Sina-Mechanic

بزرگترین مرجع مقالات و اخبار روز مکانیک خودرو

Sina-Mechanic

بزرگترین مرجع مقالات و اخبار روز مکانیک خودرو

شرکت های واردکننده خودرو و ماجرای کلاهی که سر مردم می رود!

شرکت های واردکننده خودرو و ماجرای کلاهی که سر مردم می رود!












باتوجه به شرایط بازار خودرو متاسفانه شرکتهای وارد کننده خودرو از فضای نا بسامان موجود بهره برداری نموده و در جهت سود آوری بیشتر قراردادهایی را به مردم تحمیل می کنند که بندهای متناقض آن می تواند این قرارادادها را به کلاهی برای سر مردم تبدیل کند.





باتوجه به شرایط بازار خودرو متاسفانه شرکتهای وارد کننده خودرو از فضای نا بسامان موجود بهره برداری نموده و در جهت سود آوری بیشتر قراردادهایی را به مردم تحمیل می کنند که بندهای متناقض آن می تواند این قرارادادها  را به کلاهی برای سر مردم تبدیل کند.

به گزارش دی نیوز، در این شرایط مشخص نیست متولی این امور کیست تا از حقوق مصرف کننده دفاع کند و از قراردادهای ترکمنچای گونه بر ضد مردم جلوگیری کند .

یکی از بینندگان رسانه ها با ارسال مستنداتی نوشت:

شرکت اطلس خودرو در ماه بهمن شروع به ثبت نام خودرو ی "سراتو" با قیمت قطعی نموده و در تاریخ تحویل ، قیمتی متفاوت را اعلام می نماید . 

اینجانب در یکی از نمایندگی های این  شرکت واقع در خیابان عباس آباد ثبت نام کرده ام . در روز خرید خودرو بارها از متصدی فروش بابت قطعی بودن قیمت سوال نموده است که متصدی با اطمینان از قطعی بودن قیمت صحبت نموده است . طبق این قرارداد که تصویر آن در زیر آمده ، قیمت ماشین 743.087.000 ریال اعلام گردیده که مبلغ  650.000.000 ریال به صورت نقدی دریافت شده و الباقی قیمت قطعی خودرو به مبلغ 93.087.000  ریال با اعلام شرکت و پیش از تحویل خودرو توسط  متقاضی نقدا به شرکت  پرداخت خواهد شد .  

کاملا مشخص و شفاف است که بندی که در بالا به آن اشاره شده است صحبت از قیمت قطعی خودرو به میان آورده و جالب اینکه به عنوان اولین بند به آن اشاره شده است .

بعد از اعتراض نسبت به مبلغ بیش از 247.000.000 ریال اعلام شده از طرف شرکت جهت تحویل خودرو به جای مبلغ 650.000.000  ریال شرکت اطلس خودرو تنها با استناد به بندهای 15 و 16  که در ادامه قرارداد آورده شده است ، قیمت را غیر قطعی اعلام می کند.

گویا شرکتهای بزرگ وارد کننده ماشین با تناقض گویی های از این دست  حتی دلهره ای به خود راه نمی دهند و حتی از جوابی قانع کننده برای مردم سر باز می زنند .

نکته بعدی این که با محاسبه ای ساده مشخص می گردد که قیمت اعلامی از طرف شرکت با قیمت بازار در یک رنج می باشد و حتی فردی که پیش خرید نموده باشد با احتساب سود بانکی  نیز تخفیفی دریافت ننموده است .

سوال اینجاست آیا متولی سامان دهی به این امر یعنی وزارت صنایع و معادن، نظارتی بر نحوه قراردادها یی از این دست دارد تا در کشورمان شاهد قراردادهایی یکطرفه و شاید ظالمانه  بر علیه مردم نباشیم ؟
منبع:انتخاب

سامانه کنترل الکترونیکی فرمان Steering By Wire

 

Steering By Wire سامانه کنترل الکترونیکی فرمان




کنترل خودرو به وسیله برق (Drive By Wire) یکی از تکنولوژی هایی است که در آینده شاهد حضور آن در خودرو به  صورت گسترده  خواهیم بود . این فناوری بیانگر آن است که احتمالاً در آینده ما از قطعات و سیستم های مکانیکیکمتری در خودروها استفاده می کنیم و به جای آن از سامانه الکترومکانیکی ، بین انسان و ماشین مانند پدال ها و سنسورهای الکترونیکی روی خودروها بهره می بریم . از این رو اجزایی چون ستون فرمان ، شافت ها ، پمپ ها و تسمه ها ، از ساختمان خودرو حذف می شوند . نمونه هایی از این تکنولوژی شامل کنترل الکترونیکی دریچه گاز (ElectronicThrottle Control) ، ترمز الکترونیکی (Break By Wire) ، فرمان الکترونیکی (Steering By Wire) و سیستم تعلیق الکترونیکی فعال (Active Suspension By Wire) هستند .


اولین خودرویی که از این تکنولوژی بهره گرفت ، شورلت کوروت سری 1980 بود که به یک سیستم کنترل الکترونیکی دریچه گاز مجهز شده بود . ناگفته نماند که این سیستم روی بسیاری از خودروهای امروزی همچون پژو 206 نیز موجود است . بعضی نظریه ها در این مورد بیانگر آن است که احتمالاً در یک خودرو مجهز به این تکنولوژی ها ، این امکان وجود دارد تا شما مجموعه المان هایی که با آن خودرو را کنترل    می کنید . به طور کامل و به راحتی از جدا کرده و خودرو را از جای دیگری هدایت کنید . این موضوع بدان معناست که این خودروها به وسیله مجموعه ای از دکمه ها ، جوی استیک ها و حتی فرمان های صوتی هدایت می شوند .


در این نوشتار به یکی از این تکنولوژی ها یعنی سیستم کنترل الکترونیکی فرمان (Steering By Wire) می پردازیم .

تا کنون سه نوع سامانه فرمان های الکتریکی در خودرو معرفی شده که عبارتند از :


- سیستم فرمان الکتریکی معمولی (ارتباط مکانیکی همراه با تقویت کننده الکتریکی ) ، در این نوع فرمان ، یک موتور الکتریکی با گرفتن فرمان از واحد کنترل ، عمل چرخاندن چرخ ها را تسهیل می کند .


- کنترل الکترونیکی فرمان همراه با مدار پشتیبان هیدرولیکی ، که در آن ارتباطات مکانیکی حذف شده و عمل چرخاندن چرخ های فرمان پذیر صرفاً توسط سیگنال ها و قطعات الکترونیکی انجام می پذیرد . نکته قابل توجه این است که مدار هیدرولیکی تعبیه شده روی فرمان در مواقع اضطراری و خرابی سیستم الکترونیکی وارد مدار شده تا عمل چرخاندن چرخ ها را بر عهده بگیرد .


- سیستم فرمان کاملاً الکترونیکی ، که موضوع مورد بحث ماست و مسئولیت چرخاندن چرخ ها کاملاً بر دوش مدارات و تجهیزات الکترونیکی بوده و از هیچ گونه کوپلینگ مکانیکی بین غربیلک فرمان و چرخ ها استفاده نمی شود .


چهار وظیفه اصلی یک مدار فرمان به شرح ذیل است :

1- تطابق دقیق و سریع چرخ های فرمان پذیر با غربیلک فرمان .

این قابلیت بیانگر آن است که پرخ باید سریعاً مطابق میزان گشتاوری که راننده بر غربیلک اعمال می کند بچرخد .

2- شبیه سازی احساس ناشی از چرخاندن فرمان مکانیکی در راننده . عدم وجود یک ارتباط مکانیکی باعث می شود که فرمان راحت ، نرم و در هر شرایط جاده ای بچرخد . این مشخصه علیرغم مثبت بودن ، در بعضی اوقات مشکل ساز نمی شود زیرا شما درک صحیحی از مشخصه های سطح جاده و شرایط بین جاده و لاستیک پیدا نمی کنید .

3- قابلیت بازگشت قربیلک فرمان به جای اول خود پس از عبور از یک پیچ .

حتماً بسیار این نکته را تجربه کرده اید که وقتی از یک پیچ در جاده عبور می کنید فرمان به طور خودکار به جای اول خود باز می گردد . شبیه سازی این عملکرد امری حیاتی است .

4- قابلیت بوجود آوردن ضریب فرمان های مختلف در سرعت های متفاوت .

این نکته هم پر واضح است که میزان فرمان مورد نیاز برای پارک کردن یک خودرو در یک جای باریک بسیار بیشتر از وقتی است که خودرو را با سرعت 120 کیلومتر بر ساعت از یک پیچ جاده عبور می دهیم . پس شما با یک تحریک یکسان غربیلک فرمان باید فرمان گیری متفاوتی بر اساس سرعت خودرو را تجربه کنید . اصولاً یک سیستم کنترل الکترونیکی فرمان از دو مدار مجزا تشکیل شده است :


مدار کنترل و قدرت

وظیفه سنجش میزان گشتاور وارده بر غربیلک فرمان توسط راننده و تغییر زاویه چرخ ها را بر عهده دارد .


مدار بازخورد (فیدبک)

این امکان را به راننده می دهد تا عکس العمل چرخ ها را حس کند و درک صحیحی از شرایط جاده ای داشته باشد .


عملکرد دقیق این سیستم بدین گونه است که در ابتدا میزان گشتاور اعمالی راننده بر غربیلک توسط سنسور تعبیه شده بر پشت فرمان اندازه گیری شده و اطلاعات حاصله به واحد پردازشگر ارسال می شود . این واحد سیگنالی که تابعی از خودرو است را به کنترلر موتور ارسال می کند . سیگنال وارده در این قسمت به یک جریان الکتریکی تبدیل شده و به موتورها وارد می شود . موتورها نیز نیروی لازم جهت زاویه دادن به چرخ ها را اعمال می کند . می توان نتیجه گرفت که گشتاور خروجی از موتورها خود نیز تابعی از گشتاور اعمالی راننده است .


ادامه عملکرد سیستم وارد مدار فیدبک شده به طوری که یک سنسور گشتاور در این قسمت میزان گشتاور وارده بر چرخ ها را محاسبه می کند که تأثیر پذیر مواردی چون نیروی موتورها و نیروهای خارجی مؤثر بر  چرخ ها است . در قدم بعدی نیز موقعیت دنده شانه فرمان توسط سنسور دیگری شناسایی شده و اطلاعات حاصله به واحد کنترل مدار فیدبک ارسال می شود . از سوی دیگر سنسور موقعیت دیگری نیز که پشت غربیلک فرمان جاسازی شده اطلاعاتی را به این واحد ارسال می دارد که نتیجه آن تولید یک جریان الکتریکی و حرکت موتور کنترل غربیلک فرمان است . بنابراین موقعیت غربیلک نیز خود تابعی از موقعیت چرخ ها است . اجزای اصلی تشکیل دهنده این سیستم نیز همانگونه که اشاره شد در قسمت غربیلک شامل یک موتور الکتریکی ، سنسور گشتاور ، سنسور موقعیت فرمان و در قسمت چرخ ها نیز شامل عملگر (موتور) ، ساختار دنده و شانه و سنسور موقعیت دنده است .


مزایای استفاده از سیستم فرمان الکترنیکی

- به دلیل حذف ارتباطات مکانیکی و روبرو نبودن با مشکلات ناشی از آن ، طراحی درون خودرو بسیار ساده تر خواهد بود .

- بهره گیری از سامانه های هوشمند پارک اتوماتیک و نصب آنها ، ساده تر است .

- با یک تحریک کوچک غربیلک فرمان ، می توان مقدار زیادی به چرخ ها زاویه داد و دیگر برای پارک خودرو و یا دور زدن مجبور نخواهیم بود غربیلک را چند دور بچرخانیم .

- به دلیل حذف ارتباطات مکانیکی، پمپ هیدرولیک و اجزایی از قبیل، سر و صدای ناشی از آن و لرزش ها به حداقل خود می رسند.

- با بهره گیری از این سامانه ، قربیلک فرمان می تواند هر جای خودرو قرار بگیرد و یا حتی طی حرکت می توان آن را از شخصی به شخص دیگر تحویل داد!

- موقعیت صندلی راننده انعطاف پذیرتر و قابل تغییر است.

- به دلیل فقدان ستون فرمان و محور چرخان ، محل قرارگیری پیشرانه و گیربکس ساده تر می شود.

