Sina-Mechanic

بزرگترین مرجع مقالات و اخبار روز مکانیک خودرو

Sina-Mechanic

بزرگترین مرجع مقالات و اخبار روز مکانیک خودرو

لامبورگینی آونتادور رودستر، ستاره ای که درخشید+عکس

لامبورگینی آونتادور رودستر، ستاره ای که درخشید+عکس


چهل و چهار سال پیش، لامبورگینی از رودستر میورا رونمایی کرد که البته هیچ گاه به تولید انبوه نرسید. جانشین میورا، یعنی کانتاچ هم بصورت کوپه ساخته می شد. در اواخر دهه 1970 لامبورگینی شروع به ساخت خودروهای روباز نمود. در سال 95 دیابلو رودستر و سپس مورچیه لاگوی رودستر را روانه بازار کرد. حالا وقت آن رسیده تا با رودستر آونتادور نیز آشنا شویم.

در حالیکه ساخت مدلهای رودستر مورچیه لوگو و دیابلو، پنج سال پس از تولید مدلهای کوپه رخ داد، در مورد آونتادور این زمان به دو سال کاهش یافته است. حذف سقف و جانشینی آن با سقفی از جنس فیبر کربن به شکلی عالی صورت گرفته و شامل دو تکه و در مجموع 5.9 کیلوگرم وزن می باشد. خوشبختانه سقف سخت جایگزین سقف پارچه ای مدلهای رودستر مورچیه لاگو شده و بنابراین صدای کمتر در سرعتهای بالا و جلوه بیشتری دارد.

در مورد موتور، لامبورگینی از همان موتور دوازده سیلندر L539 با حجم 6.5 لیتر و توان 700 اسب بخار و گشتاور 509 پوند فوت استفاده می کند. نیروی تولیدی توسط یک گیربکس هفت سرعته دستی-اتوماتیک به هر چهار چرخ منتقل می شود. شتاب صفر تا صد رودستر LP 700-4 با سقف بسته تنها 3 ثانیه می باشد و البته سرعت نهایی آن به 349 کیلومتر بر ساعت بالغ می گردد.
















تصاویری از تصادف عجیب پراید با اتوبوس1391/08/23

تصاویری از تصادف عجیب پراید با اتوبوس1391/08/23



---------------------------------------------------------------------------------------------------------

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

اولین عکس از نسل جدید مزدا3 لو رفت!

اولین عکس از نسل جدید مزدا3 لو رفت!



این عکس‌ها هرچند بی کیفیت هستند اما به خوبی نشان دهندهٔ این هستند که شاهد خودرویی مهم از سوی خودروساز ژاپنی مزدا هستیم.




حدس زده می‌شود که این عکس‌های رسمی هستند و از سوی خود مزدا منتشر شده اند اما طبق گفته های مزدا به خبرنگاران،این طراحی نهایی نسل جدید مزدا برای عرضه در اواخر سال 2013 نیست.

در این عکس‌ها سدان و هاچ بک مزدا 3 نشان داده شده است،همان طور که تشخیص داده‌اید این خودرو هم به محصولات جدید مزدا بسیار شباهت دارد که این شباهت را مدیون طراحی Kodo هستیم،جلو پنجرهٔ 5لبه ای و چراغ‌های جلو که توسط نوار کرومی به هم وصل شده‌اند بسیار به دو مدل CX-5 و مزدا6 شباهت دارد.





طبق اعلام مزدا در نمایشگاه خودرو پاریس،این خودرو در سال 2013 پا به خیابان خواهد گذاشت،یعنی چهار سال پس از عرضه نسل قدیمی.


هیوندای i30 و تویوتا کرولا از نزدیک‌ترین رقبا به این خودرو هستند.



قیمت خودروهای داخلی 21 آبان 91

قیمت خودروهای داخلی 21 آبان 91



405 ( نمایندگی/ تومان)                              405 ( بازار/ تومان) 

۱۷,۹۰۶,۴۰۰                                       ۱۹,۵۰۰,۰۰۰


207 دنده اتوماتیک (نمایندگی/ تومان)                      207 دنده اتوماتیک ( بازار/ تومان)

2۷,۳۲۰,۰۰۰                                              ۴۴,۵۰۰,۰۰۰



206 صندوق دار V20 ( نمایندگی/ تومان)                   206 صندوق دار V20 ( بازار/ تومان)   

۱۹,۸۷۸,۰۰۰                                           ۲۷,۰۰۰,۰۰۰ 

    


 

206 تیپ 6 ( نمایندگی/ تومان)                      206 تیپ 6 ( بازار/ تومان)     

۲۴,۹۷۰,۰۰۰                                          ۳۶,۰۰۰,۰۰۰  

 



206 تیپ 5 (نمایندگی/ تومان)                            206 تیپ 5 (بازار/ تومان)        

۲۱,۸۵۸,۰۰۰                                                 ۲۸,۰۰۰,۰۰۰

 

 


206 تیپ2 (نمایندگی/ تومان)                    206 تیپ2 ( بازار/ تومان)    

۱۹,۴۲۴,۴۰۰                                          ۲۹,۵۰۰,۰۰۰

 

   

پارس سال (نمایندگی/ تومان)                       پارس سال(بازار/ تومان)         

۲۲,۹۷۰,۰۰۰                                      ۲۹,۵۰۰,۰۰۰

 

 

سمند ال ایکس ( نمایندگی/ تومان)                   سمند ال ایکس (بازار/ تومان)  

    ۱۹,۴۵۸,۰۰۰                            ۲۲,۰۰۰,۰۰۰ 

 

 

تیبا (نمایندگی/ تومان/غیرمتالیک)                        تیبا (بازار/ تومان)   

۱۵,۴۳۰,۰۰۰                                ۱۶,۵۰۰,۰۰۰

 

 

تندر 90 مدل E2 (نمایندگی/ تومان)       تندر 90 مدل E2 (بازار/ تومان) 

۲۱,۰۵۰,۰۰۰                                 ۲۶,۵۰۰,۰۰۰ 

 

 

پراید 111- LE کیسه هوا (نمایندگی/ تومان/غیرمتالیک)          پراید 111- LE کیسه هوا (نمایندگی / تومان/غیرمتالیک)        

۱۲,۳۷۰,۰۰۰                                                                      ۱۳,۶۰۰,۰۰۰

 

 

 

 


 

پراید 132- LE کیسه هوا (بازار/ تومان)                       پراید 132- LE کیسه هوا (نمایندگی / تومان/غیرمتالیک)

    ۱۲,۲۵۰,۰۰۰                                                               ۱۳,۳۰۰,۰۰۰  

 




پراید 141- LE کیسه هوا (نمایندگی/ تومان/غیرمتالیک)                       پراید 141- LE کیسه هوا (بازار/ تومان)  

1۱,۵۲۰,۰۰۰                                                           ۱۳,۵۰۰,۰۰۰ 

 

  

 


 

مگان اتوماتیک 2000 سی‌سی (نمایندگی/تومان)                      مگان اتوماتیک 2000 سی‌سی (بازار/تومان)       

۴۴,۶۶۰,۰۰۰                                                          ۶۱,۵۰۰,۰۰۰

 

        

هیوندای کوپه، گرگی در لباس میش

هیوندای کوپه، گرگی در لباس میش



هیوندای کوپه این روزها باز هم سر زبان ها افتاده است. قیمت های نجومی مدل های دو در به خصوص برادر بزرگترش یعنی جنسیس باعث شده نمونه های دست دوم این کوپه دوست داشتنی باز هم جدی گرفته شوند.



