Sina-Mechanic

بزرگترین مرجع مقالات و اخبار روز مکانیک خودرو

Sina-Mechanic

بزرگترین مرجع مقالات و اخبار روز مکانیک خودرو

چه کسانی سوار خودروهای رویایی میشوند؟!

چه کسانی سوار خودروهای رویایی میشوند؟!


حال دیگر مردم نمی پرسند مگر می شود این خودروها وارد کشور شوند؟


سرویس اقتصادی افکار نیوز - تا چند سال پیش تهران پر بود از خودروهای ساخت تولید داخل و مردم اکثرا خودروهای شیک و مدل بالا را یا با پلاک گذر موقت می دیدند یا در سریال های خارجی. شاید کسی فکر نمی کرد که روزی بیاید که تهران و خیابان های بالای شهرش شوی پورشه و مازراتی یا دیگر لوکس های جهان شود.



به گزارش افکار نیوز ، از این مورد گذشته حتی کسی فکر نمی کرد با این تعرفه بالای خودرو کسی از ایرانیان توانایی یا حتی تمایل به خرید این خودروها را داشته باشد ولی با راه اندازی نمایندگی رسمی بی ام و در سال ۸۴ و واردات جدیدترین مدل های این خودروی محبوب به کشور همه نگاه ها ناگهان تغییر کرد.

هرچند که واردات این خودرو به پرشین خودرو واگذار شده است ولی دیگر تردد بی ام و در شهر های کشور محدود به تعداد انگشت شمار نیست. بعد از بی ام و لوکس ترین خودرویی که به ایران وارد شد، بنز بود. مرسدس بنز که هم اکنون توسط نمایندگی رسمی خود یعنی ستاره طلایی به ایران وارد می شود نیز توانسته است در کنار بی ام و در خیابان های تهران جولان دهد.

مرسدس و بی.ام.و بدون دقیقه‌ای تبلیغ در رسانه‌ها حالا کلی مشتری دست به نقد دارند. بعد از آن درسال ۸۷ خبر ورود برند «لکسوس»، در سال ۸۸ خبر آغاز واردات محصولات «پورشه» و در سال ۸۹ رونمایی از محصولات جدید شرکت «رنو» و «سانگ یا نگ» در ایران، همگی اخبار مسرت بخشی برای مشتریان خودرو در کشوری بودند که بزرگترین خودروسازانش، محصولی را پس از دو دهه تولید به بهانه تغییر مدل روکش صندلی با نامی جدید به مشتری می فروشند!

حال دیگر مردم نمی پرسند مگر می شود این خودروها وارد کشور شوند؟ سوال الان این است که چه کسانی و با چه درآمدهایی سوار این خودروهای رویایی می شوند. حالا دیگر با واردات پورشه و مازراتی و دیگر خودروهای لوکس دیگر هیچ چیز غیرممکن به نظر نمی رسد؛ خودروهایی که نگاه کردنشان هم لذت دارد.

واردات بنز و بی ام و که پیشینه معلومی دارند و از طرفی دیگر شمار بی ام و و بنزهای با قیمت نیم میلیارد در مقایسه با پورشه بسیار کمتر است. بد نیست نگاهی داشته باشیم به لوکس های این روزهای پایتخت آن هم از نوع نوظهورشان.


۱- پورشه



پیشینۀ واردات پورشه به ایران به اوایل دهۀ ۴۰ شمسی بازمی‌گردد. یعنی نزدیک ۵۰ سال پیش که البته این واردات فقط موردی بود و آن هم توسط اشخاص متمول جامعه صورت می‌گرفت. بعد از انقلاب اسلامی که سیاست واردات خودرو تغییر کرد کلا پای پورشه از خیابان‌های تهران بریده شد. بعدها در دهۀ ۸۰ پایتخت‌نشینان چشم‌شان به چند خودروی پورشه با پلاک گذر موقت روشن شد تا این‌که یک شرکت به‌نام معین موتورز به‌عنوان واردکنندۀ رسمی این اتومبیل آلمانی به ایران معرفی شد و در تاریخ ۲۹ اردیبهشت ۸۸ اولین محمولۀ پورشه به‌طور رسمی به تهران رسید. می توان گفت پورشه اولین خودروی سوپراسپرتی است که توانست نمایندگی رسمی در ایران افتتاح کند. هزینه ساخت این نمایندگی در تهران حدود ۱۸ میلیارد تومان بود. پورشه طی یک سال حضور در ایران تاکنون بیش از ۸۵۰ دستگاه فروخته است. عددی که برای پورشه یک موفقیت بزرگ در منطقه خاورمیانه به شمار می رود.

با واردات پورشه بسیاری از افراد مشهور و محبوب کشور به خرید این خودرو روی آوردند و مشتری ثابت معین موتورز شدند. پورشه‌هایی که تا مدت‌ها رویای ایرانی‌های مرفه بود، این روزها در خیابان‌ها تخت‌گاز حرکت می‌کنند و تهران را بالا و پایین می‌کنند. طبق آمار نمایندگی رسمی پورشه در ایران، این شرکت تاکنون حدود ۷۰۰ پورشه به ایران وارد کرده است. اگر میانگین قیمت خودروهای پورشه‌ای که در ایران وجود دارد را ۳۰۰ میلیون تومان در نظر بگیریم، با این حساب حدودا بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان پورشه در ایران، خیابان‌ها را بالا و پایین می‌کنند.

به گزارش معین موتورز سال گذشته ۱۲ پورشۀ سفارشی به ایران وارد شد که از این مدل خاص، فقط ۶۶ عدد تولید شده و این ۱۲ عدد که به ایران وارد شده‌اند، ظرف مدت کمی به‌فروش رفته‌اند. اگر این همه پورشۀ گران‌قیمت در ایران به‌فروش رفته، یعنی که افرادی پول خرید آن را دارند. یعنی جامعۀ ایران پولدارتر از آن است که شاید تصور می‌شود، و اگر کسی بتواند کالایی با کیفیت پورشه عرضه کند، می‌تواند خریداران خود را هم بیابد.

این موفقیت تا جایی پیش رفت که این نمایندگی توانست ۱۲ دستگاه خودرو پانامرا ۴S ادیشن خاورمیانه که تنها ۶۶ دستگاه از آن تولید شده بود را با قیمت ۴۰۰ میلیون تومان به فروش برساند. تفاوت این مدل با مدل هم تراز پانامرا در مسایل فنی نبود بلکه تنها تودوزی قرمز رنگ داخلی و رنگ صدفی بدنه به همراه تولید محدود و کلکسیونی بودن این خودرو سبب شد این ۱۲ دستگاه حتی قبل از انجام تبلیغات فروخته شود.

تفاوت قیمت این مدل با مدل هم ترازش بیش از ۵۰ میلیون تومان است، این اختلاف بر سر مسایل فنی نیست بلکه تنها تولید تعداد محدودی از این خودرو سبب شده بود افرادی در ایران حاضر باشند ۵۰ میلیون تومان بابت خرید این خودرو بیشتر پول پرداخت کنند. باقی این خودروهای گران قیمت را هم شیوخ پولدار خلیج فارس خریدند.


۲- مازراتی



در حالیکه زمزمه هایی برای ورود رسمی لامبورگینی و اخذ نمایندگی رسمی این سوپراسپورت مشهو توسط غول واردات خودرو در ایران یعنی خانواده گرامی، به گوش می رسید مازراتی توانست سریعتر از لامبورگینی وارد ایران شود. مازراتی های نیم میلیاردی در حال حاضر توسط شرکت آرتاتاک موتور در تهران به فروش می رسند. دیزاین نمایندگی این خودرو توسط آرشیتکت های ایتالیایی انجام شده است.


همانطور که انتظار می رفت اولین مدل های وارد شده شامل مازراتی «کواتروپورت» شامل سه مدل ۲/۴ لیتری (استاندارد پایه)، ۷/۴ لیتری S و ۷/۴ لیتری GTS بود. همچنین چند مدل نیز گرند توریسمو وجود دارد که به غیراز مدل استاندارد که موتور آن ۲/۴ لیتری است موتور بقیه ۷/۴ لیتری هستند.


به گفته قیصرزاده مدیر آرتاتاک خودرو در گفتگویش با دنیای خودرو، وی در حال تدارکات برای واردات خواهرخوانده مازراتی یعنی فراری به این نیز هست و از راه اندازی نمایندگی رسمی برای واردات این خودرو خبر داده است.

در مورد قیمت این خودروها باید گفت با احتساب تعرفه ۱۱۰درصدی واردات و شماره‌گذاری و دلار ۱۲۲۶ تومانی گران‌ترین خودروی مازراتی بعد از ورود به ایران قیمتی معادل حداقل ۳۸۵ میلیون تومان خواهد داشت. این در حالی است که با در نظر گرفتن قیمت ۱۷۰۰ تومانی برای دلار این حداقل قیمت به ۵۳۴ میلیون تومان می‌رسد. همچنین ارزان‌ترین خودرو مازراتی که ارزش پایه آن ۱۱۷ هزار و ۶۰۰ دلار اعلام شده بعد از ورود به بازار ایران با قیمت دلار ۱۷۰۰ تومان حداقل ۴۴۴ میلیون تومان قیمت خواهد داشت.

براساس آمار گمرک ایران در سال ۱۳۹۰ در مجموع ۱۰ دستگاه انواع خودروهای مازراتی به ارزش بیش از یک میلیون دلار وارد کشور شد. از این ۱۰ دستگاه پنج خودرو از طریق ایتالیا و پنج خودرو نیز از طریق امارات وارد ایران شدند.


۳- آلفا رومئو



بعد از مازراتی و در سال ۹۰، خبر ورود آلفا رومئو به ایران همه را شگفت زده کرد.هرچند همزمان با بالاگرفتن تنش های سیاسی میان ایران و غرب، شایعاتی چون «خودداری شرکت آلفا از فروش محصول به شریک ایرانی» یا «مشکل تامین ارز موردنیاز جهت خرید محصول از ایتالیا» در طول سال گذشته دهان به دهان می چرخید.

گفته می شود قیمت تعیین شده برای این خودرو ۷۷ میلیون تومان است. مرداد ماه سال جاری بر اساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ۳۳ دستگاه آلفا رومئو جولیتا به ایران وارد شد که قیمت هر دستگاه این خودرو ۱۸ میلیون تومان ثبت شده است.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد