Sina-Mechanic

بزرگترین مرجع مقالات و اخبار روز مکانیک خودرو

Sina-Mechanic

بزرگترین مرجع مقالات و اخبار روز مکانیک خودرو

شرکت خودروسازی ساب در سوئد اعلام ورشکستگی کرد

شرکت خودروسازی ساب در سوئد اعلام ورشکستگی کرد 




تهران – پس از آنکه شرکت آمریکایی جنرال موتورز، مالک بیشترین سهام خودروسازی 'ساب'، حاضر به فروش آن به چینی ها نشد، خودروساز بزرگ سوئدی روز دوشنبه به ناچار، اعلام ورشکستگی کرد.



به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ویکتور مولر، مدیرعامل شرکت ساب، امروز دوشنبه شخصا تقاضای ورشکستگی این خودروساز برجسته سوئدی را به دادگاه تقدیم کرد.

شرکت ساب بیش از شش دهه سابقه فعالیت در صنایع خودروسازی دارد و به خاطر طرح های متفاوتش معروف است. انتظار می رود دادگاه 'ونرسبورگ' این تقاضا را تایید کند.

در حالی که کارشناسان می گویند شرکت ساب احتمالا چند قسمت شده و هر بخش از آن به فروش گذاشته خواهد شد، هزاران کارمند این شرکت هنوز امیدوارند یک خریدار بزرگ، ساب را از فروپاشی نجات دهد.

چندین شرکت چینی، از جمله خودروسازی 'ژجیانگ یانگمن لوتوس' خواستار خرید سهام شرکت بحران زده ساب بودند، اما مالکان آمریکایی آن، از ترس آنکه فن آوری خودروسازی سوئد به دست رقیبان چینی بیافتد، با این تقاضاها مخالفت کردند.

شرکت ساب که در اصل یک هواپیماساز بود، پس از جنگ جهانی دوم به خودروسازی روی آورد و به یکی از نام های آشنا در این صنعت تبدیل شد.

این خودروساز به دلیل نوآوری هایش از شهرت ویژه ای برخوردار است. از جمله نخستین صندلی های گرم شونده توسط این شرکت در سال 1971 میلادی در خودروها گذاشته شد.

شرکت آمریکایی جنرال موتورز سال 1989، حدود 50 درصد از سهام خودروسازی ساب به علاوه اختیار مدیریت آن را خرید و در سال 2000 تقریبا کل سهام این شرکت را به تملک خود در آورد. هرچند بخش های هواپیماسازی و صنایع نظامی آن، همچنان به صورت مستقل فعالیت می کنند.

ساب در سال 2006 میلادی، 133 هزار خودروی سواری فروخت؛ هرچند پس از آن، فروش این شرکت کاهش یافت و به 93 هزار خودرو در سال 2008 و 27 هزار خودرو در سال 2009 رسید. جنرال موتورز نیز که خود در آستانه ورشکستگی قرار داشت، نتوانست به این شرکت سوئدی کمک کند.

مترجمام**9163**1423
انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر 30720806


در ادامه عکس دو مدل از برندهای این شرکت بزرگ را با کیفیت HD براتون میزارم :





























مزدا 3 ؛ مدل ۲۰۱۲

مزدا 3 ؛ مدل ۲۰۱۲


نسخه جدید مزدا۳ که به عنوان مدل ۲۰۱۲ آماده شده، همچون نمونه سابق خود حرف‌های زیادی برای گفتن دارد؛ حرف‌هایی که با شنیدن آن می‌توان پی برد که چگونه این خودرو به لقب « پرفروش‌ترین خودروی ژاپنی در بازار امسال اروپا » دست یافت . . .




به لحاظ ظاهری نباید دنبال ویژگی بخصوصی در مدل ۲۰۱۲ مزدا۳ بود! اعمال تغییراتی در سپر جلو که با حذف مه‌شکن‌ها از آن همراه بوده، جمع‌تر شدن قالب چراغ‌ها، تغییر رینگ‌ها و همچنین هم‌رنگ شدن سپر عقب با بدنه خودرو تنها تفاوت‌های مهم ظاهری این مدل با نمونه سابق آن است.

مدل ۲۰۱۲ مزدا۳ که ابتدا در بازار آمریکای شمالی عرضه می‌شود؛ اولین خودروی مزدا خواهد بود که در این بازار با تکنولوژی جدید SkyActive به فروش می‌رسد؛ « اسکای اکتیو » در حقیقت خیز بلند مزدا برای ساخت خودروهایی با کارآیی بهتر با آلایندگی و مصرف سوخت کمتر است. این مدل‌ها، با موتورهای دیزلی SkyActive-G، گیربکس شش سرعته اتوماتیک SkyActive-Drive و همچنین گیربکس دستی SkyActive-MT نیز عرضه خواهند شد.

ناگفته نماند که قیمت نهایی نسخه اروپایی مزدا۳ چه در مدل‌های هاچ‌بک یا سدان و چه با موتورهای دیزلی یا بنزینی، بصورت قطعی در بازه ۱۳هزار تا ۲۴هزار دلار است.



برای آنهایی که به پیشرانه‌های دیزلی علاقه‌مند هستند، موتور ۱/۶ لیتری با کد MZ-CD و همچنین ۲/۲ لیتری با کد MZR-CD در دسترس است. موتورهای MZR-CD نیز در دو نوع مختلف خواهند بود؛ اولین نمونه آن دارای قدرتی معادل ۱۵۰ اسب‌بخار در دور ۳۵۰۰ و گشتاور ۳۶۰ نیوتن‌متر در دورهای ۱۸۰۰ تا ۲۶۰۰ است. دومین نمونه MZR-CD دارای قدرتی برابر ۱۸۵ اسب‌بخار با گشتاور بالای ۴۰۰ نیوتن‌متری در دورهای ۱۸۰۰ تا ۳۰۰۰ است. مصرف سوخت این مدل نیز ۴/۶ لیتر و میزان آلایندگی آن ۱۴۹ گرم اعلام شده است.










موتورهای ۱/۶ لیتری دیزلی نیز دارای ۱۱۵ اسب‌بخار قدرت و ۲۷۰ نیوتن‌متر گشتاور در دورهای ۱۷۵۰ تا ۲۵۰۰خواهند بود. این مدل‌‌ها که بصورت استاندارد دارای گیربکس شش سرعته دستی است، در هر صد کیلومتر تنها ۳/۶ لیتر می‌سوازنند و ۱۱۷ گرم نیز CO2 تولید می‌کنند.





اما اگر طرفدار موتورهای دیزلی نیستید بازهم جای نگرانی نیست! اولین انتخاب شما می‌تواند موتورهای ۱/۶ لیتری با قدرت ۱۰۵ اسب‌بخار، گشتاور ۱۴۵ نیوتن‌متر، مصرف سوخت ۶/۲ لیتر و آلایندگی ۱۷۶ گرمی باشد. اگر بر روی همین پیشرانه بجای گیربکس پنج سرعته دستی در حالت استاندارد، گیربکس چهار سرعته اتوماتیک Activematic نصب شود مصرف آن تا ۷/۴ لیتر و میزان آلایندگی آن نیز تا ۱۷۱ گرم افزایش خواهد یافت.

دومین موتور بنزینی با کد MZR-2DiSi شناخته می‌شود. این موتور با حجم ۲ لیتر، توانایی تولید ۱۵۵ اسب‌بخار قدرت و۲۰۰ نیوتن‌متر گشتاور را دارد. در این مدل‌ اگر از گیربکس شش سرعته دستی استفاده شود، مصرف سوخت خودرو به ۵/۶ لیتر کاهش یافته و آلایندگی آن نیز در ۱۵۹ گرم محدود خواهد شد. در صورت بهره‌گیری از گیربکس پنج سرعته اتوماتیک نیز مصرف سوخت به ۶/۳ لیتر و آلایندگی آن نیز به ۱۷۵ گرم می‌رسد.

مراقب باشید که در این میان قدرتمندترین نمونه مزدا۳ فراموش نشود؛ مدل‌های MPS همگی دارای پیشرانه‌های ۲/۳ لیتری با حداکثر قدرت ۲۶۰ اسب‌بخار خواهند بود. شتاب صفرتاصد این سدان‌های اسپرت نیز به ۶/۱ ثانیه کاهش یافته؛ با این عدد غلبه بر ب ام و 630i حتمی است!














در پایان باید گفت مزدا۳ که گفته می‌شود بیش از ۳ میلیون دستگاه از مدل‌های مختلف آن تا به امروز به فروش رسیده، بعد از تویوتا کرولا به یکی از محبوب‌ترین خودروهای ژاپنی حال حاضر جهان مبدل شده است. از طرف دیگر مزدا۳ با فروش بیش از ۶۰هزار دستگاهی خود تا اواسط پائیز امسال، پیشاپیش به لقب « پرفروش‌ترین خودروی سال اروپا » نیز دست یافت. فیس لیفت این خودرو برای سال ۲۰۱۲ دقیقا برای حفظ همین افتخارات بوده تا همچنان موقعیت جهانی آن حفظ شود.




koenigsegg Agera R ، شبحی با نهایت سرعت ۴۴۰ کیلومتر بر ساعت

koenigsegg Agera R ، شبحی با نهایت سرعت ۴۴۰ کیلومتر بر ساعت



Koenigsegg Agera R، ابرخودروی سوئدی ارائه شده در نمایشگاه خودرو ژنو، با قدرت 1100 اسب‌بخار، بدون‌شک یکی از شگفتی‌های این نمایشگاه است. سازندگان این خودرو می‌گویند هیچ بخش اضافی در آن نخواهید دید اما می‌توانید باربند انحصاری Agera R را ظرف مدت 10 دقیقه هنگام سفر به آن اضافه کرده و در حالی که سقف اصلی درون صندوق عقب قرار دارد، با سرعتی بالای 390 کیلومتربرساعت حرکت کنید!



موتور 5 لیتری و V8 دوتوربویی این خودرو، سبک‌ترین و فشرده‌ترین موتور تولید شده برای ابرخودروها است. این موتور تنها 195 کیلوگرم وزن دارد که در آن وزن کلاج، اگزوز و روغن مورد نیاز نیز لحاظ شده است. اگر سوخت این خودرو سوخت‌زیستی E85 شامل حجم بالایی از اتانول همراه با بنزین باشد، قدرت نهایی آن 1100 اسب‌بخار خواهد بود اما اگر از بنزین با عدد اکتان 95 در این خودرو استفاده شود، توان نهایی موتور بالاتر از 940 اسب‌بخار نخواهد بود. حتی در این حالت هم Agera R با گشتاور نیروی 1000 و 1100 نیوتن‌متر و دور موتور متغیر بین 2860 تا 6170 دوردردقیقه می‌تواند با خودروی افسانه‌ای بوگاتی ویرون برابری کند. Agera R با سرعت نهایی 440 کیلومتربرساعت وارد مرحله تولید شده است. این خودروی استثنایی به اندازه یک سدان جادار است و می‌تواند گزینه مناسبی برای سفرهای طولانی باشد.



در Agera R از گیربکس جدید 7 سرعته پیشرفته همراه با دو کلاج استفاده شده است. بدنه این خودرو از فیبر کربن ساخته شده و تنها 1330 کیلوگرم وزن دارد. Agera R سبک‌ترین ابرخودروی جهان است که وارد مرحله تولید شده است. این خودرو می‌تواند با سرعت نهایی 440 کیلومتربرساعت حرکت کند، البته در نمونه‌های استاندارد آن سرعت نهایی به 375 کیلومتربرساعت محدود شده است.مصرف سوخت این خودرو 14.7 لیتر در هر 100 کیلومتر است و با تولید 310 گرم دی‌اکسید‌کربن در هر کیلومتر، آلایندگی آن مطابق استانداردهای جهانی خواهد بود.



برای Agera R باک بنزین 80 لیتری و باربند اختصاصی پیش‌بینی شده تا خریداران بتوانند در مسافرت‌های طولانی روی این خودرو حساب کنند. باک بنزین برای حفظ ایمنی در مرکز طراحی این خودروی فاقد شاسی تعبیه شده است.جابجایی سقف اصلی خودرو و جایگزینی سقف مسافرتی Koenigsegg Agera R تنها به 10 دقیقه زمان نیاز خواهد داشت. فضای کافی برای قرار گرفتن سقف خودرو درون قسمت بار خودرو در نظر گرفته شده است.قدرت و انعطاف‌پذیری Agera R استثنایی است، این ابرخودرو به راحتی می‌تواند مانند یک سدان جادار در مسافرت‌ها مورد استفاده قرار بگیرد و با اطمینان و سریع به مقصد برسد.












رده بندی کیفی خودروهای داخلی

رده بندی کیفی خودروهای داخلی


در جدیدترین بررسی سطح کیفی خودروها در آبان ماه، 25 خودروی تولید داخل مورد ارزیابی قرار گرفتند که در این ماه خودروی نیسان تینا برای چندمین ماه متوالی توانست با کسب کمترین نمره منفی در بالاترین رده بندی کیفی خودروهای تولید داخل قرار گیرد. اما خودروهای نیسان ماکسیما و نیو مزدا 3 با اینکه در این ارزیابی هر دو دچار کاهش کیفیت شده بودند، اما جایگاه آنها در جدول عوض شد و مزدا 3 جدید به مکان سوم سقوط کرد.

در این رده بندی خودروها تحت ارزیابی در 9 معیار سیستم فنربندی، تعلیق و فرمان، سیستم موتور و انتقال قدرت، ترمز، تجهیزات الکتریکی، تزئینات داخلی و خارجی، صداهای غیرعادی بدنه، نفوذ آب و رنگ، مورد ارزیابی کیفی قرار گرفته و بر حسب میزان نمره منفی، در دو دسته “خیلی خوب” و “خوب” دسته بندی شده اند.





این در شرایطی است که خودروهای “خیلی خوب” حداکثر 65 نمره منفی به دست آورده و “خوب”ها نیز بین 65 تا 130امتیاز منفی کسب کرده اند. اینکه در حال حاضر بیش از 80 درصد خودروهای داخلی در سطح کیفی خیلی خوب قرار دارند؛ اگرچه از لحاظ آمار و ارقام مستند است، اما شاید برای برخی کارشناسان و مشتریان قابل قبول نباشد. به نظر می رسد برای واقعی تر شدن این آمار، اعمال برخی تغییرات در معیارها و نحوه امتیازدهی به خودروها ضروری است.

ژاپنی ها و قرارداد با صدر جدول


طبق معمول چهار خودروی ژاپنی نیسان تیانا، نیسان ماکسیما، مزدا 3 جدید و سوزوکی گراند ویتارا، بترتیب صدر جدول را چسبیده اند. دراین بین، نیسان تینا با تنها 3.3 امتیاز منفی، باکیفیت ترین خودرو به حساب می آید و در تنها در معیارهای تزئینات و رنگ حائز نمره منفی شده است. این محصول در پارس خودرو مونتاژ می شود، اما فعلا تیراژ بسیار پایینی دارد. پس از تینا، با محصول دیگر و قدیمی نیسان روبرو می شویم. ماکسیمای پیر با وجود کاهش کیفیت محصولات تولیدی این ماه، یک پله صعود هم داشته که بخاطر سقوط مزدا 3 جدید بوده است.ماکسیما در قسمت بدنه نیز نمره منفی کسب کرده است. اما مزدا 3 جدید تنها در بخش رنگ حائز امتیاز منفی بسیار شدیدی شده است و با اینکه این امتیاز منفی رکورد دار نیست اما حتی رنگ این خودرو امتیاز پایینتری نسبت به پراید 132 کسب کرده که جای تاسف دارد.
در رده چهارم با شاسی بلند مونتاژی ایران خودرو روبه رو می شویم. سوزوکی گرندویتارا که اخیرا قیمت آن جهش بلندی نیز داشته، در سایت مشهد ایران خودرو مونتاژ می شود و در پنج معیار تزئینات، بدنه، صداهای غیر عادی و رنگ نمره منفی به خود می بیند. در این ماه برخلاف ماه گذشته گزارشی منفی از سیستم تعلیق این خودرو دریافت نشده است.
اما از ژاپنی ها که بگذریم، یک فرانسوی به نام مگان در رده پنجم جای دارد. این محصول که در پارس خودرو مونتاژ می شود، این ماه کمی بی کیفیتی را شاهد بوده اما دیگر در تجهیزات الکترونیکی آن موردی منفی گزارش نشده.

بهبود کیفیت تندرها


تندرهای ایران خودرو و پارس خودرو جهش چند پله ای را شاهد بودند و بهبود اندکی در کیفیت آنها مشاهده می شود. هر چند هر دو تندر تحت نظارت شرکت رنوی فرانسه تولید می شوند، اما هنوز هم در معیارهای مختلف، کیفیت متفاوتی دارند. جالب اینکه این ماه تندر پارس خودرو بالاتر از برادر ایران خودرویی اش قرار گرفته و این می تواند خوراک تبلیغات سازنده اش را که با رقیب خود سر کیفیت این خودرو کری دارد، فراهم کند.

سقوط هیوندای آوانته


هیوندایی آوانته که ماه قبل تا رتبه ششم بالا رفته بود دوباره به رتبه نهم بازگشته است.این خودرو علاوه بر بدنه و رنگ و تزئینات، در معیار سیستم تعلیق، موتور و تجهیزات الکتریکی نیز نمره منفی دارد. این محصول در بخش خصوصی مونتاژ می شود و در معیار رنگ نمره منفی بالایی دارد.

پژو 206


پس ازتندرها 206 صندوقدار را می بینیم که با بهبود کیفیت صعودی دو پله ای داشته است. همچنین پژو 206 هاچ بک و صندوقدار نیز دارای کیفیت متفاوتی هستند. در این بین، 206 هاچ بک برخلاف ماه گذشته کیفیت پایینتری کسب کرده. بیشترین نمره منفی 206 به معیار تزئینات و بدنه مربوط می شود.


ریو در نفسهای آخر


در رده یازدهم با ریو روبه رو می شویم. این محصول که تنها چند ماه دیگر میهمان سایپاست، در تمامی معیارها نمره منفی به خود می بیند. بیشترین نمره منفی ریو همچنان به معیار سیستم موتور و انتقال نیرو اختصاص دارد. جال اینکه کیا مجوز نصب کیسه هوا را روی این خودرو برای سایپا صادر نکرده درحالیکه این خودرو بصورت آپشن دارای کیسه هوا می باشد و این قسمت توسط خود سایپا حذف شده بود!

پارس بالاتر از سمند


در بین سه محصول پرتیراژ ایران خودرو یعنی پارس، پژو 405 و سمند، مدل خراسانی پارس بهترین کیفیت را در آبان ماه به خود اختصاص داده و البته با یک پله سقوط، در رده سیزدهم جای گرفته است. این خودرو در تمام معیارها نمره منفی کسب کرده و بیشترین آن نیز به تزئینات مربوط می شود. سمند نیز که در رده بعد قرار دارد، در همه معیارها نمره منفی به خود می بیند. بیشترین نمره منفی این محصول نیز به تزئینات مربوط است. در بین دو مدل خراسانی و تهرانی پژو 405 نیز، باز هم مدل خراسانی از مدل تهرانی پیشی گرفته است. هر دو خودرو در تمام بخشها دارای امتیاز منفی هستند. پژو روآ نیز از جدول خداحافظی کرده است. گرچه فروش آن از سوی تولید کننده ادامه دارد.

کیفیت چینی های داخلی


اما سری به میهمانان چینی صنعت خودرو کشور بزنیم، میهمانانی که تعداد آنها در رده بندی این ماه به شش مدل رسیده است. در این بین، MVM مدل 530 بهترین کیفیت را به خود می بیند و کیفیت آن نسبت به ماه بهبود یافته و از رتبه 14 به رتبه 12 رسیده است. نمره منفی این خودرو در بخش تصداهای غیر عادی و نفوذ آب صفر شده اما همچنان در معیار سیستم تعلیق ، تجهیزات الکترونیکی، بدنه و رنگ دارای بیشترین نمره منفی است.

لیفان 620 در این ماه اندکی بهبود را شاهد بوده و بجز در نفوذ آب در سایر معیارها نمره منفی کسب کرده است. در بین دیگر چینی های تولید داخل، MVM مدل X33 که یک شاسی بلند ارزان در بازار خودرو ایران به حساب می آید، با با اینکه جایگاه نوزدهم جدول را حفظ کرده اما با دریافت 14 امتیاز منفی کمتر رشد خوبی داشته است و البته بجز صداهای غیرعادی ، در باقی معیارها نمره منفی به خود می بیند. بیشترین امتیاز منفی X33 به معیار بدنه آن مربوط می شود که اتفاقا بهتر از ماه قبل هم شده و دیگر در این امتیاز منفی رکورد دار نیست.
پس از این شاسی بلند، لیفان 520i قرار گرفته که یک رتبه صعود کرده است. یک کم مصرف کوچک به نام MVM مدل 110 در جایگاه 21 جدول جای گرفته است. این خودرو تنها در ترمز و صداهای غیر عادی نمره منفی ندارد اما مانند X33 دارای امتیاز منفی زیادی در قسمت بدنه است. چری ویانا نیز رتبه آخر چینی ها را تصاحب کرده است.

وضعیت کیفی تیبا


این خودرو که از آن با نام محصول ملی سایپا یاد می شود، همچنان در رده هجدهم جدول قرار گرفته و کیفیت پایین تری را نسبت به پژو 405، پارس و سمند دارا است. نکته جالب صفر شدن نمرات منفی در قسمتهای فنربندی و تعلیق و صداهای غیرعادی در این خودرو است که البته جزو شکایت مرسوم خریداران پیشین آن بود.و اگر این مشکلات حل شده باشد جای تقدیر دارد.این خودرو در معیار تزئینات داخلی و خارجی و در قسمت بدنه امتیازات زیادی را از دست داده که ضربه بزرگی به رتبه کیفی آن وارد کرده است.

خودروهایی که در انتهای جدول قرار دارند


هرچند سایپایی ها اصرار زیادی روی بهتر شدن کیفیت پراید های تولید شده روی پلت فرم X100، دارند، و چند امتیازی از نمرات منفی آنها کاسته شده، اما در ارزیابی کیفی این ماه هنوز هم انتهای جدول میزبان آنها است. در این بین، پراید 131 بهترین کیفیت را به خود می بیند اما با این وجود در همه معیارها امتیاز منفی دارد. این محصول دربدنه دارای بیشترین نمره منفی است.پراید 132 نیز که عضو یکی به آخر جدول به حساب می آید در همه معیارها امتیاز منفی دارد و بیشترین آن به بدنه مربوط می شود. پراید 131 پارس خودرو نیز علاوه بر کسب نمره منفی در تمام معیارها، رکورد کمترین کیفیت را در بدنه بین خودروهای تحت ارزیابی شهریور ماه دارا است.

رکوردها


بدترین کیفیت بدنه متعلق به سایپا 131 پارس خودرو می باشد. در معیار تزئینات داخلی و خارجی و رنگ چری وینا بدترین رتبه را دارد. در فنربندی و تعلیق، ام وی ام 530 اول از آخر شده و در صداهای غیر عادی و ترمز و موتور، لیفان 520 و در تجهیزات الکترونیکی MVM X33 و در نفوذ آب، سایپا 131 بدترین رتبه ها را بدست آورده اند. می بینید که رقابت روی کیفیت پایین بسیار داغ بوده و سایپا و خودروهای چینی، تنه به تنه هم می زنند.

نکته جالب در بررسی و ارزیابی چند ماه اخیر کیفیت خودروها که در همین سایت پدال خدمت شما خوانندگان عزیز منتشر شده، نشان می دهد که مدیریت خودروسازی کشور علاقه و توجهی به رفع معایب موجود در خودروها ندارد. در غیر این صورت کیفیت خودروها باید روز بروز بهتر و نمرات منفی کاهش می یافت. امید است که خودروسازان ما توجه بیشتری بر کیفیت محصولات تولیدی خود مبذول دارند.





جدول رده بندی کیفیت ساخت خودروهای داخلی توسط سازمان کنترل کیفت آبان 1390 (برای دیدن جدول در سایز اصلی آنرا در کامپیوتر خود ذخیر کنید)










طرز کــــــــــار جعبه دنده های CVT


طرز کــــــــــار جعبه دنده های CVT





مقدمه:در واقع داوینچی در سال 1490 طرح آن را در ذهن داشت و از اولین CVT که در١٨٨٦ ثبت شده تاکنون تکنولوژی آن بهبود پیدا کرده است،امروزه چندین کارخانه خودروسازی از جمله جنرال موتورز،آیودی،هوندا و نیسان در حال طراحی CVT های خود هستند.
گیریکس های CVT (ثابت) برای اولین بار در ماشین های اولیه به کار رفت.به این صورت که دو دایره دوار یکی دایره ای که نیرو رو از موتور میگیره ودیگری نیرو رو به چرخ ها منتقل می کنه روی همدیگه مماس میشن.برای افزایش سرعت دایره چرخنده به سمت محیط دایره دیگر حرکت میکنه و باعث میشه تا سرعت خودرو زیاد و برعکس اگه به سمت داخل و مرکز حرکت کنه سرعت کم شده و گشتاور زیاد بشه.البته این کار بصورت دستی انجام میشده.
یکی از اشکالاتی که سر راه این طرح به وجود می اومد خوردگی صفحات دوار بود ودیگری هم داغ شدن زیاد و ترکیدگی صفحات در اثر این دما بود .یکی دیگر از علت های ترک خوردگی و شکستن وجود نا خالصی حتی به مقدار کم بود که برای ساختن صفحات بی نقص و بدون آخال و مک حدود 25 سال وقت صرف شد تا برطرف بشه .برای روغن کاری بین صفحات نیاز بود تا روغن ویژه ای تولید بشه تا هم نیرو بین دو صفحه منتقل بشه و هم عمل خنک کاری و روغن کاری به بهترین وجه صورت بگیره.
اولین بار هم یکی از مدل های نیسان به این گیربکس مجهز شد و پس از آزمایش های زیاد تولید سری اون آغاز شد.
مزیت این گیربکس ها هم اینه که میشه همیشه موتور رو در دور ماکزیمم نگه داشت و در بهینه ترین حالت ممکن کار کرد.


حدود 30 سال قبل ژاپنی ها طرح تکمیل شده گیربکس های CVT رو با شکلی نسبتا جدید دوباره شروع کردن.
یک فرد ژاپنی در تکمیل این طرح زحمت فراوانی کشید و 21 سال از عمر خویش را برای بهبود این طرح صرف کرد. او حتی 500 نوع روغن مختلف را برای کشف بهترین کارایی دراین گیربکس ها امتحان کرد و در نهایت طرح خود را به شرکت نیسان ژاپن فروخت.



گیربکس CVT) Continuously Variable Transmission) :

گیربکسهای تغییر دور پیوسته ، که دارای تعداد بی نهایت نسبت تبدیل دور در یک بازه معین می باشند ، در حال حاضر به عنوان یکی از راه کارهای امید بخش در راستای کاهش مصرف سوخت در خودروهای سواری مد نظر می باشد.

پیشرفت تکنولوژی در ساختار متالوژی قطعات و روشهای تولید ، راندمان مکانیکی این نوع گیربکس ها را از نظر طرح و مکانیزم افزایش داده است .
اصلی ترین شاخصه این نوع گیربکس ها در بین گیربکس های اتوماتیک دیگر این است که موتور و گیربکس اجازه می دهد ، راندمان بهینه را ECU به در شرایط مختلف رانندگی خودرو اعما ل نماید . بدلیل این بطور میانگین باعث بهبود CVT مشخصه عمده ، گیربکسهای 10-20 درصد در مصرف سوخت خودرو و در نتیجه کاهش سطح آلاینده های حاصله می شوند.

داشتن عکس العمل سریع نسبت به شرایط حاکم از طرف جاده و تغییر بسیار نرم نسبت دنده در مکانیزم تعویض دنده در این نوع گیربکسها باعث شده بسیاری از پدیده های ارتعاش و تکان موجود در مکانیزمهای چرخ دنده ای حذف گردد.
تا سال 2010 به CVT در اروپا تولید و بکارگیری گیربکسهای %5 افزایش خواهد یافت و همچنین رشد استفاده از گیربکس در خودروهای سواری ژاپنی نیز تا سال 2010 به مرز CVT %14 کل تولید خواهد رسید . البته در این بین کشورهایی چون کره نیز به دنبال استفاده گسترده از این نوع سیستم انتقال قدرت در خودروهای خود می باشند.



موتور (HR15DE) نیسان به همراه گیربکس (XTRONIC)


تغیرات CVT در طول زمان

1490 : طرحی ساده ازگیر بکس های غیر مرحله ای CVT توسط داوینچی.

1886 : ثبت اولین CVT های رینگی .

1935 : آدیل دوج (Adiel Dodge) گواهینامه ی ثبت اختراع CVT های رینگی را از امریکا دریافت کرد.

1939 : مرسوم شدن گیر بکس های تمام اتوماتیک سیاره ای.

1958 : شرکت داف خودرویی مجهز به CVT تولید کرد.

1989 : شرکت سوبارو اوین محصولات خود با گیربکس CVT را در امریکا فروخت.

2002 : نخستین خودروی SATURN VUE مجهز به گیر بکس CVT عرضه شد.

2004 : شرکت فورد عرضه ی گیر بکس CVT را آغاز کرد.


مبنای گیربکس

اگر شما تا کنون مطالعاتی در حوزه ی عملکرد و ساختار گیربکس- ها داشته باشید خواهید دانست که وظیفه و کار اصلی گیر بکس ها ایجاد اختلاف سرعت چرخشی بین موتور و چرخ های خودرو است؛به عبارت دیگر بدون گیر بکس خودروها فقط از یک حالت سرعت برخوردار بودند که همان سرعت موتور است.برای لحظه ای تصور کنید با خودرویی که فقط دنده 1 را دارد رانندگی کنید یا خودرویی که فقط دنده 3 را داشت.خودروهای قدیمی از شتاب خوبی (از حالت توقف کامل) برخوردار بودند.و قادر به حرکت با سرعت کمی درسربالایی های تند بود.از سوی دیگر خودروهای امروزی با همین گیربکس داخل بزرگراه در سرعت 80 مایل در ساعت تمایل به پرواز کردن دارد و فقط شتاب آنها از حالت ایست کامل برای بالا رفتن از سربالایی ها زیاد نیست.

بنابراین نتیجه می گیریم که گیر بکس ها از محدوده ی دنده ها (کمترین تا بیشترین) برای استفاده ی مفید از گشتاور موتور در حالت های مختلف رانندگی بهره می جوید،تعویض دنده ها می تواند به صورت دستی یا اتوماتیک باشد.

در گیربکس های اتوماتیک قدیمی چرخ دنده های به هم پیوسته ای و دقیقی وجود داشتند که به انتقال و اصلاح دور و گشتاور کمک می کردند .در این طرح ترکیبی از چرخ دنده های سیاره ای تمام نسبت های مختلف دنده را به گونه ای ایجاد می کردند که توانایی تولید مثلاّ 4دنده ی مستقیم و 1 دنده ی عقب را داشت.

وقتی سیکل کاری گیربکس از بین دنده ها می گذرد و عمل تعویض دنده انجام می شود ،راننده احساس تکان خوردگی می کند.


 گیربکس اتوماتیک CLK مرسدس بنز


مبنای CVT

برخلاف سایر گیربکس های اتوماتیک درCVT انتقال نیرو به شکل مداوم و پیوسته تغییر می کند و مثل گیربکس های مرسوم دیگر دارای انواع چرخ دنده های مختلف نمی باشد .عملکرد CVT بیشتر شبیه سیستم قرقره های هوشمند است که اجازه ی ایجاد بی نهایت تغییر دور بین بیشترین و کمترین مقدار را بدون گسستگی در زمان تعویض دنده را می دهد.



موتور و گیربکس CVT در (Ford Freestyle Duratec)


اگر از اینکه در توضیح CVT از لغت دنده استفاده شده تعجب می- کنید، باید به این نکته توجه کرد که نسبت دور موتور تا چرخ ها دائماّ در حال تغییر است.اگر چه CVT این تغییر دور را بدون استفاده از چرخ دنده انجام می دهد اما در توضیح برای درک بهتر از اصطلاح دنده ی سبک و دنده ی سنگین استفاده می شود حال آنکه در CVT اصلاّ چرخ دنده وجود ندارد.

در مرحله ی بعد انواع CVT از قبیل : چرخ تسمه ای ، رینگی شکل و نوع هیدرواستاتیک.


اصول CVT


بر خلاف سیستم انتقال قدرت اتوماتیک،در سیستم انتقال قدرت با قابلیت تغییر پیوسته،جعبه دنده ای با تعداد مشخص چرخ دنده وجود ندارد یعنی در CVT چرخ دنده های دندانه دار درگیر با هم وجود ندارند رایج ترین نوع CVT بر اساس سیستم پولی کار می کندکه اجازه ی بینهایت تغییر بین بالاترین و پایین ترین دنده بدون گسستگی را می دهد.

اگر از اینکه چرا درباره ی CVT هم از واژه دنده استفاده می شود تعجب می کنید به خاطر بیاورید که منظور از دنده نسبت سرعت موتور به سرعت محور چرخ هاست،اگرچه CVT این نسبت را بدون استفاده از چرخ دنده های سیاره ای انجام می دهد اما باز هم از واژه دنده برای CVT استفاده می شود.



CVT هایی بر اساس پولی به جعبه دنده اتوماتیک توجه کنید،در آن دنیایی از چرخ دنده ها،ترمز ها، کلاچ ها و دستگاه های کنترل را خواهید دید در مقابل CVT به سادگی قالب مطالع است،بیشتر CVT ها فقط سه جزء اساسی دارند:

● یک تسمه محکم فلزی یا لاستیکی

● یک پولی متغییر محرک (ورودی)

● یک پولی خروجی




بعلاوه CVT ها انواع مختلفی از ریزپردازنده ها و حسگر ها را دارا می باشند اما سه جزءی که در بالا توضیح داده شده اند اجزای اصلی اند که به این سیستم اجازه ی کار می دهند



پولی های با شعاع متغیر قلب CVT هستند،هر پولی از دو مخروط با زاویه راس ٢٠ درجه که رودر روی یکدیگر قرار دارند تشکیل شده است، تسمه ای در شیار بین دو مخروط قرار دارد،در صورت لاستیکی بودن تسمه ها از تسمه های V شکل استفاده می شود،تسمه های V شکل از آنجا نام خود را می گیرند که سطح مقطع V شکل دارند که اصطکاک تسمه با پولی را افزایش می دهد

وقتی دو مخروط از هم فاصله بگیرند،یعنی ضخامت پولی بیشتر شود،تسمه در شکاف پایین تر می رود و شعاع تسمه ی حلقه شده دور پولی کاهش می یابد و وقتی دو مخروط به هم نزدیک می شوند ،یعنی ضخامت پولی کاهش می یابد،تسمه در شکاف بالا تر رفته و شعاع تسمه ی حلقه شده دور پولی افزایش می یابد CVT می تواند از فشار هیدرولیکی یا نیروی گریز از مرکز و یا کشش فنر به منظور تولید نیروی مورد نیاز برای تنظیم دو نیمه ی پولی استفاده کند .


پولی ها با قطر متغیر همیشه به صورت دوتایی به کار می روند یکی از پولی ها که به عنوان پولی محرک شناخته می شود،به میل لنگ موتور متصل است،پولی محرک ، پولی ورودی هم نامیده می شود زیرا جایی است که انرژی موتور وارد سیستم انتقال قدرت می شود،پولی دوم پولی گردنده نامیده می شود زیرا پولی اول آن را می چرخاند،به عنوان پولی خروجی،پولی گردنده انرژی را به محور چرخها منتقل می کند.

وقتی یک پولی ضخامت خود را افزایش می دهد،دومی از ضخامت خود می کاهد تا تسمه کشیده باقی بماند

زمانی که دو پولی ضخامت خود را نسبت به یکدیگر تغییر می دهند،بینهایت نسبت دنده مختلف بوجود می آید،از کم به زیاد،شامل همه نسبت های مابین، برای مثال وقتی شعاع تسمه در پولی محرک کم و در پولی خروجی زیاد باشد،سرعت دوران پولی خروجی کاهش می یابد که دنده پایین تری را ایجاد می کند و وقتی شعاع تسمه در پولی محرک زیاد و در پولی خروجی کم باشد،سرعت دوران پولی خروجی افزایش می یابد و دنده بالا تری را ایجاد می کند،بنابراین در تئوری یک CVT بینهایت دنده را شامل می شود و می تواند در هر زمانی و با هر دور موتوری کار کند





طبیعت ساده و بدون گسستگی CVT ها آنها را به یک سیستم انتقال قدرت ایده آل برای تمام ماشین ها و وسایل،نه فقط خودرو ها،تبدیل کرده است،CVT ها سالهای زیادی در ابزار های قدرتی و مته ها بکار می رفتند،همچنین از آنها در وسایل نقلیه مختلفی اعم از تراکتور ها و ماشین های برف رو و اسکوتر های موتوری استفاده می شود،در تمام این کاربرد ها این در نوع سیستم انتقال قدرت از تسمه هایی با لاستیک فشرده استفاده می شود که می تواند کشیده شده یا سر بخورد و در نتیجه باعث هدر رفتن انرژی و کاهش کارایی شود



اختراع ماده های جدید CVT ها را مطمئن تر و کارآمد تر از قبل می سازد،یکی از مهمترین پیشرفت ها طراحی و توسعه ی تسمه های فلزی برای متصل کردن دو پولی بوده است، این تسمه های انعطاف پذیر از چندین ، عموما ٩ یا ١٢، نوار نازک فولادی که تکه های فلزی پاپیونی شکل بسیار مقاوم را کنار هم نگه می دارد ساخته شده است



تسمه های فلزی سر نمی خورند و بسیار با دوام اند که به CVT اجازه ی انتقال گشتاور بیشتری را می دهند،در ضمن آرام تر از تسمه های لاستیکی هستند

(ترجمه از داریوش)

CVT ی چنبری:

نوع دیگری لز CVT است که در آن تسمه و پولی ها با دیسک ها و غلطک ها جایگزین شده است.

اگر چه چنین سیستمی خیلی متفاوت به نظر می رسد همه اجزای آن قابل مقایسه با تسمه و پولی است و نتیجه ی یکسانی می دهد.طرز کار آن اینجا آمده است:

● یک دیسک به موتور متصل است که معادل پولی محرک است

● دیسک دیگری به میل گاردان متصل است که معادل پولی مقاوم است

● غلطک ها و یا چرخ ها بین دو دیسک واقع شده اند و مانند تسمه نیرو را از یک دیسک به دیگری منتقل می کنند





CVT های چرخ تسمه ای (واریوماتیک)

وقتی به دقت به یک گیربکس اتوماتیک می بگرید دنیایی پیچیده از انواع چرخ دنده ها،سروها (ترمز ها) ،کلاچ ها و گاورنرها (وسایل کنترل کننده) را مشاهده می کنید. اما CVT را به سادگی می توان تحلیل کرد.




CVTهای چرخ تسمه ای

خیلی از انواع CVT فقط شامل سه عضو اصلی هستند:

1. یک تسمه ی بسیار بزرگ فلزی یا لاستیکی

2. یک پولی تغییر پذیر محرک (ورودی)

3. یک پولی تغییرپذیر متحرک (خروجی)

CVTها همچنین مجهز به تعدادی میکروپروسسور (ریز پردازنده) و سنسور می باشد اما سه عضوی که در بالا اشاره شد نقش اصلی و کلیدی را در چرخه ی کاری CVT ایفا می کند.

پولی هایی که دارای قطر متغیر هستند قلب CVT را تشکیل می دهند.

هر پولی از دو مخروط ناقص که با یکدیگر زاویه ی 20 درجه می سازند تشکیل شده و یک تسمه در شیار بین دو مخروط که بیشتر از نوع Vشکل (ذوزنقه ای) و از جنس لاستیک می باشد.








اگر از مقطع عرضی به تسمه ها نگاه کنیم آن را به شکل V می بینیم و به همین علت است که به آنها ذوزنقه ای می گویند که این شکل خاص تسمه عاملی است برای افزایش اصطکاک و کاهش لغزش بین تسمه و پولی.





طرز کار :

وقتی دو مخروط از هم دور می شوند (زمانی که ضخامت پولی زیاد می شود ) تسمه در شیار بین مخروط ها به سمت پایین حرکت می کند قطر موثر پولی کاهش و زمانی که مخروط ها به یکدیگر نزدیک می شوند (وقتی که ضخامت پولی کم می شود) تسمه در شیار بین آنها به سمت بالا حرکت می کند افزایش می یابد. ضخامت پولی ها همیشه باید نسبت معینی داشته باشد.

CVTها برای ایجاد نیروی لازم به منظور تنظیم فاصله ی بین دو نیمه پولی ممکن است از فشار سیالات (هیدرولیک) ، نیروی گریز از مرکز و یا نیروی فنر استفاده کنند.

یکی از پولی ها که به میل لنگ وصل است به پولی محرک معروف است همچنین به این علت که ای پولی انرژی موتور را به گیربکس وارد می کند با نام پولی ورودی نیز خوانده می شود.پولی دوم را به علت آنکه به همراه پولی اول می چرخد، پولی متحرک می نامند و همچنین چون انرژی را به چرخ ها می رساند پولی خروجی نیز خوانده می شود.

وقتی قطر یکی از پولی ها افزایش می یابد ، به خاطر سفتی تسمه پولی دیگر کاهش قطر می دهد.هر دو پولی قطر خود را نسبت به پولی دیگر تغییر داده و تعداد بی نهایت نسبت دنده را از حداقل تا حداکثر مهیا می- کند.







بین مرکز پولی ها تا تسمه در شکاف، فاصله ای است که به گام شعاع معروف است.وقتی پولی ها از هم دور می شوند قطر موثر پولی کاهش یافته و گام شعاع کم می شود و عکس آن ، وقتی پولی ها به هم نزدیک می شوند قطر موثر پولی افزایش یافته و گام شعاع زیاد می شود و در نتیجه نسبت بین گام شعاع در پولی محرک

به گام شعاع در پولی متحرک نسبت دنده (i = n1/n2) را تعیین می کند.




اگر گام شعاع در پولی محرک کوچک باشد به همان اندازه در پولی متحرک بزرگ است ، بنابراین سرعت چرخشی پولی متحرک کاهش می یابد و پیامد آن ایجاد دنده ی سنگین است.

وقتی گام شعاع در پولی محرک بیشتر می شود در پولی متحرک کوچکتر شده و نتیجه ی آن افزایش سرعت چرخشی است . (دنده ی سبک).




بنابراین از نظر تئوری در گیربکس های CVT بی نهایت دنده وجود دارد و در هر خودرو در هر لحظه می توان سرعت دلخواه را ایجاد کرد.

ساخت گیربکس های غیر مرحله ای ساده از CVT ها منشاء می گیرد و به غیر از خودرو ها در دستگاه ها ی دیگر نیز کاربرد دارند.

CVTها سال ها در ابزارآلات صنعتی و ماشین های مته مورد استفاده قرار گرفته اند و همچنین در تراکتورها Snowmobileها (خودروهایی که در مناطق برفی کار می کنند) و دو چرخه های موتور ی (موتور گازی ها) کاربرد دارند.



در تمام نمونه های CVT از تسمه های لاستیکی تو پر با غلظت زیاد استفاده شده ، که در صورت لغزش باعث کاهش راند مان کار می شود.

اخیراّ ماده ی جدیدی در CVT ها استفاده می شود که به مراتب قابل اطمینان تر بوده و کارایی بیشتری دارد، یکی از نکته های مهم در امر طراحی CVT ها بستگی کامل به انتخاب جنس تسمه داشته و میزان انعطاف پذیری آنها به تعداد لایه های فولادی (لایه12-9) مورد استفاده در تسمه بستگی دارد.




تسمه های فلزی مورد استفاده در CVTها دچار لغزش نشده و از استحکام زیادی برخوردار هستند و قادر به انتقال گشتاور بیشتری از موتور به چرخ ها هستند.همچنین نسبت به تسمه های لاستیکی آرامتر و بی صدا تر کار می کنند.

CVT های رینگی :

یک نوع دیگر از گیربکس های CVT نوع سیستم رینگی است ، که در آن دیسک ها و غلطک ها جایگزین پولی ها و تسمه شده اند.




گیربکس CVTرینگی نیسان EXTROID

اگرچه این سیستم در ظاهر خیلی متفاوت از نوع قبل نشان می دهد ، اما در واقع کار تمام قطعات همانند نوع قبلی است و همان نتیجه را در بر دارد و متشکل از قطعات زیر است :

1.یک عدد دیسک متصل به موتور (مثل پولی محرک)

2.یک عدد دیسک دیگر متصل به پولوس ها (مثل پولی متحرک)

3. غلطک ها که همانند تسمه بین دیسک ها قرار گرفته اند و قدرت را از دیسکی به دیسک دیگر انتقال می دهند.




غلطک ها قادرند بین دو محور موازی حرکت کنند ، آنها حول محور افقی می لغزند و حول محور عمودی می چر خند و این امر غلطک ها اجازه می دهد تا با قسمت های مختلفی از دیسک در تماس باشند.وقتی که غلطک ها به مرکز دیسک محرک نزدیک می شوند باید از سوی دیگر هم به لبه ی دیسک متحرک نزدیک شوند و این به معنای کاهش دور و افزایش گشتاور است.(دنده ی سنگین)



وقتی که غلطک ها به لبه ی دیسک محرک در تماس باشند از سوی دیگر به مرکز دیسک متحرک نزدیک شوند و پیامد آن افزایش دور و کاهش گشتاور است.(دنده ی سبک)

با کج کردن ساده ی غلطک ها تغییرات در نسبت دنده ایجاد می شود به شرط آنکه این کج شدن به آرامی انجام شود.


گیربکس های : CVT هیدرواستاتیکی

در دو نوع گیربکسی که قبلاّ ذکر کردیم انتقال نیرو از طریق ارتباط مکانیکی میسر بود که یا از طریق اختلاف شعاع و یا از طریق تماس نقطه ای بین دو عضو گردنده ایجاد می شود . حال نوع دیگری از گیربکس هایCVT وجود دارند که با استفاده از انرژی سیالات برای انتقال نیرو استفاده می کنند و با نام CVTهای هیدرواستاتیک معروف اند.



در این طرح به منظور تغییر دادن جهت جریان سیال موجود در موتور های هیدرو استاتیک از پمپ های جابجایی متغییر استفاده شده است .

در این گیربکس حرکت چرخشی موتور در قسمت محرک ، پمپ هیدرواستاتیکی را به کار می اندازد و این پمپ جهت جریان سیال را معکوس می کند؛ سپس توسط جریان سیال معکوس شده پمپ هیدرواستاتیکی واقع در قسمت متحرک را به گردش در می آورد.

برخی از گیربکس های هیدرواستاتیک به منظور ایجاد یک سیستم هیبریدی (پیوندی) با یک مجموعه ی سیاره ای و کلاچ ترکیب می شوند

که این سیستم را با نام گیربکس های هیدرومکانیکال می شناسند.گیربکس های هیدرومکانیکال به روش های مختلفی عمل انتقال قدرت راانجام می-

دهند ، آنها قدرت را در سرعت های پایین از طریق نیروی هیدرولیکی و در سرعت های بالا توسط نیروی مکانیکی منتقل می کنند.

گیربکس های هیدرو مکانیکال برای کارهای سنگین در خودروهایی مثل تراکتور های کشاورزی و خودرو های مخصوص مورد استفاده قرار می گیرند.



خصوصیات گیربکس های CVT

گیربکس های CVT در بین رانندگان و افراد طرفدار محیط زیست از محبوبیت بالایی برخوردارند. در زیر به معرفی برخی از مزایا و خصوصیات CVT می پردازم :




مشخصات سواری سوزوکی ایران خودرو با نام کیزاشی+عکس

مشخصات سواری سوزوکی ایران خودرو با نام کیزاشی+عکس






دادنا: جدید ترین محصول سواری شرکت سوزوکی به نام کیزاشی که دارنده بالاترین رتبه ایمنی پنج ستاره از سازمان ملی ایمنی ترافیک امریکاست، توسط گروه صنعتی ایران خودرو درنمایشگاه خودروی شیراز معرفی و به بازار عرضه خواهد شد .





به گزارش پایگاه اطلاع رسانی «عصر خودرو» به نقل از ایکو پرس، مهندس جواد نجم الدین مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو با بیان این مطلب گفت: خودروی کیزاشی توسط موسسه بین المللی کانسیومرز دایجست از نظر فرمان پذیری بهترین سدان خانوادگی، شناخته شده است.

وی افزود: این خودروی سواری در دو مدل دولوکس و سوپر دولوکس مطابق استانداردهای 2014 اروپا تولید می شود و مصرف سوخت خودروی کیزاشی به طور میانگین با موتور 2400 سی سی 9 . 7لیتر در هر 100کیلومتر است.

مهندس نجم الدین تصریح کرد : خودروی کیزاشی ، مجهز به مدرن ترین تکنولوژی انتقال نیروی تمام اتوماتیک از نوع متغیر پیوسته CVT است.

وی دیگر خصوصیات خودروی کیزاشی را سیستم استارت دکمه ای، صندلی برقی راننده ، کیسه هوا راننده و سرنشین، کیسه هوای جانبی، کیسه هوای پره ای و کیسه هوای زانو ، سیستم ESP ) کنترل الکترونیکی پایدار ) برای محافظت از سرنشین ها در هنگام تصادف عنوان کرد.

مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو تاکید کرد: این خودرو از نظر راحتی، ارگونومی، طراحی، امکانات و تجهیزات، رتبه ایمنی، گارانتی و هزینه های نگه‌داری در میان رقبای بین الملی بهترین گزینه برای خرید است.

وی خاطر نشان ساخت: براساس توافقات صورت گرفته قرار است خودروی کیزاشی در مدل دولوکس و سوپر دولوکس با دنده اتوماتیک و دستی عرضه خواهد شد .

مهندس نجم الدین مهم‌ترین تجهیزات رفاهی کیزاشی مدل سوپر دولوکس را سقف شیشه ای، صندلی برقی برای راننده و سر نشین، گرم‌کن صندلی جلو، سنسور باران و کروزکنترل عنوان کرد

عکس داخل سوزوکی کیزاشی




عکس جلو داشبورد سوزوکی کیزاشی











سوزوکی کیزاشی در بازارهای جهانی باقیمت پایه 18999 دلار عرضه می شود. این قیمت شامل تجهیزات پایه نظیر گیربکس شش دنده دستی، هشت عدد کیسه هوا، سیستم تهویه دوگانه برای سرنشینان جلو و عقب، 9 عدد اسپیکر، سیستم کنترل پایداری خودرو (ESP)، ترمز ABS ، پروژکتور، پاور ویندوز و نورپردازی زیر خودرو می باشد.
در صورت انتخاب گیربکس CVT قیمت به 20500 دلار خواهد رسید. بالاترین مدل نیز با 24399 دلار شامل صندلیهای چرمی و رینگها و تایرهای اسپرت و دوربین دید عقب و بازکننده در گاراژ و سنسور اتوماتیک باران و غیره می باشد.


مدل انتخابی ایران خودرو دارای موتور 2.4 لیتری و چهارسیلندر است که 185 اسب بخار قدرت را در 6500 دور در دقیقه و 170 پوند فوت را در 4000 دور در دقیقه تولید می کند.



با اینکه قیمت این خودرو در بازارهای جهانی مشابه قیمت یک پژو پارس یا سمند دنا در ایران است اما با مونتاژ آن در ایران باید منتظر رویت قیمتی نجومی پشت شیشه آن باشیم.با توجه به قیمت مشابه گراند ویتارا با این خودرو، در بازار ایران نیز قیمت زیر 40 میلیون برای این خودرو متصور نیست.





خصوصیات و آیتم های مهم کیزاشی :


طراحی منحصربه فرد با تلفیقی از خصوصیتهای ظاهری خودروهای اروپایی و ژاپنی


تولید و مونتاژ تنها در ژاپن عرضه در ایران به صورت  CBU


موتور 2400 سی سی 185 اسب با مصرف 7.9 لیتر درصد کیلومتر (سیکل ترکیبی )


قابلیت انتخاب گیربکس شش دنده دستی و یا شش سرعته اتوماتیک CVT (متغیر پیوسته) تغییر دنده نرم و بدون تکان


گارانتی 5 ساله و ارائه خدمات توسط شبکه خدمات پس از فروش شرکت ایران خوردو



مشخصات فنی اصلی :







برخی از تجهیزات مهم ایمنی و رفاهی :






Tokyo Motor Show 2011

Tokyo Motor Show 2011 






































لاستیک های بدون هوا

نسل جدید لاستیک های بدون هوای میشلین امریکا

این نوع تایر پس از پایان یافتن تحقیقات و رفع ایراداتی نظیر صدای ویبره پره هادر Michelin به تولید و طی چند سال آینده تمامی خودروهای 


داخل ایالات متحده را در برخواهد گرفت.




ارتباط بین بخش خارجی (محیطی) تایر با مرکز آن توسط پره هایی(اسپوک) که در شکل می بینید تامین شده است.





به زودی باد کردن چرخ ها و پنچری تایر و جک و لاستیک زاپاس بی معنا خواهد بود درحالیکه میخهای ضدسرعت پلیس هم تاثیری بر این نوع

لاستیک نخواهد داشت. البته هدف ابتدایی از تولید این تایرها استفاده در ماشین آلات سنگین راهسازی بود.



یکی دیگر از ویژگیهای خاص این تایرها وارد نشدن فشار کاملا یکسان به دیواره های جانبی و پایین و بالای تایرها در خودروی در حال حرکت

است که معمولا در تایرهای خودروی با لاستیکهایی که با هوا پر شده اند اتفاق میفتد .این حالت منجر به وارد شدن فشار یکسان به دیواره

های لاستیک و گرد ماندن آن می شود و در نهایت منجر به سفت وسخت شدن رانندگی و کاهش قابلیت انعطاف در مواقع ضروری بخصوص

سر پیچها می گردد درحالیکه پره های بکار رفته در این لاستیک جدید این خاصیت را دارند تا در مواقع ضروری با انعطاف خود بر اثر شرایط خاص

جاده باعث افزایش توان هندلینگ و قدرت فرمانپذیری خودرو گردند.





این تایرها یک بار در جاده کناری مرکز تحقیقاتی Michelin بر روی یک خودروی آئودی A4 مورد آزمایش قرار گرفته اند که نتیجه رضایتبخش بوده

ولی نیاز به رفع نواقصی نیز وجود دارد .

از دیگر قابلیتهای این نوع تایرها جلوگیری از وارد شدن ضربات ناشی از دست اندازهای جاده به کابین خودرو و درنتیجه سرنشینان است.






مهمترین نگرانی خودروسازان در خصوص تایر ،نگرانی از بابت کاهش بی دردرسر سرعت بهنگام پنچر شدن یکی از تایرها در سرعتهای بالا

ودرنتیجه حفظ پایداری و امنیت خودروست که مهمترین قابلیت این لاستیکهای جدید است . این پروژه از سال 2005 شروع شده بود و در

حال حاضر در مرحله تکمیل است.

امیدوارم ما ایرانیها که هرگز رنگ وروی لاستیکهای 4فصل Ultra High Performance را که در 4 فصل سال همانند لاستیک خاص همان فصل

کارایی دارند را ندیدیم(برای مثال دقیقا مانند یک لاستیک یخ شکن در برف ویخ عمل می کنند واصطکاک لازم را ایجاد می کنند و در مقابل آن

در فصل تابستان هم اصطکاک اضافی برای افزایش مصرف ایجاد نکرده و در تمامی شرایط جاده و آب وهوای مختلف بدون کوچکترین مشکلی

بهترین پرفورمنس را در اختیار راننده قرار میدهند.








خودرویی شبیه تلفن هوشمند

خودرویی شبیه تلفن هوشمند



خودرویی که مشابه تلفن هوشمند است


شرکت تویوتا موفق به ساخت خودرویی در شکل تلفن هوشمند شده که بدنه آن به عنوان صفحه نمایش عمل می‌کند.


به گزارش برنا به نقل از رویترز، روز جاری رییس شرکت تویوتا از جدیدترین خودروی کانسپت این شرکت که مشابه، تلفن هوشمند طراحی

شد پرده برداری کرد. شرکت تویوتا با پرده برداری از این تکنولوژی برتر، درصدد اثبات قدرتمندی خودروسازان ژاپنی، به عنوان پیشرو در این

عرصه است.

بر اساس گزارش، تمام بدنه خودروی کانسپت که مشابه یک تلفن هوشمند طراحی شده، به عنوان صفحه نمایش عمل کرده بطوریکه به

خودرو توانایی تغییر رنگ صفحه بدنه و نشان دادن پیامها و یا اطلاعات دیگر را روی بدنه می دهد.