- همانگونه که میدانید پمپ هیدرولیک فرمان در هر شرایطی در حال چرخیدن و گرفتن نیرو از پیشرانه است ، از این رو حذف این قطعه تاثیر مثبتی در کاهش مصرف سوخت خواهد داشت.

- وزن کلی خودرو کاهش می یابد.

- به دلیل حذف ستون فرمان ، ریسک ناشی از برخورد راننده با فرمان در هنگام تصادفات از روبرو کم می شود.

- در خودروهای هیبریدی به دلیل خاموش شدن مکرر پیشرانه احتراقی طی حرکت، امکان استفاده از فرمان هیدرولیکی فراهم نیست. از این رو بهره گیری در خودروهای هیبریدی پیشنهاد می شود.

- به دلیل داشتن پارامترهای دیجیتالی و الکترونیکی به راحتی و با تعبیه یک حافظه داخلی می توان تاریخچه ای از فرمان های صادره از راننده همچون جعبه سیاه هواپیما تهیه کرد . برای مثال بعد از رخداد یک تصادف می توان به بررسی موقعیت فرمان خودرو و تغییر مسیرهای ناگهانی پرداخت.


اشکالات استفاده از سیستم فرمان الکترونیکی

تنها ایراد بزرگ ، از کار افتادن سیستم در هنگام قطع جریان برق بوده که مطمئناً منجربه یک تراژدی فجیع خواهد شد. بهره گیری از یک مدار پشتیبان هیدرولیکی همانند آنچه در قبل گفته شد برای جلوگیری از این مورد توصیه می شود. همین عامل عدم اطمینان پذیری باعث جلوگیری از گسترش استفاده از این سیستم در خودروهای تولید انبوه شده، به طوری که اکثراً آن را روی خودروهای مفهومی، لیفتراک ها و ماشین آلات کشاورزی همچون تراکتورها مشاهده می کنیم.


مشخصه های اضافی قابل نصب روی سیستم فرمان الکترونیکی سیستم پارک خودکار

سامانه پارک خودکار می تواند اطلاعات لازم را از سنسورهای فاصله ، دوربین ها و سنسور سرعت خودرو دریافت کرده و میزان فرمان مورد نیاز برای پارک خودرو را به واحد کنترل و عملگرهای مدار فرمان بدهد تا خودرو به راحتی و در کوتاه ترین زمان به طور خودکار پارک شود.


سیستم کنترل پایداری خودرو

با بهره گیری از سیستم فرمان الکترونیکی همه موتورها و سنسورهایی که برای اصلاح فرمان خودرو به جهت رسیدن به حالت پایدار مورد نیاز است ، قبلاً نصب شده اند.


سیستم هشدار خروج از لاین جاده

با بهره گیری از سیستم هشدار خروج از لاین جاده ، سیستم فرمان الکترونیکی به طور خودکار می تواند خودرو را به لاین قبلی برگرداند.


نوشته شده توسط : سینا مکانیک1390.2.28



قیمت خودرو های وارداتی 3 اردیبهشت 1392

قیمت نمایندگی

قیمت بازار ( تومان )

