X
تبلیغات
پیکوفایل
رایتل

Sina-Mechanic

خودروهای وایرلس + عکس

خودروهای وایرلس + عکس


  تا همین چند وقت پیش تصور «خودروهای خودراننده» شبیه تخیلات دنیای عمل بود اما اکنون با پروژه به اصطلاح «خودرو «بدون راننده» گوگل این موضوع دیگر خیالات نیست. 


هفته گذشته در نمایشگاه فناوری های الکترونیک در لاس و گاس آمریکا، تویوتا و آئودی دوخودروساز مطرح جهان نمونه اولیه از یک خودرو «خود راننده» را رونمایی کردند که مشتری آن افراد عادی خواهد بود.

به گزارش شبکه ایران، این تغییر محسوس در فناوری های خودرویی باعث شده کارشناسان و موسسات معتبر جهانی از آغاز انقلاب در فناوری های خودرویی و صنعت خودرو خبر دهند.
حالا این پرسش مطرح است که این فناوری در شرایط کنونی تا چه حد قانونی خواهد بود؟ و اگر اینطور است قوانین رانندگی و راهنمایی چگونه باید با آن خود را وفق دهند؟
تمام قواعد موجود از پرداخت برگ جریمه تا مسوول یک تصادف رانندگی همگی بر این اساس است که شخصی خاص پشت فرمان خودرو بوده باشد؛ این مساله الان تغییر کرده است.
با این حال دلایل متعددی لزوم حمایت از این خودروها را تقویت می کند. خودروهای موجود هزینه زا هستند: هر کدام از رانندگان حداقل سالانه 250 ساعت را پشت فرمان خودرو می گذرانند.
این خودروها خطرناکند: خودروها یکی از علت های عمده مرگ و میر درجهانند. در آمریکا مرگ افراد 4 تا 34 سال عمدتا توسط تصادفات صورت می گیرد. هزینه این تصادفات در این کشور سالانه به 300 میلیارد دلار می رسد.
گوگل و دیگر شرکت های سازنده خودروهای بدون سرنشین بر این عقیده هستند که این خودروها همه چیز را بهه صرف می کنند. خودروها امن تر می شوند چرا کهه راننده ای حواس پرت باعث تصادف نمی شود.

خودرو گوگل دوربینی در بالای خود دارد تا با نگاه کردن به اطراف و با استفاده از رایانه هایی خودرو را هدایت کنند. در مسافت 300 هزار مایلی که با این خودروها طی شده است گوگل اعلام کرده حتی یک تصادف هم رخ نداده است.
حالا گوگل پس از مذاکرات فراوان با روسای ایالالت های کالیفرنیا و نوادای آمریکا آن ها را راضی به به مشروعیت شناختن این خودروها کرده است.
با این حال نگرانی عمده مخالفان این طرح ها این است که خودروسازان بدون توجه به مراقبت ها و فناوری های لازم برای ایمن سازی این نوع خودروها روی به ساخت و تولید آن ها بیاورندو دردسرهایی ایجاد کنند.


در حالیکه روزبه روز پروژه های ساخت این خودروها جدی تر می شود، سوال های فراوانی به ذهن خطور می کند. اینکه اگر خودرویی تصادف کند، کمک راننده آن چه نقشی در این میان دارد؟ نه می توان وی را کاملا مقصر دانست و حتی ممکن است طرف خسارت دیده هم به حساب آید.
چه کسی باید پس از تصادف یک خودرو با این ویژگی ها مقصر شناخته شود و در دادگاه یا پلیس حضور یابد؟ شخص خریدار و مالک یا کارخانه سازنده؟
قوانین جدید باید فکری جدی برای مشکلاتی از این دست بکند.
آیا راننده این خودروها مجاز خواهد بود از تلفن همراه استفاده کند؟ یا کتاب بخواند؟.
آیا شرکت های بیمه از این خودروها همانند خودروهای جدید پشتیبانی و حمایت می کنند؟
در پرسشی که از فرماندار کالیفرنیا پرسیده شده بود اگر این نوع خودروها از چراغ قرمز عبور کنند چه کسی مسوول خواهدبود که پاسخ داده بود واقعا نمی داند اما ساده ترین راه حل دارنده خودرو است. با این حال گوگل در این زمینه گفته که این خودروها هرگز از چراغ قرمز عبور نمی کنند.