Sina-Mechanic

بزرگترین مرجع مقالات و اخبار روز مکانیک خودرو

Sina-Mechanic

بزرگترین مرجع مقالات و اخبار روز مکانیک خودرو

2012 Lamborghini Gallardo LP570-4 Spyder

2012 Lamborghini Gallardo LP570-4 Spyder




Class : Super Sport


Top speed :321 K/h


0 to 100 Time : 3.5 S


BHP : 552@8000 Rpm


Drivetrain : Awd


Manufacture Year : 2012


Motor : V10–powered Murciélago replacement - 5.2-liter 



Most people who drive the Lamborghini Gallardo LP560-4 Spyder invariably come away depressed, thinking the same thing: With 552 hp, a 0-to-60-mph time of about 3.5 seconds, and a claimed top speed of 201 mph, this thing is too damned slow. Lamborghini gets it. Although public attention is focused on the upcoming V-12–powered Murciélago replacement, Lamborghini's engineers have given the Gallardo Spyder the Superleggera treatment, dubbing the result the Gallardo LP570-4 Spyder Performante. The car was shown by Lamborghini concurrently with the L.A. auto show.



It's Lighter and More Powerful, Naturally

At 562 hp, this car's 5.2-liter V-10 makes 10 more horsepower than the one in the regular Gallardo LP560-4 Spyder. Full power is available at a screaming 8000 rpm; maximum torque is 398 lb-ft at 6500 rpm. The small power bump comes entirely from adjusting the engine management software. Would this change alone justify the "Performante" label? Certainly not, so Lamborghini shaved weight, pulling off a claimed 143 pounds—the Gallardo coupe's Superleggera conversion dropped 154—which would place this thing around 3700 pounds by our estimates.

Forty percent of the weight improvement is achieved by using carbon-fiber composite materials throughout the Spyder Performante, including for the engine cover, the optional rear spoiler, the diffuser, parts of the underbody panels, and the mirror caps. Inside, carbon fiber covers the center tunnel, the trim around the gear selector, and—most important—the seat shells, which shave off a big chunk of weight. Alcantara substitutes for the regular Gallardo's leather, saving more weight and adding even more eau de exotic to a car that hardly needs the help. Twenty-nine pounds comes out of the car by way of fitting the Gallardo Superleggera's 19-inch wheels.

Between the weight savings and the horsepower boost, Lamborghini boasts that the Spyder Performante can dispatch a 0-to-62-mph run in 3.9 seconds on its way to a 201-mph top speed. We figure the acceleration claim to be conservative, though, and would expect a time in the low threes for a 0-to-60-mph run. The Spyder Performante features a sportier suspension tune than on regular Gallardo Spyders, as well as special rubber. Lamborghini's e-gear transmission, an automated single-clutch system, is standard, but the excellent six-speed manual with its gated shifter is available as a no-cost option. Lamborghini truly is doing heaven's work.




Beautiful on the Outside, Too

The Spyder Performante’s exterior is distinguished by a new, more aggressive nose, a body-colored grille, special body stripes, and the plethora of visible carbon-fiber bits. The car is officially available in yellow, orange, gray, black, and white, but it's hard to imagine that Sant'Agata Bolognese wouldn't paint one up in whatever color a customer requests—so long as the request comes with an extra sack of money. We recommend the Murci's nuclear Pearl Metallic Flue Green.

Badging will indicate Performante, rather than the Gallardo coupe's Superleggera moniker, and according to Lamborghini that's very much an intentional distinction. "We basically wanted to make an open version of the Superleggera," says Lamborghini design chief Manfred Fitzgerald, but he agrees that the idea of a Superleggera—which translates to “super-lightweight”—doesn't fit with the Spyder's extra heft. And so Performante seemed like a better fit for this model. We love the Superleggera and its fabulous dynamics, but when it comes to 10-cylinder Lamborghinis, a roofless one is the best way to enjoy the engine’s raucous symphony. If it happens to be a few dozen pounds lighter? All the better.




مزدا شیناری خودرویی برای آینده

مزدا شیناری خودرویی برای آینده



شیناری خودروی مفهومی جدید و جذاب شرکت مزدا است با ظاهری اسپورت و عضلانی. این خودرو‌ بینشی روشن از طراحی آتی شرکت مزدا را نشان می دهد. خودروی شیناری همچنین· مهارت· و هنر طراحان و سازندگان شرکت مزدا که آن را خلق کرده‌اند به نمایش می‌گذارد.




این خودرو علاوه بر اینکه ویژگی جذب و کشش مشتری را دارد حاصل بینشی نو در شرکت مزدا است که یک فرآیند خلاقانه کاملاً جدید را در درون صنعت خودروسازی جهان به وجود ‌آورده است.

این اولین خودروی شرکت مزدا است که با شعار «کودو(Kodo): روح حرکت» عرضه می‌شود و خالق این زبان جدید مدیر طراحی شرکت مزدا ایکومائِدا·········· (Ikuo Maeda)است.

طرح و فکر مزدا همیشه مطالعه‌ی حرکت بوده است. طرح‌های اسپورت مدل‌هایی نظیر Rx-8 یا مزدا5 با ایده‌ی طراحی ناگار(Nagar) یا «پویایی» یک ویژگی منحصر به فرد دارد: طراحی آنها به‌گونه‌ای است که در حال حرکت یا آماده به حرکت به‌نظر می‌رسند؛ حتی زمانی‌که آنها را پارک کرده‌اید.

این ایده‌ای است که آقای مائِدا و تیمش در آینده بیشتر توسعه خواهند داد. یاسوشی ناکاموتا (Yasushi Nakamuta)، مدیر استودیوی طراحی شرکت یوکوهاما، معتقد است که کودو بیانگر «حرکت و جریانی زنده» است.

برای درک ماهیت کودو، مائدا از فرآیند سنتی طراحی خودرو کمک گرفته است؛ فرآیندی که با طراحی منظم بر مبنای رقابت و توسعه شکل خودرو آغاز می‌شود. ولی جالب اینکه وی در این مرحله نمی‌خواست نتیجه کارش شبیه خودرو باشد.

ایکو مائِدا با تلاش برای ثبت حرکت در یک لحظه و خلق شکلی در لحظه‌ی خاص، که همان منشاء احساسی طرح است، ساخت و توسعه شیناری را آغاز کرد. او برای شروع طرح اولیه به‌جای اینکه از تیم طراحان بین‌المللی‌ استفاده کند و بلافاصله به سراغ طراحی شیناری برود، ابتدا گروهی از متخصصان طراحی و نمونه‌سازی با گِل را در شرکت مزدا انتخاب کرد. وی اهداف اصلی کودو را با تک‌واژه‌هایی که مد نظرش بود برای آنان توضیح داد تا طراحان حالت‌هایی را که برای طراحی خودرو به دنبال آنها بود با گِل درست کنند. این حالت‌ها عبارتند بودند از «سرعت»، «کشش» و « جذابیت و شیفتگی».

آقای ناکاموتا دراین‌باره می‌گوید:

«درنظر داشتیم حس حرکت و قدرت را با حس انرژی که آماده‌ی رهاشدن است خلق کنیم؛ حالتی شبیه چیتای آماده‌ی پریدن یا شمشیرزن ژاپنی (کِندو) آماده برای حمله‌کردن . طراحان و قالبگران ما بهترین‌ها در دنیا هستند. لذا ابتدا طراحان متخصص شکل‌دهی قالب روی گِل را· کنار هم جمع کردیم تا با استفاده از مهارت و صنعتگری آنها کار جدیدی ارائه دهیم.

کار طاقت‌فرسایی بود. ابتدا از طراحان خواستیم ماهیت کودو، یعنی همان حرکت دینامیک و سرعت، را روی گِل طراحی کنند اما نه به شکل بدنه‌ی ماشین.

سپس روی· انتقال ماهیت حرکت‌های چیتا روی گِل تمرکز کردیم.»

در این مرحله بود که مائدا طراحان را با قلم‌ها، ماژیک‌های جادویی و رایانه‌هایشان گردهم آورد. از استودیوهای طراحی مزدا در ژاپن، آمریکا و اروپا خواسته شد تا طرح‌هایی را برای ارائه این خودرو دهند تا به عموم معرفی شود. وی یک کوپه چهار در را به‌عنوان خودروی کودو که باید برای نخستین بار به دنیا معرفی شود انتخاب کرد که برگرفته از حرکت ذاتی مزداست.

این استودیوها روی پیشنهادهایی که دفتر مرکزی پذیرفته بود به‌دقت کار کردند. بازهم از متخصصان کار با قالب‌های گلی خواسته شد تا از میان طرح‌های پیشنهاد شده، طرح یا طراح مورد نظرشان را انتخاب کنند تا با همکاری آنان طرح‌ها را به شکل سه‌بعدی درآورند.

در نهایت یک طرح از میان بقیه انتخاب شد. طرحی که آقای چویانگ دوک··· (Cho Yong Wook) ارائه داد. وی قبلاً با مائدا در پروژه‌ی مزدا 2 همکاری کرده بود.

طرح کلی آقای چو درباره‌ی پیوستگی و کشیدگی اتاق از جلو به سمت عقب بود؛ حرکتی صعودی به طرف عقب خودرو برای ایجاد حالت شکارچی که آماده‌ی پریدن و شکار است. در طرح او چراغ‌ها از چشم انسان یا حیوان الهام گرفته شده است.

وی می‌گوید: «در این خودرو تمایل به دویدن دیده می‌شود. امیدوارم با دیدن این خودرو این حس در شما القا شود که این ماشین زنده است و زیر پوست سرد خود، خون گرمی جریان دارد.»

