برود.

همانگونه که قبلا نیز ذکر شد، قسمت مکانیکی فعال کننده در نوع وکیوم به مانند بوستر اتومبیل عمل میکند و با دریافت وکیوم مانیفولد موتور و با استفاده از یک دیافراگم قابلیت عقب و جلو کردن سیم متصل به دریچه گاز را برمبنای دستور الکتریکی رسیده از طرف کنترل کننده کروز کنترل یا Electronic control module که به اختصار ECM نامیده می شود، داراست. نوع الکتریکی نیز بواسطه یک موتور پله ای براساس دستور رسیده از ECM دریچه گاز را باز و بسته می کند.
سرعت خودروهای امروزی از طریق یک سنسور ( VSS ) در کنار شفت گیربکس به سیستم های مختلف خودرو از جمله ECU و کیلومترشمار منتقل می شود و برای هر چرخش شفت، سنسور مربوطه تعداد پالس مشخصی ارسال می دارد و هر چه سرعت خودرو افزایش یابد پالسها تندتر می شود و بالعکس هرچه سرعت کمتر شود فاصله بین پالسها کمتر می شود. در خودروهای مجهز به کروزکنترل، سنسور سرعت شمار یک خروجی نیز به ECM کروز کنترل ارائه می دهد و از این طریق کروز کنترل قادر به تشخیص لحظه ای سرعت خودرو خواهد بود.
ECM که کامپیوتر کوچک کروزکنترل و در واقع مغز متفکر آن می باشد با دریافت پالسهای سنسور سرعت و مقایسه آن با سرعت تثبیت شده توسط راننده، به یک میزان خطا می رسد و براساس یک برنامه که براساس معادلات ریاضی از جمله انتگرال و مشتق پایه ریزی شده؛ دستور باز و بسته کردن دریچه گاز را به فعال کننده می دهد، از اینرو در هنگام مواجه با سربالاییها و سرازیریها سیستم بلافاصله آنرا تشخیص داده و از تغییریافتن سرعت تثبیت شده جلوگیری می کند.


دیاگرام ورودی و خروجی های یک سیستم کروزکنترل را در زیر می بینید:

همانگونه که در این دیاگرام می بینید کروز کنترل سوئیچ هایی نیز در پشت پدالهای گاز و کلاج برای تشخیص فشرده شدن این پدالها، داراست.
کروز کنترل سیستمی است که می توان آنرا به طور جداگانه نیز روی خودروها نصب نمود؛ البته برخی از آنها که قیمتهای پایینی نیز دارند از مکانیزم بالا، پیروی نمی کنند و ممکن است کارآیی لازم را نداشته باشد و گاها خطرآفرین نیز باشد.
کروز کنترل که بیشتر مناسب خودروهای دنده اتوماتیک و با قدرت بالا می باشد در حال حاضر در ایران بر روی مدلهای سفارشی پارس ایران خودرو، برخی مدلهای تویوتا، هیوندای، بنز، بی ام و، آئودی، پروتون جنتوی اتوماتیک و سیتروئن C5 یافت می شود.


Adaptive cruise control :
سیستم جدید کروز کنترل با نام Adaptive cruise control قابلیت تشخیص فاصله با خودروی پیش رو را نیز داراست ، این سیستم همانند کروز کنترل معمولی سرعت خودرو را براساس سرعت تنظیمی راننده تنظیم می نماید، اما با استفاده از سنسورهای خود و با درنظر گرفتن فاصله تا خودروی جلویی در صورت کاهش فاصله از حد مجاز ( کاهش سرعت خودروی در پیش رو ) به طور هوشمند سرعت خودرو را کاهش می دهد، این سیستم در حال حاضر بر روی برخی خودروهای لوکس و گران قیمت در حال نصب می باشد .

از آنجا که استفاده از کروز کنترل معمولی، براساس فرهنگ رانندگی در ایران، احتمالا خطر آفرین خواهد بود، شاید بهتر باشد این سیستم تا فراگیرتر شدن نوع Adaptive به طور وسیع در کشور تولید یا وارد نشود.