Sina-Mechanic

بزرگترین مرجع مقالات و اخبار روز مکانیک خودرو

Sina-Mechanic

بزرگترین مرجع مقالات و اخبار روز مکانیک خودرو

جدیدترین قیمت خودروهای پرتیراژ داخلی 25 بهمن 91

جدیدترین قیمت خودروهای پرتیراژ داخلی/ مگان 82 میلیون تومان


قیمت خودروهای پرتیراژ داخلی تغییر چندانی نسبت به روز گذشته نداشته است. نمایندگی‌های فروش خودروسازان در پاسخ به دلیل عدم کاهش قیمت‌ها اظهار می‌کنند تا زمانیکه خودروسازان عرضه محصولات به صورت تحویل یک ماهه را آغاز نکنند قیمت‌ها کاهش نخواهد یافت.


به گزارش نامه، پیش از این کارشناسان و برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستار حذف تعرفه واردات خودروهای سبک برای متعادل شده بازار خودروهای داخلی شده بودند.

این کارشناسان معتقدند که تعرفه واردات خودرو باید در حد زیادی کاهش یابد تا از یک سو هزینه‌های واردات این محصول کاهش یافته و از سوی دیگر با رقابتی شدن بازار، خودروسازان مجبور به کاهش قیمت و افزایش کیفیت محصولات خود شوند.

در این زمینه یک عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس با انتقاد از تعیین قیمت تجاری برای خودروهای داخلی گفته است: باندهای اقتصادی متصل به برخی خودروسازان نهایت بهره را از سپردن اختیار قیمت‌گذاری خودرو به خودروسازان می‌برند. قیمت تجاری خودرو به مفهوم به رسمیت شناختن بی‌ثباتی و نابسامانی ناشی از توقف یا کاهش عرضه خودرو توسط خودروسازان است.

سیدمحمد بیاتیان خاطرنشان کرده که اگر دولت بخواهد به فکر مصرف‌کنندگان، سلامت مردم، کاهش آلودگی هوا و ارتقای کیفیت تولیدات داخلی باشد باید همزمان با سپردن اختیار قیمت‌گذاری به خودروسازان، تعرفه واردات خودروهای سبک را صفر کند.

بر اساس آنچه ایسنا گزارش داده است، قیمت فعلی خودروهای پرتیراژ داخلی به شرح زیر است:
نوع خودروقیمت بازار
سایپا 11119 میلیون
سایپا 131SL17 میلیون و 500 هزار
سایپا 131SX18 میلیون و 500 هزار
تیبا22 میلیون و500 هزار
تندر 90 پارس خودرو E238 میلیون
مگان82 میلیون
ماکسیما112 میلیون
206 صندوق‌دار V848 میلیون
206 صندوق‌دار V957 میلیون
تندر 90 ایران خودرو E237 میلیون
پژو پارس سال35 میلیون و 500 هزار
پژو 40526 میلیون

قیمت خودرو با تصویب سازمان حمایت قطعی شد+قیمت نهایی خودرو 21بهمن

قیمت خودرو با تصویب سازمان حمایت قطعی شد+جدول نهایی قیمت ها 21 بهمن ماه 91

از روز شنبه بیست و یکم بهمن دیگر باید با قیمت های پیشین خودرو خداحافظی کرد و باید با قیمت های جدید هر خودرویی را که خودروسازان تولید کردند بدون توجه به کیفیت و خدمات پس از فروش خریداری کرد! اما نگران نباشید بین دو خودروساز اصلی کشور یعنی ایران خودرو و سایپا قدرت انتخاب دارید!
به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، پس از گذشت چندین روز از ابلاغ مصوبه دولت مبنی بر نرخ‌گذاری خودروهای داخلی با ارز مبادلاتی و پس از آن که ابلاغ این مصوبه منجر به رشد سرسام آور خودرو در بازار آزاد شد، سرانجام  بهای رسمی خودرو‌ها با ملاک ارز مبادلاتی تعیین شد و بنابراین، بهای رسمی پراید به ۱۶ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان افزایش یافت.این قیمت ها مورد تایید سازمان حمایت از مصرف کنندگان هم رسیده است!

 امروز فهرست قیمت‌های جدید خودروهای داخلی با تأیید سازمان حمایت اعلام شد.

قیمت‌های جدید بر این اساس است:









محصول جدید بوگاتی در راه است


محصول جدید بوگاتی در راه است


خودروی جدید بوگاتی با نام «بوگاتی گنگلوف» با الهام گرفتن از طرح یک خودری قدیمی معرفی شد.


پاول شیشفسکی، طراح خودروی جدید بوگاتی ، گنگلوف را با الهام از خودروی آتلانته مدل 57SC سال 1938 طراحی کرده است.


در طراحی گنگلوف سعی شده تا این خودرو با کمترین خطای ممکن ، هوا را از کنار خود عبور دهد و با این کار در مصرف سوخت این خودرو به میزان قابل توجهی صرفه جویی صورت بگیرد.

از دیگر ویژگی های خودرو ،می توان به چراغ های روشنایی خاص آن و همچنین تقارن ویژه و کامل در دو سمت این خو
درو اشاره کرد.














ارزانترین خودرو‌های بازار تهران در 21 بهمن ماه 91

ارزانترین خودرو‌های بازار تهران در 21 بهمن ماه 91




قیمت انواع خودرو ارزان قیمت در بازار (تومان)

خودرو

مدل

قیمت

پراید 132

SX

18.400.000

پراید 111

SX

18.800.000

ام وی ام

چهار سیلندر

22.000.000

تیبا

SX

21.000.000

سمند

معمولی

24.000.000

پژو 405

بنزینی

26.300.000

تندر 90

E1

31.000.000


جدول آخرین تغییرات قیمتی در بازار خودرو 15 بهمن ماه 1391

جدول آخرین تغییرات قیمتی در بازار خودرو 15 بهمن 1391 


سفته بازی در بازار خودرو قیمت ها را مدتی است صعودی کرده اما پیش بینی می شود مصوبه دولت در خصوص آزادسازی قیمت خودرو و سپردن آن به دست خودروساز آشفتگی ها در بازار را مهار کند.


