مزدا شیناری خودرویی برای آینده
شیناری خودروی مفهومی جدید و جذاب شرکت مزدا است با ظاهری اسپورت و عضلانی. این خودرو بینشی روشن از طراحی آتی شرکت مزدا را نشان می دهد. خودروی شیناری همچنین· مهارت· و هنر طراحان و سازندگان شرکت مزدا که آن را خلق کردهاند به نمایش میگذارد.
این خودرو علاوه بر اینکه ویژگی جذب و کشش مشتری را دارد حاصل بینشی نو در شرکت مزدا است که یک فرآیند خلاقانه کاملاً جدید را در درون صنعت خودروسازی جهان به وجود آورده است.
این اولین خودروی شرکت مزدا است که با شعار «کودو(Kodo): روح حرکت» عرضه میشود و خالق این زبان جدید مدیر طراحی شرکت مزدا ایکومائِدا·········· (Ikuo Maeda)است.
طرح و فکر مزدا همیشه مطالعهی حرکت بوده است. طرحهای اسپورت مدلهایی نظیر Rx-8 یا مزدا5 با ایدهی طراحی ناگار(Nagar) یا «پویایی» یک ویژگی منحصر به فرد دارد: طراحی آنها بهگونهای است که در حال حرکت یا آماده به حرکت بهنظر میرسند؛ حتی زمانیکه آنها را پارک کردهاید.
این ایدهای است که آقای مائِدا و تیمش در آینده بیشتر توسعه خواهند داد. یاسوشی ناکاموتا (Yasushi Nakamuta)، مدیر استودیوی طراحی شرکت یوکوهاما، معتقد است که کودو بیانگر «حرکت و جریانی زنده» است.
برای درک ماهیت کودو، مائدا از فرآیند سنتی طراحی خودرو کمک گرفته است؛ فرآیندی که با طراحی منظم بر مبنای رقابت و توسعه شکل خودرو آغاز میشود. ولی جالب اینکه وی در این مرحله نمیخواست نتیجه کارش شبیه خودرو باشد.
ایکو مائِدا با تلاش برای ثبت حرکت در یک لحظه و خلق شکلی در لحظهی خاص، که همان منشاء احساسی طرح است، ساخت و توسعه شیناری را آغاز کرد. او برای شروع طرح اولیه بهجای اینکه از تیم طراحان بینالمللی استفاده کند و بلافاصله به سراغ طراحی شیناری برود، ابتدا گروهی از متخصصان طراحی و نمونهسازی با گِل را در شرکت مزدا انتخاب کرد. وی اهداف اصلی کودو را با تکواژههایی که مد نظرش بود برای آنان توضیح داد تا طراحان حالتهایی را که برای طراحی خودرو به دنبال آنها بود با گِل درست کنند. این حالتها عبارتند بودند از «سرعت»، «کشش» و « جذابیت و شیفتگی».
آقای ناکاموتا دراینباره میگوید:
«درنظر داشتیم حس حرکت و قدرت را با حس انرژی که آمادهی رهاشدن است خلق کنیم؛ حالتی شبیه چیتای آمادهی پریدن یا شمشیرزن ژاپنی (کِندو) آماده برای حملهکردن . طراحان و قالبگران ما بهترینها در دنیا هستند. لذا ابتدا طراحان متخصص شکلدهی قالب روی گِل را· کنار هم جمع کردیم تا با استفاده از مهارت و صنعتگری آنها کار جدیدی ارائه دهیم.
کار طاقتفرسایی بود. ابتدا از طراحان خواستیم ماهیت کودو، یعنی همان حرکت دینامیک و سرعت، را روی گِل طراحی کنند اما نه به شکل بدنهی ماشین.
سپس روی· انتقال ماهیت حرکتهای چیتا روی گِل تمرکز کردیم.»
در این مرحله بود که مائدا طراحان را با قلمها، ماژیکهای جادویی و رایانههایشان گردهم آورد. از استودیوهای طراحی مزدا در ژاپن، آمریکا و اروپا خواسته شد تا طرحهایی را برای ارائه این خودرو دهند تا به عموم معرفی شود. وی یک کوپه چهار در را بهعنوان خودروی کودو که باید برای نخستین بار به دنیا معرفی شود انتخاب کرد که برگرفته از حرکت ذاتی مزداست.
این استودیوها روی پیشنهادهایی که دفتر مرکزی پذیرفته بود بهدقت کار کردند. بازهم از متخصصان کار با قالبهای گلی خواسته شد تا از میان طرحهای پیشنهاد شده، طرح یا طراح مورد نظرشان را انتخاب کنند تا با همکاری آنان طرحها را به شکل سهبعدی درآورند.
در نهایت یک طرح از میان بقیه انتخاب شد. طرحی که آقای چویانگ دوک··· (Cho Yong Wook) ارائه داد. وی قبلاً با مائدا در پروژهی مزدا 2 همکاری کرده بود.
طرح کلی آقای چو دربارهی پیوستگی و کشیدگی اتاق از جلو به سمت عقب بود؛ حرکتی صعودی به طرف عقب خودرو برای ایجاد حالت شکارچی که آمادهی پریدن و شکار است. در طرح او چراغها از چشم انسان یا حیوان الهام گرفته شده است.
وی میگوید: «در این خودرو تمایل به دویدن دیده میشود. امیدوارم با دیدن این خودرو این حس در شما القا شود که این ماشین زنده است و زیر پوست سرد خود، خون گرمی جریان دارد.»
ایدهی آقای چو در اندازهی واقعی به شکل یک ماکت گِلی درآمد و سپس به شکلی باورنکردنی طرح سهبعدی آن با جزئیات کامل در رایانه طراحی شد و به طراحان اجازه داد تا شیناری را به شکل خودروی واقعی بسازند. بدین ترتیب، این طراحیهای سهبعدی زیبا و سینمایی ماهیت واقعی خودروی شیناری را نشان داد.
تیم تخصصی خودروسازان با استفاده از ماکت کامل بدنهی گلی و مدلهای رایانهای· بدنهی نهایی را ساختند. همزمان، مهندسان روی استحکام و زیرساختهای خودرو کار کردند. شیناری خودرویی است که معنی واقعی حرکت و پویایی در آن دیده میشود، گرچه جزئیات موادِ بهکار رفته در بدنهی زیبای آن هنوز یک راز است.
در این اثنا، در استودیوی مزدا در ایروین (Irvine) کالیفرنیا، مدیر طراحی درک جنکینز (Derek Jenkins) تیم خود را موظف کرد فضای داخلی را برای خودرو طراحی کنند تا مفهوم kodo را دربرداشته باشد.
او میگوید: «سرعت از خطوط گستردهی بلندی ایجاد میشود که در بخش بیرونی منعکس میشود و نمود پیدا میکند. این کشش و زیبایی مدیون صنعتگران و مواد باارزش بهکار رفته در آن است و این جذابیت از اتاق کشیده و خمیده، سبک، باز و جادار حاصل می شود.»
جولین مونتوس(Julien Montousse)· طراح داخلی فرانسوی با دقت به جملهها و واژههای جنکینز گوش داد و پس از درک آنها یک اتاق اسپورت و در عین حال لوکس خلق کرد.
او میگوید: «این خودرو سریع، تکنیکی و مدرن است. ما می خواهیم راننده در عین تمرکز کامل روی جاده در هنگام رانندگی، احساس راحتی بهاندازهی سایر سرنشینان داشته باشد.»
بخش داخلی دستساز این خودرو ترکیبی است از مواد با کیفیت بالا، از آلومینیوم فشردهی بهکار رفته در ماشینهای مسابقهای گرفته تا چرمهای لوکس و چوبهای مرغوب. تجهیزات بهکار رفته در شیناری القاکنندهی احساس صنعتی و مکانیکی برجستهای است که برگرفته از بهترین ساعتهای سوئیس می باشد.
این خودرو بسیار شیک و در عین حال هوشمند است. تجهیزات ارتباطی داشبورد (HMI)· این خودرو دارای سه ویژگی تجاری، تفریحی و ورزشی است که کاربردهای متفاوتی را با توجه به وضعیت راننده به او ارائه میدهد؛ از اینترنت گرفته تا انتخاب موسیقی و کنترل حرکت.
درست مثل قسمت خارجی، مجموعهای از مدلهای گِلی و دیجیتالی بخشهای داخلی قبل از مونتاژ دقیق نهایی داخل خودرو ساخته شد.
آقای ناکاموتا میگوید: «ما با تیم آمریکایی همکاری بسیار نزدیکی داشتیم و مدلهای سهبعدی را از طرحهای اولیهی آنها ساختیم و تصاویر دیجیتالی سهبعدی تمام بخشها را (تا 200 بخش) طراحی کردیم. ولی بخش داخلی بهواقع در کالیفرنیا ساخته شد و ما باید بخش داخلی و خارجی را کنار هم قرار میدادیم.»
گرچه تیمهای طراحی در بخشهای مختلف اقیانوس آرام بهطور مدام باهم در تماس بودند و بخش داخلی بر مبنای طرح kodo بود، اما لحظهای که قرار شد بخش داخلی و خارجی در کنار هم قرار بگیرند لحظهی پرتنشی· بود. اما آنها بهطور کامل کنار هم قرار گرفتند و درنهایت شش ماه پس از شروع پروژه، شیناری تکمیلشده و موفق به حرکت شد.
ناکاماتو میگوید: «احساس بسیار خوبی بود. وقتی شیناری واقعی را دیدیم، متوجه شدیم که رؤیا به حقیقت پیوسته است. ما از سیجیآی (CGI) (تصویر تولید شده توسط کامپیوتر) ایدهی خوبی بهدست آوردیم؛ اما نتیجهی کار که به چشم دیدیم بسیار زیباتر از آن چیزی بود که در ذهن داشتیم.
شیناری؛ مطالعهی حرکتی دائمی
شیناری با درب موتور کشیدهاش، طراحی اتاق در جهت عقب، سقف کوتاه، سپرهای بزرگ و سطوح تغییریافته بهگونهای طراحی شده که بهنظر میرسد همواره در حال حرکت است؛حرکتی بسیار سریع. علاوه بر این، اتاق شیناری الهام گرفته از ماشینهای مسابقهای قرن 21 بوده و بهگونه ای طراحی شده که گویی مختص راننده است.
فضای لوکس اختصاصی برای مسافران طراحی شده است اما این فضا هیچگونه مزاحمتی برای راننده در حین رانندگی ایجاد نمی کند.
شیناری خودروی مفهومی جدید و جذاب شرکت مزدا است با ظاهری اسپورت و عضلانی. این خودرو بینشی روشن از طراحی آتی شرکت مزدا را نشان می دهد. خودروی شیناری همچنین· مهارت· و هنر طراحان و سازندگان شرکت مزدا که آن را خلق کردهاند به نمایش میگذارد.
این خودرو علاوه بر اینکه ویژگی جذب و کشش مشتری را دارد حاصل بینشی نو در شرکت مزدا است که یک فرآیند خلاقانه کاملاً جدید را در درون صنعت خودروسازی جهان به وجود آورده است.
این اولین خودروی شرکت مزدا است که با شعار «کودو(Kodo): روح حرکت» عرضه میشود و خالق این زبان جدید مدیر طراحی شرکت مزدا ایکومائِدا·········· (Ikuo Maeda)است.