نام خودرو

آسان موتور

105.000.000

سوناتا اتاق قدیم . فول کامل 2010

---

146.000.000

سوناتا.2013.فول ترین آپشن

---

133.000.000

سوناتا 2013 / 2 ایربگ

---

325.000.000

سنتنیال 2013/ ایکاس 4 نفره

---

335.000.000

سنتنیال 2013 / ایکاس 5 نفره

---

122.000.000

آزرا 2010 / مشابه صفر

---

157.000.000

آزرا 2011 / صفر

---

194.000.000

آزرا جدید فول با رادار / 2013/ گرنجور

---

174.000.000

آزرا جدید/نیمه فول/ گرنجور

---

180.000.000

جنسیس 2011

224.000.000

260.000.000

VIP / جنسیس/2013/ اتاق جدید

---

140.000.000

جنسیس کوپه

---

187.000.000

جنسیس کوپه . اتاق جدید .2013

---

77.000.000

هیوندای کوپه / فول 3 آمپر / مشابه صفر 2009

---

101.000.000

i30 هیوندای

78.100.000

85.000.000

جدید i20 هیوندای

---

---

تک ایربگ I20 هیوندای

---

---

توسان. مشابه صفر. 2010

---

155.000.000

فول 10 ایربگ. ( IX35 2013. توسان

---

140.000.000

فول 2 ایربگ. ( IX35 2013. توسان

---

210.000.000

فول کامل. ( IX55 2013.وراکروز

---

170.000.000

سانتافه . فول کامل/ 2012

---

215.000.000

IX45 ) سانتافه . فول کامل. پاناروما

---

110.000.000

H1 ون هفت نفره

ایرتویا

---

VXR.V8 لندکروز

---

275.000.000

GXR.V6 لندکروز

237.900.000

325.000.000

GXR NEW لندکروز 2013 . سپربلند

---

---

GXR NEW لندکروز 2013 . سپرکوتاه

169.500.000

225.000.000

اف جی کروز . 2013

149.900.000

220.000.000

فورچونر / وی ایکس / اتاق جدید

136.900.000

180.000.000

روفور

---

---

راو . سفارشی

157.900.000

205.000.000

پرادو .جی ایکس 2 در آفرود / فول 9 ایربگ

---

195.000.000

پرادو .جی ایکس 2 در آفرود / فول 2 ایربگ

---

---

پرادو .جی ایکس 4 درآفرود / فول

---

---

پرادو .جی ایکس 4 در آنرود

---

230.000.000

پرادو .وی ایکس 2 در

---

---

پرادو .وی ایکس 4 در آفرود / 2 ایربگ

---

255.000.000

پرادو .وی ایکس 4 در آفرود / فول

187.900.000

300.000.000

پرادو .وی ایکس 4 در آنرود

109.900.000

147.000.000

هایلوکس دوکابین بلند

---

120.000.000

هایلوکس دوکابین کوتاه

---

140.000.000

آریون 2011

139.900.000

175.000.000

آریون. اتاق جدید گراند .2013

---

182.000.000

آریون. اتاق جدید اس ای .2013

---

131.000.000

GLX کمری نیمه فول 2012

104.900.000

140.000.000

GLX کمری فول 2012

---

120.000.000

GL کمری 2012

113.900.000

145.000.000

GLX . 2013 کمری اتاق جدید

---

156.000.000

SE . 2013 کمری اتاق جدید

---

---

( یاریس هاچ بک ( اتاق جدید

---

---

یاریس صندوق دار

82.900.000

110.000.000

XLI کرولا

---

---

ون پریوی

86.500.000

---

ون هایس

177.000.000

225.000.000

تیپ 8 / V8 موهاوی

---

185.000.000

V6 موهاوی

---

178.000.000

کادنزا. 2013 . فول کامل

---

160.000.000

کادنزا . 2 ایربگ

---

189.000.000

سورنتو اتاق جدید / 10 ایربگ

---

179.000.000

سورنتو اتاق جدید / 2 ایربگ

---

---

اسپورتیج . مشابه صفر . 2010

---

---

اسپورتیج جدید/ فول ترین آپشن 2.0

---

143.000.000

اسپورتیج جدید/ 2 ایربگ 2.4

---

152.000.000

اسپورتیج جدید/ 10 ایربگ 2.4

---

---

اپیروس . مشابه صفر . 2010

---

---

اپتیما . مشابه صفر . 2010

---

143.000.000

اپتیما. 2013 . 10 ایربگ

---

128.000.000

اپتیما. 2 ایربگ . 2013

---

94.000.000

سراتو کوپه 1600

93.000.000

110.000.000

سراتو کوپه 2000

---

68.000.000

پیکانتو

---

---

کارنز

---

92.000.000

سراتو 1600 سی سی فول

95.000.000

106.000.000

سراتو 2000 سی سی فول

پرشیا خودرو

290.000.000

520

---

325.000.000

523

---

350.000.000

528

---

320.000.000

328

---

310.000.000

NEW 320

---

---

کروک 320

