Sina-Mechanic

بزرگترین مرجع مقالات و اخبار روز مکانیک خودرو

Sina-Mechanic

بزرگترین مرجع مقالات و اخبار روز مکانیک خودرو

رده بندی کیفی خودروهای داخلی

رده بندی کیفی خودروهای داخلی


در جدیدترین بررسی سطح کیفی خودروها در آبان ماه، 25 خودروی تولید داخل مورد ارزیابی قرار گرفتند که در این ماه خودروی نیسان تینا برای چندمین ماه متوالی توانست با کسب کمترین نمره منفی در بالاترین رده بندی کیفی خودروهای تولید داخل قرار گیرد. اما خودروهای نیسان ماکسیما و نیو مزدا 3 با اینکه در این ارزیابی هر دو دچار کاهش کیفیت شده بودند، اما جایگاه آنها در جدول عوض شد و مزدا 3 جدید به مکان سوم سقوط کرد.

در این رده بندی خودروها تحت ارزیابی در 9 معیار سیستم فنربندی، تعلیق و فرمان، سیستم موتور و انتقال قدرت، ترمز، تجهیزات الکتریکی، تزئینات داخلی و خارجی، صداهای غیرعادی بدنه، نفوذ آب و رنگ، مورد ارزیابی کیفی قرار گرفته و بر حسب میزان نمره منفی، در دو دسته “خیلی خوب” و “خوب” دسته بندی شده اند.





این در شرایطی است که خودروهای “خیلی خوب” حداکثر 65 نمره منفی به دست آورده و “خوب”ها نیز بین 65 تا 130امتیاز منفی کسب کرده اند. اینکه در حال حاضر بیش از 80 درصد خودروهای داخلی در سطح کیفی خیلی خوب قرار دارند؛ اگرچه از لحاظ آمار و ارقام مستند است، اما شاید برای برخی کارشناسان و مشتریان قابل قبول نباشد. به نظر می رسد برای واقعی تر شدن این آمار، اعمال برخی تغییرات در معیارها و نحوه امتیازدهی به خودروها ضروری است.

ژاپنی ها و قرارداد با صدر جدول


طبق معمول چهار خودروی ژاپنی نیسان تیانا، نیسان ماکسیما، مزدا 3 جدید و سوزوکی گراند ویتارا، بترتیب صدر جدول را چسبیده اند. دراین بین، نیسان تینا با تنها 3.3 امتیاز منفی، باکیفیت ترین خودرو به حساب می آید و در تنها در معیارهای تزئینات و رنگ حائز نمره منفی شده است. این محصول در پارس خودرو مونتاژ می شود، اما فعلا تیراژ بسیار پایینی دارد. پس از تینا، با محصول دیگر و قدیمی نیسان روبرو می شویم. ماکسیمای پیر با وجود کاهش کیفیت محصولات تولیدی این ماه، یک پله صعود هم داشته که بخاطر سقوط مزدا 3 جدید بوده است.ماکسیما در قسمت بدنه نیز نمره منفی کسب کرده است. اما مزدا 3 جدید تنها در بخش رنگ حائز امتیاز منفی بسیار شدیدی شده است و با اینکه این امتیاز منفی رکورد دار نیست اما حتی رنگ این خودرو امتیاز پایینتری نسبت به پراید 132 کسب کرده که جای تاسف دارد.
در رده چهارم با شاسی بلند مونتاژی ایران خودرو روبه رو می شویم. سوزوکی گرندویتارا که اخیرا قیمت آن جهش بلندی نیز داشته، در سایت مشهد ایران خودرو مونتاژ می شود و در پنج معیار تزئینات، بدنه، صداهای غیر عادی و رنگ نمره منفی به خود می بیند. در این ماه برخلاف ماه گذشته گزارشی منفی از سیستم تعلیق این خودرو دریافت نشده است.
اما از ژاپنی ها که بگذریم، یک فرانسوی به نام مگان در رده پنجم جای دارد. این محصول که در پارس خودرو مونتاژ می شود، این ماه کمی بی کیفیتی را شاهد بوده اما دیگر در تجهیزات الکترونیکی آن موردی منفی گزارش نشده.

بهبود کیفیت تندرها


تندرهای ایران خودرو و پارس خودرو جهش چند پله ای را شاهد بودند و بهبود اندکی در کیفیت آنها مشاهده می شود. هر چند هر دو تندر تحت نظارت شرکت رنوی فرانسه تولید می شوند، اما هنوز هم در معیارهای مختلف، کیفیت متفاوتی دارند. جالب اینکه این ماه تندر پارس خودرو بالاتر از برادر ایران خودرویی اش قرار گرفته و این می تواند خوراک تبلیغات سازنده اش را که با رقیب خود سر کیفیت این خودرو کری دارد، فراهم کند.

سقوط هیوندای آوانته


هیوندایی آوانته که ماه قبل تا رتبه ششم بالا رفته بود دوباره به رتبه نهم بازگشته است.این خودرو علاوه بر بدنه و رنگ و تزئینات، در معیار سیستم تعلیق، موتور و تجهیزات الکتریکی نیز نمره منفی دارد. این محصول در بخش خصوصی مونتاژ می شود و در معیار رنگ نمره منفی بالایی دارد.

پژو 206


پس ازتندرها 206 صندوقدار را می بینیم که با بهبود کیفیت صعودی دو پله ای داشته است. همچنین پژو 206 هاچ بک و صندوقدار نیز دارای کیفیت متفاوتی هستند. در این بین، 206 هاچ بک برخلاف ماه گذشته کیفیت پایینتری کسب کرده. بیشترین نمره منفی 206 به معیار تزئینات و بدنه مربوط می شود.


ریو در نفسهای آخر


در رده یازدهم با ریو روبه رو می شویم. این محصول که تنها چند ماه دیگر میهمان سایپاست، در تمامی معیارها نمره منفی به خود می بیند. بیشترین نمره منفی ریو همچنان به معیار سیستم موتور و انتقال نیرو اختصاص دارد. جال اینکه کیا مجوز نصب کیسه هوا را روی این خودرو برای سایپا صادر نکرده درحالیکه این خودرو بصورت آپشن دارای کیسه هوا می باشد و این قسمت توسط خود سایپا حذف شده بود!

پارس بالاتر از سمند


در بین سه محصول پرتیراژ ایران خودرو یعنی پارس، پژو 405 و سمند، مدل خراسانی پارس بهترین کیفیت را در آبان ماه به خود اختصاص داده و البته با یک پله سقوط، در رده سیزدهم جای گرفته است. این خودرو در تمام معیارها نمره منفی کسب کرده و بیشترین آن نیز به تزئینات مربوط می شود. سمند نیز که در رده بعد قرار دارد، در همه معیارها نمره منفی به خود می بیند. بیشترین نمره منفی این محصول نیز به تزئینات مربوط است. در بین دو مدل خراسانی و تهرانی پژو 405 نیز، باز هم مدل خراسانی از مدل تهرانی پیشی گرفته است. هر دو خودرو در تمام بخشها دارای امتیاز منفی هستند. پژو روآ نیز از جدول خداحافظی کرده است. گرچه فروش آن از سوی تولید کننده ادامه دارد.

کیفیت چینی های داخلی


اما سری به میهمانان چینی صنعت خودرو کشور بزنیم، میهمانانی که تعداد آنها در رده بندی این ماه به شش مدل رسیده است. در این بین، MVM مدل 530 بهترین کیفیت را به خود می بیند و کیفیت آن نسبت به ماه بهبود یافته و از رتبه 14 به رتبه 12 رسیده است. نمره منفی این خودرو در بخش تصداهای غیر عادی و نفوذ آب صفر شده اما همچنان در معیار سیستم تعلیق ، تجهیزات الکترونیکی، بدنه و رنگ دارای بیشترین نمره منفی است.

لیفان 620 در این ماه اندکی بهبود را شاهد بوده و بجز در نفوذ آب در سایر معیارها نمره منفی کسب کرده است. در بین دیگر چینی های تولید داخل، MVM مدل X33 که یک شاسی بلند ارزان در بازار خودرو ایران به حساب می آید، با با اینکه جایگاه نوزدهم جدول را حفظ کرده اما با دریافت 14 امتیاز منفی کمتر رشد خوبی داشته است و البته بجز صداهای غیرعادی ، در باقی معیارها نمره منفی به خود می بیند. بیشترین امتیاز منفی X33 به معیار بدنه آن مربوط می شود که اتفاقا بهتر از ماه قبل هم شده و دیگر در این امتیاز منفی رکورد دار نیست.
پس از این شاسی بلند، لیفان 520i قرار گرفته که یک رتبه صعود کرده است. یک کم مصرف کوچک به نام MVM مدل 110 در جایگاه 21 جدول جای گرفته است. این خودرو تنها در ترمز و صداهای غیر عادی نمره منفی ندارد اما مانند X33 دارای امتیاز منفی زیادی در قسمت بدنه است. چری ویانا نیز رتبه آخر چینی ها را تصاحب کرده است.

وضعیت کیفی تیبا


این خودرو که از آن با نام محصول ملی سایپا یاد می شود، همچنان در رده هجدهم جدول قرار گرفته و کیفیت پایین تری را نسبت به پژو 405، پارس و سمند دارا است. نکته جالب صفر شدن نمرات منفی در قسمتهای فنربندی و تعلیق و صداهای غیرعادی در این خودرو است که البته جزو شکایت مرسوم خریداران پیشین آن بود.و اگر این مشکلات حل شده باشد جای تقدیر دارد.این خودرو در معیار تزئینات داخلی و خارجی و در قسمت بدنه امتیازات زیادی را از دست داده که ضربه بزرگی به رتبه کیفی آن وارد کرده است.

خودروهایی که در انتهای جدول قرار دارند


هرچند سایپایی ها اصرار زیادی روی بهتر شدن کیفیت پراید های تولید شده روی پلت فرم X100، دارند، و چند امتیازی از نمرات منفی آنها کاسته شده، اما در ارزیابی کیفی این ماه هنوز هم انتهای جدول میزبان آنها است. در این بین، پراید 131 بهترین کیفیت را به خود می بیند اما با این وجود در همه معیارها امتیاز منفی دارد. این محصول دربدنه دارای بیشترین نمره منفی است.پراید 132 نیز که عضو یکی به آخر جدول به حساب می آید در همه معیارها امتیاز منفی دارد و بیشترین آن به بدنه مربوط می شود. پراید 131 پارس خودرو نیز علاوه بر کسب نمره منفی در تمام معیارها، رکورد کمترین کیفیت را در بدنه بین خودروهای تحت ارزیابی شهریور ماه دارا است.

رکوردها


بدترین کیفیت بدنه متعلق به سایپا 131 پارس خودرو می باشد. در معیار تزئینات داخلی و خارجی و رنگ چری وینا بدترین رتبه را دارد. در فنربندی و تعلیق، ام وی ام 530 اول از آخر شده و در صداهای غیر عادی و ترمز و موتور، لیفان 520 و در تجهیزات الکترونیکی MVM X33 و در نفوذ آب، سایپا 131 بدترین رتبه ها را بدست آورده اند. می بینید که رقابت روی کیفیت پایین بسیار داغ بوده و سایپا و خودروهای چینی، تنه به تنه هم می زنند.

نکته جالب در بررسی و ارزیابی چند ماه اخیر کیفیت خودروها که در همین سایت پدال خدمت شما خوانندگان عزیز منتشر شده، نشان می دهد که مدیریت خودروسازی کشور علاقه و توجهی به رفع معایب موجود در خودروها ندارد. در غیر این صورت کیفیت خودروها باید روز بروز بهتر و نمرات منفی کاهش می یافت. امید است که خودروسازان ما توجه بیشتری بر کیفیت محصولات تولیدی خود مبذول دارند.





جدول رده بندی کیفیت ساخت خودروهای داخلی توسط سازمان کنترل کیفت آبان 1390 (برای دیدن جدول در سایز اصلی آنرا در کامپیوتر خود ذخیر کنید)










نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد