X
تبلیغات
پیکوفایل
رایتل

Sina-Mechanic

غول آلمانی در ایران

غول آلمانی در ایران



چند سالی است که بازار خودروهای وارداتی رونق پیدا کرده و گزینه‌های قابل خریداری در قیمت‌های مختلف افزایش یافته‌اند. در این میان خودروهای شاسی‌بلند (SUV)، بخش قابل توجهی از این بازار را به خود اختصاص داده‌اند و تب شاسی بلند سواری، کشور را فراگرفته است.

تا چندی پیش انحصار بازار خودروهای وارداتی در دست بنز، ب.ام.و و بعضی برندهای آسیایی بود. ولی به لطف ورود برندهایی خاص مثل پورشه، مازراتی و آلفارومئو به‌ایران، این انحصار شکسته شد و بازار خودروهای وارداتی، به‌رغم افزایش شدید قیمت‌ها رنگ و بویی تازه به خود گرفت.



ورود پورشه به‌ایران با نمونه فیس لیفت نسل قبل کاین آغاز شد. تولید کاین به عنوان تنها شاسی‌بلند کمپانی پورشه در سال ۲۰۰۲ شروع شد و به سرعت به یکی از محبوب‌ترین ساخته‌های این کمپانی تبدیل شد. استقبال از این شاسی بلند محبوب در ایران چشمگیر بود و همین استقبال مناسب عاملی بود تا بلافاصله پس از معرفی نسل جدید کاین در سال ۲۰۱۱ شاهد عرضه آن در کشور باشیم .



کاین در سه مدل شش سیلندر، S( هشت سیلندر) و توربو (تعداد محدود) وارد ایران می‌شود و مدل S به عنوان محبوب‌ترین مدل کاین در کشور شناخته می‌شود. پس از بررسی‌های فراوان و تحقیقاتی پیرامون شاسی بلندهای بازار کشور و بدون در نظر گرفتن محدودیت قیمت، به‌این نتیجه رسیدیم که کاین S بهترین انتخاب SUVسواران است و نسبت به رقبای هم قیمت خود در ایران،یعنی لکسوس XL 570 و BMW X6 در برخی جهات برتر به نظر می‌رسد. در این مقاله به بررسی این خودرو و نقاط ضعف و قوتش نسبت به رقبا پرداختیم .



طراحی بدنه


طراحی بدنه نسبت به مدل قبلی کاملا دگرگون شده است. ورم روی گلگیرها، خطوط نرم روی بدنه و خطوط برجسته روی کابین پیکره‌ای عضلانی برای کاین به نمایش گذاشته‌اند. طراحی قسمت جلو و به خصوص فرم چراغ‌ها شباهت زیادی به محصولات دیگر پورشه یعنی ۹۱۱ و پانامرا دارد و بنا به سنت پورشه، از جلو پنجره خبری نیست. هواکش‌های بزرگ روی سپر جلو ناخودآگاه حس قدرت را به بیننده القا می‌کنند و چراغ‌های LED روز روشن روی سپر، نمای لوکسی برای این قسمت به ارمغان آورده‌اند.

طراحی آینه‌های جانبی به خودروهای اسپورت نزدیک شده و به کمک پایه‌ای روی درها قرار گرفته‌اند. طراحی قسمت عقب چندان جذاب به نظر نمی‌رسد ولی طراحی چراغ‌های LED عقب با نقاط دیگر بدنه در هماهنگی کامل است. اسپویلر تعبیه شده بالای شیشه عقب و نوار کرومی‌لبه درب صندوق بار، طراحی این قسمت را از سادگی درآورده‌اند. همچنین اندازه رینگ‌های ۱۸اینچی با قد و قواره‌این suv کاملا متناسب است. درکل طراحی کاین را می‌توان ساده، هماهنگ و اسپورت تعریف کرد.کاین از نظر طراحی نسبت به BMW X6 ضعیف‌تر و از لکسوس XL 570 برتر به نظر می‌رسد و می‌توان برای آن رتبه میانی را بین رقبای هم قیمتش در نظر گرفت



طراحی داخلی

طراحی کابین یکی از نقاط قوت کاین نسبت به رقباست.کیفیت بسیار بالای قطعات به کار رفته در کابین کاملا قابل لمس است و فضای داخلی به طور هنرمندانه‌ای طراحی شده است. دریچه‌های تهویه هوا فرم کلیشه‌ای سایر خودروها را ندارند و به صورت عمودی طراحی شده‌اند و از جنس آلومینیوم هستند. طراحی کنسول وسط مشابه پانامرا است و شلوغی بیش از حد آن سرنشین را گیج می‌کند.

ولی ترتیب قرارگیری دکمه‌ها مشخص است و پس از مدتی به آنها عادت خواهید کرد. بر خلاف اکثر خودروها محل قرارگیری شیفترهای تعویض دنده روی فرمان است و با سفارش فرمان Sport Design، این شیفترها به پشت فرمان انتقال می‌یابند. طراحی کیلومتر شمار هم بسیار هیجان انگیز است و در کنار فرمان خوش‌دست حس رانندگی با یک خودروی اسپورت را به بیننده منتقل می‌کند. روی کنسول جلو، قطب‌نمای دیجیتال نصب شده است و می‌توان به جای قطب‌نما سیستم کورنوگراف سفارش داد.

طراحی دستگیره‌های تعبیه شده روی کنسول وسط و رودری‌ها جالب توجه است و در مسیرهای ناهموار به کمک سرنشینان می‌آیند. این دستگیره‌های زیبا به همراه رودری‌های ضخیم و صندلی‌های قطور نمای جالبی برای کابین رقم زده‌اند. فضای پا و سر سرنشینان عقب به لطف ابعاد بزرگ مناسب است و سرنشینان قدبلند در ردیف عقب کاین احساس راحتی بیشتری نسبت به BMW X6 می‌کنند. دریچه‌های سیستم تهویه مجزا و دکمه‌های تنظیم آن کاملا مشابه قسمت جلو برای ردیف عقب طراحی شده‌اند.

دو عدد نمایشگر برای پشت سری صندلی‌های جلو، پوشش جیر سقف و ستون‌ها و سقف پاناروما برای کاین قابل سفارشند. صندلی‌ها بسیار بزرگ، راحت و دربرگیرنده هستند و با چرم مصنوعی پوشانده شده‌اند. جالب است بدانید پوشش چرم طبیعی داخل کابین، فقط برای رنگ‌بندی‌های قهوه‌ای و اسپرسو ارائه می‌شود. صندلی‌ها طراحی تکه‌ای دارند و به صورت برقی در ۱۲ جهت تنظیم می‌شوند. همچنین گرمکن صندلی‌های جلو و عقب، سردکن صندلی‌های جلو و سیستم حافظه یکپارچه با فرمان و آیینه قابل سفارشند.

سیستم صوتی Bose به همراه ۱۴ بلندگو، یک عدد ساب و آمپلی فایر، به طور استاندارد روی کاین نصب شده است. ولی در صورت پرداخت مبلغی بیشتر می‌توانید از سیستم صوتی Burmester که فقط روی خودروهای برند معروف بوگاتی ارائه می‌شود، لذت ببرید. فضای بار کاین جادار بوده و از BMW X6 بیشتر است ولی به پای لکسوس XL 570 نمی‌رسد.

در صورت نیاز به فضای بار بیشتر، صندلی‌های عقب قابلیت خواباندن دارند. همچنین در صندوق بار به صورت برقی باز و بسته می‌شود. پس اگر به دنبال طراحی داخلی خاص و کیفیت بالای قطعات هستید، از بین رقبا کاین بهترین انتخاب پیش روی شماست.

مشخصات موتور و سواری

کاین S از یک موتور هشت سیلندر به حجم ۴۸۰۰ سی‌سی بهره می‌برد. این قلب تپنده می‌تواند ۴۰۰ اسب بخار در دور ۶۵۰۰ تولید کند و گشتاور ۵۰۰نیوتون متر را به هر چهارچرخ منتقل کند. این شاسی‌بلند دو تنی ظرف شش ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و نهایت سرعتش ۲۵۸ کیلومتر در ساعت است. کاین از جعبه دنده هشت سرعته تیپ ترونیک بهره می‌برد، ولی جای خالی جعبه دنده PDK در فهرست تجهیزات کاین احساس می‌شود.

مصرف ترکیبی کاینS با وجود موتور حجیم حدود ۱۱لیتر است که مقرون به صرفه است.سواری کاین نرم و راحت است و به خشکی BMW X6 نیست. این خودرو مجهز به سامانه Pasm یا مدیریت فعال تعلیق پورشه است. به لطف این سامانه ارتفاع خودرو در سه حالت قابل تنظیم است. همچنین قفل دیفرانسیل در چهار حالت متفاوت روی کاین نصب شده است. در کل صدای غرش موتور و سواری راحت، رانندگی هیجان انگیزی را با کاین به ارمغان می‌آورند.

شرکت معین موتور، نماینده رسمی‌پورشه در ایران، کاین را دو سال گارانتی می‌کند ولی هزینه‌های جانبی کاین و سرویس‌های دوره‌ای آن بسیار بالاست. کاین هم از گزند افزایش قیمت‌ها در امان نمانده. نمونه پایه کاین S حدود ۵۰۰میلیون تومان قیمت دارد و سفارش آپشن‌ها، این قیمت را به ۶۵۰ میلیون هم می‌رساند. در نبود مدل جدید بنز mlکلاس، تنها رقبای قیمتی کاینS در ایران، BMW X6، i50 و لکسوس XL 570 هستند که کاین S انتخاب منطقی‌تری به نظر می‌رسد.