---

380.000.000

کروک 335

---

405.000.000

630. Cabriolet

---

---

640 . Coupe

---

---

750 LI

---

330.000.000

Z4 20I

---

350.000.000

Z4 23I

---

370.000.000

Z4 28I

---

395.000.000

Z4 30I

---

415.000.000

Z4 35I

---

890.000.000

MAC SCHNITZER

---

---

X1.8

---

240.000.000

X2.0

---

335.000.000

X2.8

---

455.000.000

X3.5

---

375.000.000

X2.8

---

335.000.000

X2.0

---

730.000.000

Xlitere

---

---

Xlitere.Human

---

640.000.000

X3.5 litere

ستاره ایران

275.000.000

بنز سی 200 - مانیتور بزرگ

---

268.000.000

بنز سی 200 - مانیتور کوچک

---

300.000.000

بنز سی 300

---

330.000.000

بنز سی 350

---

160.000.000

B180

---

310.000.000

ای 200

---

375.000.000

ای 300

---

425.000.000

ای 350

---

455.000.000

ای 350 کروک

---

425.000.000

ای 350 . سری کوپه

---

620.000.000

اس 350

---

790.000.000

اس 500 لانگ / 2013

---

---

اس 550

---

380.000.000

GLK . AMG . 350

---

435.000.000

اس ال کی 350

---

930.000.000

اس ال 500

---

480.000.000

اس ال 350

---

490.000.000

سی ال اس 350

---

565.000.000

سی ال 500

---

615.000.000

سی ال اس 500

---

645.000.000

سی ال اس 550

معین موتور

340.000.000

Cayman S

---

370.000.000

Boxster S

---

---

911

---

920.000.000

911 New

---

610.000.000

کایان 6 سیلندر

---

1.020.000.000

کایان 8 سیلندر توربو

---

750.000.000

کایان 8 سیلندر

---

940.000.000

پانامرا 8 سیلندر 2013 / توربو

---

730.000.000

پانامرا 8 سیلندر

---

610.000.000

پانامرا . 6 سیلندر

---

320.000.000

آر ایکس 350 / فول

279.900.000

365.000.000

آر ایکس 350 / اتاق جدید / پلاتینیوم

---

---

ال ایکس 570 / آنرود / 2013

---

560.000.000

ال ایکس 570 / آفرود / 2013

---

255.000.000

ای اس 350 / فول

259.900.000

290.000.000

ای اس 350 / پلاتینیوم / 2013

---

---

جی اس 460

---

---

SC 430 COUPE

---

240.000.000

CT200H / HYBRiD

---

460.000.000

ال اس 460 - لانگ

---

450.000.000

ال اس 460 - اتومن

209.900.000

230.000.000

آی اس 300 / فول کامل

---

270.000.000

آی اس 300 / کروک

مدیا موتور

109.000.000

ام جی 6 / فول جی تی

---

104.000.000

ام جی 6 / فول مگنت

---

100.000.000

ام جی 6

79.800.000

---

ام جی 350

---

94.000.000

ام جی 550

رامک خودرو

موجود نمی باشد

CW700/چیرمن

---

---

ون رودیوس

125.000.000

135.000.000

کایرون

110.000.000

124.000.000

اکتیون

139.000.000

145.000.000

رکستون جدید

---

146.000.000

لتیتود فول آپشن

---

---

Privilege لتیتود

---

---

لاگونا کوپه 3500 اتوماتیک

---

---

(4CONTROL) لاگونا کوپه

---

---

اسکالا

---

135.000.000

کولیوس/ اتاق جدید

---

---

کولیوس دو دیفرانسیل تیپ 2

---

---

کولیوس دو دیفرانسیل تیپ 3

---

100.000.000

E2 فلوئنس

---

105.000.000

E4 فلوئنس

56.000.000

62.000.000

2013 . EC7

56.000.000

66.000.000

هاچ بک . 2013 EC7-RV

---

---

SC7

آلفا موتور

163.000.000

آلفارومئو / جولیتا . فول

---

150.000.000

آلفارومئو / جولیتا . نیمه فول

---

114.000.000

آلفارومئو / میتو . فول

---

105.000.000

آلفارومئو / میتو . نیمه فول

---

950.000.000

فول ترین آپشن . GTS. مازراتی.کواتروپورته

---

880.000.000

مازراتی . کواتروپورته

---

925.000.000

مازراتی . گرن کابریو


980.000.000

مازراتی . گرن کابریو اس

---

810.000.000

مازراتی . گرن توریسمو

---

860.000.000

مازراتی . گرن توریسمو اس

---

---

اسمارت فورتو


49.000.000

ون اویکو

150.000.000

142.000.000

ASX میتسوبیشی

منبع: فرارو + آسان موتور