طرح و فکر مزدا همیشه مطالعهی حرکت بوده است. طرحهای اسپورت مدلهایی نظیر Rx-8 یا مزدا5 با ایدهی طراحی ناگار(Nagar) یا «پویایی» یک ویژگی منحصر به فرد دارد: طراحی آنها بهگونهای است که در حال حرکت یا آماده به حرکت بهنظر میرسند؛ حتی زمانیکه آنها را پارک کردهاید.
این ایدهای است که آقای مائِدا و تیمش در آینده بیشتر توسعه خواهند داد. یاسوشی ناکاموتا (Yasushi Nakamuta)، مدیر استودیوی طراحی شرکت یوکوهاما، معتقد است که کودو بیانگر «حرکت و جریانی زنده» است.
برای درک ماهیت کودو، مائدا از فرآیند سنتی طراحی خودرو کمک گرفته است؛ فرآیندی که با طراحی منظم بر مبنای رقابت و توسعه شکل خودرو آغاز میشود. ولی جالب اینکه وی در این مرحله نمیخواست نتیجه کارش شبیه خودرو باشد.
ایکو مائِدا با تلاش برای ثبت حرکت در یک لحظه و خلق شکلی در لحظهی خاص، که همان منشاء احساسی طرح است، ساخت و توسعه شیناری را آغاز کرد. او برای شروع طرح اولیه بهجای اینکه از تیم طراحان بینالمللی استفاده کند و بلافاصله به سراغ طراحی شیناری برود، ابتدا گروهی از متخصصان طراحی و نمونهسازی با گِل را در شرکت مزدا انتخاب کرد. وی اهداف اصلی کودو را با تکواژههایی که مد نظرش بود برای آنان توضیح داد تا طراحان حالتهایی را که برای طراحی خودرو به دنبال آنها بود با گِل درست کنند. این حالتها عبارتند بودند از «سرعت»، «کشش» و « جذابیت و شیفتگی».
آقای ناکاموتا دراینباره میگوید:
«درنظر داشتیم حس حرکت و قدرت را با حس انرژی که آمادهی رهاشدن است خلق کنیم؛ حالتی شبیه چیتای آمادهی پریدن یا شمشیرزن ژاپنی (کِندو) آماده برای حملهکردن . طراحان و قالبگران ما بهترینها در دنیا هستند. لذا ابتدا طراحان متخصص شکلدهی قالب روی گِل را· کنار هم جمع کردیم تا با استفاده از مهارت و صنعتگری آنها کار جدیدی ارائه دهیم.
کار طاقتفرسایی بود. ابتدا از طراحان خواستیم ماهیت کودو، یعنی همان حرکت دینامیک و سرعت، را روی گِل طراحی کنند اما نه به شکل بدنهی ماشین.
سپس روی· انتقال ماهیت حرکتهای چیتا روی گِل تمرکز کردیم.»
در این مرحله بود که مائدا طراحان را با قلمها، ماژیکهای جادویی و رایانههایشان گردهم آورد. از استودیوهای طراحی مزدا در ژاپن، آمریکا و اروپا خواسته شد تا طرحهایی را برای ارائه این خودرو دهند تا به عموم معرفی شود. وی یک کوپه چهار در را بهعنوان خودروی کودو که باید برای نخستین بار به دنیا معرفی شود انتخاب کرد که برگرفته از حرکت ذاتی مزداست.
این استودیوها روی پیشنهادهایی که دفتر مرکزی پذیرفته بود بهدقت کار کردند. بازهم از متخصصان کار با قالبهای گلی خواسته شد تا از میان طرحهای پیشنهاد شده، طرح یا طراح مورد نظرشان را انتخاب کنند تا با همکاری آنان طرحها را به شکل سهبعدی درآورند.
در نهایت یک طرح از میان بقیه انتخاب شد. طرحی که آقای چویانگ دوک··· (Cho Yong Wook) ارائه داد. وی قبلاً با مائدا در پروژهی مزدا 2 همکاری کرده بود.