به گزارش شبکه ایران ، بر اساس آخرین اطلاعات از اتحادیه نمایشگاه داران تهران قیمت خودروها به شرح زیر است:

خودروقیمت(ریال)
پژو 206 تیپ2350.000.000
پژو 207 اتومات530.000.000
پژو 207 دنده ای430.000.000
گرندویتارا اتومات کلاس 81.080.000.000
پژو 206 اس.دی V9500.000.000
پژو 206 اس.دی V8410.000.000
تندر90 E1315.000.000
تندر90 E2360.000.000
پراید132161.000.000
پراید131163.000.000
پراید 111165.000.000
ماکسیما اتومات1.050.000.000
مگان 2000 سی.سی760.000.000
مگان 1600 سی.سی620.000.000
پژو پارس سال330.000.000
پژو 405240.000.000
سمند SE230.000.000
پژو 206 اتومات480.000.000
مزدا 3 نیو100.000.000
پژو 206 اس.دی V20345.000.000
پژو پارس اتومات450.000.000
سمند سورن320.000.000
پژو 206 تیپ 5400.000.000
تیبا200.000.000
تیانا1.330.000.000
سمند EF7240.000.000
سمند Lx2450.000.000
رانا350.000.000

خودرو باز هم گران شد 1391/11/11

خودرو باز هم گران شد 1391/11/11


مگان 2000 با دنده اتوماتیک نیز به قیمت حدود 76 میلیون تومان به فروش می‌رسد. این در حالی است که قیمت رسمی این خودرو 57 میلیون و 580 هزار تومان است. ماکسیما نیز به قیمت حدود 105 میلیون تومان عرضه می‌شود. البته قیمت رسمی این خودرو 85 میلیون تومان تعیین شده است



راه دانشجو: قیمت خودروهای پرتیراژ داخلی در بازار باز هم افزایش یافته است. نمایندگی‌های فروش طولانی شدن توقف عرضه از سوی خودروسازان را دلیل این موضوع اعلام می‌کنند.

به گزارش ایسنا، در حال حاضر در برخی نمایندگی‌های فروش محصولات گروه خودروسازی سایپا، خودروی سایپا 111 به قیمت حدود 16 میلیون و 500 هزار تومان عرضه می‌شود. این در حالی است که قیمت رسمی این خودرو 11 میلیون و 780 هزار تومان تعیین شده است.

سایپا SL 131 نیز به قیمت حدود 15 میلیون و 200 هزار تومان و SX 131 نیز به قیمت حدود 16 میلیون و 300 هزار تومان به فروش می‌رسد. البته قیمت رسمی SL 131 معادل 11 میلیون و 540 هزار تومان و SX 131 نیز 11 میلیون و 940 هزار تومان تعیین شده است.

قیمت تیبا نیز به حدود 20 میلیون تومان رسیده است. البته قیمت رسمی این خودرو 15 میلیون و 430 هزار تومان تعیین شده است. تندر 90 مدل E2 پارس خودرو نیز به قیمت حدود 33 میلیون و 500 هزار تومان عرضه می‌شود. البته قیمت رسمی این خودرو 21 میلیون و 50 هزار تومان تعیین شده است.

مگان 2000 با دنده اتوماتیک نیز به قیمت حدود 76 میلیون تومان به فروش می‌رسد. این در حالی است که قیمت رسمی این خودرو 57 میلیون و 580 هزار تومان است. ماکسیما نیز به قیمت حدود 105 میلیون تومان عرضه می‌شود. البته قیمت رسمی این خودرو 85 میلیون تومان تعیین شده است.

در گروه محصولات ایران خودرو نیز خودروی پژو 206 در نمایندگی‌های فروش موجود نیست. پژو 206 صندوق‌دار نیز در مدل V9 آن به قیمت حدود 49 میلیون تومان و مدل V8 نیز حدود 41 میلیون تومان به فروش می‌رسد. البته قیمت رسمی مدل V9 حدود 26 میلیون و 370 هزار تومان و مدل V8 نیز 22 میلیون و 690 هزار تومان است.

قیمت تندر 90 ایران خودرو نیز افزایش یافته و در مدل E2 این خودرو به حدود 33 میلیون تومان رسیده است. این در حالی است که قیمت رسمی تندر 90 E2 ایران خودرو 21 میلیون تومان تعیین شده است.

پژو 405 نیز به قیمت حدود 22 میلیون و 500 هزار تومان عرضه می‌شود. البته قیمت مصوب این خودرو 15 میلیون و 580 هزار تومان است. قیمت پژو پارس سال نیز به حدود 32 میلیون تومان رسیده است. قیمت رسمی این خودرو حدود 23 میلیون تومان تعیین شده است.

قیمت‌های یاد شده مربوط به مدل پایه و تک‌سوز این خودروهاست. با توجه به قطع عرضه از سوی خودروسازان و برخی ضعف‌های نظارتی، این قیمت‌ها در نمایندگی‌های فروش مختلف مقداری متفاوت است.


سیستم سوخت رسانی انژکتوری بنزینی

سیستم سوخت رسانی انژکتوری بنزینی 




 این مقاله به بررسی سیستم های تزریق سوخت بنزین در موتورهای جرقه ای پرداخته است که از دیر باز مورد توجه سازندگان خودرو بوده است ودر این راستا فعالیتهای زیادی انجام شده است که منجر به تولید انواع سیستمهای سوخت رسانی بنزینی انژکتوری Jetronic شده است .