ایده‌ی آقای چو در اندازه‌ی واقعی به شکل یک ماکت گِلی درآمد و سپس به شکلی باورنکردنی طرح سه‌بعدی آن ‌با جزئیات کامل در رایانه طراحی شد و به طراحان اجازه داد تا شیناری را به شکل خودروی واقعی بسازند. بدین ترتیب، این طراحی‌های سه‌بعدی زیبا و سینمایی ماهیت واقعی خودروی شیناری را نشان داد.

تیم تخصصی خودروسازان با استفاده از ماکت کامل بدنه‌ی گلی و مدل‌های رایانه‌ای· بدنه‌ی نهایی را ساختند. همزمان، مهندسان روی استحکام و زیرساخت‌های خودرو کار کردند. شیناری خودرویی است که معنی واقعی حرکت و پویایی در آن دیده می‌شود، گرچه جزئیات موادِ به‌کار رفته در بدنه‌ی زیبای آن هنوز یک راز است.

در این اثنا، در استودیوی مزدا در ایروین (Irvine) کالیفرنیا، مدیر طراحی درک جنکینز (Derek Jenkins) تیم خود را موظف کرد فضای داخلی را برای خودرو طراحی کنند تا مفهوم kodo را دربرداشته باشد.





او می‌گوید: «سرعت از خطوط گسترده‌ی بلندی ایجاد می‌شود که در بخش بیرونی منعکس می‌شود و نمود پیدا می‌کند. این کشش و زیبایی مدیون صنعتگران و مواد باارزش به‌کار رفته در آن است و این جذابیت از اتاق کشیده و خمیده، سبک، باز و جادار حاصل می شود.»

جولین مونتوس(Julien Montousse)· طراح داخلی فرانسوی با دقت به جمله‌ها و واژه‌های جنکینز گوش داد و پس از درک آن‌ها یک اتاق اسپورت و در عین حال لوکس خلق کرد.

او می‌گوید: «این خودرو سریع، تکنیکی و مدرن است. ما می خواهیم راننده در عین تمرکز کامل روی جاده در هنگام رانندگی، احساس راحتی به‌اندازه‌ی سایر سرنشینان داشته باشد.»

بخش داخلی دست‌ساز این خودرو ترکیبی است از مواد با کیفیت بالا، از آلومینیوم فشرده‌ی به‌کار رفته در ماشین‌های مسابقه‌ای گرفته تا چرم‌های لوکس و چوب‌های مرغوب. تجهیزات به‌کار رفته در شیناری القاکننده‌ی احساس صنعتی و مکانیکی برجسته‌ای است که برگرفته از بهترین ساعتهای سوئیس می باشد.

این خودرو بسیار شیک و در عین حال هوشمند است. تجهیزات ارتباطی داشبورد (HMI)· ‌این خودرو دارای سه ویژگی تجاری، تفریحی و ورزشی است که کاربردهای متفاوتی را با توجه به وضعیت راننده به او ارائه می‌دهد؛ از اینترنت گرفته تا انتخاب موسیقی و کنترل حرکت.

درست مثل قسمت خارجی، مجموعه‌ای از مدل‌های گِلی و دیجیتالی بخش‌های داخلی قبل از مونتاژ دقیق نهایی داخل خودرو ساخته شد.

آقای ناکاموتا می‌گوید: «ما با تیم آمریکایی همکاری بسیار نزدیکی داشتیم و مدل‌های سه‌بعدی را از طرح‌های اولیه‌ی آنها ساختیم و تصاویر دیجیتالی سه‌بعدی تمام بخش‌ها را (تا 200 بخش) طراحی کردیم. ولی بخش داخلی به‌واقع در کالیفرنیا ساخته شد و ما باید بخش داخلی و خارجی را کنار هم قرار می‌دادیم.»

گرچه تیم‌های طراحی در بخش‌های مختلف اقیانوس آرام به‌طور مدام باهم در تماس بودند و بخش داخلی بر مبنای طرح kodo بود، اما لحظه‌ای که قرار شد بخش داخلی و خارجی در کنار هم قرار بگیرند لحظه‌ی پرتنشی· بود. اما آنها به‌طور کامل کنار هم قرار گرفتند و درنهایت شش ماه پس از شروع پروژه، شیناری تکمیل‌شده و موفق به حرکت شد.

ناکاماتو می‌گوید: «احساس بسیار خوبی بود. وقتی شیناری واقعی را دیدیم، متوجه شدیم که رؤیا به حقیقت پیوسته است. ما از سی‌جی‌آی (CGI) (تصویر تولید شده توسط کامپیوتر) ایده‌ی خوبی به‌دست آوردیم؛ اما نتیجه‌ی کار که به‌‌ چشم دیدیم بسیار زیباتر از آن چیزی بود که در ذهن داشتیم.

شیناری؛ مطالعه‌ی حرکتی دائمی

شیناری با درب موتور کشیده‌اش، طراحی اتاق در جهت عقب، سقف کوتاه، سپرهای بزرگ و سطوح تغییریافته به‌گونه‌ای طراحی شده که به‌نظر می‌رسد همواره در حال حرکت است؛حرکتی بسیار سریع. ‌علاوه بر این، اتاق شیناری الهام گرفته از ماشین‌های مسابقه‌ای قرن 21 بوده و به‌گونه ای طراحی شده که گویی مختص راننده است.

فضای لوکس اختصاصی برای مسافران طراحی شده است اما این فضا هیچ‌گونه مزاحمتی برای راننده در حین رانندگی ایجاد نمی کند.

شیناری خودروی مفهومی جدید و جذاب شرکت مزدا است با ظاهری اسپورت و عضلانی. این خودرو‌ بینشی روشن از طراحی آتی شرکت مزدا را نشان می دهد. خودروی شیناری همچنین· مهارت· و هنر طراحان و سازندگان شرکت مزدا که آن را خلق کرده‌اند به نمایش می‌گذارد.

این خودرو علاوه بر اینکه ویژگی جذب و کشش مشتری را دارد حاصل بینشی نو در شرکت مزدا است که یک فرآیند خلاقانه کاملاً جدید را در درون صنعت خودروسازی جهان به وجود ‌آورده است.

این اولین خودروی شرکت مزدا است که با شعار «کودو(Kodo): روح حرکت» عرضه می‌شود و خالق این زبان جدید مدیر طراحی شرکت مزدا ایکومائِدا·········· (Ikuo Maeda)است.

طرح و فکر مزدا همیشه مطالعه‌ی حرکت بوده است. طرح‌های اسپورت مدل‌هایی نظیر Rx-8 یا مزدا5 با ایده‌ی طراحی ناگار(Nagar) یا «پویایی» یک ویژگی منحصر به فرد دارد: طراحی آنها به‌گونه‌ای است که در حال حرکت یا آماده به حرکت به‌نظر می‌رسند؛ حتی زمانی‌که آنها را پارک کرده‌اید.

این ایده‌ای است که آقای مائِدا و تیمش در آینده بیشتر توسعه خواهند داد. یاسوشی ناکاموتا (Yasushi Nakamuta)، مدیر استودیوی طراحی شرکت یوکوهاما، معتقد است که کودو بیانگر «حرکت و جریانی زنده» است.

برای درک ماهیت کودو، مائدا از فرآیند سنتی طراحی خودرو کمک گرفته است؛ فرآیندی که با طراحی منظم بر مبنای رقابت و توسعه شکل خودرو آغاز می‌شود. ولی جالب اینکه وی در این مرحله نمی‌خواست نتیجه کارش شبیه خودرو باشد.

ایکو مائِدا با تلاش برای ثبت حرکت در یک لحظه و خلق شکلی در لحظه‌ی خاص، که همان منشاء احساسی طرح است، ساخت و توسعه شیناری را آغاز کرد. او برای شروع طرح اولیه به‌جای اینکه از تیم طراحان بین‌المللی‌ استفاده کند و بلافاصله به سراغ طراحی شیناری برود، ابتدا گروهی از متخصصان طراحی و نمونه‌سازی با گِل را در شرکت مزدا انتخاب کرد. وی اهداف اصلی کودو را با تک‌واژه‌هایی که مد نظرش بود برای آنان توضیح داد تا طراحان حالت‌هایی را که برای طراحی خودرو به دنبال آنها بود با گِل درست کنند. این حالت‌ها عبارتند بودند از «سرعت»، «کشش» و « جذابیت و شیفتگی».

آقای ناکاموتا دراین‌باره می‌گوید:

«درنظر داشتیم حس حرکت و قدرت را با حس انرژی که آماده‌ی رهاشدن است خلق کنیم؛ حالتی شبیه چیتای آماده‌ی پریدن یا شمشیرزن ژاپنی (کِندو) آماده برای حمله‌کردن . طراحان و قالبگران ما بهترین‌ها در دنیا هستند. لذا ابتدا طراحان متخصص شکل‌دهی قالب روی گِل را· کنار هم جمع کردیم تا با استفاده از مهارت و صنعتگری آنها کار جدیدی ارائه دهیم.

کار طاقت‌فرسایی بود. ابتدا از طراحان خواستیم ماهیت کودو، یعنی همان حرکت دینامیک و سرعت، را روی گِل طراحی کنند اما نه به شکل بدنه‌ی ماشین.

سپس روی· انتقال ماهیت حرکت‌های چیتا روی گِل تمرکز کردیم.»

