Sina-Mechanic

بزرگترین مرجع مقالات و اخبار روز مکانیک خودرو

Sina-Mechanic

بزرگترین مرجع مقالات و اخبار روز مکانیک خودرو

خودرو همچنان درجاده گرانی/ وداع با خودروی20میلیونی/ماشینی که 4 م

خودرو همچنان درجاده گرانی/ وداع با خودروی20میلیونی/ماشینی که 4 میلیون گران میشود/ دریافت600هزارتومان برای باد هوا

 به گزارش قدس انلاین ، این اقدامات موجب شد تا اظهارات دلگرم کننده رحیمی نیز نتواند خودروسازان را برای همراهی با دولت متقاعدکند , جایی که معاون اول رییس جمهور ، خودروسازی را از صنایع مهم هر کشور برشمرد و بر لزوم رفع مشکلات خودروسازان و ایجاد تعادل در قیمت خودرو تاکید کرد.

بنا بر گزارش رسیده در این نشست که وزیر صنعت معدن و تجارت نیز حضور داشت، موضوعات مختلفی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و پیشنهادات و راهکارهایی برای ساماندهی وضعیت خودرو، رفع مشکلات خودروسازان و حذف دلالان ارائه و تصمیماتی نیز اتخاذ شد.
محمدرضا رحیمی هم دراین جلسه اظهار داشت: باید با تقویت شرکتهای خودروساز کشور، میزان تولید را افزایش داده و با حذف واسطه گری و دلالی در حاشیه بازار خودرو، موجبات رضایتمندی خودروسازان و مصرف کنندگان فراهم شود.
در این جلسه مدیران عامل شرکتهای ایران خودرو و سایپا گزارشی از روند تولید، میزان صادرات و هزینه ها ارائه و برخی مشکلات خود را همچون کمبود نقدینگی و تامین قطعات مطرح کردند.
در این نشست که وزیر صنعت معدن و تجارت نیز حضور داشت، موضوعات مختلفی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و پیشنهادات و راهکارهایی برای ساماندهی وضعیت خودرو، رفع مشکلات خودروسازان و حذف دلالان ارائه و تصمیماتی نیز اتخاذ شد.
***پاسخ بازار با گرانی

گزارش های رسیده از بازار خرید و فروش خودرو حاکی است که،قیمت انواع خودرو باز هم در بازار رو به افزایش گذاشته است.

براساس این گزارش،گروه محصولات آسان موتور که وارد کننده خودروهای خارجی است،هم اکنون هیوندایی i20 شصت و پنج میلیون تومان، هیوندایی سانتافه صدو سی و چهار میلیون تومان، هیوندایی وراکروز(ix55) صدو شصت و چهار میلیون تومان هیوندایی سوناتا YF صدو بیست میلیون تومان و هیوندایی جنسیس صدو نود میلیون تومان و قیمت هیوندایی i30 هشتاد و پنج میلیون تومان را قیمت گذاری کرده است.

در گروه محصولات اطلس خودرو نیز،قیمت کیا موتور سراتو TD هفتادو نه میلیون تومان،کیا موتور موهاوی صدو هفتاد و پنج میلیون تومان، کیا موتور سورنتو XM صدو پنجاه و یک میلیون تومان و کیا موتور اپتیما TF صدو بیست و پنج میلیون تومان اعلام شده است.

بنا بر این گزارش،درگروه تولید کنندگان داخلی، محصولات ایران خودرو نیز افزایش قیمت داشته اند. به طوری که هم اکنون قیمت سمند ال ایکس بیست و یک میلیون تومان، پژو 405 هجده میلیون و هفتصد هزار تومان، پژو 206 صندوق دار v20 بیست و نه میلیون تومان و سمند ال ایکس سال، بیست و دو میلیون تومان و نیز پژو 206 تیپ 5 سی و پنج میلیون تومان،پژو 405 دوگانه سوز نوزده میلیون و هشتصد هزار تومان، سمند معمولی هجده میلیون تومان، پژو 207iسی و هفت میلیون تومان است.
لازم به ذکر است، پژو 206 تیپ 6 در بازار موجود نبوده و قیمت کنونی این خودرو در دست نیست.

همچنین قیمت پژو پارس سال بیست و شش میلیون تومان، تندر 90 E1 بیست و چهار میلیون تومان، پژو 206 صندوق دار v8 سی و شش میلیون تومان، پژو 405 slx بیست میلیون تومان و پژو 206 تیپ 2 بیست و نه میلیون تومان اعلام شده است.

این گزارش می افزاید؛همچنین قیمت سمند سورن XU7 بیست و شش میلیون تومان، تندر 90 E2 بیست و شش میلیون و هشتصد هزار تومان، پژو 206 صندوق دار v9 چهل و سه میلیون تومان گزارش شده است.

همچنین در محصولات گروه بهمن، قیمت کاپرا تک کابین سی و پنج میلیون تومان، مزدا 3 جدید تیپ 3 نود و دو میلیون تومان، مزدا 2 شصت و دو میلیون تومان، کاپرا دو کابین پنجاه و شش میلیون تومان است و از محصولات پارس خودرو نیسان ماکسیما هشتاده نه میلیون تومان، تندر 90 E2 بیست و هفت میلیون تومان، رنو مگان E2 2000 شصت میلیون تومان، نیسان مورانو صد و شصت و چهار میلیون تومان، رنو مگان E2 1600 چهل میلیون تومان، از محصولات سایپا پراید 111 sxسیزده میلیون و هشتصد هزار تومان، تیبا sx صد و پنجاه و نه هزار تومان، پراید sx 132 صدو سی و سه هزار تومان است و از محصولات مدیران خودرو MVM X33 چهل و پنج میلیون تومان، MVM 530 Sd, سی و یک میلیون تومان،MVM 110 سه سیلندر پانزده میلیون و سیصد هزار تومان گزارش می شود.

گزارش دیگری نیز حاکی است که در درپایان هفته با صعودی شدن نرخ ارز قیمت خودروهای پرتیراژ داخلی نیز مجددا افزایش یافت.

در این هفته در محصولات گروه خودروسازی سایپا، خودروی سایپا 111 به قیمت حدود 13 میلیون و 800 هزار تومان به فروش می‌رسید. این در حالی است که قیمت رسمی این خودرو 11 میلیون و 780 هزار تومان است.

سایپا SL 131 نیز به قیمت حدود 11 میلیون و 600 هزار تومان و SX 131 نیز به قیمت حدود 13 میلیون تومان عرضه می‌شد. البته قیمت رسمی SL 131 معادل 11 میلیون و 540 هزار تومان و SX 131 نیز 11 میلیون و 940 هزار تومان تعیین شده است.

قیمت تیبا نیز به حدود 15 میلیون و 900 هزار تومان رسید. البته قیمت رسمی این خودرو اندکی کمتر و 15 میلیون و 430 هزار تومان تعیین شده است. تندر 90 مدل E2 پارس خودرو نیز به قیمت حدود 27 میلیون و 500 هزار تومان به فروش می‌رسید. البته قیمت رسمی این خودرو 21 میلیون و 50 هزار تومان است.

قیمت مگان 2000 اتومات نیز با افزایش قابل توجهی به حدود 63 میلیون تومان رسید. البته قیمت رسمی این خودرو 44 میلیون و 660 هزار تومان تعیین شده است. ماکسیما نیز در حالی به قیمت حدود 91 میلیون تومان به فروش می‌رسید که قیمت رسمی این خودرو 85 میلیون تومان است.

در هفته گذشته در گروه محصولات ایران خودرو، خودروی پژو 206 در برخی نمایندگی‌های فروش موجود نبود. قیمت پژو 206 صندوق‌دار نیز در مدل V9 این خودرو به حدود 40 میلیون تومان و در مدل V8 نیز حدود 32 میلیون تومان رسید. این در حالی است که قیمت رسمی مدل V9 حدود 26 میلیون و 370 هزار تومان و مدل V8 نیز 22 میلیون و 690 هزار تومان است.

تندر 90 ایران خودرو نیز در مدل E2 آن به قیمت حدود 27 میلیون تومان به فروش می‌رسید. این در حالی است که قیمت رسمی این خودرو 21 میلیون تومان تعیین شده است.

پژو 405 نیز به قیمت حدود 19 میلیون و 500 هزار تومان عرضه می‌شد. البته قیمت مصوب این خودرو 15 میلیون و 580 هزار تومان است. قیمت پژو پارس سال نیز به حدود 26 میلیون تومان رسید. قیمت رسمی این خودرو نیز حدود 23 میلیون تومان تعیین شده است.