مقدمه :

موتورهای انژکتوری با سیستم سوخت تزریقی ابتدا برای موتورهای دیزلی اختراع شد و توسط آلمانی ها و به دستور هیتلر اصلاح گردید تا بتواند مورد استفاده موتور هواپیما های ارتش هیتلری قرار گیرد .

می توان گفت که موتور کاربراتوری به نمونه انژکتوری برتری و ارجعیت دارد . ولی عدم استفاده از کاربوراتور و انتخاب انژکتور توسط آلمانی ها به این دلیل بود که استفاده از کاربوراتور در هواپیما در مناطق نامناسب تمایل زیاد به تولید یخ دارد وهمچنین امتیاز دیگر انواع انژکتوری تاثیر ناپذیر بودن عملکرد آن در حین انجام مانورهای جنگی خطر ناک بود .

تبدیل یک سیستم انژکسیون دیزل به سیستمی که بنزین استفاده کند کاری بس مشکل است چون سوخت گازوییل که یک روغن سبک وزن می باشد باعث می شود که نوعی روغن کاری بین پمپ ها و سیلندر های سیستم انژکتوری انجام شود . در مقابل ، بنزین سوختی بی نهایت خشک است وبه کلی فاقد هر گونه قابلیت روغن کاری می باشد . بنابراین در تبدیل از گازوییل به بنزین نیاز به یک تحقیق بسیار دقیق در زمینه فلزهای مورد استفاده در ساختمان پیستون ها و سیلندرها دارد که نتیجه چنین عملی گران شدن هزینه ساخت می باشد .

تزریق سوخت بنزین در موتورهای جرقه ای بیشتر در مانیفولد هوا یا روی سوپاپ ورودی و بندرت در داخل سیلندر انجام می شود .

مزایای سیستم تزریقی عبارتست از :

1-    راندمان حجمی زیاد موتور

2-    مصرف سوخت ویژه قابل قبول موتور

3-    گشتاور زیاد موتور با دور کم

4-    احتراق کامل

5-    شتاب گیری سریع موتور

سیستم های Jetronic موجود :

  • K-Jetronic
  • KE-Jetronic
  • KE3-Jetronic
  • L- Jetronic
  • LE-Jetronic
  • LH-Jetronic
  • Mono-Jetronic
  • Mono-Motronic
  • Motronic 4.1
  • Motronic 1.5
  • Motronic 1.7
  • Motronic 2.8.1

سیستم هیل بورن : در سال 1945 یک سیستم انژکتوری توسط یک آمریکایی به نام استوارت هیل بورن برای اتومبیل فورد ساخته شد . به طوری که این سیستم فاقد هر گونه نوآوری بود . اما امتیاز آن کیفیت ساخت آن بود و در مقایسه با معروف ترین انواع کاربوراتوری آن زمان که اتسرومبورگ نام داشت به مراتب کارآیی بهتری داشت . فقط یکی از نقاط ضعف سیستم هیل بورن این بود که تمامی سوختی که از پمپ انژکتور به داخل کانال های ارتباطی پاشیده می شد به داخل موتور راه پیدا نمی کرد . فشار در داخل نازل های سیستم تزریق از طریق دو کانال ارتباطی نازک و باریک در حد متوسط تنظیم شده و مقدار اضافی بنزینی که از نازل پمپ پاشیده می شود از طریق این دو کانال به باک بنزین برگردانده می شود . در راه بازگشت میزان اضافی سوخت پاشیده شده یک دریچه کوچک قرار دارد که در هنگام به اصطلاح تخت گاز کردن بخشی از این سوخت برگردانده شده از طریق این دریچه مورد استفاده قرار گرفته تا مخلوط سوخت مورد نیاز حاصل شود . بعد از ورود طرح هیل بورن به بازار اظهار شد که چنین طرح سیستم تزریق سوختی برای استفاده در موتورهای خیابانی مناسب نیست . حقیقت این بود که این طرح به طور کلی طرحی مناسب برای اتومبیل های موتور بنزینی نبود .

سیستم روچستر : بعد از چندی کمپانی جنرال موتورز سیستم انژکتوری روچستر را به عنوان جانشین برای کاربوراتورهای چهار دهنه خود معرفی کرد که متأسفانه این سیستم نتوانست باعث به وجود آمدن نیروی تولیدی بیشتری برای موتورها شود . اما اظهار می شود که اتومبیل با چنین سیستمی از شتاب بهتری برخوردار است . سیستم روچستر تا حدودی مشابه سیستم هیل بورن بود و در این سیستم تنظیم جریان سوخت با تغییر فشار سوخت انجام می گرفت .

متأسفانه برای روچستر و جنرال موتورز ، مشکلات سوخت رسانی در هنگام آهسته کار کردن موتور توسط مهندسین حل نگردید و نازل های اسپری کننده تا حدودی در این کار مؤثر بودند و این حقیقت را می شد از رنگ سیاهی که از اگزوز این گونه اتومبیل متصاعد می شد ، دریافت . کمپانی معظم بوش آلمان توانست تا حد زیادی مشکل قطرات سوخت را مرتفع کند با ابداع سیستم K-Jetronic مشکلات به طرز چشمگیری برطرف شد . این سیستم دارای توانایی و قابلیت بالایی بوده ولی در مقایسه با سایر سیستم های انژکتوری گران می باشد . برنامه تدارک و تنظیم میزان سوخت در سیستم K-Jetronic بسیار پیچیده می باشد .

اساس کار سیستم K-Jetronic  :

 این سیستم با تزریق دائم بوده و اندازه گیری سوخت در آن بطور مستقیم با جریان هوای مصرفی موتور انجام می شود . در این سیستم پمپ عامل جریان یافتن سوخت ، حجم هوای عبوری به موتور بوده و سیستم محرک مکانیکی نیست . نظر به این که هوای مصرفی موتور بطور مستقیم قابل اندازه گیری و کنترل میباشد ، طرح K-Jetronic برای کنترل گازهای خروجی اگزوز و استفاده از پس سوز نیز بسیار مناسب است . هوای مصرفی موتور پس از عبور از فیلتر هوا به صفحه اندازه گیر هوا برخورد می کند و آنرا به حرکت در می آورد . با حرکت صفحه اندازه گیر ، اهرم آن قرقره سوپاپ سوخت را حرکت داده و معبری از سوخت را متناسب با حجم هوا به موتور باز می کند . سوخت از باک توسط پمپ الکتریکی به آکومولاتور می رسد ، پس از ذخیره سازی در آن که برای نوسان گیری ضربان های سوخت ضروری است ، به فیلتر رسیده و سپس وارد قسمت توزیع کننده می شود .

یک رگلاتور اولیه در قسمت توزیع کننده فشار سوخت را در مقدار ثابتی نگه می دارد و از برگشت سوخت اضافی به باک و یا ارسال بیش از حد به موتور جلوگیری می کند .

واحد اندازه گیر هوا :




واحد اندازه گیر هوا شامل یک محفظه مخروطی است که در میان آن یک صفحه ای متصل به اهرم قرار گرفته است . تعادل وزنی صفحه واهرم را یک وزنه عهده دار است . این تعادل در حالت خاموش بودن موتور می باشد و در هنگام روشن بودن موتور به نسبت مصرف هوا ، تعادل صفحه اندازه گیر با دبی هوای مصرفی موتور بهم می خورد . البته بعداً توسط نیروی هیدرولیکی سوختی که به پلانجر کنترل سوخت تاثیر می کند ، نوعی تعادل در سیستم ایجاد می شود .در حقیقت موقعیت صفحه اندازه گیر با مقدار هوای عبوری از محفظه مخروطی تعیین می شود و حرکت آن توسط اهرم به پلانجر توزیع کننده سوخت منتقل می شود و آنرا بسمت بالا حرکت می دهد

شرح کامل سیستم K-Jetronic :

سوخت از باک توسط پمپ برقی به آکومولاتور می رسد و ضربان آن در این قسمت جذب می شود سپس به فیلتر رسیده و ناخالصی از سوخت جدا می شود .

سوخت وارد شده به سیلندر اندازه گیری کننده یا خارج شده از آن به کناره های مخالف صفحه نازک فولادی دیافراگمی منتقل می شود و این صفحه هنگامی که فشار پمپ بیش از فشار طرف بیرونی صفحه باشد ، راه های انتقال سوخت را به انژکتورهای میخی شکل مسدود می کند . هنگامی که بنزین وارده به سیلندر اندازه گیری کننده در وضعیتی باشد که فشار در هر دو طرف صفحه دیافراگمی یکسان با شد ، خطوط ارتباطی مفتوح شده و بنزین یا هر سوخت دیگر با فشار پمپ انژکتورها هدایت می شود  البته با باز شدن خطوط ارتباطی به انژکتورها ، فشار طرف بیرونی صفحه دیافراگمی افت پیدا کرده و بلافاصله باعث بسته شدن این خطوط می شود تا زمانی که دوباره فشار در دو طرف یکسان شود .

هدف تمامی این مجموعه ایجاد یک جریان سوخت مداوم و در عین حال متغیر با وجود یک فشار سوخت کمتر از فشار دیافراگم بود . سوخت به طرف بالای آن رانده می شد و سیستم  K-Jetronic کار می کرد . نحوه انتقال سوخت به طرف انژکتور به صورت امواج و دایره های بسته ای صورت گرفته و فرکانس این مربع با افزایش هوای ورودی به داخل موتور افزایش پیدا می کرد .

قسمت کنترل سوخت ارسالی به انژکتورها :

بین فیلتر هوا و دریچه گاز موتور واحد کنترل سوخت ارسالی قرار دارد . این قسمت شامل یک سنسور و کنترل دبی هوا و یک تقسیم کننده سوخت بین لوله های انژکتور ها ست . سنسور دبی سنج هوا ، در مقابل حجم هوای ورودی تغییر موضع داده وروی سوخت ارسالی تاثیر می گذارد ورود ، هوا مصرفی موتور از دهانه مخروطی شکل ، باعث حرکت صفحه حساس سنسور شده و در نتیجه اهرم متصل به صفحه اندازه گیر به بالا حرکت کرده و پلانجر کنترل سوخت نیز به سمت بالا هدایت می شود . با بالا رفتن پلانجر شیار خروجی آزادشده و سوخت بیشتری به انژکتور ها فرستاده می شود . هر چه هوای مصرفی موتور افزایش یابد ، پلانجر حرکت بیشتری به سمت بالا داشته و در نتیجه ارسال سوخت از شیار پلانجر به انژکتور ها زیادتر خواهد بود . وقتی موتور خاموش است ، صفحه اندازه گیر و پلانجر توسط وزنه تعادل و فنر برگردان در پایین ترین وضعیت قرار دارد . در این حالت سوخت ارسالی به انژکتور ها به صفر می رسد . هرگاه موتور حالت پس زدن شعله داشته و فشار مانیفولد گاز بالا رود ، صفحه اندازه گیر به سمت پائین حرکت کرده و دریچه را بزرگتر می کند تا تاثیر فشار منفی سیستم را معیوب نسازد .

 

نحوه توزیع سوخت :

سوخت بطور یکنواخت برای هر سیلندر توسط شیار سوپاپ قرقره ای ارسال می شود . در بارل اندازه گیر که پلانجر حرکت می کند ، یک مجرای چهار گوش برای هر سیلندر پیش بینی شده که حرکت پلانجر در بارل ، تعدادی از این مجاری برای سیلندرها باز شده و سوخت از آنها به لوله های انژکتور ارسال می شود . در ابتدای لوله ورودی هر سیلندر ، در واحد اندازه گیر یک سوپاپ کنترل فشار وجود دارد که وظیفه اش ثابت نگهداشتن سوخت در لوله های انژکتور است .

انژکتورها :



انژکتورها بطور خودکار با فشار ثابت 3.6 bar باز شده و سوخت را به موتور تزریق می کند ، انژکتورها در سیستم K-Jetronic فقط تزریق سوخت را بعهده دارد ، نه اندازه گیری آنرا ، سوخت وارد شده در داخل انژکتور سوپاپ فشار آنرا باز کرده و ضمن ایجاد ارتعاش با فرکانس 1500 HZ کنترل دقیق در باز و بستن سوزن به وجود می آورد .     

اجزاء تشکیل دهنده سیستم K-Jetronic :



1        . باک

2        . پمپ بنزین برقی

3        . آکومولاتور

4        . فیلتر سوخت

5        . واحد کنترل کننده مخلوط سوخت

5.1             .  صفحه حساس در مسیر هوا

5.2             . سوپاپ فشار

5.3             . مدار اولیه فشار سنج

6        . انژکتور

7        . سوپاپ حالت استارت

8        . وسیله ارسال هوای اضافی دور آرام

9        . کلید تایمر گرمایی

10   . کنترل کننده حرارتی

سیستم سوخت رسانی KE – Jetronic :

این سیستم نسبت به سیستم K – Jetronic گران بوده ولی دارای انعطاف بیشتری است . و تجهیزات اضافی آن عبارتند از :

1 . حسگر تعیین کننده مقدار هوا مصرفی موتور

2 . سوپاپ کنترل فشار که مقدار سوخت ارسالی را تحت کنترل دارد

3 . رگلاتور تنظیم فشار که فشار مدار اولیه را ثابت نگاه می دارد و نیز در هنگام خاموش کردن موتور سوخت را کاملاً قطع می کند .

اجزاء سیستم  KEJetronic در شکل زیر نشان داده شده است :


 

1 . پمپ برقی

2 . آکومولاتور سوخت

3 . فیلتر سوخت

4 . رگلاتور فشار سوخت

5 . انژکتور

6 . سوپاپ سوخت رسانی استارت

7 . توزیع کننده سوخت

8 . اندازه گیر جریان هوا

9 . کلید ترمو تایم

10 . سوپاپ هوای اضافی

11 . سنسور گرمایی موتور

12 . سوئیچ دریچه گاز

13 . سنسور لامبدا

14 . واحد کنترل مرکزی  ECU

طرز کار :

در این سیستم سوخت پس از فیلتر شدن به دو قسمت تقسیم می شود ، یک قسمت به رگلاتور و قسمتی دیگر وارد تقسیم کننده می شود . خروجی رگلاتور تنظیم فشار روی پلانجر کنترل سوخت تاثیر گذارده و حرکت آنرا کنترل می کند . در حالیکه در سیستم K – Jetronic عمل کنترل سوخت بعهده یک صفحه دیافراگمی است . سوخت خارج شده از رگلاتور از یکطرف به پلانجر و از طرف دیگر به سوپاپ کنترل فشار الکتروهیدرولیکی تاثیر می کند این سوپاپ از نوع الکترومگنتی است و موازی با مدار محفظه پلانجر قرار گرفته است .

سوپاپ استارت سرد Bosch در سیستم K و KE – Jetronic :


سوپاپ استارت سرد یک سوپاپ با عمل کننده مغناطیسی است . و به دمای موتور وابسته است . و مقداری سوخت اضافی برای یک دوره محدود به درون محفظه پیش بینی شده تزریق می کند .

اجزاء :

1 . اتصال الکتریکی

2 . سوخت اعمال شده با صافی

3 . سوپاپ ( آرمیچر الکترومغناطیسی )

4 . سیم پیچ

5 . نازل چرخشی

6 . نشیمنگاه سوپاپ

سیستم سوخت رسانی L-Jetronic

اساس کار :

هوای ورودی به موتور از اندازه گیر هوا یا دبی سنج عبور کرده و با انحراف دریچه آن ، علائم الکتریکی مناسبی به واحد کنترل ارسال میدارد . دریچه گاز نیز دارای سنسور تعیین وضعیت بوده که مقدار باز بودن آن به واحد کنترل گزارش می شود . انژکتورها مگنتی هستند و در صورت فعال بودن انژکتور ، سوخت متناسبی  را بداخل مانیفولد هوا روی دریچه گاز تخلیه می کنند . انژکتورها نسبت بهم موازی قرار داشته و دارای فشار ثابتی هستند . که بین 2.5 تا 3.5 آتمسفر می باشد مقدار سوخت تزریق شده به زمان باز بودن انژکتور ها بستگی دارد . در هر انژکتور یک رگلاتور کنترل فشار بکار رفته است که از نوع دیافراگمی فنردار بوده و وظیفه دارد فشار تزریق در انژکتور ها را ثابت نگهدارد .


دستگاه اندازه گیر هوا :


جریان هوای ورودی موتور از اندازه گیر هوا عبور می کند ، با عبور هوا صفحه اندازه گیر منحرف شد ه و فنر برگشت دهنده آن متراکم می شود . انحراف این صفحه در پتانسیومتر حرکت به وجود آورده و تغییرولتاژی در مدار آن تولید می شود این تغییر ولتاژ  طول زمانی پالس های الکتریکی در واحد کنترل را تغییر می دهد . سنسور حرارت سنج هوا نیز وجود دارد که تغییرات وزن مخصوص هوا با تغییرات دما را مشخص می کند .

در ضمن در این سیستم از کلید الکتریکی دریچه گاز استفاده شده که دو وضعیت را مشخص می کند یکی مربوط به بسته بودن دریچه دردور آرام ودیگری مربوط به حالت تمام بار ، در هر دو وضعیت علائمی به واحد کنترل ارسال شده وروی زمان باز بودن انژکتورها تاثیر می گذارد . همچنین با توجه به سنسور حرارت سنج موتور ، متناسب با گرم شدن موتور ، زمان باز بودن انژکتورها کمتر می شود .

اجزاء سیستم LJetronic در شکل زیر نشان داده شده است :


1 . پمپ سوخت الکتریکی

2 . فیلتر سوخت

3 . تنظیم کننده فشار سوخت

4 . انژکتور

5 . سنسور جریان هوا

6 . سوئیچ گرمایی

7 . تنظیم کننده هوای کمکی

8 . سوئیچ سوپاپ دریچه گاز

9 . سنسور لامبدا ( Lambda )

10 . ECU

طریقه پاشش انژکتورها در سیستم L– Jetronic  :

دلکو در این سیستم دارای دو دست پلاتین میباشد  ، یک دست پلاتین مانند دلکو های معمولی مربوط به قطع و وصل مدار اولیه و دست دوّم مربوط به علامت دادن به دستگاه الکترونیکی میباشد . هرگاه این پلاتین ها جریان الکتریکی در مدار تولید کنند . دستگاه کنترل مرکزی نصف انژکتورهای موتور را فعال می کند .

حسگر فشار سنج هوا :

در این حسگر از دو کپسول توخالی روی محور آن وجود دارد که داخل کپسولها خلا نسبی وجود دارد . در فشار زیاد محیط سطوح خارجی کپسولها مقعر و در فشار کم محیط سطوح خارجی آنها محدب می شود . حرکت ناشی از انبساط و انقباض کپسولها میله میانی را حرکت داده و در سیم پیچ آن ولتاژی القاء می شود تغییر حوزه و ایجاد ولتاژ در آن علامتی به دستگاه کنترل کننده الکتریکی ارسال می کند

سیستم LHJetronic :


 

تفاوت اساسی این سیستم با سیستم L-Jetronicدر روش اندازه گیری هوای ورودی به موتور ونوع دبی سنجی آن است . در سیستم LH-Jetronic از یک سیم داغ الکتریکی برای اندازه گیری دبی هوا مصرفی موتور استفاده شده است . در این سیستم یک واحد کنترل دیجیتالی وجود دارد که نسبت سوخت به هوا را با توجه به بار و دور موتور تغییر می دهد و بهترین نسبت سوخت ویژه را با توجه به علائمی که از اگزوز دریافت می کند تهیه می نماید . واحد کنترل الکترنیکی با دریافت علائم از سنسور های مختلف ، زمان باز بودن انژکتورها را با توجه به شرایط موجود تنظیم می کند . در واحد کنترل یک میکرو کامپیوتر بکار رفته که شامل حافظه برنامه ریزی شده بوده و مقادیر مختلف را ضبط می کند

اجزاء سیستم LH-Jetronicدر شکل زیر نشان داده شده است :


1 . پمپ الکتریکی

2 . فیلتر سوخت

3 . رگلاتور تنظیم فشار سوخت

4 . لوله های توزیع سوخت مشترک

5 . سیستم سیم داغ الکتریکی

6 . سنسور حرارت سنج موتور

7 . سوپاپ هوای اضافی دور آرام

8 . کلید رئوستای دریچه گاز

9 . سنسور لامبدا

10 . ECU

دستگاه اندازه گیر دبی هوا :

این دستگاه از یک سیم حرارتی داغ تشکیل شده که هوای مصرفی موتور از اطراف آن عبور داده می شود جریان لازم برای ثابت نگهداشتن درجه حرارت این سیم داغ به حجم هوای عبور کرده از اطراف آن بستگی دارد جریان الکتریکی برای گرم نگهداشتن سیم داغ که با هوای ورودی تغییر می کند ، تغییر ولتاژ در مقاومت آن به وجود می آورد . بعلاوه دور موتور با حجم هوای مصرفی ارتباط داشته و علامتی هم از دور سنج ارسال می شود .

دبی سنج :

در این سیستم دبی سنج از خاصیت گردابی هوا پیچشی استفاده کرده و امواج صوتی مافوق صوت ارسال می دارد . مقدار فرکانس ایجاد شده به مقدار هوای عبور کرده بستگی دارد . فرکانس از یک امیتر پخش شده و در یک جذب کننده دریافت شده و تبدیل به پالس الکتریکی شده وبه واحد کنترل ارسال می شود .

سیستم MonoJetronic :

در این سیستم یک انژکتور وجود دارد که سوخت مورد نیاز هر چهار سیلندر موتور را متناوباً در مانیفولد هوا تزریق می کند به این سیستم تزریق یک نقطه ای Injection = SPI ) Single – Point  ) یا تزریق مرکزی ( Central – Fule – Injection = CFI ) ویا تزریق در دریچه گاز گویند ( Throttle Body Injection = TBI )

واحد انژکتور :در این سیستم انژکتور درست در بالای دریچه گاز نصب می شود و به این ترتیب سوخت یکنواختی در مدار تخلیه می کند . دستور تزریق سوخت الکترونیکی بوده و فرمان آن از واحد کنترل و سیستم جرقه تامین می شود  .

اجزاء سیستم Mono - Jetronic در شکل زیر نشان داده شده است :


1 . پمپ سوخت الکتریکی

2 . فیلتر سوخت

3a . پتانسیومتر سوپاپ دریچه گاز

3b . تنظیم کننده فشار

3c . انژکتور

3d . کابل اتصال با محفظه دمای هوا

3e . محرک سوپاپ دریچه گاز در هنگام درجا کار کردن

4 . سنسور دمای موتور

5 . سنسور لامبدا (  Lambda )

6 . ECU

نتیجه گیری :

سیستم های سوخت رسانی انژکتوری بنزینی انواع مختلف دارند که در این مقاله سعی شده که اولاً یک تاریخچه از نحوه به وجود آمدن و مراحل توسعه این سیستم ها شرح داده شود . و ثانیاً مختصری از هر سیستم شامل شکل ، اجزاء تشکیل دهنده آن و فرق سیستم های موجود با هم توضیح داده شود .




2013 HD New Car Wallpaper

2013 HD New Car Wallpaper



































جدول مقایسه‌ای قیمت خودرو در 6 بهمن 1391

جدول مقایسه‌ای قیمت خودرو در 6 بهمن 1391 


قیمت سوزوکی گرند ویتارا در روزهای اخیر 8 میلیون تومان افزایش داشته است به طوری که این خودرو در بازار 105 میلیون تومان معامله می‌شود .


راه دانشجو: بازار خودرو این هفته، نه روزها بلکه ساعات پر نوسانی را تجربه کرده است. در روز سه شنبه سوم بهمن ماه  اسپورتیج صفر 135 میلیون تومانی ظرف کمتر از 9 ساعت با افزایش 20 میلیون تومانی به 155 میلیون تومان رسید!

به گزارش فرارو؛ پس از آنکه رئیس جمهور در پی نشست با خودرو سازان با تعیین قیمت خودرو بر اساس ارز مبادله ای موافقت کرد، خودرو سازان با پیش دستی و قبل از ابلاغ مصوبه اقدام به بستن سایت فروش محصولات خود کردند. عدم عرضه از سوی خودرو سازان ابن بازار را با نوسان قیمتی مواجه کرده است به نحوی که خودرو های داخلی در طی چهار روز تا هشت میلیون تومان افزایش قیمت داشته اند.

قیمت سوزوکی گرند ویتارا در روزهای اخیر 8 میلیون تومان افزایش داشته است به طوری که این خودرو در بازار 105 میلیون تومان معامله می‌شود.

جدول مقایسه‌ای قیمت خودرو در چند روز گذشته با قیمت های رسمی


غول آلمانی در ایران

غول آلمانی در ایران



چند سالی است که بازار خودروهای وارداتی رونق پیدا کرده و گزینه‌های قابل خریداری در قیمت‌های مختلف افزایش یافته‌اند. در این میان خودروهای شاسی‌بلند (SUV)، بخش قابل توجهی از این بازار را به خود اختصاص داده‌اند و تب شاسی بلند سواری، کشور را فراگرفته است.

تا چندی پیش انحصار بازار خودروهای وارداتی در دست بنز، ب.ام.و و بعضی برندهای آسیایی بود. ولی به لطف ورود برندهایی خاص مثل پورشه، مازراتی و آلفارومئو به‌ایران، این انحصار شکسته شد و بازار خودروهای وارداتی، به‌رغم افزایش شدید قیمت‌ها رنگ و بویی تازه به خود گرفت.



ورود پورشه به‌ایران با نمونه فیس لیفت نسل قبل کاین آغاز شد. تولید کاین به عنوان تنها شاسی‌بلند کمپانی پورشه در سال ۲۰۰۲ شروع شد و به سرعت به یکی از محبوب‌ترین ساخته‌های این کمپانی تبدیل شد. استقبال از این شاسی بلند محبوب در ایران چشمگیر بود و همین استقبال مناسب عاملی بود تا بلافاصله پس از معرفی نسل جدید کاین در سال ۲۰۱۱ شاهد عرضه آن در کشور باشیم .



کاین در سه مدل شش سیلندر، S( هشت سیلندر) و توربو (تعداد محدود) وارد ایران می‌شود و مدل S به عنوان محبوب‌ترین مدل کاین در کشور شناخته می‌شود. پس از بررسی‌های فراوان و تحقیقاتی پیرامون شاسی بلندهای بازار کشور و بدون در نظر گرفتن محدودیت قیمت، به‌این نتیجه رسیدیم که کاین S بهترین انتخاب SUVسواران است و نسبت به رقبای هم قیمت خود در ایران،یعنی لکسوس XL 570 و BMW X6 در برخی جهات برتر به نظر می‌رسد. در این مقاله به بررسی این خودرو و نقاط ضعف و قوتش نسبت به رقبا پرداختیم .



طراحی بدنه


طراحی بدنه نسبت به مدل قبلی کاملا دگرگون شده است. ورم روی گلگیرها، خطوط نرم روی بدنه و خطوط برجسته روی کابین پیکره‌ای عضلانی برای کاین به نمایش گذاشته‌اند. طراحی قسمت جلو و به خصوص فرم چراغ‌ها شباهت زیادی به محصولات دیگر پورشه یعنی ۹۱۱ و پانامرا دارد و بنا به سنت پورشه، از جلو پنجره خبری نیست. هواکش‌های بزرگ روی سپر جلو ناخودآگاه حس قدرت را به بیننده القا می‌کنند و چراغ‌های LED روز روشن روی سپر، نمای لوکسی برای این قسمت به ارمغان آورده‌اند.

طراحی آینه‌های جانبی به خودروهای اسپورت نزدیک شده و به کمک پایه‌ای روی درها قرار گرفته‌اند. طراحی قسمت عقب چندان جذاب به نظر نمی‌رسد ولی طراحی چراغ‌های LED عقب با نقاط دیگر بدنه در هماهنگی کامل است. اسپویلر تعبیه شده بالای شیشه عقب و نوار کرومی‌لبه درب صندوق بار، طراحی این قسمت را از سادگی درآورده‌اند. همچنین اندازه رینگ‌های ۱۸اینچی با قد و قواره‌این suv کاملا متناسب است. درکل طراحی کاین را می‌توان ساده، هماهنگ و اسپورت تعریف کرد.کاین از نظر طراحی نسبت به BMW X6 ضعیف‌تر و از لکسوس XL 570 برتر به نظر می‌رسد و می‌توان برای آن رتبه میانی را بین رقبای هم قیمتش در نظر گرفت



طراحی داخلی

طراحی کابین یکی از نقاط قوت کاین نسبت به رقباست.کیفیت بسیار بالای قطعات به کار رفته در کابین کاملا قابل لمس است و فضای داخلی به طور هنرمندانه‌ای طراحی شده است. دریچه‌های تهویه هوا فرم کلیشه‌ای سایر خودروها را ندارند و به صورت عمودی طراحی شده‌اند و از جنس آلومینیوم هستند. طراحی کنسول وسط مشابه پانامرا است و شلوغی بیش از حد آن سرنشین را گیج می‌کند.

ولی ترتیب قرارگیری دکمه‌ها مشخص است و پس از مدتی به آنها عادت خواهید کرد. بر خلاف اکثر خودروها محل قرارگیری شیفترهای تعویض دنده روی فرمان است و با سفارش فرمان Sport Design، این شیفترها به پشت فرمان انتقال می‌یابند. طراحی کیلومتر شمار هم بسیار هیجان انگیز است و در کنار فرمان خوش‌دست حس رانندگی با یک خودروی اسپورت را به بیننده منتقل می‌کند. روی کنسول جلو، قطب‌نمای دیجیتال نصب شده است و می‌توان به جای قطب‌نما سیستم کورنوگراف سفارش داد.

طراحی دستگیره‌های تعبیه شده روی کنسول وسط و رودری‌ها جالب توجه است و در مسیرهای ناهموار به کمک سرنشینان می‌آیند. این دستگیره‌های زیبا به همراه رودری‌های ضخیم و صندلی‌های قطور نمای جالبی برای کابین رقم زده‌اند. فضای پا و سر سرنشینان عقب به لطف ابعاد بزرگ مناسب است و سرنشینان قدبلند در ردیف عقب کاین احساس راحتی بیشتری نسبت به BMW X6 می‌کنند. دریچه‌های سیستم تهویه مجزا و دکمه‌های تنظیم آن کاملا مشابه قسمت جلو برای ردیف عقب طراحی شده‌اند.

دو عدد نمایشگر برای پشت سری صندلی‌های جلو، پوشش جیر سقف و ستون‌ها و سقف پاناروما برای کاین قابل سفارشند. صندلی‌ها بسیار بزرگ، راحت و دربرگیرنده هستند و با چرم مصنوعی پوشانده شده‌اند. جالب است بدانید پوشش چرم طبیعی داخل کابین، فقط برای رنگ‌بندی‌های قهوه‌ای و اسپرسو ارائه می‌شود. صندلی‌ها طراحی تکه‌ای دارند و به صورت برقی در ۱۲ جهت تنظیم می‌شوند. همچنین گرمکن صندلی‌های جلو و عقب، سردکن صندلی‌های جلو و سیستم حافظه یکپارچه با فرمان و آیینه قابل سفارشند.

سیستم صوتی Bose به همراه ۱۴ بلندگو، یک عدد ساب و آمپلی فایر، به طور استاندارد روی کاین نصب شده است. ولی در صورت پرداخت مبلغی بیشتر می‌توانید از سیستم صوتی Burmester که فقط روی خودروهای برند معروف بوگاتی ارائه می‌شود، لذت ببرید. فضای بار کاین جادار بوده و از BMW X6 بیشتر است ولی به پای لکسوس XL 570 نمی‌رسد.

در صورت نیاز به فضای بار بیشتر، صندلی‌های عقب قابلیت خواباندن دارند. همچنین در صندوق بار به صورت برقی باز و بسته می‌شود. پس اگر به دنبال طراحی داخلی خاص و کیفیت بالای قطعات هستید، از بین رقبا کاین بهترین انتخاب پیش روی شماست.

مشخصات موتور و سواری

کاین S از یک موتور هشت سیلندر به حجم ۴۸۰۰ سی‌سی بهره می‌برد. این قلب تپنده می‌تواند ۴۰۰ اسب بخار در دور ۶۵۰۰ تولید کند و گشتاور ۵۰۰نیوتون متر را به هر چهارچرخ منتقل کند. این شاسی‌بلند دو تنی ظرف شش ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و نهایت سرعتش ۲۵۸ کیلومتر در ساعت است. کاین از جعبه دنده هشت سرعته تیپ ترونیک بهره می‌برد، ولی جای خالی جعبه دنده PDK در فهرست تجهیزات کاین احساس می‌شود.

مصرف ترکیبی کاینS با وجود موتور حجیم حدود ۱۱لیتر است که مقرون به صرفه است.سواری کاین نرم و راحت است و به خشکی BMW X6 نیست. این خودرو مجهز به سامانه Pasm یا مدیریت فعال تعلیق پورشه است. به لطف این سامانه ارتفاع خودرو در سه حالت قابل تنظیم است. همچنین قفل دیفرانسیل در چهار حالت متفاوت روی کاین نصب شده است. در کل صدای غرش موتور و سواری راحت، رانندگی هیجان انگیزی را با کاین به ارمغان می‌آورند.

شرکت معین موتور، نماینده رسمی‌پورشه در ایران، کاین را دو سال گارانتی می‌کند ولی هزینه‌های جانبی کاین و سرویس‌های دوره‌ای آن بسیار بالاست. کاین هم از گزند افزایش قیمت‌ها در امان نمانده. نمونه پایه کاین S حدود ۵۰۰میلیون تومان قیمت دارد و سفارش آپشن‌ها، این قیمت را به ۶۵۰ میلیون هم می‌رساند. در نبود مدل جدید بنز mlکلاس، تنها رقبای قیمتی کاینS در ایران، BMW X6، i50 و لکسوس XL 570 هستند که کاین S انتخاب منطقی‌تری به نظر می‌رسد.