هیوندای کوپه این روزها باز هم سر زبان ها افتاده است. قیمت های نجومی مدل های دو در به خصوص برادر بزرگترش یعنی جنسیس باعث شده نمونه های دست دوم این کوپه دوست داشتنی باز هم جدی گرفته شوند.
با نگاهی به طیف وسیع مدل های متنوع هیوندای به نمونه ای برمی خوریم که بازاری انحصاری را در کلاس خود فراهم کرده است؛ منظور همان هیوندای تریبون یا همان کوپه خودمان است که به عنوان ارزان ترین کوپه ارائه شده است.
در کشور چند سالی است که تیرش را سمت علاقه مندانی نشانه رفته است که توان خرید کوپه های گرانقیمت آلمانی را ندارند. اگرچه بعد از ورود جنسیس کوپه، این مدل تا حد بسیار زیادی در سایه قرار گرفت و وارداتش هم متوقف شد ولی باز هم نمی توان به راحتی چشم روی جذابیت ها و توانایی هایش بست؛ حتی اگر پیدا کردن مدل صفر آن کار سختی باشد!
در هر صورت قیمت های رو به رشد و نجومی خودروهای لوکس و به خصوص کوپه این روزها باعث شده که کمتر کسی سمت نمونه های صفر کیلومتر این دوستان برود. اینجاست که این خودروی دو در می تواند خیلی ها را به آرزوی کوپه سواری برساند؛ در واقع این خودرو تنها کوپه زیر ۴۵ میلیون بازار است که هنوز هم حرف های زیادی برای گفتن دارد. این بار سراغ این هیوندای جذاب رفته ایم تا ببینیم آیا در چارچوب یک خودروی اقتصادی مناسب و متفاوت قرار خواهد گرفت یا خیر؟



کوپه اصلا چی هست؟
هیوندای کوپه با وجود ظاهر به روزش خیلی هم جوان نیست! این خودرو در سال ۱۹۹۰ متولد و تا سال ۱۹۹۵ عرضه نسل اول آن ادامه پیدا کرد. سپس از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱، نسل دوم جایگزین نسل اول در خط تولید شد؛ نسل سوم هم در سال ۲۰۰۶ فیس لیفت شد و پا به عرصه رقابت با خودروهایی گذاشت که کوپه را تبدیل به برگ برنده ای برای هیوندای کردند.
در واقع رقیبان مطرح کوپه در آن زمان، پژو ۴۰۶ کوپه و تویوتا سیلیکا بودند که این هیوندای جذاب، طرحی پویاتر از آنها داشت و با بهینه سازی صورت گرفته سال های بعد، بیش از پیش مطرح شد. بد نیست بدانید مدل های ارائته شده به کشور هم در واقع نمونه های بهینه سازی شده نسل سوم هستند که به دو شکل شرکتی، توسط آسان موتور نماینده هیوندای در ایران و همچنین واردات آزاد به بازار عرضه شدند.

شکل و شمایل
با وجود مدل های کوپه موفق از برندهای مختلف در بازار و همچنین قدیمی شدن این محصول هیوندای، باز هم می توان طراحی آن را جذاب دانست؛ در واقع به دلیل خاص بودن کلاسش طرفداران زیادی به خصوص در میان جوانان دارد و هنوز هستند کسانی که با دیدن یک هیوندای کوپه محو تماشای آن شوند!
خطوط برجسته و تا حدودی عضلانی بدنه به وضوح اسپورت بودن این خودرو را نشان می دهند؛ خطوطی نرم که در تعامل کاملی با یکدیگر قرار دارند. ورودی بزرگ و یک تکه هوا روی سپر که پروژکتورهای دایره ای شکل در کناره های آن خودنمایی می کند به همراه چراغ های کشیده با نور زنون از جالب توجه ترین نکات بخش جلوی این هیوندای است. این نکته را هم نباید فراموش کرد که چراغ های جلو از کیفیت ساخت خوبی برخوردارند و برخلاف برخی از خودروها که پس از مدتی روکش چراغ مات و کدر شده و به دلیل آب بندی نامناسب ورود آب به کاسه چراغ را شاهد هستیم، در کیفیت چراغ های کوپه هیچ افت کیفیتی دیده نمی شود.
البته باید گفت که طرح نسبتا ساده نمای جانبی در مقابل اکثر رقیبان به روز حرف های زیادی برای گفتن ندارد و می تواند به مرور خسته کننده هم به نظر برسد. البته حس اسپورت بودن این کره ای همچنان شما را به وجد خواهد آورد؛ این حس زمانی تقویت می شود که با طرح قسمت عقب آن روبرو شوید. جایی که چراغ های هالوژن به همراه سر اگزوزی هایی که در دو طرف سپر عضلانی نصب شده اند و باله ای روی در صندوق عقب، مجموعه ای اسپورت، زیبا و هماهنگ را پدید آورده است.

درون کابین وامکانات
همانطور که تمام تلاش هیوندای برای اسپورت نشان دادن این کوپه بوده با ورود به داخل کابین هم این موضوع را به وضوح خواهید دید. مثلا استفاده از قطعات آلومینیومی روی داشبورد، پدال ها و فرمان نمونه ای از این تلاش هاست. به طور کلی طراحی داخل اتاق هیوندای کوپه از نظر بسیاری از دارندگانش ساده، هماهنگ و عامه پسند است اما استفاده از برخی قطعات بی کیفیت به وجه داخلی لطمه وارد کرده است.
از جمله کیفیت بسیار پایین چرم صندلی ها که در بسیاری نقاط به ویژه صندلی های جلو شاهد پوسیدگی؛ خوردگی و افت رنگ چرم خواهید بود که اگر اقدام به خرید روکشی دوم با کیفیت خوب کرده باشید از این مشکل در امان خواهید بود، ضمن اینکه صندلی ها تا حدودی اسپورت و کم ارتفاع در نظر گرفته شده اند اما به لطف آینه های بزرگ جانبی، دید اطراف بسیار خوب است.
ادوات داخلی هم آرگونومی خوبی دارند و به راحتی در دسترس قرار می گیرند. از آنجایی که هیوندای کوپه خودرویی ۲+۲ کوپه است، این انتظار می رود که در صندلی عقب با فضایی محدود روبرو باشیم که این انتظار اصلا بیهوده هم نیست؛ چرا که فضا بسیار کوچکتر از آن چیزی است که فکرش را می کنید. تا جایی که شخصی با قد متوسط تقریبا هیچ فضایی برای پاها ندارد و این فضای محدود با تنظیم دستی صندلی های جلو هم حل نخواهد شد.
علاوه بر این قوس زیاد سقف با توجه به کلا خودرو، فضای بالای سر سرنشینان عقب را با محدودیت روبرو کرده و در دست اندازها برخورد سر با شیشه عقب اتفاقی عادی محسوب می شود؛ این یعنی خرید هیوندای کوپه به خانواده های پرجمعیت به هیچ عنوان توصیه نمی شود مگر اینکه قسمت عقب تنها به عنوان صندلی کودک استفاده شود.
جدای از این تفاسیر باید به این نکته هم اشاره داشت که سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک به خوبی از پس متعادل سازی دمای داخلی برمی آید و سانروف برقی هم لذت رانندگی را دو چندان می کند. در بحث ایمنی هم بد نیست بدانید در تاییدیه سازمان ایمنی بزرگراه های آمریکا، چهار ستاره از پنج ستاره نصیب هیوندای کوپه شده است. همچنین سیستم تثبیت کننده سرعت، شیشه ها با قابلیت کاهش نور آفتاب و سیستم ضد سرقت، از دیگر تجهیزات استاندارد کوپه به شمار می روند.




قلب تپنده
قلب تپنده این کوپه دوست داشتنی موتوری ۲/۶ لیتری با آرایش V شکل است که قدرتی در حدود ۱۶۷ اسب بخار را زیر پدال گاز آماده باش نگه می دارد، ضمن اینکه حداکثر سرعتی که می توانید با آن تجربه کنید ۲۱۸ کیلومتر بر ساعت بوده و مصرف سوختش در سیکل ترکیبی ۹/۹ لیتر برآورد شده است.
با این حال هیوندای سال هاست که از یک موتور پایه برای این محصول استفاده می کند و تنها در طول این چند سال به بهینه سازی آن پرداخته است. موتوری که گفته می شود پایه گازسوز است در محصولات شاسی بلند هیوندای مثل سانتافه و توسان مورد استفاده قرار می گیرد اما تفاوت در برنامه ریزی مجموعه الکترونیکی، توان نهایی و خروجی آن را کم کرده است.



همچنین جعبه دنده ای چهار سرعته تیپ ترونیک هم که هماهنگی بسیار خوبی با موتور دارد وظیفه انتقال نیرو به چرخ های جلو را برعهده گرفته است. این نکته را هم فراموش نکنید که موتور هیوندای کوپه با اینکه پیشرانه ای با فناوری تاریخ گذشته است، اما در مقابل شش سیلندرهای دیگر به خصوص سوناتا که به مراتب موتوری مدرن تر دارد، از مقاومت و سازگاری بیشتری با شرایط برخوردار است و به شکلی می توان گفت سبب می شود در دراز مدت مراجعه کمتری به تعمیرگاه داشته باشید.
بالاخره
در کل می توان نتیجه گرفت که این کوپه محبوب هیوندای در بحث اقتصادی خودرویی قابل قبول است و می تواند در درازمدت به صرفه باشد و در عین حال لذت خاص و اسپورتی از رانندگی را هم فراهم کند ولی طراحی خاص و جوان پسند، آن را به خودرویی خانوادگی که رفاه همه سرنشینان را فراهم کند، تبدیل نکرده است.
عملکرد موتورش نسبتا قابل قبول بوده اما ضعف توان و قدرت آن را به عنوان یک کوپه اسپورت نمی توان نادیده گرفت. در نهایت تنها می توان گفت که هیوندای کوپه میشی است در لباس گرگ که در صورت خرید نمونه سالم و تمیزش پشیمان نخواهید شد.


شکاف قیمت خودرو افزایش یافت

شکاف قیمت خودرو افزایش یافت



در هفته‌ای که گذشت شکاف قیمت رسمی و بازار برخی خودروهای پرتیراژ داخلی باز هم افزایش یافت. توقف عرضه از سوی برخی خودروسازان سیر صعودی قیمت‌ها را ادامه‌دار کرده است.

به گزارش شهرخبر و به نقل از ایسنا، در این هفته در محصولات گروه خودروسازی سایپا قیمت سایپا ۱۱۱ به حدود ۱۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسید البته این در حالی است که قیمت رسمی این خودرو ۱۱ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان است.
قیمت سایپا SL ۱۳۱ نیز در حالی به حدود ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و SX ۱۳۱ نیز به حدود ۱۳ میلیون تومان رسید که قیمت رسمی SL ۱۳۱ معادل ۱۱ میلیون و ۵۴۰ هزار تومان و SX ۱۳۱ نیز ۱۱ میلیون و ۹۴۰ هزار تومان تعیین شده است.
تیبا نیز در حالی به قیمت حدود ۱۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسید که قیمت رسمی این خودرو ۱۵ میلیون و ۴۳۰ هزار تومان است. قیمت تندر۹۰ مدل E۲ پارس خودرو نیز در حالی به حدود ۲۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان افزایش یافت که قیمت رسمی این خودرو ۲۱ میلیون و ۵۰ هزار تومان تعیین شده است.
مگان ۲۰۰۰ اتومات نیز به قیمت حدود ۶۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسید. این در حالی است که قیمت رسمی این خودرو ۴۴ میلیون و ۶۶۰ هزار تومان است.
قیمت ماکسیما نیز در حالی به حدود ۹۲ میلیون تومان رسید که قیمت رسمی این خودرو ۶۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تعیین شده است. برخی نمایندگی‌های فروش نیز در حالی قیمت تیانا فول را بیش از ۱۰۰ میلیون تومان اعلام می‌کردند که قیمت رسمی این خودرو حدود ۸۰ میلیون تومان است.
در این هفته در گروه محصولات ایران خودرو نیز خودروی پژو ۲۰۶ در نمایندگی‌های فروش موجود نبود. پژو ۲۰۶ صندوق‌دار نیز در مدل V۹ آن به قیمت حدود ۴۲ میلیون تومان و مدل V۸ نیز حدود ۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عرضه می‌شد. این در حالی است که قیمت رسمی مدل V۹ حدود ۲۶ میلیون و ۳۷۰ هزار تومان و مدل V۸نیز ۲۲ میلیون و ۶۹۰ هزار تومان تعیین شده است.
اما تندر ۹۰ ایران خودرو نیز در مدل E۱ آن به قیمت حدود ۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و مدل E۲ نیز ۲۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسید. این در حالی است که قیمت رسمی تندر ۹۰ E۱ ایران خودرو معادل ۱۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و مدل E۲ نیز ۲۱ میلیون تومان تعیین شده است.
قیمت پژو ۴۰۵ نیز به حدود ۲۰ میلیون تومان رسید. البته قیمت مصوب این خودرو ۱۵ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان تعیین شده است. در این میان اما پژو پارس سال با کاهش قیمت جزئی مواجه و قیمت‌ آن به حدود ۲۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان کاهش یافت. البته قیمت رسمی این خودرو حدود ۲۳ میلیون تومان است.
سمند EF۷ نیز در حالی به قیمت حدود ۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عرضه می‌شد که قیمت رسمی آن حدود ۲۱ میلیون تومان است.
 باید توجه کرد که قیمت‌های یاد شده نسبی بوده و با توجه به عدم عرضه از سوی خودروسازان و برخی ضعف‌های نظارتی، این قیمت‌ها با درصدی از نوسان و تفاوت در نمایندگی‌های فروش مختلف همراه است .


جزییات جدید پیش‌فروش محصولات ایران‌خودرو

جزییات جدید پیش‌فروش محصولات ایران‌خودرو


مدیر فروش ایران‌خودرو درباره سیستم جدید پیش فروش این شرکت گفت: در حال حاضر پژو پارس را با شرایط جدید پیش‌فروش عرضه می‌کنیم و تلاش ما در استقرار سیستم این است که نگرانی مردم را از افزایش مداوم قیمت خودروها در ماه‌های آینده برطرف کنیم.


ایسنا: بابایی با تاکید بر اینکه ما به عنوان خودروساز به دنبال افزایش مجدد قیمت خودرو نیستیم، در مورد وضعیت فروش ایران‌خودرو اظهار کرد: خوشبختانه در حال حاضر فروش تمام محصولات ایران‌خودرو در وضعیت باز قرار دارد و سعی کردیم که با اعمال یک سهمیه‌بندی جدید و ارایه‌ی طرح هر کد ملی، یک خودرو، از بروز بازار سیاه خودرو جلوگیری کنیم.

او درباره اینکه چرا دوباره به سیستم پیش فروش مدت‌دار برگشته‌اید؟ گفت: در این سیستم جدید فروش، خودروها در اختیار دلالان قرار نمی‌گیرد، امکان خرید عمده را متوقف کرده‌ایم و به نوعی همه‌ی تلاش ایران‌خودرو این است که با توجه به وضعیت فعلی بازار بتواند محصول را به دست مصرف‌کننده نهایی برساند و دلالی‌ها را کاهش دهد.

او ادامه داد: پیش‌فروش‌های سیستم جدید در ایران‌خودرو با قیمت قطعی خواهند بود، به این ترتیب خریداران می‌توانند هنگام پیش‌فروش اطمینان داشته باشند که قیمت محصولی که می‌خرند تغییر نخواهد کرد و حتی اگر قیمت هم تغییر کند تاثیری روی خودروی خریداری شده توسط آنها نخواهد داشت. به این ترتیب هم در بازار آرامش به وجود می‌آید و هم مردم مطمئن می‌شوند که خودروساز به دنبال افزایش قیمت نیست.

بابایی درباره اینکه سیستم جدید پیش‌فروش خودرو تا چه حد مشکل سرمایه در گردش ایران‌خودرو را برطرف کرده است؟خاطرنشان کرد: در این خصوص اول باید بررسی شود که خودروساز نسبت به سال گذشته نیاز به چه حجمی از سرمایه در گردش دارد. یک حساب سرانگشتی به ما می‌گوید که وقتی ۱۰ درصد سهم پرداختی خودروساز برای دریافت سرمایه در گردش از بانک‌ها ۲۴ برابر شده است و بانک‌ها از ابتدای سال تا به حال هم ریالی به ما پرداخت نکرده‌اند، به همین دلیل خودروسازان مجبور شدند منابعی را فراهم کنند که مساله‌ی سرمایه در گردش را از راه‌های دیگری برطرف کنند.

او درباره اینکه سیستم جدید پیش‌فروش توانسته است مشکل خودروساز را برطرف کند؟ تاکید کرد: خوشبختانه توانسته‌ایم با این سیستم جدید بخشی از مشکل را برطرف کنیم.

وی افزود: خودروساز به دنبال افزایش قیمت نیست اما از شورای سیاست‌گذاری هم به خاطر تصمیمات جدیدی که گرفته است تشکر می‌کنیم؛ چرا که به خودروساز کمک کردند تا مقداری از مشکلات را برطرف کند.

مدیر فروش ایران‌خودرو با تاکید بر اینکه هزینه‌های ایران‌خودرو به شدت افزایش یافته است درباره اینکه افزایش هزینه خودروساز نسبت به سال گذشته چه مقدار بوده است؟ گفت: اگر جلوی افزایش قیمت مواد اولیه گرفته می‌شد مطمئنا خودروساز الان دغدغه‌ای نداشت.

او ادامه داد: یکی از مشکلاتی که وجود دارد این است که قیمت‌ها در بورس بسیار سریع تغییر می‌کند. آلومینیوم، پلیمر، مس و مانند آن بسیار سریع دچار افزایش قیمت می‌شوند ولی خودروساز مجبور است قیمت را ثابت نگه دارد. دغدغه اصلی ما در حوزه‌ی مواد اولیه است. برای مثال ۷۰۰ تومان ورق به ۱۸۰۰ تومان رسیده است؛ آلومینیوم ۱۸۰۰ تومانی به ۲۲۰۰ تومان رسیده است و مس ۹ هزار تومانی به ۲۴ هزارر تومان رسیده است. همه‌ی اینها بر تغییر هزینه خودروساز تاثیرگذار بوده است اما به نسبت خودروساز افزایش درآمدهای معقول‌تری داشته است.

به گفته او خوشبختانه هدف ما که بازگرداندن آرامش به بازار بوده در حال حاضر محقق شده است. شاید مردم ما تعجیل داشته باشند که زودتر به خودرو برسند. این تعجیل باعث شده است که بازار آزاد به وجود بیاید اما در شرایط فعلی بهتر است که کمی حوصله داشته باشند.

او همچنین درباره اینکه آیا برنامه‌های پیش‌فروش شما ادامه خواهد داشت؟ گفت: پیش‌فروش را تا جایی که استقبال بشود ادامه خواهیم داد.

وی درباره اینکه فکر می‌کنید مدل‌های بعدی که به صورت پیش‌فروش عرضه خواهند شد چه خودروهایی هستند؟افزود: پارس، سمند، ۴۰۵ و خودروهای دیگری که لازم است تا برای آرامش بازار به این صورت عرضه شوند را پیش‌فروش خواهیم کرد.


گران ترین خودروی ایران (مازراتی یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی)

گران ترین خودروی ایران (مازراتی یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی)




شتاب صفرتاصد گرن توریسمو معادل 5.2 ثانیه و حداکثر سرعتش 285 کیلومتر برساعت است که اگر مدل گرن توریسموS باشد این اعداد به ترتیب 4.8 ثانیه و 300 کیلومتر برساعت خواهند بود.

به گزارش نامه، سال 2007 که گرن توریسمو برای نخستین بار راهی بازارهای جهانی شد؛ همه هوادارانش انتظار تقابل آنرا با سایر سوپر اسپرت ها می کشیدند درحالیکه به اعتقاد برخی هدف مازراتی از ساخت چنین خودرویی، عرضه یک سوپر اسپرت تمام عیار نبود.

نگاهی منتقدانه به مدل های سابق مازراتی نشان می دهد که از اواسط دهه هشتاد میلادی تا سال 2004، مدل های این شرکت با آنکه به لحاظ فنی کم و بیش تفاوتی با سایر خودروهای اسپرت مطرح جهان نداشتند اما با لحاظ ظاهری اکثرا از یک چیز رنج می بردند و آن هم بلا تکلیفی ظاهرشان بود.




نداشتن روح ایتالیایی در خودروها یا نزدیکتر شدن زبان طراحی آنها (به ویژه در دهه نود) به خودروهای آلمانی شاید دو نکته مهمی باشند که مازراتی در سال های آغازین هزاره سوم میلادی برای برطرف کردن آن اصرار و پافشاری زیادی داشت.

با آمدن نسل پنجم کواتروپرورته در سال 2003 دیگر همه چیز برای یک تحول انقلابی آماده بود؛ پنین فارینا رگ خواب مازراتی را به خوبی پیدا کرد؛ او بود که سال 1948 نخستین اسپایدر مازراتی یعنی مدل A6GCS را طراحی کرد پس بهتر از هر کسی می دانست که مازراتی بدنبال چه چیزی است.




جالب است که از آن سال پنین فارینا در طراحی هیچ کدام از مدل های مازراتی دستی نداشت تا 55 سال بعد که طراحی کواتروپورته نسل پنجم را برعهده گرفت. با استقبال از کواتروپورته، مازراتی به دنبال سومین همکاری خود با پنین فارینا رفت که نهایتا این همکاری در سال 2007 به ثمر نشست و گرن توریسمو به تولید رسید؛ خودرویی که نسبت به مدل های سابق مازراتی بی نهایت زیبا بود و طراحی بی نظیرش همه را به تحسین واداشت.