 

***خودرو ارزان شدجالب است درحالی که قیمتهای بازار حکایت از افزایش قیمت دارد , مدیرکل کالاهای فلزی سازمان حمایت خواستار پایان سوءبرداشت‌ها درخصوص مرجع‌قیمت‌گذاری خودرو شد و با اعلام اینکه قیمت خودرو در بازار 4تا 22درصد کاهش یافت، دلالان را عامل افزایش قیمت‌ها دانست.
شهرام میر‌آخرلو ، در خصوص دلایل افزایش قیمت 700 هزار تومانی خودروهایی که ملزم به رعایت استاندارد یورو 4 هستند، اظهارداشت: تصمیم افزایش قیمت برخی از خودروها براساس درخواست تولیدکنندگان اتخاذ شده است.

وی با اشاره به اینکه در جلسه ماه گذشته کمیته قیمت گذاری خودرو ورود خودروهای جدید به بازار مطرح و تعیین قیمت‌هایی لحاظ گردیده است، افزود: تندر SR محصول جدید پارس و وانت بار شرکت پویا خودرو گرمسار از جمله این خودروهای جدید به شمار می آیند که قیمت گذاری آنها انجام شد. البته در رابطه با تغییرات قیمت خودروهای فعلی تصمیم جدیدی اعمال نشده است.

وی با اشاره به اینکه هر دستگاهی به زعم خود می‌تواند ایرادات کارشناسی خود را به قیمت‌گذاری خودرو داشته باشد، افزود: براساس تکالیفی که در ذیل ماده 101 صادر شده است خودرو به عنوان یک کالای انحصاری مشمول قیمت‌گذاری است و شورای رقابت فقط می‌تواند سیاست‌گذاری در زمینه قیمت خودرو داشته باشد.

میرآخرلو ضمن بیان این مطلب که باید هرگونه سوء برداشتی در خصوص مرجع قیمت گذاری خودرو را رفع و با تنظیم مقرراتی روشن بیان این مباحث را به حداقل ممکن برسانیم، اظهارداشت: البته طی هفته‌های اخیر افزایش قیمت خودروها بیشتر به دلیل حضور دلالان و سفته‌بازان صورت گرفته است چراکه اینان با ایجاد تقاضاهای کاذب نقش مؤثری را در این امر بازی می‌کنند.

وی ضمن بیان اینکه با افزایش قیمت دلار خودروسازان با چند نوبت پیش‌فروش باعث کاهش چهار تا 22 درصدی قیمت خودرو در بازار شدند، افزود: البته کاهش تولید خودرو و مشکلات تأمین مواد اولیه آن نیز از عوامل افزایش قیمت‌ها در بازار است.

وی با اشاره به اینکه اگر خودروسازان بخواهند محصولات خود را با قیمت حاشیه‌ بازار عرضه کنند، باید در قانون‌های مربوطه بازنگری شود، افزود: بر همین اساس تا زمانی که قانون اصلاح نشود، امکان آزادسازی قیمت خودرو وجود ندارد و هر خودروسازی که نسبت به این کار اقدام کند، با آن برخورد خواهد شد.

مدیر کل دفتر نظارت بر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان در ادامه به مصوبه واگذاری اختیار قیمت‌گذاری سواری‌های با قیمت بالای 45 میلیون تومان که در جلسه سال گذشته کمیته قیمت‌گذاری خودرو در اسفند‌ماه صورت گرفته بود اشاره‌ کرد و گفت: در حال حاضر تغییرات در قیمت خودرو همچنان در حوزه اختیارات سازمان حمایت است به نحوی که آزاد‌سازی قیمت خودرو صحت ندارد.

البته وی در رابطه با افزایش قیمت این خودروها که به محض اعلام این خبر در سطح بازار اعمال شده است، تصریح کرد: این مصوبه برای سال گذشته است و تأثیر قابل توجهی در قیمت خودروهای بالای 45 میلیون ندارد؛ بلکه این بازار داغ شایعات و دلال بازی هاست که باعث شده تا رشد قیمت این خودرودها را در بازار شاهد باشیم .

***خودروسازان وعده دادندهمیشه مسوولان وعده می دهند وعمل نمی کنند, اما این بار یک وزیر دولت از بخش خصوصی گلایه می کند که انها وعده داده اند و به وعده شان عمل نکرده اند , شاید هم ناتوانی از تنظیم بازار خودرو باعث شده که دولت به توجیهات عجیب وغریب روی بیاورد , این ماجرا انجا جالب می شود که بدانیم دولت باید با استفاده از طرحها و توانایی های خود به تنظیم بازار بپردازد نه اینکه دست به دامان دیگران شود یا انها را مقصر قلمداد کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه دولت به دنبال این است که نرخ ارز مرکز مبادله، به تدریج نرخ جاری ارز در کشور شود، در مورد کاستی‌های موجود در تولید خودرو، گفت: خودروسازان باید در این مورد به مردم پاسخگو باشند. 
مهدی غضنفری با بیان اینکه خودروسازان همچون دیگر تولید کنندگان باید پاسخگوی مردم باشند، گفت : آنها باید در باره کاستی های به وجود آمده در روند تولید به مردم توضیح دهند.
وی با اشاره به برگزاری چند جلسه با خودروسازان گفت: آنها کاهش تولید تا 50 درصد داشتند ، از نظر ما این وضعیت خیلی قابل قبول نبود.
غضنفری با تأکید بر اینکه اخیرا خودروسازان توانسته اند کمبود نقدینگی خود را از بانک ها تامین کنند، افزود: آنها به ما قول داده اند که روند تولید به حالت قبل بازگردد و حتی امکان تامین قطعات ازخارج که تا پیش از این برایشان میسر نبود را دارند.
وی گفت: خودروسازان عنوان می کنند که به زودی خبرهای خوشی به لحاظ افزایش تولید و کاهش قیمت حاشیه بازارخواهند داشت.
وزیر صنعت در مورد اینکه آیا افزایش قیمتی برای خودروسازان را پیش بینی می کند، گفت : فعلاً برنامه ای برای افزایش قیمت نیست.

وزیر صنعت درجای دیگری هم با بیان اینکه خودروسازان در مدیریت بازار موفق نبوده‌اند، گفت: مدیریت بازار جزء وظایف خودروسازان است ولی متأسفانه در حاشیه بازار با افزایش قیمت برای برخی از مدل های خودرو روبرو هستیم. 
مهدی غضنفری درباره تدابیر دولت برای کنترل قیمت خودرو اظهار داشت: وزارت صنعت و سازمان حمایت،قیمتهای بیشتر از نرخهای مصوب خودرو را نمی‌پذیرد و اگر گزارش تخلفی به 124 ارائه شود، تعزیرات حکومتی با خودروسازان متخلف برخورد خواهد کرد.

وی ادامه داد: خودروسازان بیش از آن چیزی که سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده به آنها مجوز داده اجازه افزایش قیمت ندارند، اما متأسفانه در حاشیه بازار با افزایش قیمت برای برخی از مدلهای خودرو روبرو هستیم.

وی افزود:برای جلوگیری از افزایش بدون دلیل قیمت خودرو، مجدداً با خودروسازان جلسه ای گذاشتیم و چند شرط برای مجوز افزایش قیمت که دریافت کردند، قرار داده شده که یکی از شرط های آن تنظیم بازار خودرو است و از آنها خواسته شده تا خودشان بازار خودرو را مراقبت کنند و این موضوع جزء وظایف آنهاست.

غضنفری تصریح کرد: پیش از این هم وظایف آنها همین بود که متاسفانه در عمل دیده شده آنچنان که دلخواه دولت و مردم است، در تنظیم بازار موفق نبوده اند.

وی اظهار داشت: خودروسازان مطرح می کنند به دلیل اینکه نتوانسته اند مانند سالهای گذشته سرمایه در گردش دریافت کنند، تولیدشان کاهش یافته است که متأسفانه مبارزه با افزایش نقدینگی و مدیریت برای کاهش نقدینگی تبدیل به یک موضوع ضد تولید شده است.

وی خاطر نشان کرد: بانکها فعلاً سرمایه در گردش واحدها را به آنها نمی دهند و موضوع مدیریت نقدینگی چالشی را برای تأمین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی ایجاد کرده که بیش از سالهای گذشته نیاز دارند.

وی تصریح کرد:جلسات متعددی نیز با بانکها داشته‌ایم که امیدواریم هر چه سریعتر این سرمایه در گردش در اختیار آنها قرار گیرد.

غضنفری اظهار امیدواری کرد بورس به برخی از خودروسازان اجازه بدهد تا سهام بانکی را که در اختیار دارند به فروش برسانند و تبدیل به سرمایه در گردش کنند.

وی تصریح کرد: اگر این زنجیره اقداماتی که اثرات منفی بر روی تولید خودرو می گذارند با کمک بانکها مدیریت شود، در نهایت منجر به تولید مناسب خودور و مدیریت بازار خواهد شد.
*** بورس خودروخودروسازان بر این باورند که برای تنظیم بازار وحذف دلالان از بازار خودرو باید بورس خودرو شکل گیرد , اما انگار دولت خیلی موافق شکل گیری بورس در بخشهای مختلف اقتصادی نیست , کما اینکه به بورس کالا هم ایراد گرفته و فعالیت انرا باعث بروز برخی گرانیهای موجود درکشور میداند , به بورس ارز اجازه تولد نداد واکنون هم پاسخ مبهمی به خودروسازان میدهد.

درهمین راستا , وزیر صنعت، معدن و تجارت تلویحا تشکیل بورس خودرو را منتفی دانست. 
مهدی غضنفری ، درباره پیشنهاد مطرح شده از سوی یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر تشکیل بورس خودرو برای مهار افزایش قیمتها در بازار گفت: ما چنین پیشنهادی را بررسی نکرده‌ایم و فکر هم می‌کنم که در دنیا بیشتر کالاهای پایه تولید مانند فلزات، گندم و غلات دارای بورس هستند ولی در مورد بورس خودرو چیزی نشنیده‌ام.
او با اشاره به این‌که کنترل بازار خودرو تنها از طریق افزایش تولید و عرضه بیشتر امکان‌پذیر است، افزود: همچنین رقابت شرکت‌ها در بازار به کنترل قیمت‌ها کمک می‌کند.
این درحالی است که چند روز پیش رئیس کمیته سرمایه‌گذاری و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از طراحی روش‌هایی برای تشکیل بورس خودرو در بورس کالای ایران خبر داد.
ایرج ندیمی عنوان کرده بود که مذاکرات مختلفی با وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان بورس و اوراق بهادار و خودروسازان برای تشکیل بورس خودرو انجام شده و همه طرف‌های درگیر در این زمینه موافقت خود را با تشکیل بورس خودرو اعلام کرده‌اند و فقط منتظر موافقت اصولی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان در این زمینه هستیم.
***گرانی رسمی وارداتی ها واردات خودروهای لوکس این روزها چنان تنور رسانه ها را گرم کرد که به مجلس نیز کشیده شد. بحث واردات لوکس های چهارچرخ از زمانی قوت گرفت که نرخ اسکناس سبز رنگ دلار پله های قیمت را دو تا یکی بالا رفت.
بحث واردات خودروهای لوکس بیشتر از اینکه مربوط به وارداتشان باشد، مربوط به قیمت ارزی است که برایشان خرج شده است. عده ای می گویند ارز مرجع است و عده ای دیگر تکذیب می کنند. آمار گمرک که حاکی از استفاده از ارز مرجع است؛ همان ارزی که برای واردات دارو استفاده می شود!

نکته جالب توجه این است که قیمت این خودروها در بازار آزاد بعضا 60 تا 70 میلیون تومان به بهانه گران شدن ارز، افزایش یافت. ولی قیمت خودرو همان قیمت پارسالش بود و قیمت ارز هم همان قیمت مرجع. اگرچه عده ای تکذیب کرده اند و می گویند ارز مرجع نیست و ارز آزاد بوده است!

حالا در نهایت چه ارز مرجع بوده باشد و چه ارز غیرمرجع، به حال جماعت ایرانی که قرار است 206 و سمند ملی تا چند وقت دیگر بشود خوودروی لوکسشان، هیچ فرقی نمی کند، چراکه آن خودرویی که با 20میلیون تومان وارد شده است با قیمت 100میلیون تومان نصیب جماعتی می شود به نام اقشار مرفه.