در این مرحله بود که مائدا طراحان را با قلم‌ها، ماژیک‌های جادویی و رایانه‌هایشان گردهم آورد. از استودیوهای طراحی مزدا در ژاپن، آمریکا و اروپا خواسته شد تا طرح‌هایی را برای ارائه این خودرو دهند تا به عموم معرفی شود. وی یک کوپه چهار در را به‌عنوان خودروی کودو که باید برای نخستین بار به دنیا معرفی شود انتخاب کرد که برگرفته از حرکت ذاتی مزداست.





این استودیوها روی پیشنهادهایی که دفتر مرکزی پذیرفته بود به‌دقت کار کردند. بازهم از متخصصان کار با قالب‌های گلی خواسته شد تا از میان طرح‌های پیشنهاد شده، طرح یا طراح مورد نظرشان را انتخاب کنند تا با همکاری آنان طرح‌ها را به شکل سه‌بعدی درآورند.

در نهایت یک طرح از میان بقیه انتخاب شد. طرحی که آقای چویانگ دوک··· (Cho Yong Wook) ارائه داد. وی قبلاً با مائدا در پروژه‌ی مزدا 2 همکاری کرده بود.

طرح کلی آقای چو درباره‌ی پیوستگی و کشیدگی اتاق از جلو به سمت عقب بود؛ حرکتی صعودی به طرف عقب خودرو برای ایجاد حالت شکارچی که آماده‌ی پریدن و شکار است. در طرح او چراغ‌ها از چشم انسان یا حیوان الهام گرفته شده است.

وی می‌گوید: «در این خودرو تمایل به دویدن دیده می‌شود. امیدوارم با دیدن این خودرو این حس در شما القا شود که این ماشین زنده است و زیر پوست سرد خود، خون گرمی جریان دارد.»

ایده‌ی آقای چو در اندازه‌ی واقعی به شکل یک ماکت گِلی درآمد و سپس به شکلی باورنکردنی طرح سه‌بعدی آن ‌با جزئیات کامل در رایانه طراحی شد و به طراحان اجازه داد تا شیناری را به شکل خودروی واقعی بسازند. بدین ترتیب، این طراحی‌های سه‌بعدی زیبا و سینمایی ماهیت واقعی خودروی شیناری را نشان داد.

تیم تخصصی خودروسازان با استفاده از ماکت کامل بدنه‌ی گلی و مدل‌های رایانه‌ای· بدنه‌ی نهایی را ساختند. همزمان، مهندسان روی استحکام و زیرساخت‌های خودرو کار کردند. شیناری خودرویی است که معنی واقعی حرکت و پویایی در آن دیده می‌شود، گرچه جزئیات موادِ به‌کار رفته در بدنه‌ی زیبای آن هنوز یک راز است.

در این اثنا، در استودیوی مزدا در ایروین (Irvine) کالیفرنیا، مدیر طراحی درک جنکینز (Derek Jenkins) تیم خود را موظف کرد فضای داخلی را برای خودرو طراحی کنند تا مفهوم kodo را دربرداشته باشد.

او می‌گوید: «سرعت از خطوط گسترده‌ی بلندی ایجاد می‌شود که در بخش بیرونی منعکس می‌شود و نمود پیدا می‌کند. این کشش و زیبایی مدیون صنعتگران و مواد باارزش به‌کار رفته در آن است و این جذابیت از اتاق کشیده و خمیده، سبک، باز و جادار حاصل می شود.»

جولین مونتوس(Julien Montousse)· طراح داخلی فرانسوی با دقت به جمله‌ها و واژه‌های جنکینز گوش داد و پس از درک آن‌ها یک اتاق اسپورت و در عین حال لوکس خلق کرد.

او می‌گوید: «این خودرو سریع، تکنیکی و مدرن است. ما می خواهیم راننده در عین تمرکز کامل روی جاده در هنگام رانندگی، احساس راحتی به‌اندازه‌ی سایر سرنشینان داشته باشد.»

بخش داخلی دست‌ساز این خودرو ترکیبی است از مواد با کیفیت بالا، از آلومینیوم فشرده‌ی به‌کار رفته در ماشین‌های مسابقه‌ای گرفته تا چرم‌های لوکس و چوب‌های مرغوب. تجهیزات به‌کار رفته در شیناری القاکننده‌ی احساس صنعتی و مکانیکی برجسته‌ای است که برگرفته از بهترین ساعتهای سوئیس می باشد.

این خودرو بسیار شیک و در عین حال هوشمند است. تجهیزات ارتباطی داشبورد (HMI)· ‌این خودرو دارای سه ویژگی تجاری، تفریحی و ورزشی است که کاربردهای متفاوتی را با توجه به وضعیت راننده به او ارائه می‌دهد؛ از اینترنت گرفته تا انتخاب موسیقی و کنترل حرکت.

درست مثل قسمت خارجی، مجموعه‌ای از مدل‌های گِلی و دیجیتالی بخش‌های داخلی قبل از مونتاژ دقیق نهایی داخل خودرو ساخته شد.

آقای ناکاموتا می‌گوید: «ما با تیم آمریکایی همکاری بسیار نزدیکی داشتیم و مدل‌های سه‌بعدی را از طرح‌های اولیه‌ی آنها ساختیم و تصاویر دیجیتالی سه‌بعدی تمام بخش‌ها را (تا 200 بخش) طراحی کردیم. ولی بخش داخلی به‌واقع در کالیفرنیا ساخته شد و ما باید بخش داخلی و خارجی را کنار هم قرار می‌دادیم.»

گرچه تیم‌های طراحی در بخش‌های مختلف اقیانوس آرام به‌طور مدام باهم در تماس بودند و بخش داخلی بر مبنای طرح kodo بود، اما لحظه‌ای که قرار شد بخش داخلی و خارجی در کنار هم قرار بگیرند لحظه‌ی پرتنشی· بود. اما آنها به‌طور کامل کنار هم قرار گرفتند و درنهایت شش ماه پس از شروع پروژه، شیناری تکمیل‌شده و موفق به حرکت شد.

ناکاماتو می‌گوید: «احساس بسیار خوبی بود. وقتی شیناری واقعی را دیدیم، متوجه شدیم که رؤیا به حقیقت پیوسته است. ما از سی‌جی‌آی (CGI) (تصویر تولید شده توسط کامپیوتر) ایده‌ی خوبی به‌دست آوردیم؛ اما نتیجه‌ی کار که به‌‌ چشم دیدیم بسیار زیباتر از آن چیزی بود که در ذهن داشتیم.




شیناری؛ مطالعه‌ی حرکتی دائمی

شیناری با درب موتور کشیده‌اش، طراحی اتاق در جهت عقب، سقف کوتاه، سپرهای بزرگ و سطوح تغییریافته به‌گونه‌ای طراحی شده که به‌نظر می‌رسد همواره در حال حرکت است؛حرکتی بسیار سریع. ‌علاوه بر این، اتاق شیناری الهام گرفته از ماشین‌های مسابقه‌ای قرن 21 بوده و به‌گونه ای طراحی شده که گویی مختص راننده است.

فضای لوکس اختصاصی برای مسافران طراحی شده است اما این فضا هیچ‌گونه مزاحمتی برای راننده در حین رانندگی ایجاد نمی کند.


این اتومبیل برای تعویض دنده از Paddle Shifter (تعویض دنده به وسیله دکمه‌های پشت فرمان) استفاده می‌کند و سه وضعیت گوناگون که شامل کار، تفریح و اقتصادی می‌شود برای راندن آن در نظر گرفته شده است.

در این طراحی تازه بدنه اتومبیل کشیده‌تر شده اما قدرتمندتر به نظر می‌رسد. طراحی ویژه چراغ‌ها و ایجاد خطوطی که به چراغ‌های جلو می‌رسند، نشان از سرعت بالای این اتومبیل دارد.

سپرهای بزرگ جلو و عقب اتومبیل به شکلی طراحی شده‌اند که می‌توانند حجم هوا و جریان ورودی آن به زیر بدنه اتومبیل را کنترل کنند.


فضای داخلی اتومبیل به شکلی طراحی شده که فاصله میان راننده و سرنشین جلو بیشتر شود و راننده آزادی عمل و ارتباط قوی‌تری با بخش‌های کنترلی خودرو داشته باشد.


برای این نمونه مفهومی دکمه‌هایی جهت کنترل حرکت چرخ‌ها و هدایت کامل اتومبیل در نظر گرفته شده که تمام هدایت شیناری را به سر انگشت‌های راننده آن خواهد سپرد. این دکمه‌ها که وظیفه ترمز هوشمند و کنترل پایداری حرکت را به عهده خواهند گرفت، در بخش میانی قسمت کنترل و هدایت اتومبیل تعبیه شده‌اند.

مطابق این تصویر به نظر می‌رسد نسل جدیدی از کمربندهای ایمنی برای مزدا شیناری طراحی شده باشند.




بخش هدایت و کنترل این اتومبیل مجموعه‌ای از کنترل‌های آنالوگ و صفحات نمایشی است که اطلاعات را در سه وضعیت گوناگون کار، تفریح و اقتصادی برای راننده نمایش می‌دهند. مطابق صفحه نمایش سرعت حداکثر سرعت این خودرو 280 کیلومتربرساعت خواهد بود. در این فضا دکمه‌ای برای دریافت فوری نامه‌های الکترونیکی نیز تعبیه شده است.




Lamborghini Sesto Elemento 2012

کلوپ 2 ثانیه ای ها


Lamborghini Sesto Elemento 2012



Class : Super Sport


Top speed :393 K/h


0 to 100 Time : 2.5 S


BHP : 787@8200 Rpm


Drivetrain : Awd


Manufacture Year : 2011


Handling : Easy


Value : N/A











فهرست خودروهای وارداتی بالای ۱۰۰ میلیون آذر ماه 90

فهرست خودروهای وارداتی بالای ۱۰۰ میلیون آذر ماه 90



به رغم افزایش واردات خودرو در آذرماه نسبت به ماه های قبل تعداد خودروهای بالای یکصد هزار دلار دراین ماه کاهش یافت.

رکورددار گرانترین خودروی وارداتی در آذرماه یک دستگاه خودروی بی ام و مدل 750LI است که با قیمتی معادل 135 هزار دلار به کشور وارد شده است.

تعداد خودروهای وارداتی در آذرماه به بالغ بر 5304 دستگاه بوده است که بیشترین تعداد خودرو طی ماههای گذشته است ولی در این میان به نظر می رسد به رغم رشد تعداد خودروهای وارداتی فهرست خودورهای بالا 100 هزار دلار در این ماه نسبت به ماههای قبل کاهش پیدا کرده و به 12 دستگاه رسیده است.

در فهرست گرانترین خودروهای وارداتی طی آذرماه به جز یک دستگاه لکسوس باقی خودروها تولید کارخانه های آلمانی بی ام و، بنز و پورشه بوده اند، در جدول زیر بالاترین قیمت دلاری مربوط به خودروی بی ام و 750LI بوده است ولی به دلیل آنکه زمان واردات قیمت دلار در زمان واردات این خودرو 1058 تومان بوده است قیمت ریالی آن از خودروی پورشه پانورامایی که در رتبه دوم قرار دارد ارزان تر است زیرا این خودروی پورشه با دلار 1071 تومانی به کشور وارد شده است.

قابل ذکر است در آذرماه متوسط قیمت دلار ثبت شده برای واردات خودرو معادل 1088 تومان بوده است در حالی که در این ماه قیمت دلار در بازار آزاد معادل 1374 تومان و قیمت دلار رسمی معادل 1094 تومان بوده است.



سیستم انتقال قدرت دو کلاچه (DCT - CVT - PDK)

سیستم انتقال قدرت دو کلاچه (DCT - CVT - PDK)



سیستم انتقال قدرت دو کلاچه :


اکثر مردم این را می دانند که ماشین های موجود با دو سیستم انتقال قدرت متفاوت کار می کنند،یکی سیستم عادی که راننده با فشار دادن پدال کلاچ و با استفاده از دسته تعویض دنده ،دنده را تعویض می کند و دیگری سیستم اتوماتیک است که با استفاده از چند کلاچ و یک مبدل گشتاور و چرخدنده های سیاره ای همه کارهای تعویض دنده را برای راننده انجام می دهد.اما سیستم دیگری مابین این دو وجود دارد که ترکیبی از بهترین ویژگی های هر دو سیستم را فراهم می کند و آن سیستم انتقال قدرت دو کلاچه است که به آن ، سیستم انتقال قدرت شبه اتوماتیک ، سیستم دستی بدون کلاچ یا سیستم دستی انتقال قدرت اتوماتیک شده هم گفته می شود.



البته در زمینه ماشین های مسابقه سیستم های شبه اتوماتیک مانند گیربکس دستی متوالی همواره استفاده شده اند اما در ماشین های معمولی تکنولوژی نسبتا جدیدی است.

در این مقاله خواهیم آموخت که سیستم انتقال قدرت دو کلاچه چگونه کار می کند، و آن را با سیستم های دیگر مقایسه خواهیم کرد و بررسی خواهیم کرد که چرا بعضی آن را سیستم انتقال قدرت در آینده می دانند.


تعویض دنده یکنواخت با حذف شوک shift shock که در سیستم دستی و بعضی از سیستم های اتوماتیک وجود دارد_ حاصل می شود.بهترین حسن DCT ها این است که به راننده این امکان را می دهد تا با توجه به راحتی خود انتخاب کند که خود عمل تعویض دنده را انجام دهد یا کامپیوتر همه کارها را انجام دهد. Audi TT Roadster یکی از چندین مدل Audi که از سیستم انتقال دو کلاچه استفاده می کند. شاید بزرگترین حسن DCT ها صرفه جویی در مصرف سوخت باشد .از آنجایی که در ضمن تعویض دنده انتقال قدرت از موتور به چرخ ها قطع نمی شود مصرف سوخت به صورت قابل ملاحظه ای کاهش می یابد.بعضی از متخصصان می گویند یک سیستم ۶ دنده DCT در مقایسه با یک سیستم اتوماتیک ۵ دنده افزایش ۱۰درصدی بازده نسبی سوخت را بدست می دهد. بسیاری از تولید کنندگان اتومبیل به DCT ها علاقه مند شده اند این در حالی است که تولید کننده گان موتور ها از هزینه ای که باید صرف تغییراتی در خطوط تولید موتور شود نگرانند و این باعث افزایش قیمت ماشین هایی که مجهز به DCT هستند می شود و ممکن است خریداران آگاه را از خرید این ماشین ها منصرف کند. به علاوه امروزه تولید کنندگان بیشتر در تکنولوژی های مربوط به سیستم های انتقال قدرت متناوب سرمایه گذاری می کنند.یکی از موارد مورد توجه سیستم تعویض دنده پیوسته است  CVT.CVT یکی از انواع سیستم های اتوماتیک است که از یک سیستم پولی و یک تسمه ویا یک زنجیر به منظور تنظیم نسبت چرخ دنده ها استفاده می کند.CVT ها همچنین شوک هنگام تعویض دنده را هم کاهش می دهند و بازده سوخت را به میزان قابل ملاحظه ای افزایش می دهند اما CVT ها نمی توانند نسبت به گشتاورهای بالای مورد نیاز در ماشین های با توان بالا پاسخگو باشند.DCT ها این مشکلات را ندارند و برای اتومبیل های با توان بالا ایدآل هستند.در اروپا، جایی که سیستم دستی بیشتر به خاطر عملکرد خوب و بازده سوخت مناسب ترجیح داده می شود پیش بینی می شود که DCT ها ۲۵% بازار را به خود اختصاص دهند و تنها یک درصد از محصولات اروپای غربی تا سال ۲۰۱۲ مجهز به CVT خواهند بود. حال به تاریخچه و آینده DCT ها خواهیم پرداخت. سیستم انتقال قدرت دو کلاچه،گذشته حال و آینده فردی که گیربکس اتوماتیک را ابداع کرد یکی از پیشگامان مهندسی خودرو بود. آدولف کگرس(Adolphe Kgresse) بیشتر به خاطر ماشین های نظامی (half track) معروف است.نوعی از ماشین هایی که مجهز به چرخهای خاصی هستند و امکان رانندگی در هر نوع ناهمواری زمین را فراهم می کنند.در سال ۱۹۳۹ کگرس طرح استفاده از سیستم دو کلاچه را مورد توجه قرار داد و امیدوار بود در خودرو افسانه ای مخصوص بکسل سیتروئن به کار رود اما متأسفانه شرایط ناسازگار تجاری مانع پیشرفت بیشتر در این زمینه شد. هم Audi هم Porsche مفهوم دو کلاچه را در طرح های خود مد نظر قرار دادند هرچند که استفاده این شرکت ها از سیستم دو کلاچه تنها به ماشین های مسابقه محدود شد. Porsche Dual Klutch یا PDK شامل مدل های مسابقه ای ۹۵۶ و ۹۶۲ C بودند.در سال ۱۹۸۶ پورشه ۹۶۲ در مسابقه ۱۰۰۰ کیلومتری مونزا (Monza) که بین خودروهای نمونه اولیه در سطح جهان برگزار می شود موفق به کسب مقام اول شد. این اولین برد اتومبیل های مجهز به PDK نیمه اتوماتیک بود. این مدل به وسیله پدال عمل تعویض دنده را انجام می داد. Audi هم در سال ۱۹۸۵ تاریخ ساز شد، زمانی که یک ماشین کواترو S۱ مجهز به سیستم انتقال قدرت دو کلاچه در مسابقه بالا رفتن از تپه از یک کوه به ارتفاع ۴۳۰۰ متر بالا رفت و موفق به کسب مقام اول شد. Porsche ۹۶۲ تا سال های اخیر ماشین های مجهز به سیستم دو کلاچه وارد بازار نشدند طبق اجازه نامه BorgWarnerشs DualTronic فلکس واگن از پیشگامان سیستم انتقال قدرت دو کلاچه است.


سیستم انتقال دو کلاچه کار دو گیربکس سیستم دستی را با هم انجام می دهد.برای درک بهتر این موضوع بهتر است طریقه کارکرد گیربکس دستی معمولی را مرور کنیم. وقتی که راننده می خواهد دنده را به وسیله دسته دنده عوض کند باید ابتدا پدال کلاچ را فشار دهد در این سیستم کلاچ رابطه بین موتور و گیربکس را قطع می کند و از انتقال قدرت به چرخها جلوگیری می کند سپس راننده با دست و به وسیله دسته دنده ،دنده جدیدی را انتخاب می کند در ضمن این کار حلقه دندانه دار شده ای از یک چرخدنده به چرخدنده با اندازه متفاوت حرکت می کند.وسایلی که همزمانساز (synchronizer) نامیده می شوند دنده ها را قبل از اینکه با هم درگیر شوند هم سرعت می کند تا از خرد شدن چرخدنده ها جلوگیری شود.وقتی که چرخدنده جدید درگیر شد راننده پدال کلاچ را رها می کند.با این کار دوباره موتور به گیربکس وصل می شود و نیرو دوباره به چرخها منتقل می شود.

پس در یک سیستم انتقال قدرت دستی معمولی جریان دایمی قدرت از موتور به چرخها وجود ندارد. قطع وصل شدن جریان قدرت پدیده ای را به نام shift shock یا torque interrupt به وجود می آورد. اگر راننده کار آزموده نباشد سرنشینان ماشین در ضمن تعویض دنده به جلو و سپس به عقب پرتاب می شوند.





یک گیربکس دو کلاچه از دو کلاچ استفاده می کند و در عین حال پدال کلاچ ندارد ،کنترل گرهای الکترونیکی و هیدرولیکی پیچیده ای کلاچ ها را کنترل می کنند در سیستم انتقال قدرت اتوماتیک هم اینگونه است.درDCT(سیستم انتقال قدرت دو کلاچه) کلاچ ها مستقل از هم عمل می کنند.یک کلاچ چرخدنده های فرد را کنترل می کند و دیگری چرخدنده های زوج را.با استفاده از این شیوه دنده بدون قطع جریان نیرو از موتور به چرخها عوض می شود.این سیستم به شکل زیر عمل می کند:


رانندگان می توانند حالت اتوماتیک کامل را برای ماشین خود انتخاب کنند و تمام وظایف تعویض دنده را به کامپیوتر محول کنند.در این حالت رانندگی بسیار شبیه به رانندگی با ماشین مجهز به گیربکس اتوماتیک است چون DCT به ترتیب یک چرخدنده را خارج و دیگری را درگیر می کند شوک هنگام تعویض دنده (shift shock) کاهش می یابد و مهمتر از همه تعویض دنده تحت نیرو انجام می گیرد یعنی یک جریان قدرت ثابت و پایدار بین موتور و چرخ ها وجود خواهد داشت.

یک ساختار مبتکرانه متشکل از دو شفت با جدا کردن چرخدنده های فرد و زوج تمام موارد فوق را ممکن می سازند.در قسمت بعد مطالبی را در مورد این دو شفت خواهیم آموخت.


شفت های سیستم انتقال قدرت دو کلاچه:


یک شفت دو قسمتی در مرکز DCT قرار دارد.بر خلاف گیربکس های دستی معمولی که همه چرخدنده ها روی یک شفت ورودی قرار دارند ،DCT چرخدنده های زوج و فرد را به وسیله دو شفت ورودی از هم جدا می کند.این چگونه ممکن است؟ شفت خارجی به صورتی سوراخ شده که محفظه ای را برای شفت داخلی فراهم می کند و شفت داخلی در آن جا می گیرد.شفت خارجی به چرخدنده های دو و چهار وصل است و شفت داخلی به چرخدنده های اول ،سوم و پنجم متصل است.

تصویر زیر ترتیب قرار گیری اجزا را در یک سیستم پنج دنده DCT نشان می دهد.توجه کنید که یک کلاچ چرخدنده های دوم و چهارم را کنترل می کند و کلاچ دیگر به صورت مستقل چرخدنده های اول و سوم و پنجم را کنترل می کند.این همان چیزی است که تعویض برق آسای دنده ها را ممکن می کند و در عین حال قدرت همواره به صورت ثابت یه چرخ ها منتقل می شود. سیستم انتقال اتوماتیک استاندارد نمی تواند این نیاز را برطرف کند زیرا در این سیستم برای تمام چرخدنده ها از یک کلاچ استفاده می شود.



کلاچ های چند صفحه ای


  از آنجایی که سیستم دو کلاچه شبیه سیستم اتوماتیک است شاید فکر کنید که این سیستم به مبدل گشتاور نیاز داشته باشد چیزی که در سیستم اتوماتیک مورد نیاز است تا قدرت به چرخ ها منتقل شود در حالی که DCT به مبدل گشتاور نیاز ندارد.به جای آن DCT هایی که هم اکنون در بازارند از کلاچ های چند صفحه ای خیس استفاده می کنند.کلاچ خیس کلاچی است که اجزای کلاچ را در مایعی شست و شو می دهد تا هم اصطکاک کم شود هم از گرمای تولید شده بکاهد.تولید کنندگان در حال توسعه DCT های با کلاچ خشک هستند درست مانند سیستم های دستی.اما ماشین هایی که مجهز به DCT هستند از کلاچ خیس استفاده می کنند. بسیاری از موتور سیکلت ها از یک کلاچ چند صفحه ای استفاده می کنند.



درست همانند مبدل گشتاور ،کلاچ چند صفحه ای از فشار هیدرولیکی برای به حرکت در آوردن چرخدنده ها استفاده می کند.مایع کار خود را در داخل پیستون کلاچ انجام می دهد_در شکل بالا مشخص است_وقتی که کلاچ درگیر می شود فشار هیدرولیکی داخل پیستون فنر های حلقه شده را تحت فشار قرار می دهد.با این کار یک دسته از صفحه های کلاچ و دیسکهای اصطکاکی به صفحه فشار که ثابت است فشرده می شوند.دیسکهای اصطکاکی دارای دندانه های داخلی هستند و به گونه ای طراحی شده اند که با دندانه های روی غلطکهای کلاچ درگیر شوند و این غلطکها هم به نوبه خود با چرخدنده هایی که نیرو را انتقال می دهند درگیر می شوند.سیستم انتقال قدرت دو کلاچه خشک آ او دی(Audi) ،هم یک فنر حلقه ای کوچک هم یک فنر بزرگ میانی دارد.





به منظور آزاد کردن کلاچ ،از فشار روغن درون پیستون کاسته می شود.با این کار فنر های پیستون که اعمال فشار روی مجموعه کلاچ و صفحات فشار را ممکن می کنند به حالت آزاد بر می گرد.

معایب و مزایای سیستم انتقال قدرت دو کلاچه :

خوشبختانه قبلا مشخص شد که چرا DCT ها را جزو سیستم های انتقال قدرت دستی اتوماتیک شده می دانند.در اصل DCT دقیقا مانند سیستم دستی کار می کند.این سیستم شامل شفت ورودی شفت جانبی در محفظه چرخدنده ها ،هماهنگ کننده ها و کلاچ است تنها چیزی که ندارد پدال کلاچ است چون سیستم های هیدرولیکی و سیم پیچ ها کار تعویض دنده را انجام می دهند. حتی در این حالت نیز راننده می تواند با استفاده از دکمه یا دسته تعویض دنده تعیین کند که سیستم چه موقع عمل کند.

با توجه به اینکه رفتن به دنده بالاتر ظرف 8 میلی ثانیه انجام می گیرد پس رانندگان در ضمن تعویض دنده یکی از چندین محاسن DCT ها را تجربه خواهند کرد و آن هم شتابگیری دینامیک و پیوسته آن است.تعویض دنده یکنواخت با حذف شوک- shift shock _که در سیستم دستی و بعضی از سیستم های اتوماتیک وجود دارد_ حاصل می شود.بهترین حسن DCT ها این است که به راننده این امکان را می دهد تا با توجه به راحتی خود انتخاب کند که خود عمل تعویض دنده را انجام دهد یا کامپیوتر همه کارها را انجام دهد.


 Audi TT Roadster یکی از چندین مدل Audi که از سیستم انتقال دو کلاچه استفاده می کند.



شاید بزرگترین حسن DCT ها صرفه جویی در مصرف سوخت باشد .از آنجایی که در ضمن تعویض دنده انتقال قدرت از موتور به چرخ ها قطع نمی شود مصرف سوخت به صورت قابل ملاحظه ای کاهش می یابد.بعضی از متخصصان می گویند یک سیستم 6 دنده DCT در مقایسه با یک سیستم اتوماتیک 5 دنده افزایش 10درصدی بازده نسبی سوخت را بدست می دهد.

بسیاری از تولید کنندگان اتومبیل به DCT ها علاقه مند شده اند این در حالی است که تولید کننده گان موتور ها از هزینه ای که باید صرف تغییراتی در خطوط تولید موتور شود نگرانند و این باعث افزایش قیمت ماشین هایی که مجهز به DCT هستند می شود و ممکن است خریداران آگاه را از خرید این ماشین ها منصرف کند.

به علاوه امروزه تولید کنندگان بیشتر در تکنولوژی های مربوط به سیستم های انتقال قدرت متناوب سرمایه گذاری می کنند.یکی از موارد مورد توجه سیستم تعویض دنده پیوسته است ( CVT ).CVT یکی از انواع سیستم های اتوماتیک است که از یک سیستم پولی و یک تسمه ویا یک زنجیر به منظور تنظیم نسبت چرخدنده ها استفاده می کند.CVT ها همچنین شوک هنگام تعویض دنده را هم کاهش می دهند و بازده سوخت را به میزان قابل ملاحظه ای افزایش می دهند اما CVT ها نمی توانند نسبت به گشتاورهای بالای مورد نیاز در ماشین های با توان بالا پاسخگو باشند.

DCT ها این مشکلات را ندارند و برای اتومبیل های با توان بالا ایدآل هستند.در اروپا ، جایی که سیستم دستی بیشتر به خاطر عملکرد خوب و بازده سوخت مناسب ترجیح داده می شود پیش بینی می شود که DCT ها 25% بازار را به خود اختصاص دهند و تنها یک درصد از محصولات اروپای غربی تا سال 2012 مجهز به CVT خواهند بود.

حال به تاریخچه و آینده DCT ها خواهیم پرداخت.


سیستم انتقال قدرت دو کلاچه،گذشته حال و آینده


فردی که گیربکس اتوماتیک را ابداع کرد یکی از پیشگامان مهندسی خودرو بود. آدولف کگرس(Adolphe Kégresse) بیشتر به خاطر ماشین های نظامی (half-track) معروف است.نوعی از ماشین هایی که مجهز به چرخهای خاصی هستند و امکان رانندگی در هر نوع ناهمواری زمین را فراهم می کنند.در سال 1939 کگرس طرح استفاده از سیستم دو کلاچه را مورد توجه قرار داد و امیدوار بود در خودرو افسانه ای مخصوص بکسل سیتروئن به کار رود اما متاسفانه شرایط ناسازگار تجاری مانع پیشرفت بیشتر در این زمینه شد.

هم Audi هم Porsche مفهوم دو کلاچه را در طرح های خود مد نظر قرار دادند هرچند که استفاده این شرکت ها از سیستم دو کلاچه تنها به ماشین های مسابقه محدود شد. Porsche Dual Klutch یا PDK شامل مدل های مسابقه ای 956 و 962 C بودند.در سال 1986 پورشه 962 در مسابقه 1000 کیلومتری مونزا (Monza) که بین خودروهای نمونه اولیه در سطح جهان برگزار می شود موفق به کسب مقام اول شد. این اولین برد اتومبیل های مجهز به PDK نیمه اتوماتیک بود . این مدل به وسیله پدال عمل تعویض دنده را انجام می داد. Audi هم در سال 1985 تاریخ ساز شد ، زمانی که یک ماشین کواترو S1 مجهز به سیستم انتقال قدرت دو کلاچه در مسابقه بالا رفتن از تپه از یک کوه به ارتفاع 4300 متر بالا رفت و موفق به کسب مقام اول شد.


Porsche 962


تا سال های اخیر ماشین های مجهز به سیستم دو کلاچه وارد بازار نشدند طبق اجازه نامه BorgWarner's DualTronic فلکس واگن از پیشگامان سیستم انتقال قدرت دو کلاچه است. ماشین های اروپایی که از این سیستم استفاده کرده اند شامل مدل های زیر است:

Volkswagen Beetle Golf Touran Jetta Audi TT A3

Toledo Leon Octavia Skoda Altea Seat


Volkswagon Jetta 2.0


 فورد دومین تولید کننده سیستم های انتقال قدرت دوگانه است که این کار با همکاری فورد اروپا و سرمایه گذار 50/50 خود تولید کننده سیستم انتقال قدرت_جتراگ فورد (GETRAG_FORD) انجام می پذیرد.این شرکت یک سیستم دو کلاچه شش دنده را تحت عنوان سیستم پاور شیفت (Powershift) در سال 2005 در نمایشگاه بین المللی فرانکفورت به نمایش گذاشت با این وجود محصولات آنها دو سال بعد به اولین نسل پاور شیفت ها مجهز شدند.




I3 و I8 دو مدل جدید هیبریدی و الکتریکی BMW

 I3 و I8 دو مدل جدید هیبریدی و الکتریکی  BMW


این دو خودرو قبل از این با نام Mega city و Efficient dynamics شناخته می شدند. این اولین سری از خودروهای BMW است که با کدi وارد بازار می شوند. این دو خودرو در برنامه ریزی تولید BMW در سال 2013 قرار دارند که البته به نظر کارشناسان با توجه به امکانات و ظاهرشان برای سال 2013 بسیار پیشرفته به نظر می رسند.



I3

مدل کوچکتر که برای تردد شهری طراحی گردیده و یک هاچبک سری B 5 درب به حساب می آید. I3 از نظر طراحی بسیار شبیح به مدل دیگر یعنی i8 است. مخصوصاً با توجه به دربهای شفاف و سیستم و جنس شاسی که از تکنولوژی CFRP سود میبرد. این شاسی در سال گذشته تستهای مربوطه را گذرانده و به نتایج خوبی نیز دست یافته است. شاسی این خودرو به صورت ترکیبی از آلمینیوم و فیبر کربن است که انقلابی در زمینه ایمنی ایجاد کرده است. این شاسی به قدری مستحکم است که حتی با حذف ستون B در این خودرو از مقاومت بدنه کاسته نمی شود.



I3 در واقع دارای تفاوتهای اساسی با رقبا بوده و به نظر می رسد متعلق به زمان آینده می باشد. ستون A در این خودرو بسیار شیب تندی داشته و در قسمت عقب نیز ستون C بسیار نازک طراحی گردیده است. البته هنوز معلوم نیست که آیا این خودرو با همین ظاهر روانه بازار خواهد گردید یا خیر.



با این حال گفته ها حاکی از آن است که دربهای جانبی و درب عقب به همراه ستون B در این خودرو بدون تغییر در نمونه تولیدی نیز باقی خواهند ماند. سیستم شاسی نیز از بخشهای اصلی این خودرو خواهد بود که با توجه به سبکی این شاسی وزن خودرو نسبت به رغبا بیش از 100 کیلو گرم سبک تر گردد. این شاسی 50 درصد شاسی فولادی وزن دارد ولی بیش از 30 درصد از شاسی فولادی قوی تر است.



موتور این مدل یک موتور الکتریکی است بر پایه موتور MINI.E که با بهسازی های انجام شده از نظر ابعاد کوچکتر گردیده و در عوض نیرو و گشتاور بیشتری تولید می نماید. یک موتور کوچک مزیتش آن است که میتواند با هر بار شارژ مسافت بیشتری را بپیماید.قدرت این موتور رقم قابل توجه 170 اسب بخار است و گشتاور تولیدی این موتور نیز 184 پاوند فوت است. این موتور در برآمدگی عقب خودرو جاسازی شده که به گفته مقامات BMW به دلیل حجم کم فضای زیادی از سرنشینان نمی گیرد. البته فضای صندوق بار این خودرو تنها 200 لیتر است که از تمامی رقبا کمتر است.



باتری ارزان قیمت یون لیتیوم این خودرو که مانند مدلهای سلول سوختی مرسدس در کف خودرو جاسازی گردیده اند میتواند شعاع حرکتی معادل 120 تا 160 کیلومتر را به این خودرو بدهد. البته شارژ کامل این باتری توسط یک سوکت استاندارد 6 ساعت به طول می انجامد که البته میتوان با یک سوکت شارژ سریع در مدت 1 ساعت باطری این خودرو را 80 درصد شارژ نمود. این باطری با قیمت ارزانش میتواند تا حدی قیمت بالای شاسی را جبران نماید.



این خودرو با توجه به موتور فوق العاده ای که دارد میتواند شمارا به تعجب بیندازد. این خودرو میتواند از سکون کامل ظرف مدت 7.9 ثانیه سرعتش را به 100 کیلومتر بر ساعت برساند و حد اکثر سرعت این خودرو نیز به خواطر کاهش مصرف انرژی به 150 کیلومتر بر ساعت محدود گردیده است.



البته امکان دارد که این خودرو مجهز به یک موتور کوچک گردد که با گرداندن یک ژنراتور باطری ها را شارژ نماید تا شعاع حرکتی خودرو افزایش یابد. این سیستم که رکس نام دارد سیستمی هوشمند است که مصرف سوخت بسیار پایینی داشته و آلایندگی آن بسیار کمتر از گونه های دیگر است.







در مقام مقایسه خودروی i8 قابل تصور تر از i3 است. زیرا این خودرو یک اسپرت با دینامیک مثال زدنی و 2+2 نفره است که شاسی آن از تکنولوژی CFRP استفاده می نماید و متور الکتریکی چرخهای جلو را به حرکت در می آورد در حالی که چرخهای عقب توسط یک موتور بنزینی 1.5 لیتری به حرکت در می آیند.

<;br />


این موتور بنزینی بر خلاف موتور مدل Vision ED که از یک موتور 1.5 لیتری توربو دیزل استفاده می نمود از یک موتور توربو بنزینی استفاده میکند. این موتور با قدرت 220 اسب بخار و گشتاور 221 پاوند فوت به همراه یک موتور الکتریکی به قدرت 129 اسب بخار و گشتاور 184 پاوند فوت میتواند به صورت سری قدرتی معادل 349 اسب بخار و گشتاور 405 پاوند فوت تولید نماید تا راننده قادر باشد این خودرو را از سکون کامل در مدت 4.6 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برساند و سرعتش را در نهایت به سرعت محدود شده 250 کیلومتر بر ساعت برساند.




البته مسافت قابل پیمایش توسط موتور الکتریکی در این خودرو تنها 20 مایل است. موتور بنزینی این خودرو در هر کیلومتر تنها 66 گرم CO2 تولید می نماید که بین خودروهای پاک دسته بندی می گردد.



مشخصات دو خودرو به شرح زیر است:











HD Photo














مشخصات فنی رنو مگان

مشخصات فنی رنو مگان





طراحی داخلی


طراحی مدرن و فضای دلباز ، لذت رانندگی یک خودروی راحت سفری را فراهم می کند. به دنیای مگان خوش آمدید. خطوط ناب و ترکیب صندلی ها و کنترل های ارگونومی، ظرافت در طراحی و کیفیت بالای مواد به کار رفته احساس دلپذیری در شما ایجاد می کنند.
خود را به آرامش این محیط خوشایند و فریبنده بسپارید. وضعیت استقرار راننده، در قالبی مدرن و ساده، انسان را به رانندگی دعوت می کند. وضعیت دلپذیر رانندگی تمام توجه و حواس شما را در اختیار می گیرد. با افزایش فاصله محورهای جلو و عقب، صندلی های عقب از فضایی گسترده و راحت برخوردارند. از رانندگی لذت ببرید!

ظرافت درطراحی

هنگامی که می نشینید، اولین فکری که به ذهن می آید: "پویایی، تحرک و طراحی منحصر به فرد خطوط بیرونی بدنه می باشد". احساسی دلپذیر، ناب واستثنائی. خطوط پویا و سیال بدنه خودروی مگان، نویدبخش احساسی از لذت و قدرت است که در داخل خودرو به کمال خود می رسد! وضعیت دلپذیر رانندگی توجه شما را جلب می کند. طراحی ارگونومی شما را قادر می سازد تا به معنای واقعی از سفر لذت ببرید. سیستم تهویه هوا، مطلوب ترین دمای مورد نظر شما را تامین می کند. خود را به سکوت درون خودرو بسپارید.

ایمنی

امکانات و تجهیزات هوشمند خودروی مگان ایمنی را تضمین می کنند. پرتوی قدرتمند و یکپارچه چراغ های سفارشی هالوژن، دید جلو را بهبود می بخشند.
سرعت برف پاک کن ها به طور خودکار با حجم ریزش باران تنظیم می شود.
رنو در موقعیت های خطرناک، برای پیشگیری از بحران، سطحی استثنایی از ایمنی را در سه گام ارائه می کند: پیشگیری، اصلاح و محافظت. در زمان ترمز اضطراری، چراغ ها برای هوشیار نگه داشتن شما شروع به چشمک زدن می کنند.
همراه مگان با آرامش خاطر رانندگی کنید.

ایمنی

با خودروی مگان، اختیار جاده کاملا در دستان شماست. ترمزها قدرتمند و ایمن هستند. سیستم ABS ، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز در چرخ ها EBV و سیستم کمکی ترمز، همگی موجب بهبود کارآیی دیسک های ترمز در چهار چرخ می باشند.
ثبات و کنترل روی جاده بی مانند است.

ایمنی

مگان شما را در هر کجای خودرو که نشسته باشید محافظت می کند. قبل از هر چیز، تغییر شکل و جمع شدن چارچوب بدنه در زمان تصادم، کاملا برنامه ریزی شده است، قسمت اعظم فشار ناشی از تصادم در بدنه جذب شده وبدین ترتیب از آسیب به سرنشینان جلوگیری خواهد شد. سیستم محافظت رنو SRP ، به دنبال آن از همه سرنشینان محفاظت می کند. این سیستم به کیسه های هوای قابل تنظیم در جلوی خودرو و سیستم Dual Pretentioner در کمربندهای ایمنی جلو مجهز می باشد. مگان همچنین به کیسه های هوای جلو و جانبی، کیسه های هوای جلو و پرده ای و تنظیم کننده فشار در هر پنج صندلی مجهز است که حفاظت بی مانند را برای تمامی سرنشینان به ارمغان می آورند. مگان در مجموع به 6 کیسه هوا مجهز می باشد!

کارت کلید رنو

مگان با بهره بردن از فن آوری جدید، امکاناتی را در این رده از خودروها ارائه می کند که تا قبل از این دیده نشده است. یکی از هوشمندانه ترین این امکانات "کارت کلید رنو" است. کافی است تا این کارت را داخل کارت خوان کرده و دکمه استارت را همراه با گرفتن پدال کلاج یا ترمز فشار دهید تا موتور خودرو روشن شود. مگان به سیستم ضد سرقت خودرو(immobolizer )مجهز است که مانع از ربوده شدن خودرو می شود.

چراغ همراه تا منزل

مهندسان و طراحان رنو مفاهیم و نوآوری های جدیدی را ارائه کرده اند تا آسایش شما را بهبود بخشند که یکی از این نوآوری ها چراغ "همراه تا منزل" نام دارد. این امکان جدید راننده را قادر می سازد تا پس از خاموش کردن موتور، و خارج شدن از خودرو چراغ های جلو را به طور موقت (30 ثانیه الی 2 دقیقه) روشن نگاه دارد و به این ترتیب با سهولت بیشتری راه خود را در تاریکی پیدا می کنید.

درب باک بنزین با درپوش باک یکپارچه

سوپاپ هوادار که به راحتی و با داخل کردن دهانه لوله بنزین داخل محفظه باز می شود. به این ترتیب بنزین نه روی شما می ریزد و نه سر ریز می گردد، آنچنان که به طور معمول و در هنگام پیچاندن درپوش محفظه بنزین اتفاق می افتد.




مشخصلت فنی مگان مدل2000



کمپانی :


شرکت خودرو سازی رنو فرانسه از برترین خودرو سازان جهان می باشد . رنو در اروپای غربی و ترکیه از محبوبیت خاصی بر خوردارست و از پر فروش ترین خودرو سازان اروپا محسوب می شود ، حضور کمپانی رنو در مسابقات فرمول یک و دو سال قهرمانی گرند پریکس به رانندگی فرناندو آلنسوی اسپانیائی از نشانه های توانمندی کمپانی رنو در دانش فنی خودرو می باشد . همچنین مشارکت رنو در کمپانی های دیگر که باعث ارتقاء آنها شده همچون نیسان از دیگر برگ های برنده رنو می باشد .


طراحی بدنه :


با استفاده از متدهای نوین در طراحی بدنه ، حفظ آیرودینامیک و ایمنی و همچنین زیبائی در کنار هم ، استفاده از خطوط بر جسته و زیبا که نمای اسپرت و مدرن به مگان داده ، طرح کشیده چراغ های جلو نیز چهره ای پر قدرت و اسپرت برای این خودرو ایجاد کرده .
کشیدگی بیضی هالوژن ها زیبائی و دید مناسب در شب را برای مگان پدید آورده .
چراغ های عقب با قابلیت دید از سه زاویه ( پشت / کنار / بالا ) استفاده از رینگ 16 اینچ آلمینیومی پنج پره در چرخ ها نمای جانبی خودرو را نیز اسپرتی کرده و به خنک کنندگی و جریان هوا در چرخ ، بدون ایجاد مقاوت در مقابل باد کمک کرده . همچنین استفاده از آرم رنو در وسط جلو پنجره مگان را پر قدرت و اصیل نمایش می دهد . استفاده از تیغ برف پاک کن مسطح بخاطر حداقل جلوگیری از دید با لبه های تثبیت کننده در باد و بارندگی ، استفاده از درپوش و درب باک بنزین یک پارچه به منظور سهولت در سوخت گیری ، گم نشدن درب باک و وجود دریچه ورودی باک به منظور جلوگیری از ورود آلودگی به داخل باک و همین طور ورود هوا که باعث تبخیر و اسراف بنزین می شود .


طراحی داخلی :


فضای داخل مگان احساس امنیت و آرامش را به سر نشین القا می کند ، داشبرد با دسترسی آسان به کلید ها و دید مناسب ، وجود نمایشگر های خوانا ، استفاده از تو دوزی پارچه با طرح ( کارما ) ، غربیلک فرمان با روکش چرم ، طراحی اهرم ترمز دستی با الهام از کابین خلبان ، وجود فضائی دربدار در زیر پای راننده جهت نگه داری اسناد و فضاهائی ما بین صندلی و داخل درب ها و زیر دستی به همراه محفظه ای بین صندلی عقب وجود محفظه نگه داری دربدار در طاقچه عقب خودرو. استفاده از کارت کلید جهت باز و بسته کردن درب ها و استارت خودرو ، نمایشگر اطلاعات سفر جهت اطلاع از میزان مصرف سوخت و محاسبه مسافتی که با مقدار سوخت در باک می توان طی کرد و.. سیستم ایر کاندیشن با کنترل دما به صورت الکترونیکی .

ایمنی :


رنو مگان از بالاترین سطح ایمنی برخوردار بوده و در اروپای غربی در گروه برترین هاست ، گروه مگان موفق به دریافت ۵ ستاره ایمنی از موسسه Euroncap شده . از حیث ایمنی فعال طراحی ایمن اتاق ، ترمز با سیستم ABS و EBA + EBV و در ایمنی غیر فعال کمربند های (double pre tension ) ایمنی با کپسول قفل شونده و ایربگ ها . لازم بذکر است ایمنی فعال مجموعه بازدارنده از تصادف می باشد و ایمنی غیر فعال مجموعه ایمن سازی بعد از تصادف می باشد . با استفاده از مواد پلیمری در بعضی از قسمت های بدنه مانند گلگیر ها جذب ضربه ناشی از تصادف نیز بیشتر از نوع فلزی انجام می شود . غربیلک فرمان نیز در تصادفات شدید ، قابلیت شکست از چند نقطه و حداقل آسیب رسانی به مچ دست و سر و صورت راننده را دارد .


ارگونومی :


ارگونومی مگان 2000 مطابق با متد های روز می باشد و 8 امتیاز را از مجموع 10 امتیاز به راحتی کسب می کند .


موتور :


موتور 2000 سی سی DOHC با 16 ولو توان خروجی 136 اسب بخار در 5500 دور و رسیدن به سرعت نهائی 195 کیلومتر در ساعت را در مگان 2 لیتری داراست . میزان آلایندگی مطابق با استاندارد EURO III و مصرف ترکیبی 7.5 لیتر در هر 100 کیلو متر می باشد .


گیربکس :


گیربکس 4 سرعته اتومات با امکان تعویض دستی ( تیپ ترونیک ) و تطبیق با شرایط مسیر حرکت و نحوه رانندگی مانند لغزندگی در برف و رانندگی اسپرتی .


ساسپنشن :


جلو : مک فرسون با میله های پیچشی به جهت تثبیت پایداری ، عقب : اکسل با اتصال چند گانه و استفاده از میله پیچشی و کمک های زاویه دار .


