کپی برداری رانا از روی پژو 206/عکس
اگر شما بدنه خودروی رانا را از کنار نگاه کنید و کاپوت و صندوق عقب آنرا نادیده بگیرید متوجه نکته جالبی می شوید. آن هم اینکه نمی توان تشخیص داد این خودرو پژو 206 است یا «رانای» ایرانی!
به گزارش نامه، صنعت خودرو یکی از حوزه هایی است که این روزها خودروسازان به سمت چینی سازی آن پیش می روند.
چندی پیش بود که یکی از خودروسازهای چینی از خودرویی به اسم «بید» رونمایی کرد که کپی برابر اصل بنز باراباس بود. حتی آرم این خودرو هم از روی شرکت خودروسازی بی.ام.و کپی برداری شده بود.
اگر شما بدنه خودروی رانا را از کنار نگاه کنید و کاپوت و صندوق عقب آنرا نادیده بگیرید متوجه نکته جالبی می شوید. آن هم اینکه نمی توان تشخیص داد این خودرو پژو 206 است یا «رانای» ایرانی!
بررسی خودرو کیزاشی، محصول جدید ایران خودرو
سوزوکی کیزاشی
پیرو بررسی سوزوکی کیزاشی توسط خودم در این وبلاگ این خودرو میتوانست خیلی موفقتر از اینها باشد. یک سواری اصیل ژاپنی که از مشخصات فنی خوبی بهره میبرد. داستان کیزاشی وقتی به قسمت حساس خود رسید که قیمتش ناگهان تغییر کرد. قیمتی که در بازارهای جهانی از آن یک خودرو استثنایی و رقیب مرسدس ، بی ام دبلیو و دیگر خودرو هایی اروپایی با قیمتی پایین تر از آنها ساخته .
می توانست در ایران بهترین باشد!!!!
پروژه Kizashi پیش از آنکه یک محصول سواری شهری باشد یک مدل Concept (مفهومی) با طراحی خیرهکننده بود. خودرویی که سال 2007 در نمایشگاه فرانکفورت رونمایی شده بود. آن زمان سوزوکی برایش یک پیشرانه 2 لیتری توربودیزلی طراحی کرده بود. مدتی بعد در سال 2009 بود که از نسخه نهایی و به عبارتی شهری آن پردهبرداری شد. کیزاشی یعنی چه؟
واژه Kizashi که به صورت ژاپنی キザシ نوشته میشود در لغت به معنی هشدار، نشانه و یک اتفاق بزرگ است. سوزوکی به این ترتیب میخواست به رقبای آینده این خودرو یک اعلام خطر کرده باشد.
انواع مدلها
کیزاشی استاندارد را به صورت FWD (محور متحرک) جلو تولید میکنند. این در حالی است که به صورت سفارشی میتوان نسخه سفارشی AWD (همه چرخهای متحرک) را نیز خریداری کرد. تنها یک موتور برای آن طراحی شده است که 2.4 لیتر حجم و 185 اسببخار نیرو دارد.
جعبهدندههای این سوزوکی 6 سرعته دستی و یا CVT (تغییر متناوب پیوسته) هستند. این مدل از گیربکس نوعی از دنده اتوماتیک است که نیروی قوای محرکه را در بازههای متفاوتی به دیفرنسیال منتقل میکند.
رینگهای کیزاشی اغلب 17 اینچی هستند ولی اسپرتدوستان و جوانان میتوانند از مدل 18 اینچی آن نیز استفاده کنند. یکی از برتریهای کیزاشی نصب سیستم صوتی حرفهای شرکت Rockford با توان 425 وات است.
فراخوانی دردسرساز
در 28 ژوئن سال 2010 اعلام شد که 5 هزار و 107 دستگاه از این خودرو باید به دلیل نقص عملکرد درب داشبورد به مراکز مجاز مراجعه کنند. در تستهای تصادف امکان داشت که این درب باز شود و به سرنشین جلو صدمه جدی وارد کند.
رقبای خارجی
در بازارهای جهانی اغلب کیزاشی برابر مرسدسبنز C200، بامو 320 و آئودی A4 قرار میگیرد. که به دلیل قیمت استثنایی ، هندلینگ بالا و مصرف پایین آن از رقبای خود همیشه یک سروگردن بالاتر قرار میگیرد.