شتاب صفرتاصد گرن توریسمو معادل 5.2 ثانیه و حداکثر سرعتش 285 کیلومتر برساعت است که اگر مدل گرن توریسموS باشد این اعداد به ترتیب 4.8 ثانیه و 300 کیلومتر برساعت خواهند بود.

اولین خودرو مازراتی گرن توریسمو کروک مدل ۲۰۱۳ با قیمت یک میلیارد و دویست میلیون تومان از گمرک تهران ترخیص شده است.




تصویر شکار شده از اولین خودرو مازراتی گرن توریسمو کروک مدل 2013 در بزرگراه نیایش که ظاهرا از گمرک به تازگی ترخیص شده و آن طور که به گوش می‌رسد قرار است در پایتخت ایران با قیمتی معادل یک میلیارد و دویست میلیون تومان عرض اندام کند.


پیش بینی قیمت خودرو تا شب عید

پیش بینی قیمت خودرو تا شب عید



تلنبار تقاضای بازار خودرو و البته سفته بازی ها در آن که قیمت ها را نجومی ساخته، هشداری است بسیار جدی به خودروسازان تا در شرایطی که 5 ماه بیشتر به پایان سال نمانده، ماموریت کنترل بازار را با موفقیت به پایان برند.





به گزارش خبرنگار شبکه ایران، ترمز قیمت ها در بازار خودرو در یکی دو ماه اخیر بریده و هر روز خریداران باید رقمی اضافی بر مبلغ دیروزی بگذارند تا خودرویی که شب گذشته تصمیم به خرید آن گرفته اند را بخرند.


با این حال 5 ماه بیشتر به پایان سال نمانده و اوضاع در شرایط کنونی تولید، ماموریت کنترل بازار را برای خودروسازان بسیار سخت کرده است.


زمستان و شب عید پیش رو است و تقاضا معمولا در این زمان دراوج خود قرار می گیرد. این مساله از هم اکنون شرایط را برای بازار خودرو نگران کننده کرده است. آیا خودروسازان می توانند در دوئل خود با قیمت های بازار پیروز به در آیند؟


بر اساس برآوردها هر ساله 10 تا 12 درصد به تقاضای بازار خودرو نسبت به سال گذشته افزوده می شود و برای امسال این مساله در شرایطی رخ داده که خروجی خطوط تولید در کف خود قرار دارد.


با این حال، خودروسازان که از محدودیت های بین المللی به شدت آسیب دیده اند و حتی بنابر برخی اخبار، برخی محموله های قطعات آن ها، با ممانعت دولت فرانسه در گمرک این کشور، متوقف شده است، دست روی دست نگذاشته و با اجرای طرح های پیش فروش با شرایط متفاوت، سعی در جذب تقاضا و خرید زمان برای رساندن سطح تولید به سطح تقاضا کرده اند.
با موافقت سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده، با افزایش قیمت خودروها، خودروسازان متضرر از افزایش هزینه های تولید، در فاز جدید، تمام تلاش خود را برای افزایش تولید و کنترل قیمت ها در بازار به کار گرفته اند با این حال، هنوز بازار به اقدام آنها واکنشی نشان نداده است و حتی بر قیمت ها هم افزوده.


ریخته گر یکی از فعالان بازار خودرو که زمانی در اتحادیه نمایشگاه داران حضور داشت، درباره پیش بینی آینده بازار خودرو به خبرنگار شبکه ایران گفت: بعید به نظر می رسد قیمت ها امسال کاهش محسوسی را تجربه کند.


وی افزود: معمولا هر ساله تقاضا برای خرید خودرو به نسبت پارسال 10 درصد بیشتر می شود و همچنین 15 درصد هم به دلیل خروج فرسوده ها به این میزان افزوده می شود.
وی ادامه داد: 5 درصد هم به دلیل تمایل خانواده ها به تعویض خودروهای فعلی خود، به این میزان اضافه می شود که می توان گفت حدودا 35 درصد تقاضای باالقوه در بازار ایجاد می شود اما به دلیل محدودیت های ترافیکی که در شهرها به اجرا در می آید تا 10 درصد از این تقاضا از بازار حذف می شوند و 25 درصد تقاضا باقی می ماند.


وی پیش بینی کرد: در شرایطی که خودروسازان مدت باقیمانده را به صورت کامل خودرو تولید کنند شاید در پایان سال قیمت ها به نسبت میزان کنونی تا 25 درصد پایین آید.


ریخته گر در پاسخ به این پرسش که آیا با افزایش قیمت ها در بازار، تقاضا کاهش پیدا نمی کند؟ گفت: قطعا درصدی از تقاضا کاهش می یابد اما آن هم به سمت خرید خودروهای کارکرده تغییر مسیر می دهد و هم اکنون مشاهده می شود که قیمت ها در این بخش هم بالا رفته است و حتی در برخی برندها، با قیمت قبلی مدل صفر آن برابری می کند.


هم اکنون در بازار قیمت خودروهای دست دوم چند سال کارکرده، در پی هجوم تقاضا به این بخش، با رشد شدید قیمتی مواجه شده و پیش بینی می شود تا پایان سال هم سطح کنونی قیمت ها را حفظ کنند.


آنگونه که رییس سابق اتحادیه نمایشگاه داران می گوید با وضعیت فعلی بعید به نظر می رسد قیمت ها امسال کاهش یابد اما به هر حال، افزایش تولید در شرکتها، بی تاثیر بر بازار نخواهد بود و می تواند از شدت التهابات بکاهد.


ایران خودرویی ها بر مدار صعود
در حال حاضر هر دستگاه پژو 206 تیپ 2 با افزایش 4 میلیون تومانی نسبت به هفته گذشته، 29.5 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. همچنین هر دستگاه پژو 206 تیپ 5 با رشد 2 میلیون تومانی، 34 میلیون تومان و هر دستگاه پژو 206 تیپ 6 با افزایش 2.5 میلیون تومانی به قیمت 39.5 میلیون تومان به خریداران عرضه می‌شود.


قیمت پژو 206 صندوقدار مدل V20 نیز با 3.5 میلیون تومان افزایش به 28 میلیون تومان رسیده و پژو 207 دنده اتوماتیک با رشد 2 میلیون تومانی به 43 میلیون تومان رسیده و نوع دنده معمولی این خودرو نیز با 500 هزار تومان افزایش به قیمت 36 میلیون تومان به خریداران عرضه می‌شود.


در مورد پژو 405 نیز می‌توان به افزایش یک میلیون و 300 هزار تومانی قیمت این خودرو اشاره کرد به طوری که در حال حاضر با قیمت 19.5 میلیون تومان در بازار معامله می‌شود. رشد قیمت پژو پارس سال نیز 4 میلیون تومان بوده و در حال حاضر این خودرو با قیمت 29.5 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.


تندر 90 ایران خودرو هم طی هفته‌ اخیر از افزایش قیمت‌ها بی‌نصیب نبوده و این خودرو با رشد یک میلیون تومانی در حال حاضر 25 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.
قیمت سمند ال ایکس نیز با رشد یک میلیون تومانی به 20 میلیون و 500 هزار تومان رسیده و در مورد خودروی شاسی بلند ایران‌خودرو یعنی سوزوکی گرند ویتارا نیز می‌توان به افزایش 20 میلیون تومانی قیمت این خودرو طی هفته اخیر اشاره کرد که در حال حاضر 95 میلیون تومان معامله می‌شود.


سایپا، بدون تغییر
در مورد محصولات سایپا نیز می‌توان به ثبات قیمت تیبا اشاره کرد که در حال حاضر این خودرو 16 میلیون و 200 هزار تومان خرید و فروش می‌شود.


سایپا 111 و سایپا 131 هم بدون تغییر قیمت نسبت به هفته گذشته به ترتیب 13.5 و 12 میلیون و 900 هزار تومان معامله می‌شوند.


قیمت سایپا 132 نیز طی هفته اخیر تغییری نداشته و این خودرو 13.5 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.


تندر 90 پارس خودرو هم با یک میلیون تومان افزایش، 26 میلیون تومان معامله می‌شود و قیمت هر دستگاه تیانا با افزایش 10 میلیون تومانی به 115 میلیون تومان رسیده است.
افزایش قیمت ماکسیما نیز طی هفته اخیر 19 میلیون تومان بود و در حال حاضر این خودرو 91 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. مگان نیز با افزایش قیمت 3 میلیون تومانی، حدود 60 میلیون تومان به خریداران عرضه می‌شود.


سبقت وارداتی ها از یکدیگر

در مورد خودروهای خارجی نیز می‌توان به افزایش قابل توجه قیمت این خودروها با توجه به نوسان نرخ ارز و اثرات ناشی از آن با وجود واردات این گروه از خودروها با ارز مرجع اشاره کرد.


افزایش قیمت پرادو در بازار 20 میلیون تومان بوده و در حال حاضر این خودرو 210 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. قیمت یاریس هاچ بک نیز با 5 میلیون تومان افزایش به 65 میلیون تومان رسیده اما قیمت کرولا بدون افزایش طی هفته اخیر، 90 میلیون تومان باقی مانده است.


در مورد اسپورتیج نیز می‌توان به رشد 25 میلیون تومانی قیمت این خودرو اشاره کرد که در حال حاضر 140 میلیون تومان در بازار معامله می‌شود. افزایش قیمت موهاوی نیز طی هفته اخیر 20 میلیون تومان بود و هم‌اکنون این خودرو با قیمت 150 میلیون تومان به خریداران عرضه می‌شود.


قیمت هر دستگاه مزدا 2 با یک میلیون تومان افزایش به 53 میلیون تومان رسیده و هر دستگاه مزدا 3 نیز با رشد قیمت 10 میلیون تومانی، 95 میلیون تومان در بازار عرضه می‌شود.


قیمت هیوندایی I20 با 7 میلیون تومان افزایش به 60 میلیون تومان رسیده و هیوندایی I30 نیز با افزایش 17 میلیون تومانی، 85 میلیون تومان خرید و فروش می شود.


افزایش قیمت آزرا نیز طی هفته اخیر 20 میلیون تومان بوده و در حال حاضر این خودرو 150 میلیون تومان معامله می‌شود. در این مدت جنسیس افزایش قیمت 17 میلیون تومانی را تجربه کرده و قیمت این خودرو به 150 میلیون تومان رسیده است.


در مورد سوناتا نیز می‌توان به رشد 22 میلیون تومانی قیمت این خودرو اشاره کرد که در حال حاضر 125 میلیون تومان معامله می‌شود.



مقایسه فنی و قیمت سمند LX و پژو 206 صندوق دار (آبان ماه 91)

کدام بهتر است، سمند LX یا پژو 206 صندوق‌دار؟+مقایسه فنی و قیمت (آبان 91)



اکنون سمند LX در بازار آزاد قیمتی برابر با ۲۲ میلیون تومان دارد و ۲۰۶ صندوق‌دار V۲۰ هم به قیمت ۲۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود.


نزدیک بودن این دو خودرو از نظر قیمتی نباید موجب این شود که فکر کنیم سمند LX و پژو ۲۰۶ صندوق‌دار از لحاظ فنی هم با یکدیگر برابرند و در مقام مقایسه تفاوتی با یکدیگر ندارند.



شاید در کشور ما و با این وضعیتی که خودروسازان ایران دارند آنچنان نتوان صحبت از یک مقایسه تمام و کمال بین دو خودرو به میان آورد. چون اگر با متر و معیارهای جهانی بخواهیم دو خودرو را با یکدیگر بسنجیم باید آنها با یکدیگر در یک کلاس بوده و اصولا تفاوت زمین تا آسمانی با یکدیگر نداشته باشند.با این وجود اگر بخواهیم با شرایط خودروی داخل کشور سر کنیم مجبوریم با کمی ساده‌انگاری خودروها را با توجه به قیمت آنها با یکدیگر مقایسه کنیم و پس از قیمت سراغ دیگر آیتم‌های مقایسه‌ای برویم.

به گزارش اقتصاد ایران آنلاین جدا از این، پس از افزایش قیمت رسمی خودو در کشور هم مقایسه خودروها با یکدیگر با توجه به پارامتر قیمت سخت‌تر شد و اصولا لیست خودروهایی که از نظر قیمتی هم‌سطح هم بودند به هم ریخت. بنابراین پیدا کردن دو خودرویی که حداقل با کمی چشم‌پوشی فارغ از بحث قیمت هم قابل مقایسه باشند سخت‌تر شد.به هر روی اما ما باید خودمان را با قیمت و شرایط فعلی بازار خودرو عادت دهیم و سعی کنیم روال مقایسه دو خودرو را با توجه به شرایط تازه دوباره برقرار کنیم.

با مرور جدول قیمت تازه خودروها که شما می‌توانید آنرا در نرخ‌نامه سایت مشاهده کنید(اینجا) می‌توان چند خودرو را یافت که از نظر قیمتی در مسیری تقریبا نزدیک به هم حرکت می‌کنند.دو خودروی سمند LX و یا پژو ۲۰۶ صندوق‌دار V۲۰ از دسته خودروهایی هستند که با قیمت‌های تازه بسیار به یکدیگر نزدیک شده‌اند.

اکنون سمند LX در بازار آزاد قیمتی برابر با ۲۲ میلیون تومان دارد و ۲۰۶ صندوق‌دار V۲۰ هم به قیمت ۲۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود. نزدیک بودن این دو خودرو از نظر قیمتی نباید موجب این شود که فکر کنیم سمند LX و پژو ۲۰۶ صندوق‌دار از لحاظ فنی هم با یکدیگر برابرند و در مقام مقایسه تفاوتی با یکدیگر ندارند.

باید توجه داشت که سمند LX و ۲۰۶ صندوق‌دار از نظر موتوری تقریبا نزدیک به یکدیگر هستند. یعنی هم سمند از موتوری ۴ سیلندر ۸ سوپاپ بهره می‌برد و هم پژو ۲۰۶ صندوق‌دار V۲۰ دارای چنین موتوری‌است. این موضوع اما تازه قدم اول است.برای مثال حجم موتور سمند LX ۱۷۶۱ سی‌سی است اما پژو ۲۰۶ صندوق‌دار حجم موتوری برابر با ۱۳۶۰ سی‌سی دارد. در این مرحله سمند LX امتیاز مثبتی را به نام خود ثبت می‌کند.مرحله دوم را به سرعت خودرو و شتاب آن اختصاص می‌دهیم. آنطور که مشخصات سمند LX نشان می‌دهد این خودرو می‌تواند با حداکثر سرعت ۱۸۰ کیلومتر در ساعت حرکت کند و در ۱۴.۲ ثانیه از سرعت ۰ به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد.۲۰۶ صندوق‌دار اما حداکثر ۱۷۵ کیلومتر سرعت دارد ولی باید دقت کرد که این خودرو در ۱۴.۱ ثانیه از سرعت ۰ به ۱۰۰ می‌رسد و این یعنی نسبت به سمند شتاب‌ بیشتری دارد. دلیل این امر هم مشخص است چون سمند بیش از حد سنگین است و این موضوع روی شتاب‌گیری‌اش تاثیر می‌گذارد.

اگر این موضوع را با چند خودروباز در میان بگذارید به شما خواهند گفت که شتاب‌ خودرو بسیار مهم‌تر از حداکثر سرعت آن است. یعنی شما به قدرت شتاب‌گیری خودرو بیشتر از حداکثر سرعتش نیازمندید. بنابراین در این مرخله پژو ۲۰۶ یک امتیاز مثبت می‌گیرد و با سمند برابر می‌شود.




مرحله سوم مصرف‌ سوخت خودروست. سمند LX در خارج شهر هر ۱۰۰ کیلومتر ۶.۵۷ لیتر بنزین می‌سوزاند و در داخل شهر هم ۱۲.۰۷ لیتر بنزین نیاز دارد که ۱۰۰ کیلومتر حرکت کند. این میزان مصرف‌ بنزین برای یک خودروی سدان خانوادگی کمی زیاد به نظر می‌آید. ۲۰۶ صندوق‌دار اما برای صاحبش مقرون به صرفه‌تر است. این خودرو در مسیرهای خارج شهری هر ۱۰۰ کیلومتر ۵ لیتر بنزین می‌سوزاند و در داخل شهر هم هر ۱۰۰ کیلومتر حرکتش ۸.۹ لیتر بنزین می‌خورد.مسلما مصرف سوخت پارامتر مهمی‌است و این موضوع برای ۲۰۶ صندوق‌دار V۲۰ امری مثبت و امیدوارکننده به حساب می‌آید.

در مشخصاتی نظیر ترمز ABS و یا فرمان هیدرولیک و دیگر مشخصات فنی دم‌دستی این دو خودرو تفاوت خاصی با یکدیگر ندارند اما تفاوت‌ها را در جای دیگر باید جست‌وجو کرد.تفاوت اصلی این دو خودرو که نتیجه آن هم متاسفانه به ضرر سمند LX تمام می‌شود در ظاهر و ساختار طراحی آنهاست.



برکسی پوشیده نیست که سمند LX را به هر روی خودروی ملی می‌دانند و خودروسازان کشور مدعی‌اند طراحی این خودرو در داخل کشور انجام شده و نشان‌دهنده اصالت خودروسازی ایران است. برعکس اما تحلیل‌ها نشان می‌دهد که هر گوشه از سمند چه از لحاظ طرح چه از لحاظ فنی و ساختاری از یک گوشه‌ای از دنیای خودروی جهان به عاریه گرفته شده‌است. این یعنی سمند نه تنها اصالت ظاهری ندارد بلکه مشتری وقتی از این موضوع اطلاع پیدا می‌کند کمی نسبت به امنیت و به‌سامان بودن سمند LX دو دل می‌شود.

بدون در نظر گرفتن این موضوع سمند LX آنچنان چهره زیبایی ندارد و کم‌تر کسی‌است که از نگاه کردن به این خودرو لذت ببرد.برعکس اما ۲۰۶ صندوق‌دار با وجود اینکه در داخل کشور ظاهرش کمی دست‌کاری شده اما به هر حال از یک اصالت ذاتی برخوردار است و اسم پژو را یدک می‌کشد. ما با این کار نداریم که پژوهای این روزها بیشتر از اینکه فرانسوی باشند چینی شده‌اند بلکه با اصل موضوع کار داریم. زیرا اگر چینی بودن قطعات ۲۰۶ را ملاک قرار دهیم سمند LX هم آنچنان مزیتی نسبت به آن پیدا نمی‌کند.



بسیاری از متقاضیان خودرو هم عنوان کرده‌اند که ظاهر ۲۰۶ را دوست‌دارند و آنرا به شدت مد روز می‌دانند. این در حالی‌است که سمند ظاهری قدیمی و از مد افتاده دارد. شاید پارامتر ظاهر خودرو دست‌کم گرفته شود اما به هر حال این موضوع می‌تواند تاثیری اساسی در خرید خودرو داشته باشد.بنابراین تا اینجا گردونه به نفع ۲۰۶ صندوق‌دار چرخیده است و سمند LX بازنده این مقایسه شده است. با این وجود یک نکته کلیدی وجود دارد. آن هم اینکه صاحبان سمند آنرا بسیار جادارتر از ۲۰۶ صندوق‌دار عنوان می‌کنند و می‌گویند مسافرین سمند در صندلی عقب‌ خودرو بسیار راحت‌تر هستند تا زمانی که در صندلی‌های عقب ۲۰۶ نشسته باشند.


کمپانی : شرکت ایران خودرو با تغییر در پژو 206 هاج بک و استفاده از طرح مدل صندوقدار دو درب در مدل اصلی فرانسوی ( CC ) ، پژو 206 SD را طراحی و تولید کرد .

طراحی بدنه : استفاده از مدرن ترین متد های طراحی با شیب تند در جلوی خودرو و خطوطی که چهره ای اسپرتی برای پژو 206 به وجود آورده ، استفاده از چراغ های کشیده در جلو با دید از سه زاویه و چراغ های عقب با یک نواختی رنگ و دید از سه زاویه . شیب در بدنه از قسمت انتهائی به سمت جلو و سادگی در قسمت های جانبی مجموعا ً پژو 206 اس دی را خودروئی خانوادگی نشان می دهد .

طراحی داخلی : طراحی داخلی بر اساس متد های اواخر دهه 90 و در زمان خود از برترین ها بود ، هدف ایجاد احساس آرامش و امنیت در قالبی اسپرتی به همراه رعایت اصول ارگونومی بوده که می توان در نهایت آن را موفقیت آمیز دانست .

ایمنی : خودرو پژو 206 موفق به دریافت 4 ستاره ایمنی از مجموع 5 ستاره می باشد که می توان پژو 206 SD را نیز در همین سطح ایمنی دانست .

ارگونومی : اصول ارگونومی در پژو 206 SD مانند سایر مدل های پژو 206 متعلق به آواخر دهه 90 بوده و تا سال 2004 از برترین ها شناخته می شود اما ارگونومی با دو جهش در سال های 2004 و 2010 که مدل های تولیدی آن از هم اکنون که ماهای پایانی 2009 را پشت سر می گذاریم به بازار عرضه شده 2 پله از پله های نردبان ارگونومی روز پائین تر است .

موتور : موتور 1587 سی سی DOHC با 16 ولو و سیستم تزریق MPFI خروجی 110 اسب بخار در 5800 دور و تورک 142 نیوتن متر در 4000 دور با ضریب تراکم 10.5 ، مصرف متوسط 6.6 لیتر و کسب استاندارد آلایندگی یورو 4 ، این خودرو 1104 کیلوئی ظرف 11.6 ثانیه از سکون به 100 کیلومتر سرعت رسیده و سرعت نهائی آن 193 کیلومتر می باشد ( مصرف سوخت با اکتان نا مناسب باعث زود یا دیر اشتعالی ، ناکت و ناقص سوزی سوخت و در نهایت آلایندگی بیشتر و توان خروجی کمتر در موتور می شود ) . حجم روغن با فیلتر 3.2 لیتر و بدون فیلتر 3 لیتر می باشد ظرفیت سیستم خنک کننده 6 لیتر و حجم روغن هیدرولیک 1 لیتر می باشد

گیربکس : گیربکس 5 سرعته دستی با سنکرونیزه بالا و سیستم انتقال تک صفحه ای خشک انتقال نیرو را در پژو 206 SD به عهده دارد ، حجم روغن گیربکس و دیفرانسیل در این خودرو 2 لیتر می باشد.

ساسپنشن : در جلو مک فرسون و در عقب ژامبون با میله پیچشی و میله تقویتی به همراه کمک های زاویه دار



فرمان : رک اند پینیون با مکانیسم هیدرولیک گردش فرمان قفل به قفل 3.8 دور

ترمز : سیستم هیدرولیکی بوستر دار دو مداره جهت تامین و توزیع نیروی ترمز و استفاده از دیسک با کانال های تهویه در جلو و دیسک در عقب + ABS با توزیع الکترونیکی نیرو .

سیستم های پایداری : پژو 206 SD فاقد سیستم پایداری می باشد

آپشن : کولر شیشه برقی جلو شیشه برقی عقب آینه های جانبی برقی دماسنج روی داشبورد برف پاک کن دو تیغه ای سه سرعته پشت سری صندلی عقب شیشه گرم کن عقب سیستم تهویه اتوماتیک سنسور اکسیژن رادیو پخش سی دی مسافت سنج دیجیتال قابلیت تنظیم ارتفاع صندلی راننده ایربگ جلو گیرنده و فرستنده قفل مرکزی رادیوئی

تست درایو : پژو 206 SD عملکردی نرم و روان تر از پژو 206 حاچ بک دارد ، اضافه شدن وزن و ابعاد آن رفتار دیگری را نسبت به مدل هاچ بک می طلبد ، اضافه شدن ادوات تعلیق در بخش عقب خودرو ( میله های تقویتی و مهار کننده ) اضافه شدن وزن و ابعاد را در این بخش خودرو مهار می کند اما خارج شدن بدنه از محدوده چرخ های عقب به نسبت هاچ بک هر چند با اتصالات کمکی سعی بر مهار شدن لنگر ( به وجود آمدن نیروئی دورانی که باعث بر هم ریختگی در پایداری و تعادل خودرو می شود ) آن شده اما باز در جابه جائی همراه با شک فرمان و یا اسلالوم ( حرکت مارپیچی با زوایای باز و بسته ) این لنگر پدید آمده و در مداوت در اسلالوم یا ویراژ تشدید می شود ، ایجاد 400 لیتر فضا در صندوق پژو 206 SD با توجه به محدودیت های طراحی بخاطر تغییر ندادن فضای سرنشین عقب در مدل هاچ بک باعث به وجود آمدن این مسئله شده که طبعاً در شیب های موافق جدی تر می شود ، لازم به ذکرست که این مکانیسم ساسپنشن با تفاوت هائی متعلق به پژو 306 ماکسی ، پژو RC206 و پژو GTI 180 206 می بوده که میزان سختی ساسپنشن در میله های پیچشی در پژو SD کاهش یافته و با ایجاد شرایط برای کورس بیشتر کمک ها از انعطاف بیشتری با حفظ نسبی پایداری برخوردارست . موتور 110 اسبی SD توان خوب و قابل قبولی دارد و تعویض دنده ها بدون هیچ مشکلی در هر شرایطی به سرعت انجام می شود ، پایداری نیز برای یک رانندگی قانونمند کاملا ً قابل قبول است که ما توصیه ای جز این نوع رانندگی به دوستان در شرایط شهر و جاده نداریم . ترمز گیری قابل قبول بوده و وجود ABS در مدل V8 به همراه EBD از نکات مثبت آنست ، وجود صندوق بار ، بیشتر این خودرو را خانوادگی کرده و از اسپرتی بودن آن کاسته ، ارگونومی ، ایمنی ، آسایش ، خدمات بعد از فروش و بازار خرید و فروش و تمام نکاتی که یک خانواده با درآمد متوسط در نظر دارند با پاسخی قابل قبول از طرف پژو 206 SD رو به رو می شود . در کل پژو 206 SD در قیاس با خودروهای تولید داخل قابلیت کسب 8 امتیاز از مجموع 10 امتیاز را دارد . پایداری پژو دویست و شش در جاده های لغزنده و خصوصا در برف از نکات قابل توجه این خودرو بوده . عملکرد ترمز نیز در پژو دویست و شش از حساسیت و دقت خاصی برخوردارست خصوصا در ترمزهای مجهز به ABS ، محل قرار گیری مجموعه محرکه و ساسپنشن و همین طور توزیع وزن خودرو با طراحی خاص بدنه و چیدمان کلی خودرو از جمله استفاده از وزن سرنشین برای بهبود توزیع وزن باعث تمرکز وزن جلوی خودرو روی نقطه اتصال تایرها بر روی زمین و در نتیجه ایجاد اصطکاک مفیدی که باعث حرکت پژو 206 در شیب های تند مخالف با سطوح لغزنده همچون برف می شود . طراحی بسیار مدرن 206 باعث مزیت های خاصی در این خودروی جمع و جور شده که نکات بسیاری را شامل می شود به طور مثال وجود کانال آب در کنار شیشه جلو که باعث هدایت آب روی شیشه به سمتی می شود که مشکلی برای راننده و سرنشینان ایجاد نکند.




 206SD طی آزمایشاتی که مجله ماشین انجام داده است با یک باک کامل از تهران تا مشهد میره و یک خودروی خانوادگی و کم مصرف است . بستگی به استفاده ی شما دارد. این خودرو با موتور TU5 و 4 سیلندر با قدرت موتور 110 Hp at 5800 rpm و 16 سوپاپ و سیستم سوخت رسانی انژکتوری وارد بازار شده است. از کارایی این خودرو می توانیم به حداکثر سرعت 193 km\h و همچنین شتاب صفرتا 100کیلومتر در زمان 11.4 ثانیه اشاره کنیم. میانگین مصرف خارج شهر 5.4Lit/100km و میانگین مصرف داخل شهر 8.8Lit/100km است . که همان طور که گفته شد کاملا کم مصرف است. 




البته نباید فراموش کرد که خرید خودرو به سلیقه افراد بستگی دارد و شاید در نهایت مسائل و مشخصات فنی نتواند نظر نهایی افراد را تحت تاثیر قرار دهد. به بیان بهتر کسی که قصد کرده است که به هیچ عنوان جز ۲۰۶ صندوق‌دار خودروی دیگری نخرد به دلیل جادارتر بودن سمند نظر خود را تغییر نخواهد داد. این موضوع شاید برای سمند هم محتمل باشد؛ اما توصیه می‌شود که جز علاقه به یک خودرو مسائل فنی را هم در نظر بگیرید. آنطور که این گزارش نشان می‌دهد حداقل از لحاظ مشخصات فنی و ظاهری پژو ۲۰۶ صندوق‌دار V۲۰ از سمند LX امتیازات بیشتر و مثبت‌تری دارد. فارغ از این موضوع اما باقی تصمیم گیری با شماست