فرمان :


EHPS : رنو مگان برای ایجاد پایداری و فرمان پذیری بهتر در سرعت های بالا از مکانیسم فرمان الکترو هیدرولیک استفاده کرده که بجای پمپ هیدرولیک که دائما ً در تمام شرایط فعال بوده و نیروئی از موتور را هدر می دهد و همچنین باعث ایجاد استهلاک بیشتر در قطعات مربوط می شود از الکترو موتور استفاده کرده بدین صورت که در سرعت های کم و تنها در زمان نیاز که همان زمان گردش فرمان است الکترو موتور متصل به مجوعه فرمان که با نیروی آلترناتور کار می کند فعال شده و در غیر نیاز فعالیتی ندارد ، این مکانیسم در سرعت های بالای ۱۲۰ کیلومتر کاملاً غیر فعال می شود ، وجود حس گر ها وضعیت حرکتی خودرو را از حیث سرعت یا گشتاوری که از گردش فرمان بدست راننده ایجاد می شود به ECU مربوطه انتقال داده و فرمان مناسب شرایط از ECU منجربه فعال شدن الکترو هیدرولیک در شرایط مختلف می شود . این سختی در فرمان در سرعت های بالا باعث انتقال صحیح اطلاعات مسیر حرکت از فرمان به راننده و پاسخ با حساسیت بالا از راننده به مجموعه فرمان است که در این میان هیچ نیروی محار نشده ای در مجموعه فرمان وجود ندارد ، در مدل های کامل تر این نوع فرمان ها ، مکانیسم محدود کننده میزان دور فرمان نیز موجودست که مگان فاقد آنست .


ترمز :


جلو : دیسکی خنک شونده ، عقب : دیسکی + سیستم ABSو ترمز اضطراریEBA یا EBV+ Emergency Brake Assistance مکملی است برای ABS و EBD در هنگام ترمزهای شدید این سیستم هیدرو مکانیکی که نیروی ترمز را تا پنجاه درصد ‌افزایش می دهد . با فعال شدن EBA فلاشر خودرو برای اعلام خطر به دیگر خودروها و هوشیار نگه داشتن راننده فعال می شود.


سیستم های پایداری :


رنو مگان 2000 فاقد سیستم های پایداری می باشد

آپشن :


مکانیسم چراغ همراه که بعد از ترک خودرو در صورت فرمان راننده تا ۲ دقیقه روشن است و شما را همراهی می کند
سنسور باران : سرعت برف پاک کن ها به طور خودکار با حجم ریزش باران تنظیم می شود
قابلیت تنظیم چهار جهته فرمان
فضای درب دار زیر پای راننده
در باز کن باک خودرو
گرم کن شیشه عقب
سیستم تهویه مطبوع الکترونیکی
سیستم صوتی حرفه ای دارای 4 بلند گو
کیسه هوای راننده
کیسه هوای جانبی
کیسه هوای سرنشین جلو
قفل مرکزی
سنسور نور
پرده شیشه های درب های عقب
شیشه بالا بر حساس به مانع


تست درایو :


از وقتی که کارت سوئیچ رو تو دستت می گیری متوجه میشی که با یه ماشین مدرن طرفی ، صدای باز شدن درب ، صدای کیفیت و محاسبه است . وقتی روی صندلیش می نشینی کاملا ً بغلت می کنه و همون لحظه یاد شاسی و اجزاء بسیار زیاد صندلی می افتی . فضای خوبی رو در سالن می بینی ، بعد از استارت و آماده شدن برای حرکت با قرار دادن اهرم تعویض دنده در حالت درایو شک گیربکس نشون میده که می خواد حداکثر انتقال نیرو را داشته باشه و این ماشین ۱۳7۰ کیلوئی رو ظرف حدود ۱۳ ثانیه در فشار هوای تهران به ۱۰۰ کیلومتر سرعت می رسونه که این برای یه موتور 2 لیتری با تنفس طبیعی و با گیربکس اتومات روی یه ماشین حداقل ۱۳7۰ کیلوئی که اون زمانی که با اون رانندگی می کردم هم باک پر بود و هم وزن خودم وزن ماشین رو به حدود ۱52۰ کیلو رسونده بود کاملا ً قابل قبوله . با این که انعطاف خیلی خوبی داره اما چیزی از هندلینگ کم نشده . در دورهای بالا مجموعه محرکه خیلی خوب عمل می کنه ، به سختی میشه روش عیب گذاشت ، دید خیلی خوبی در مقابل و طرفین داری ، برای اولین بار که پات رو روی پدال ترمز فشار میدی یه تفاوت اساسی را توی ترمز با ماشین های دیگه حس می کنی ، فرمان پذیری فوقولاده ای داره و کمتر 2 لیتری در ماشین های داخلی پیدا میشه که رقیبش در قابلیت های فرمان پذیری باشه ، فرمان پذیری و ترمزش یه اعتماد خاصی در رانندگی به راننده القا می کنه . دید خوب ، آسایش توی ماشین ، ایمنی بالا ، پایداری و خلاصه همچی در مگان 2000 قابل قابوله جز هزینه های بالای نگه داری که یه وجه مشترک تمام ماشین های اروپائیه و ارتفاع کمی زیاد مگان که احساس خوبی در عین پایداری این خودرو در ویراژ ( هر نوع تغییر مسیر نسبت به مسیر مستقیم ) به ما منتقل نمی کنه . یه وقت فکر نکنید داریم راجع به فراری صحبت می کنیم ، مگان 2000 فقط در کلاس خودش ماشین خوبیه ، یادتون باشه به بهترین ماشین ها هم هیچ وقت صد در صد اعتماد نکنید .



مشخصات فنی مگان مدل 1600


سال ساخت : 1385
کارخانه سازنده : پارس خودرو
مدل : رنو
تریم : مگان
کلاس : متوسط
شکل بدنه :صندوق دار


موتور و قدرت


نوع موتور 1.6 لیتر 4 سیلندر خطی
قدرت موتور 115 اسب بخار در 6000 دوردردقیقه
نیرو محرکه 151 نیوتن متر در4250 دور دردقیقه
سوپاپ 4 عدد در هر سیلندر
قطر سیلندر 80.5×79
ضریب فشردگی 10:1
گیربکس 5 دنده دستی - 4 دنده اتوماتیک


سوخت


ظرفیت مخزن سوخت 60 لیتر
نوع سوخت بنزین
میزان مصرف سوخت در شهر 9.1 لیتر برای هر 100 کیلومتر
میزان مصرف سوخت در بزرگراه 5.6 لیتر برای هر 100 کیلومتر


وزن و ابعاد خارجی


وزن 1270 (کیلوگرم)
طول 4498 (میلی متر)
عرض 1777 (میلی متر)
ارتفاع 1460 (میلی متر)
فاصله دو محور 2686 (میلی متر)
فاصله چرخ های جلو 1518 (میلی متر)
فاصله چرخ های عقب 1514 (میلی متر)


ترمز و انتقال قدرت


استاندارد
سیستم ترمز ABS دارد
نوع انتقال قدرت دیفرانسیل جلو
سیستم کنترل پایداری ندارد
گیربکس : 5 دنده دستی + 1دنده عقب

ابعاد داخلی


تعداد سرنشین 5 (نفر)


امکانات ویژه


تنظیم برقی صندلی راننده ندارد
شیشه برقی دارد
تنظیم برقی فرمان ندارد
در باز کن باک خودرو دارد
گرم کن شیشه عقب دارد
رینگ اسپرت ندارد
سیستم کنترل سرعت ندارد
سیستم تهویه مطبوع دارد
آنتن برقی ندارد


سیستم صوتی


رادیو دارد
ضبط کاست دار ندارد
پخش CD دارد
سیستم تعویض CD ندارد
پخش DVD ندارد


سیستم امنیتی


کیسه هوای راننده دارد
کیسه هوای جانبی دارد
کیسه هوای سرنشین جلو دارد
قفل مرکزی دارد









کلاسهای ساخته شده براین اساس در شرکت رنو فرانسه


















مشخصات فنی نیسان ماکسیما


مشخصات فنی نیسان ماکسیما





سیستم تعلیق
جلو
مستقل(آزاد)مک فرسون با فنرهای حلقوی

 
عقب
محور چند اتصاله



سیستم ترمز

 ترمز جلو  
دیسکی با پره های خنک کننده

 
ترمز عقب
کاسه ای


سیستم سوخت

 
مدل
انژکتوری

 
ظرفیت باک بنزین
70لیتر



رینگ ها و لاستیک ها

اندازه رینگ 
1.2jj-6×15

اندازه لاستیک 
205/65R15


ابعاد


طول کل
4930 میلی متر


عرض کل
1780 میلی متر

 
ارتفاع کل
1435 میلی متر


وزن


وزن خالص ا گیربکس اتوماتیک 
1410 کیلوگرم

 
وزن ناخالص با گیربکس معمولی
1430 کیلوکرم


موتور


نوع کد 
VQ30DE

 


تعداد و ترتیب سیلندرها
 
حجم سیلندرها
2988 سانتی متر مکعب

 
حداکثر قدرت
6400/227hp/rpm


گیربکس معمولی
5 جلو+ یک عقب


گیربکس اتوماتیک
4 جلو + یک عقب



سیستم فرمان

نوع 
شانه ای-هیدرولیکی

نسبت تبدیل کرانویل پینیون
 
گیربکس معمولی
823:1/3

 
کیربکس اتوماتیک
1:789/3