کیزاشی در ایران
ایرانخودرو این تولیدی ژاپن را به صورت CBU مونتاژ میکند. یعنی با واردات قطعات بزرگ اصلی تنها اقدام به سر هم کردن آنها میکند.
امکانات
ترمز جلودیسکی تهویه شونده، ترمز عقب دیسکی، ترمز ضدقفل ABS با توزیع الکترونیکی نیرو EBD، سیستم کمکی ترمز ABS،برنامه پایداری الکترونیکی (ESP)، سیستم صوتی رادیو و پخش لوح فشرده با قابلیت پخش MP3 ، چهار عدد بلندگوی اصلی، دو عدد تیوتر، یک عدد بلندگوی مرکزی، درگاه USB برای پخش مستقیم MP3 ، سیستم صوتی حرفهای Rockford Fosgate ، یک عدد ساب ووفر،چراغها HID، روشن و خاموش شدن اتوماتیک، تنظیم اتوماتیک سطح روشنایی و سیستم شست و شو (چراغهای جلو)، آینههای جانبی با تنظیم برقی و تاشونده برقی، آیینه وسط الکتروکرومیک (حساس به نور)، هفت عدد کیسه هوا (روبهرو 2، جانبی 2، پردهای 2، زانوی راننده 1)، قفل مرکزی و ورود بدون کلید ، کلید روشن/خاموش خودرو، سیستم کمک پارک جلو وعقب، برف پاککن اتوماتیک مجهز به حسگر باران، سیستم ضدسرقت Immobilizer ، سیستم یکپارچه نمایش اطلاعات و مدیریت پیمایش، رینگ آلومینیومی (18 اینچ) ، چرخ زاپاس مطابق با چرخ اصلی، صندلی راننده (10 حرکت) و سرنشین ( 4 حرکت) با تنظیم برقی، صندلی راننده دارای 3 حافظه تنظیم اتوماتیک، روکش صندلیها و تودوزی چرمی، گرمکن صندلی راننده و سرنشین، سه محل اتصال صندلی کودک (صندلی عقب)، صندلی عقب تاشونده (با نسبت 60 به 40)، سقف شیشهای برقی (دارای Anti Pinch)، اهرمهای دوگانه تعویض دنده روی فرمان (Shift Paddles)، سیستم تثبیت سرعت (Cruise-control)، تهویه مطبوع اتوماتیک دو منطقهای، مجرای تهویه و انتقال گرمایش برای سرنشینان عقب و روکش چرم فرمان.
رقبای داخلی
به نظر میرسد رقبای اصلی سوزوکی کیزاشی هیونداهای آزرا و حتی سوناتا باشند. تویوتا کمری نیز در مقام یک هموطن برایش شاخ و شانه میکشد. مشتری کیزاشی میتواند نیمنگاهی هم به کیا اپتیمای فول داشته باشد.
قیمت پایه اش در سایت رسمی: 19 هزار و 999 دلار
قیمت در سایت ایران خودرو 95.900.000 تومان
قیمت خودروها در آبان ماه از پاییز 91
(خودروها دوباره در مسیر صعودی قیمت + جدول )
این هفته در بازار خودرو کشور باز هم منحنی قیمتها رشد کرد تا مشخص شود حباب آن به این زودیها شکسته نخواهد شد. به گفته فعالان بازار، همچنان کمبود عرضه و نوسان نرخ ارز اصلیترین دلایل افزایش قیمت در بازار خودرو کشور به حساب میآین
به گزارش افکارنیوز، دنیای اقتصاد نوشت: در بین خودروهای وارداتی این هفته هیوندایی سوناتا ۹ میلیون تومان گران شد و هماکنون ۱۲۵ میلیون تومان به فروش میرود. آزرا هم ۱۴۰ میلیون تومان به فروش میرود و برای خرید هیوندایی IX۵۵ نیز باید ۱۷۰ میلیون تومان هزینه کرد که این موضوع از جهش ۱۰ میلیونی این خودرو حکایت دارد. هماکنون کیا اسپورتیج نیز ۱۲۰ میلیون تومان به فروش میرود و این موضوع نشان میدهد اسپورتیج ۵ میلیون تومان گران شده است. سراتو هم به قیمت ۸۰ میلیون تومان رسیده و سوزوکی کیزاشی نیز ۹۵ میلیون تومان خرید و فروش میشود. این دو خودرو به ترتیب هشت و ۲۰ میلیون تومان رشد قیمت در هفته جاری داشتهاند. همچنین تویوتا اوریون نیز ۱۱۵ میلیون تومان قیمت دارد و کرولا هم ۹۰ میلیونی شده است.
در بین خودروهای داخلی نیز برخی اعضای خانواده پژو باز هم این هفته گران شدند. به گفته فعالان بازار، در حال حاضر ۲۰۶ تیپ ۲ با توجه به افزایش قیمت پنج میلیون تومانی خود، ۳۱ میلیون تومان به فروش میرسد.
در بین دیگر مدلهای ۲۰۶، تیپ ۶ نیز رشد قیمتی چهار میلیونی داشت، به نحوی که هماکنون ۴۰ میلیون تومان خرید و فروش میشود. همچنین از بازار مدلهای صندوق دار پژو ۲۰۶ نیز خبر میرسد که آنها هم با افزایش قیمت در هفته جاری روبهرو بودهاند. در حال حاضر ۲۰۶ مدل V۸ قیمتی برابر با ۳۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارد که این موضوع از رشد قیمت چهار میلیونی آن حکایت میکند.
همچنین مدل V۹ نیز که اتومات به حساب میآید و گرانترین مدل ۲۰۶ است، هماکنون ۴۱ میلیون تومان به فروش میرسد و این موضوع نشان میدهد V۹ سه میلیون تومان رشد قیمت داشته است. در کنار افزایش قیمت برخی مدلهای ۲۰۶، پژو ۲۰۷ هم افزایش قیمت را تجربه کرد و چهار میلیون تومان گران شد. به گفته فعالان بازار، هماکنون ۲۰۷ اتومات قیمتی برابر با ۴۴ میلیون تومان دارد، حال آنکه هفته گذشته چهار میلیون تومان ارزان شده بود. در بین دیگر محصولات ایران خودرو، در حال حاضر پژو ۴۰۵ دوگانه سوز قیمتی برابر با ۲۱ میلیون تومان دارد و این موضوع نشان میدهد ۴۰۵ نتوانسته ثباتی نسبی در قیمت داشته باشد. این خودرو همچنین در مدل TU۵ قیمتی برابر با ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارد. از بازار پارس نیز خبر میرسد قیمت مدل سال آن به ۳۰ میلیون تومان رسیده و مدل دوگانه سوز آن نیز ۲۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرید و فروش میشود. پارس نیز افزایش قیمتی چند میلیونی طی هفته جاری داشته است.
در بین مدلهای سمند نیز در حال حاضر سمند SE با قیمتی معادل ۱۹ میلیون تومان به فروش میرود و مدل EF۷ هم ۲۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان خرید و فروش میشود. این دو مدل از سمند به ترتیب چهار و دو میلیون تومان رشد قیمت داشتهاند.
اما به سراغ تک شاسی بلند ایران خودرو یعنی سوزوکی گرندویتارا برویم، خودرویی که ۹۵ میلیون تومان در مدل فول خود قیمت دارد و کلاس ۵ آن نیز ۸۹ میلیون تومان به فروش میرسد، اما در بین دیگر خودروهای داخلی، این هفته مگان باز هم گران شد. این خودرو هماکنون ۵۹ میلیون تومان خرید و فروش میشود. این موضوع از رشد قیمت یک میلیون تومانی مگان طی هفته جاری حکایت دارد.
ماکسیما هم در این هفته افزایش قیمت را تجربه کرد و هفت میلیون تومان گران شد. این خودرو در حال حاضر ۸۷ میلیون تومان به فروش میرسد. به گفته فعالان بازار، پراید ۱۱۱ نیز هماکنون ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرید و فروش میشود و مدل ۱۳۲ آن نیز ۱۲ میلیون تومان به فروش میرود. تندر-۹۰ نیز ظاهرا به مرز ۲۶ میلیون تومان رسیده است.
هنوز با ارز بالای 12260 ریال خودرویی از خارج کشور توسط هیچ شرکت خصوصی یا دولتی خریداری نشده ولی قیمت ها ...!!!!