طرح کلی آقای چو دربارهی پیوستگی و کشیدگی اتاق از جلو به سمت عقب بود؛ حرکتی صعودی به طرف عقب خودرو برای ایجاد حالت شکارچی که آمادهی پریدن و شکار است. در طرح او چراغها از چشم انسان یا حیوان الهام گرفته شده است.
وی میگوید: «در این خودرو تمایل به دویدن دیده میشود. امیدوارم با دیدن این خودرو این حس در شما القا شود که این ماشین زنده است و زیر پوست سرد خود، خون گرمی جریان دارد.»
ایدهی آقای چو در اندازهی واقعی به شکل یک ماکت گِلی درآمد و سپس به شکلی باورنکردنی طرح سهبعدی آن با جزئیات کامل در رایانه طراحی شد و به طراحان اجازه داد تا شیناری را به شکل خودروی واقعی بسازند. بدین ترتیب، این طراحیهای سهبعدی زیبا و سینمایی ماهیت واقعی خودروی شیناری را نشان داد.
تیم تخصصی خودروسازان با استفاده از ماکت کامل بدنهی گلی و مدلهای رایانهای· بدنهی نهایی را ساختند. همزمان، مهندسان روی استحکام و زیرساختهای خودرو کار کردند. شیناری خودرویی است که معنی واقعی حرکت و پویایی در آن دیده میشود، گرچه جزئیات موادِ بهکار رفته در بدنهی زیبای آن هنوز یک راز است.
در این اثنا، در استودیوی مزدا در ایروین (Irvine) کالیفرنیا، مدیر طراحی درک جنکینز (Derek Jenkins) تیم خود را موظف کرد فضای داخلی را برای خودرو طراحی کنند تا مفهوم kodo را دربرداشته باشد.
او میگوید: «سرعت از خطوط گستردهی بلندی ایجاد میشود که در بخش بیرونی منعکس میشود و نمود پیدا میکند. این کشش و زیبایی مدیون صنعتگران و مواد باارزش بهکار رفته در آن است و این جذابیت از اتاق کشیده و خمیده، سبک، باز و جادار حاصل می شود.»
جولین مونتوس(Julien Montousse)· طراح داخلی فرانسوی با دقت به جملهها و واژههای جنکینز گوش داد و پس از درک آنها یک اتاق اسپورت و در عین حال لوکس خلق کرد.
او میگوید: «این خودرو سریع، تکنیکی و مدرن است. ما می خواهیم راننده در عین تمرکز کامل روی جاده در هنگام رانندگی، احساس راحتی بهاندازهی سایر سرنشینان داشته باشد.»
بخش داخلی دستساز این خودرو ترکیبی است از مواد با کیفیت بالا، از آلومینیوم فشردهی بهکار رفته در ماشینهای مسابقهای گرفته تا چرمهای لوکس و چوبهای مرغوب. تجهیزات بهکار رفته در شیناری القاکنندهی احساس صنعتی و مکانیکی برجستهای است که برگرفته از بهترین ساعتهای سوئیس می باشد.
این خودرو بسیار شیک و در عین حال هوشمند است. تجهیزات ارتباطی داشبورد (HMI)· این خودرو دارای سه ویژگی تجاری، تفریحی و ورزشی است که کاربردهای متفاوتی را با توجه به وضعیت راننده به او ارائه میدهد؛ از اینترنت گرفته تا انتخاب موسیقی و کنترل حرکت.
درست مثل قسمت خارجی، مجموعهای از مدلهای گِلی و دیجیتالی بخشهای داخلی قبل از مونتاژ دقیق نهایی داخل خودرو ساخته شد.
آقای ناکاموتا میگوید: «ما با تیم آمریکایی همکاری بسیار نزدیکی داشتیم و مدلهای سهبعدی را از طرحهای اولیهی آنها ساختیم و تصاویر دیجیتالی سهبعدی تمام بخشها را (تا 200 بخش) طراحی کردیم. ولی بخش داخلی بهواقع در کالیفرنیا ساخته شد و ما باید بخش داخلی و خارجی را کنار هم قرار میدادیم.»
گرچه تیمهای طراحی در بخشهای مختلف اقیانوس آرام بهطور مدام باهم در تماس بودند و بخش داخلی بر مبنای طرح kodo بود، اما لحظهای که قرار شد بخش داخلی و خارجی در کنار هم قرار بگیرند لحظهی پرتنشی· بود. اما آنها بهطور کامل کنار هم قرار گرفتند و درنهایت شش ماه پس از شروع پروژه، شیناری تکمیلشده و موفق به حرکت شد.
ناکاماتو میگوید: «احساس بسیار خوبی بود. وقتی شیناری واقعی را دیدیم، متوجه شدیم که رؤیا به حقیقت پیوسته است. ما از سیجیآی (CGI) (تصویر تولید شده توسط کامپیوتر) ایدهی خوبی بهدست آوردیم؛ اما نتیجهی کار که به چشم دیدیم بسیار زیباتر از آن چیزی بود که در ذهن داشتیم.
شیناری؛ مطالعهی حرکتی دائمی
شیناری با درب موتور کشیدهاش، طراحی اتاق در جهت عقب، سقف کوتاه، سپرهای بزرگ و سطوح تغییریافته بهگونهای طراحی شده که بهنظر میرسد همواره در حال حرکت است؛حرکتی بسیار سریع. علاوه بر این، اتاق شیناری الهام گرفته از ماشینهای مسابقهای قرن 21 بوده و بهگونه ای طراحی شده که گویی مختص راننده است.
فضای لوکس اختصاصی برای مسافران طراحی شده است اما این فضا هیچگونه مزاحمتی برای راننده در حین رانندگی ایجاد نمی کند.
این اتومبیل برای تعویض دنده از Paddle Shifter (تعویض دنده به وسیله دکمههای پشت فرمان) استفاده میکند و سه وضعیت گوناگون که شامل کار، تفریح و اقتصادی میشود برای راندن آن در نظر گرفته شده است.
در این طراحی تازه بدنه اتومبیل کشیدهتر شده اما قدرتمندتر به نظر میرسد. طراحی ویژه چراغها و ایجاد خطوطی که به چراغهای جلو میرسند، نشان از سرعت بالای این اتومبیل دارد.
سپرهای بزرگ جلو و عقب اتومبیل به شکلی طراحی شدهاند که میتوانند حجم هوا و جریان ورودی آن به زیر بدنه اتومبیل را کنترل کنند.
فضای داخلی اتومبیل به شکلی طراحی شده که فاصله میان راننده و سرنشین جلو بیشتر شود و راننده آزادی عمل و ارتباط قویتری با بخشهای کنترلی خودرو داشته باشد.
برای این نمونه مفهومی دکمههایی جهت کنترل حرکت چرخها و هدایت کامل اتومبیل در نظر گرفته شده که تمام هدایت شیناری را به سر انگشتهای راننده آن خواهد سپرد. این دکمهها که وظیفه ترمز هوشمند و کنترل پایداری حرکت را به عهده خواهند گرفت، در بخش میانی قسمت کنترل و هدایت اتومبیل تعبیه شدهاند.
مطابق این تصویر به نظر میرسد نسل جدیدی از کمربندهای ایمنی برای مزدا شیناری طراحی شده باشند.
بخش هدایت و کنترل این اتومبیل مجموعهای از کنترلهای آنالوگ و صفحات نمایشی است که اطلاعات را در سه وضعیت گوناگون کار، تفریح و اقتصادی برای راننده نمایش میدهند. مطابق صفحه نمایش سرعت حداکثر سرعت این خودرو 280 کیلومتربرساعت خواهد بود. در این فضا دکمهای برای دریافت فوری نامههای الکترونیکی نیز تعبیه شده است.