رانت واردات هم در جیب واردکننده ای می رود که معلوم نیست چگونه توانسته بعد از 5ماه قطع ارز مرجعش، باز هم از همان ارز برای واردات استفاده می کند ولی منتها این بار به بهانه گران شدن دلار، سود بیشتری به جیب می زند. اقشار متوسط هم سوار پراید و تیبایی می شوند که از آن 100میلیونی تنها کیسه هوایش را به ارث برده اند آن هم به اجبار!
لوکس هایی که در خارج با امکانات و خدمات پس از فروش به اقشار متوسط سواری می دادند، در ایران شدند سواری ثروتمندان و شوی آخر شب های خیابان های بالای شهر پایتخت.لوکس هایی که فقط توانستند اختلاف طبقاتی در ایران را افزایش دهند و توقع مشتری را از خودروساز داخلی؛ خودروساز داخلی که این روزها با کمبود اعتبار و منابع روبروست و چاره ای جز افزایش قیمت ندارد.

این روزها خودروهای خارجی چندبرابر قیمت اصلی خود به دست مشتریان ایرانی می رسد؛ البته بهتر است بگوییم مشتریان پولدار ایرانی. جدول زیر نمایانگر این تفاوت هاست. تفاوتی که خودروساز خارجی با قیمت ها و کیفیت در حال رقابت است و خودروساز داخلی هنوز در پیچ و خم افزایش قیمت خودروهایش بدون تغییر در خدماتش.



***مقابله با افزایش قیمت‌ وارداتی ها 
درهمین حال و در پی انتشار گزارشی به نقل از رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران، روابط عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت با ارسال نمابری توضیحاتی ارائه داد. 
در این نمابر آمده است: با توجه به این‌که عملکرد شرکت‌های عمده واردکننده خودرو در خصوص ورود و عرضه این محصول به صورت مستمر توسط سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان رصد می‌شود، لذا در صورت بروز هر گونه تخلف در خصوص افزایش خودسرانه قیمت‌ها و یا عدم عرضه خودرو به مشتریان، سازمان برخوردهای قانونی را پس از دریافت شکواییه‌های مرتبط به همراه اسناد ومدارک مثبته از شاکیان اعمال خواهد کرد.

 

***خداحافظی با پژو پژو از حدود 23 سال پیش با تولید پژو 405 همکاری با ایران خودرو را آغاز کرد. پس از آن این شرکت فعالیت‌های خود در ایران را گسترش داده و دیگر محصولات تحت برند پژو از جمله 206، روآ و پارس در ایران تولید شد. برخی از این خودروها مانند 206 نیز به محبوبیت بالایی در بازار ایران دست یافتند.
با این حال از اوایل سال جاری توقف ارسال قطعه به ایران موجب کاهش تولید برخی از این خودروها به ویژه توقف تولید پژو 206 شد. در این زمینه اعلام شد که شرکت پژو تحت فشار لابی صهیونیستی ارسال قطعه به ایران را متوقف کرده است.
البته 206 تنها خودرو از خودروهای تحت برند پژو بود که درصد قابل توجهی از قطعات آن از سوی این شرکت فرانسوی تامین می‌شد به‌گونه‌ای که توقف ارسال قطعه نیز مستقیما این خودرو را نشانه گرفته بود.
در این وضعیت حدود دو ماه پیش عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان ایران از ابراز تمایل شرکت پژو برای آغاز مجدد همکاری با ایران خودرو خبر داد. محمدرضا نجفی‌منش در این باره گفته بود: در چند ماه اخیر توقف ارسال قطعه به ایران تاثیرات منفی بر شرکت پژو داشته است. ایران بزرگترین بازار صادراتی پژو است و این شرکت دوست ندارد چنین بازاری را از دست بدهد.
با این حال پاسخ ایران خودرو به نحوه رفتار پژو، حرکت به سوی داخلی‌سازی 206 بود به‌گونه‌ای که طبق جدیدترین اخبار تولید 206 ایرانی به زودی آغاز خواهد شد.
به اعتقاد کارشناسان به نظر می‌رسد با تولید 206 ایرانی و با توجه به اینکه باقی خودروهای تحت برند پژو مانند پارس و 405 با درصد بالای ساخت داخل تولید شده و وابستگی چندانی به قطعات وارداتی از خارج از کشور ندارند، دیگر نیازی به واردات قطعه از پژو وجود نداشته و این شرکت فرانسوی عملا با بازار بزرگ ایران خداحافظی کرده است.

 

***ماشینی که 4 میلیون گران می شود دبیر اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو با تایید خبر کمیاب شدن خودرو تندر 90 در بازار از افزایش چند میلیونی بهای این خودرو خبر داد.

کاظم صمدی نیکخواه در این باره گفت: طی چند روز اخیر قیمت خودرو تندر90 در مدل E2 در بازار آزاد بین سه تا چهار میلیون تومان افزایش یافته است به طوری که هم اکنون این خودرو با قیمتی بین 27 تا 28 میلیون تومان معامله می شود.

این کارشناس بازار خودرو با بیان اینکه کاهش تولید و عرضه دلیل اصلی افزایش قیمت تندر در بازار است، ادامه داد: تندر یکی از پرتقاضاترین خودروهای بازار محسوب می شود از همین رو با پایان یافتن دروان رکود یک ماهه بازار خودرو و افزایش تقاضا، بازار تندر 90 هم با رشد تقاضا روبرو شد اما با توجه به کاهش تولید پاسخ مثبتی به این رشد تقاضاها داده نشد که همین امر زیمنه افزایش چند میلیونی قیمت تندر را رقم زد.

دبیر اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو با تاکید براینکه امکان افزایش بیشتر قیمت این خودرو وجود دارد، گفت: اگر روند تولید و عرضه تندر بهبود نیابد رسیدن قیمت این خودرو به مرز 30 میلیون تومان چندان دور از انتظار نخواهد بود.

نیکخواه درباره روند کاهش قیمت ها طی یک ماه اخیر گفت: کاهش قیمت خودرو در هفته های گذشته به دلیل تغییرات فصلی رخ داده بود و به وضوح روشن بود که دوام چندانی نخواهد داشت.
به گفته وی، رونق بازار خودرو تازه شروع شده و پیش بینی می شود با گذشت زمان و رسیدن به دو ماه آخر سال این رونق بهبود یابد.

این کارشناس بازار خودرو با اشاره به آغاز روند صعودی قیمت ها اظهار داشت: با برآوردهایی که توسط خودروسازان صورت گرفته قیمت خودرو در شرایط فعلی منطقی نیست و احتمال افزایش قیمت ها وجود دارد زیرا در شرایطی که تامین مواد اولیه و قطعات با مشکل جدی مواجه است نمی توان خودروها را با قیمت پائین تری تولید کرد.

***مشکل کیسه هوا با توجه به الزام قانونی همه تولیدات خودروسازان باید به دو ایربگ مجهز باشند، بر این اساس تمام تلاش خود را به کار بسته‌ایم تا ایربگ مورد نیاز را از طریق واردات تهیه کنیم.
یک مقام مسئول خودروسازی با اعلام اینکه ایربگ یک میلیون تومان شد، گفت: خودروسازان داخلی با مشکل تامین کیسه هوا مواجه هستند که تولید برخی از خودروها نظیر ال 90 را با مشکلاتی مواجه کرده است.

این مقام مسئول خودروسازی افزود: با توجه به الزام قانونی همه تولیدات خودروسازان باید به دو ایربگ مجهز باشند، بر این اساس تمام تلاش خود را به کار بسته‌ایم تا ایربگ مورد نیاز را از طریق واردات تهیه کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش خبرنگار تسنیم که چرا از طرفیت‌های تولیدکنندگان داخلی ایربگ استفاده نمی‌کنید، گفت: تا پیش از نوسانات نرخ ارز تامین هر ایربگ حدود 600 هزار تومان برای خودروسازان هزینه داشت، اما در یک‌سال گذشته قیمت ایربگ حدود دو برابر شده و به حدود یک میلیون تومان رسیده است.

وی با بیان این‌که در این شرایط یکی از برنامه‌های ما استفاده از ظرفیت‌های داخلی تولید کیسه هوا بود، ادامه داد: در این راستا مذاکرات جدی با تولیدکنندگان ایرانی انجام شد، اما به دلیل آن‌که قیمت پیشنهادی آنها حدود 60 درصد از قیمت ایربگ وارداتی گرانتر بود ترجیح دادیم به روال گذشته ایربگ مورد نیاز خود را از خارج تامین کنیم.

وی تصریح کرد: خودروسازان در حال حاضر برای خرید یک ایربگ حدود یک میلیون تومان پرداخت می‌کنند، برای ما مقرون به صرفه نیست که ایربگ داخلی را به قیمت یک میلیون و 600 هزار تومان خریداری کنیم.




نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد